Jump to content

Aansluiten van speakers.


AudioBill
 Share

Recommended Posts

Hoi,

 

Mijn speakers hebben de mogelijkheid tot tri amping, dus vraag ik mij af, waar kan ik het beste de speakerkabel op aansluiten en met welk resultaat, op de bas, mid of high aansluiting? Of zijn daar vaste regels voor waar je je aan moet houden?

 

En is het verstandig om de bijgeleverde plaatjes te vervangen door speaker jumpers, en kun je met jumpers nog wat aan het geluid doen of zijn ze daar te kort voor, dus maakt het nog wat uit of ze van koper zijn of zilver?

 

AudioBill

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Hoi,

 

Mijn speakers hebben de mogelijkheid tot tri amping, dus vraag ik mij af, waar kan ik het beste de speakerkabel op aansluiten en met welk resultaat, op de bas, mid of high aansluiting? Of zijn daar vaste regels voor waar je je aan moet houden?

 

En is het verstandig om de bijgeleverde plaatjes te vervangen door speaker jumpers, en kun je met jumpers nog wat aan het geluid doen of zijn ze daar te kort voor, dus maakt het nog wat uit of ze van koper zijn of zilver?

 

AudioBill

 

Hallo....................Heb jij die speakers uit een wit busje gekocht? Wegens onnoemelijke ***smoes.

 

Jou leverancier heeft HEAR toch een klip & klaar antwoord op.

Link to comment
Share on other sites

De gemakkelijkste oplossing:

 

Elke luidsprekerdraad aan luidsprekerzijde strippen conform de lengte van de bovenste naar de onderste van de drie aansluitingen, alles losdraaien, kabel door alle gaten en alles vastdraaien. En dat dus 4 x (plus/min x links/rechts). Dat is goedkoop en in de meeste gevallen beter dan die bijgeleverde stripjes/blikjes.

Link to comment
Share on other sites

De gemakkelijkste oplossing:

 

Elke luidsprekerdraad aan luidsprekerzijde strippen conform de lengte van de bovenste naar de onderste van de drie aansluitingen, alles losdraaien, kabel door alle gaten en alles vastdraaien. En dat dus 4 x (plus/min x links/rechts). Dat is goedkoop en in de meeste gevallen beter dan die bijgeleverde stripjes/blikjes.

Wil je het helemaal symmetrisch doen begin je bij de plus bij de woofer en de min op de tweeter, dan is de weg van het signaal door de luidsprekerkanel voor iedere unit even lang (niet dat dit veel uitmaakt).
Link to comment
Share on other sites

Beste Heino, ik heb een erg dure, dikke en afgemonteerde speakerkabel en ga die niet strippen, ik heb hem nu aan het hoog zitten, met strips omlaag, klinkt goed, maar is het high end verantwoordt, ik hoor wel eens dat je hem aan de bas moet hangen omdat dat signaal trager is dan het hoog, of is dat weer onzin?

Klopt het dan ook niet dat als je de kabel aan de bas hangt dat je dan meer bas krijgt?

 

En Kikkervisje, aan zo een reactie heb ik helemaal niks, en als alles zo opgelost kon worden hadden we helemaal geen forum meer nodig, een leverancier heeft het ook niet altijd bij het juiste en nee, ze zijn niet uit een busje gekocht maar wel met een busje geleverd.

 

AudioBill

Link to comment
Share on other sites

knappe kerel die het verschil hoort op welke terminal je de kabel aansluit.

 

Het liefst heb ik speakers die gewoon 1 aansluiting hebben. Dat BI gedoe is voor dames, die van nature iets met BI hebben. En TRI...zal voor kerels zijn, die nou eenmaal nieuwsgierig zijn :P

Link to comment
Share on other sites

ik hoor wel eens dat je hem aan de bas moet hangen omdat dat signaal trager is dan het hoog, of is dat weer onzin?

Klopt het dan ook niet dat als je de kabel aan de bas hangt dat je dan meer bas krijgt?

 

:blink: You just answered your own question..

 

ze zijn niet uit een busje gekocht maar wel met een busje geleverd.

 

:lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Beste Heino, ik heb een erg dure, dikke en afgemonteerde speakerkabel en ga die niet strippen, ik heb hem nu aan het hoog zitten, met strips omlaag, klinkt goed, maar is het high end verantwoordt, ik hoor wel eens dat je hem aan de bas moet hangen omdat dat signaal trager is dan het hoog, of is dat weer onzin?

Klopt het dan ook niet dat als je de kabel aan de bas hangt dat je dan meer bas krijgt?

Lijkt me onzinnig, de signaal snelheid (niet de electronen drift) in koper is bijna de lichtsnelheid (dik 200.000 km/seconde). Een paar cm meer of minder is absoluut onmogelijk te meten of horen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_electricity

 

Meer of strakkere bas zou je hooguit bij bi-ampen kunnen verwachten. Maar ook dat is meestal een dure methode met weinig resultaat.

 

Vervangen van koperen strips door fatsoenlijke luispreker kabel zou je eens kunnen proberen, maar echt veel verschil zal het niet uitmaken denk ik. Er zijn natuurlijk allerlei setjes voor te koop in de div tweek shops, of je gaat zelf aan de gang met een stukje kabel.

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Beste Heino, ik heb een erg dure, dikke en afgemonteerde speakerkabel en ga die niet strippen, ik heb hem nu aan het hoog zitten, met strips omlaag, klinkt goed, maar is het high end verantwoordt, ik hoor wel eens dat je hem aan de bas moet hangen omdat dat signaal trager is dan het hoog, of is dat weer onzin?

Klopt het dan ook niet dat als je de kabel aan de bas hangt dat je dan meer bas krijgt?

 

En Kikkervisje, aan zo een reactie heb ik helemaal niks, en als alles zo opgelost kon worden hadden we helemaal geen forum meer nodig, een leverancier heeft het ook niet altijd bij het juiste en nee, ze zijn niet uit een busje gekocht maar wel met een busje geleverd.

 

AudioBill

 

Bill hang het eens aan de bas en deel je beleving HEAR. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de kabel eens aan de bas gehangen, maar het geluid blijft het prettigst als de kabel aan de tweeter terminal hangt, dus laat ik hem daar, nu ben ik op zoek naar 8 mooie stukjes speakerkabel om eens met jumpers te proberen, heeft iemand nog wat in de aanbieding voor mij, liefst zilver, blijft het geluid lekker helder. :rolleyes:

 

Ben benieuwd,

 

AudioBill

Link to comment
Share on other sites

Hallo ,

 

Ja moet de kabel altijd aan mid/hoog hangen , aangezien deze regionen de meeste informatie bevatten , ruimtelijkheid , detail , focus enz.

Dit is voor het laag veel minder belangrijk dus logisch dat je de kabels op het mid/hoog aansluit , waar alles veel verfijnder is.

Ipv. jumpers is het het mooiste om korte stukjes luidsprekerkabel te gebruiken , en dan dezelfde als vanaf je versterker.

Bi/Tri wire heeft weinig nut , in ieder geval ( bijna)niet hoorbaar , bi/tri ampen wel natuurlijk.

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...