Jump to content

Micro Seiki DQX 500


Harry1530
 Share

Recommended Posts

Goeden avond

 

wie kan mij helpen , ik ben in het bezit van bovengenoemde platenspeler, sinds afgelopen week brand het ledje op de toeren schakelaar,

volgend de handleiding haalt de speler niet het juiste toerental 33*78 toeren niet .Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak kan zijn en hoe dit probleem is te verhelpen

 

bij voorbaat dank

Link to comment
Share on other sites

Hoi Harry, en welkom op deze hangplek voor audioten.

 

Als de MS de goede snelheid niet meer haalt wijst dat meestal op een te zwaar lopende spindel. In de meeste gevallen is dat doordat de olie/vet in het lager te dik is geworden.

 

Haal het plateau eens van de speler en maak het lager goed schoon en doe er weer eens wat verse (platenspeler)lagerolie in.

Gebruik geen olie die bedoeld is voor auto's of motorfietsen. Die gaat pas goed werken als het op temperatuur is, maar gebruik een olie die bedoeld is voor lagers die langzaam draaien, op kamertemperatuur.

Je audiodealer zal je daarin goed kunnen adviseren, maar op muziek.nl vind je al snel

Link to comment
Share on other sites

Hoi Harry, en welkom op deze hangplek voor audioten.

 

Als de MS de goede snelheid niet meer haalt wijst dat meestal op een te zwaar lopende spindel. In de meeste gevallen is dat doordat de olie/vet in het lager te dik is geworden.

 

Haal het plateau eens van de speler en maak het lager goed schoon en doe er weer eens wat verse (platenspeler)lagerolie in.

Gebruik geen olie die bedoeld is voor auto's of motorfietsen. Die gaat pas goed werken als het op temperatuur is, maar gebruik een olie die bedoeld is voor lagers die langzaam draaien, op kamertemperatuur.

Je audiodealer zal je daarin goed kunnen adviseren, maar op muziek.nl vind je al snel

Link to comment
Share on other sites

Hoi Harry, en welkom op deze hangplek voor audioten.

 

Als de MS de goede snelheid niet meer haalt wijst dat meestal op een te zwaar lopende spindel. In de meeste gevallen is dat doordat de olie/vet in het lager te dik is geworden.

 

Haal het plateau eens van de speler en maak het lager goed schoon en doe er weer eens wat verse (platenspeler)lagerolie in.

Gebruik geen olie die bedoeld is voor auto's of motorfietsen. Die gaat pas goed werken als het op temperatuur is, maar gebruik een olie die bedoeld is voor lagers die langzaam draaien, op kamertemperatuur.

Je audiodealer zal je daarin goed kunnen adviseren, maar op muziek.nl vind je al snel

Link to comment
Share on other sites

Goede morgen Miracle,

 

kan jij mij een beetje op weg helpen om het lager te reinigen ??ik heb het plateau eraf gehaald en dan zie ik een ronde metalen plaat met 3 schroefjes bij de spindel en ik zie een 3 tal metalen schroefjes iets meer naar buiten

moet ik ze nu alle zes losmaken ? want aan de onderkant in het midden van de draaitafel zit er een soort wartel/moer

welke de spindel vast houd, ik probeer een aantal foto's toe te voegen maar ik weet niet hoe dit werkt in het programma

 

bedankt alvast

Helaas kan ik je niet zo zeggen hoe de MS uit elkaar te halen. Heb er wel eens

Link to comment
Share on other sites

Goeden avond Miracle

 

Ik ben vanmiddag al bezig geweest ,de motor blijkt een dual ecd 500 te zijn ,dus ik vermoed dat dit niet de orginele motor is, aangezien er voor het verlengen van de bekabeling verschillende kleuren zijn toegepast. ik heb de speler enige jaren geleden overgenomendus ik vermoed dat de vorige eigenaar hier ook al problemen mee had

 

ik zal hem wegbrengen indien de kosten te hoog zijn zet ik hem bij het oud vuil

 

bedankt nogmaals voor je hulp

 

mvg

Link to comment
Share on other sites

Goeden avond Miracle

 

Ik ben vanmiddag al bezig geweest ,de motor blijkt een dual ecd 500 te zijn ,dus ik vermoed dat dit niet de orginele motor is, aangezien er voor het verlengen van de bekabeling verschillende kleuren zijn toegepast. ik heb de speler enige jaren geleden overgenomendus ik vermoed dat de vorige eigenaar hier ook al problemen mee had

 

ik zal hem wegbrengen indien de kosten te hoog zijn zet ik hem bij het oud vuil

 

bedankt nogmaals voor je hulp

 

mvg

Mochten de kosten te hoog zijn hoor ik dat graag van je voordat je de speler bij het grofvuil zet.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat zelfs met een kapotte motor zo'n apparaat nog wel 2 a 3 honderd euro waard is. Maar tis in ieder geval zonde om een zomaar weg te gooien

 

http://www.vinylengine.com/library/micro-seiki/dqx-500.shtml

http://de.geocities.com/bc1a69/micro_eng.html

http://www.micro-seiki.nl/start.html

http://www.micro-seiki.nl/downloads/PDF/DQ...ng%20manual.pdf

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Voor dat bedrag moet je wel even een koper zien te vinden.

 

Als draaitafel is de tafel waarschijnlijk niets meer waard. Het zal vrijwel onmogelijk zijn om deze tafel zodanig te laten presteren dat hij weer mee kan met "the best". Voor de echte liefhebber als restauratieproject is het misschien wat maar veel verder dan een uiterlijk weer mooie Micro Seiki zal het niet komen. Een show-object hooguit.

 

Micro Seiki heeft terecht een geweldige naam maar na 30 jaar en misschien wel even zo vele eigenaren en "reparaties" is het toch echt op. De kans op een goede Micro-Seiki is, na een aantal jaren levendige handel, wel erg klein geworden. Misschien nog eentje van de zolder van de bekende oude dame, altijd binnen gestaan of van de al vele jaren geleden overleden echtgenoot. <_<

Link to comment
Share on other sites

Voor dat bedrag moet je wel even een koper zien te vinden.

 

Als draaitafel is de tafel waarschijnlijk niets meer waard. Het zal vrijwel onmogelijk zijn om deze tafel zodanig te laten presteren dat hij weer mee kan met "the best". Voor de echte liefhebber als restauratieproject is het misschien wat maar veel verder dan een uiterlijk weer mooie Micro Seiki zal het niet komen. Een show-object hooguit.

 

Micro Seiki heeft terecht een geweldige naam maar na 30 jaar en misschien wel even zo vele eigenaren en "reparaties" is het toch echt op. De kans op een goede Micro-Seiki is, na een aantal jaren levendige handel, wel erg klein geworden. Misschien nog eentje van de zolder van de bekende oude dame, altijd binnen gestaan of van de al vele jaren geleden overleden echtgenoot. <_<

 

 

je kan er natuurlijk ook twee proberen te kopen en er dan een van maken of niet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Het zijn altijd dezelfde dingen die kapot gaan en al heb je er dan 4 dan nog heb je geen "nieuwe" draaitafel.

Als je platen wilt draaien op niveau dan is het up to sratch brengen van zo'n oude en gammele Micro-Seiki wel een heel lange weg.

Voor veel minder geld en moeite................

Link to comment
Share on other sites

Heel merkwaardig dat iemand alle moeite heeft genomen om er een Dual motor in te steken (wat ook beslist geen slechte motor is!) en die ook nog terug te laten melden aan het kastje dat het toerental niet correct is...... :blink:

 

Ik zou het zonde vinden als zo'n tafel in de kliko verdwijnt, daar moet toch wel iets mee aan te vangen zijn.

Al is het maar vanwege de arm (MA707?) die erop zit.........

 

 

Wel grappig, ik heb zelf eens een Micro Seiki motor gebruikt om een ander merk weer aan 't draaien te krijgen. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Voor dat bedrag moet je wel even een koper zien te vinden.

 

Als draaitafel is de tafel waarschijnlijk niets meer waard. Het zal vrijwel onmogelijk zijn om deze tafel zodanig te laten presteren dat hij weer mee kan met "the best". Voor de echte liefhebber als restauratieproject is het misschien wat maar veel verder dan een uiterlijk weer mooie Micro Seiki zal het niet komen. Een show-object hooguit.

 

Micro Seiki heeft terecht een geweldige naam maar na 30 jaar en misschien wel even zo vele eigenaren en "reparaties" is het toch echt op. De kans op een goede Micro-Seiki is, na een aantal jaren levendige handel, wel erg klein geworden. Misschien nog eentje van de zolder van de bekende oude dame, altijd binnen gestaan of van de al vele jaren geleden overleden echtgenoot. <_<

 

Ik vind Micro's dijken van tafels.

 

Ze zijn vele malen mooier dan Vette Bobben en aanverwanten.

 

En waarom zouden ze in goede conditie met meekunnen met de rest ?

 

U slaagt er telkens weer in andermans dingen de grond in te boren of af te kraken alsof U de enige bent die goed geluid in pacht heeft.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Henry

 

Zeg jij maar gewoon jij tegen mij en als de meeste stemmen gelden dan ben ik een vervelende ouwe zeiksnor. Zeker & vast! Dat heb jij goed gezien :cool2:

(en uiteraard succes met de verkoop van de draaitafel zonder stofkap via dit uitstalraam)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Henry

 

Zeg jij maar gewoon jij tegen mij en als de meeste stemmen gelden dan ben ik een vervelende ouwe zeiksnor. Zeker & vast! Dat heb jij goed gezien :cool2:

Zal ik een poll voor je aanmaken Kraus? Of twijfel je er al niet meer aan dat de meerderheid je een vervelende ouwe zeiksnor vind? :huh::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hoi Henry

 

Zeg jij maar gewoon jij tegen mij en als de meeste stemmen gelden dan ben ik een vervelende ouwe zeiksnor. Zeker & vast! Dat heb jij goed gezien :cool2:

(en uiteraard succes met de verkoop van de draaitafel zonder stofkap via dit uitstalraam)

 

Wat heeft mijn uitstalraam met jouw steeds weerkerende kleineringen te maken ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
Wat heeft mijn uitstalraam met jouw steeds weerkerende kleineringen te maken ?

 

 

Dat mag jij mij wel eens uitleggen Henri1 want ik heb nog nooit een verband gelegd tussen jouw uitstalraam vol oude meuk en datgene wat ik op dit forum te berde breng.

Link to comment
Share on other sites

Wat heeft mijn uitstalraam met jouw steeds weerkerende kleineringen te maken ?

 

 

Dat mag jij mij wel eens uitleggen Henri1 want ik heb nog nooit een verband gelegd tussen jouw uitstalraam vol oude meuk en datgene wat ik op dit forum te berde breng.

 

Dan zou ik, als ik U was uw reactie op de draaitafel van de topic-starter toch maar eens kritisch bekijken.

Dat kan zelfs voor U h

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ach Henri1

Lees mijn berichtje nog eens over. Ik denk dat we het er helemaal over eens zijn dat Micro-Seiki draaitafels behoren tot het mooiste wat er er op dit gebied gemaakt is. Dat heb ik hier al vaak in alle toonaarden beweerd. Maar is het niet zo dat een 30 jaar oude micro-seiki waaraan door verschillende vorige eigenaars al is gesleuteld met niet originele onderdelen en telkens weer doorverkocht, op den duur aan het einde van zijn Latijn is? Ook een Ferrari eindigt ooit op de schroothoop.

En.... kort geleden had ik nog met bijna iedereen ruzie omdat ik beweerde dat iemand met een oude Denon beter af was dan met een nieuwe Fat Bob.

 

Ik voel mij erg onbegrepen, Henri1, begrijp je dat?

Maar gelukkig, er zijn Hear meer dan 12000 leden en met verreweg de meesten daarvan kan ik prima opschieten :D

Link to comment
Share on other sites

Ach Henri1

Lees mijn berichtje nog eens over. Ik denk dat we het er helemaal over eens zijn dat Micro-Seiki draaitafels behoren tot het mooiste wat er er op dit gebied gemaakt is. Dat heb ik hier al vaak in alle toonaarden beweerd. Maar is het niet zo dat een 30 jaar oude micro-seiki waaraan door verschillende vorige eigenaars al is gesleuteld met niet originele onderdelen en telkens weer doorverkocht, op den duur aan het einde van zijn Latijn is? Ook een Ferrari eindigt ooit op de schroothoop.

En.... kort geleden had ik nog met bijna iedereen ruzie omdat ik beweerde dat iemand met een oude Denon beter af was dan met een nieuwe Fat Bob.

 

Ik voel mij erg onbegrepen, Henri1, begrijp je dat?

Maar gelukkig, er zijn Hear meer dan 12000 leden en met verreweg de meesten daarvan kan ik prima opschieten :D

 

Het is niet dat ik niet met je kan opschieten.

Je schrijft ook meestal wel interessante posts.

 

Alleen af en toe verbaas je me elke keer weer met een "uit de hoogte gevoel".

Ik begrijp dat niet, iedereen heeft zijn eigen agenda en budget.

 

Afin, ik moest dat effe kwijt h

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...