Jump to content

Schoon....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik heb een aantal platen die ik al met vanalles heb schoongemaakt en waarbij ik de tikken blijf horen.

Het zijn geen krassen, punt 1 omdat je die dan zou zien en punt 2 dat die meestal per omwenteling terug komen.

Het vreemde bij de plaat die nu opstaat is, dat het slechts bij

Ik heb een aantal platen die ik al met vanalles heb schoongemaakt en waarbij ik de tikken blijf horen.

Het zijn geen krassen, punt 1 omdat je die dan zou zien en punt 2 dat die meestal per omwenteling terug komen.

Het vreemde bij de plaat die nu opstaat is, dat het slechts bij

Hans,

Kan het een naald putje zijn. De naald iets te hard op de plaat gekomen? Iets dat ik regelmatig bij 2e hands platen tegen kom.

Is het toch vuil, dan even de knostie met biotex vullen (ben niet huishoudelijk genoeg om te weten of het blauw of groen moet zijn) en de plaat een tijdje in de week zetten. Klok C5 gaat ook.

Ha die Hans,

Heel vaak zijn tikken die onregelmatig voorkomen het gevolg van statische elektriciteit, dus nat afspelen kan een oplossing zijn , maar je kunt ook eens de luchtvochtigheid in je kamer meten, dit kan te laag zijn , deze verhogen is goed voor mens en dier en vinyl.

MvG,

Henk

Meten is weten zoals je recentelijk nog liet weten.

Dus onder de microscoop met die tic. ;)

Eerst kijken of het met nat afspelen is opgelost.

Indien ja... methode Seed7

Indien nee.. luisteren of tikken op dezelfde plaats terugkomen,

indien nee, methode Haudio.

indien ja, onder de microscoop.

Ik houd jullie op de hoogte.

:)

Guest kikkervisje

Methode Haudio kan zowiezo geen kwaad. ;)

Methode Haudio kan zowiezo geen kwaad. ;)

Klopt, maar ik denk dat het daar niet in zit.

Een pas gewassen plaat is n.l. helemaal niet statisch.

Guest Kraus vonBentinck

Ik vermoed dat Hansko de meest waarschijnlijke oorzaak heeft aangewezen: slechte persing. Vooral bij nieuw vinyl is dat toch echt een plaag.

Ik vermoed dat Hansko de meest waarschijnlijke oorzaak heeft aangewezen: slechte persing. Vooral bij nieuw vinyl is dat toch echt een plaag.

Hoe gebeurt dat, de persmatrijs te lang gebruiken?

dat kan vele oorzaken hebben, de smelt kan te heet zijn, dan ontstaat er verbranding, dat kan al in zeer geringe mate gebeuren en dan ontstaan er "kleine harde verbrande stukjes" die bij het persen in de weg gaan zitten.

De gebruikte PVC kan vervuild recyclaat bevatten (b.v. met verbranding. De mix (pvc, weekmaker, stabilisatoren, vulmiddelen etc) zijn van onvoldoende kwaliteit. Gezien de huidige en aanstaande wetgeving op het gebied van ROHS e.d. kan het zijn dat men naar phtalaat- en formaldehydevrije weekmaker en stabilisatoren moet. Dat gaat niet zonder slag of stoot.

Dan zijn er nog veel meer procesparameters, smelt te heet of te koud, grondstoffen niet lang genoeg gemengd, niet het juiste moment van openen van de pers etc. Ook de vervolgbewerking, het label plakken en verpakken enzo is niet geheel zonder risicos ('k heb gloednieuwe MFSL's met vette vingerafdrukken ...)

Guest Kraus vonBentinck

Hoe gebeurt dat, de persmatrijs te lang gebruiken?

Ik weet het eigenlijk niet precies. Ik denk dat je een belangrijke oorzaak noemt; ook zal het wel komen omdat er toch veel know-how verloren is gegaan. Een tijdje geleden was er een topic speciaal over de kwaliteit van nieuw vinyl en daar waren erg veel klachten. Dat is helaas tamelijk algemeen. Ik kan er zelf ook van meepraten. Veel slechte (ook goede natuurlijk) platen nieuw gekocht terwijl de prijs heeeeeeel anders zou mogen doen verwachten.

Gegarandeerd vuil in het vinyl Hans. De verkrijgbaarheid van goede nieuwe LP's vind ik wel het grootste probleem bij platendraaien. Daarbij is het ook niet zo dat een label constant is in kwaliteit.

Overigens kan je statische electriciteit alleen voorkomen door het loopwerk (naast de arm) te aarden. Geen winterproblemen meer.

Gegarandeerd vuil in het vinyl Hans. De verkrijgbaarheid van goede nieuwe LP's vind ik wel het grootste probleem bij platendraaien. Daarbij is het ook niet zo dat een label constant is in kwaliteit.

Overigens kan je statische electriciteit alleen voorkomen door het loopwerk (naast de arm) te aarden. Geen winterproblemen meer.

Oude 60-er jaren lp's zijn gemiddeld gesproken van veel betere kwaliteit. Een Philips rood/zilver 1st ed., daar kan bijna geen nieuwe lp tegenop. Heeft misschien met vakmanschap te maken?

Het gaat in dit geval om een goed onderhouden (hoe oud?) exemplaar van Stevie Ray vaughan. En natuurlijk op het meest gedraaide Tin Pan Alley (aka Roughest Place in Town).

Vanavond even de boel goed nat gemaakt en laten draaien. De tikken zijn aanzienlijk minder, maar er blijft nog wel wat over. Nu dus de inweek methode.

Hoi Hans,

de LP's van SRV zijn helaas bijna allemaal op het CBS/Epic label uitgekomen. Een label wat niet voor kwaliteit maar voor kwantiteit gaat.

De tikken op de LP zul je hoogstwaarschijnlijk niet weg krijgen.

Ik heb hier ook een aantal oude SRV lp's die het zelfde euvel hebben.

Onder een microscoop zul je zien dat het persfouten zijn. Net of het vinyl op die plek aan de mal is blijven kleven.

Het zelfde probleem als wat regelmatig bij MFSL LP's voorkomt.

Dit heb ik niet alleen met de LP's van SRV, maar met wel meer LP's van het CBS label gezien, en gehoord. Helaas, maar zul je mee moeten leren leven, of de LP's vervangen door nieuwe (heruitgave) LP's.

Veel LP's van SRV zijn opnieuw uitgebracht door Pure pleasure records, en die zijn wel goed.

Mvg. Miracle.

Net of het vinyl op die plek aan de mal is blijven kleven.

Bekend verschijnsel als er perslijm is gebruikt...

(Het "blijven kleven" insinueert al weer lekker in de onzinrichting van "een goede perser gebruikt persvet")

Vinyl plakt overal of nergens. Vinyl "schrikt" los na het persen door abrupte koeling. Slecht samengesteld vinyl zou kunnen blijven plakken maar dan ook overal: aan de onderste en bovenste matrijs. Het zou dan loskomen als kauwgum van je schoen.

Maar de topicstarter gaf aan dat het tikken niet per omwenteling terugkeert (onregelmatig is) dus een persfout kan het dan niet zijn, lijkt mij.

Net of het vinyl op die plek aan de mal is blijven kleven.

Bekend verschijnsel als er perslijm is gebruikt...

(Het "blijven kleven" insinueert al weer lekker in de onzinrichting van "een goede perser gebruikt persvet")

Wat kan jij toch een ongeloofelijk lekkere bak onzin schrijven. Wanneer ga jij eens een zinnige bijdrage leveren?

Jij insinueert hier alweer dat ik beweerd heb dat er persvet TOEGEVOEGD word. Voor de onderhand ontelbaarste keer (LEES NU EINDELIJK EENS!!!!) PERSVET WORD NIET TOEGEVOEGD!

Vinyl vormt zelf een vettig laagje tijdens het verwarmen en persen. Dat doet ieder product op oliebasis.

Ook hier snap je er dus werkelijk weer geen snars van. Als je een pannekoek bakt blijft die toch ook niet overal aan de pan kleven. Ook dat gebeurt slechts op 1 of enkele plekken, waardoor de pannekoek wel mislukt is.

Zo is dat ook met LP's, maar heb je al bij veel kleinere plekken die zijn blijven kleven een mislukt product.

Sommige fabrikanten laten die mislukte producten gewoon doorgaan, meestal het gevolg van slechte of zelfs geen kwaliteitscontrole.

Maar ook dit zal je wel weer niet begrijpen. Iets wat ik je onderhand ook absoluut niet meer kwalijk zal nemen. ;)

Mvg. Miracle.

Als je een pannekoek bakt blijft die toch ook niet overal aan de pan kleven. Ook dat gebeurt slechts op 1 of enkele plekken, waardoor de pannekoek wel mislukt is.

Zo is dat ook met LP's, maar heb je al bij veel kleinere plekken die zijn blijven kleven een mislukt product.

Hm, goed punt.

Maarre...

het lijkt wel erg op wat ik ook al schreef.

Kauwgumvergelijking?

Maar ook dit zal je wel weer niet begrijpen. Iets wat ik je onderhand ook absoluut niet meer kwalijk zal nemen. ;)
Dank je voor je schier oneindige begrip en geduld.

Dat zie je maar zelden helaas, iemand met zo'n heldere kijk en dan zoveel begrip voor de minderbedeelden in die materie.

Sommige fabrikanten laten die mislukte producten gewoon doorgaan, meestal het gevolg van slechte of zelfs geen kwaliteitscontrole.

Waar bestaat de kwaliteitscontrole eigenlijk uit in zo'n fabriek? Staat er iemand bij de pers of wordt iedere plaat gescand/gechecked?

Dat verschilt per fabricageplant. Om de zoveel platen wordt er visueel gecontroleerd en om de zoveel platen een proefstukje beluisterd/gechecked. Er worden vaak ook vantevoren maxima gesteld aan de hoeveelheid persingen er gemaakt worden met elke matrijs, waarna die vervangen wordt.

Er is geen standaardregel, ieder mag het zelf bepalen.