Jump to content

Waarom vinyl beter klinkt dan (SA)CD


Miracle.
 Share

Recommended Posts

Ach, het is maar net hoe je vergelijkt. Als ik mijn draaitafelcombinatie met een prijs van factor 8 vergelijkt met mijn cd-speler zal vinyl het altijd winnen.

Vergelijk ik mijn cd-speler met een draaitafelcombi van dezelfde prijs wint de cd-speler op detailweergave, echter niet op rust!

 

Hier is dat ook het geval, hoewel geen factor 8 maar op dit moment zo'n 2,5. Zelfs daarmee is de vergelijking niet eerlijk. Hoewel ik bij RobX een hele mooie (gemodde) speler heb mogen horen, weet ik niet of mijn analoge kant het zou "verliezen" van de SACD van hem. Wellicht misschien een leuk item voor zijn volgende bezoek bij mij, als Rob zijn spelert mee zou willen nemen dan :cool2: . Volgens mij liggen de 2 prijzen wel op een vergelijkbaar nivo en is een vergelijk wel eerlijk.

 

Maar ook HEAR is de mening wellicht wat gekleurd door de nostalgie (Ariston <_< ) , de zwarte plakken vinyl en natuurlijk de grootte van de hoezen. En randverschijnselen be

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Het is net als met parfums, horloges en juwelen. Er zullen best mooiere sieraden zijn maar toch kopen mensen ringen van x*100.000en

Link to comment
Share on other sites

Het is net als met parfums, horloges en juwelen. Er zullen best mooiere sieraden zijn maar toch kopen mensen ringen van x*100.000en
Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Het is net als met parfums, horloges en juwelen. Er zullen best mooiere sieraden zijn maar toch kopen mensen ringen van x*100.000en
Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Dat het tobberd zijn hopen vooral degenen die er niet bij horen maar degenen die er wel bij horen tobben daarover niet.

Link to comment
Share on other sites

4 dingen,

 

het valt mij altijd weer op dat bij een dergelijk vergelijk tussen media het vergelijk nooit over de media sec gaat maar over wat men er mee doet in de gehele keten voor de weergave thuis, mastering etc. En dat is per medium blijkbaar verschillend.

 

het valt mij altijd weer op dat men geen onderscheid tussen mooi en goed wil of kan maken.

 

De LP is technisch gezien domweg een inferieur medium, de gehele keten t/m de pre.

 

Het is jammer dat men ten tijde van het definieren van de CD zo halsstarrig was en niet meteen de mogelijkheid van hogere bitrate/sample frequentie heeft meegenomen.

Link to comment
Share on other sites

Het is jammer dat men ten tijde van het definieren van de CD zo halsstarrig was en niet meteen de mogelijkheid van hogere bitrate/sample frequentie heeft meegenomen.

Ten tijde van het definieren van de CD was dat technisch niet haalbaar. Sterker nog, Philips hield in eerste instantie vast aan 14 bits omdat ze toen nog niet in staat waren 16 bits converters te maken op de benodigde snelheid.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ten tijde van het definieren van de CD was dat technisch niet haalbaar. Sterker nog, Philips hield in eerste instantie vast aan 14 bits omdat ze toen nog niet in staat waren 16 bits converters te maken op de benodigde snelheid.

 

Da's maar ten dele waar, Philips kon (op labschaal) al veel meer, ze hadden echter hun keus al gemaakt en daar hun productie faciliteiten op afgestemd. Ook toen al was het bij insiders duidelijk dat er snel vraag naar verbetering zou ontstaan, men (ook Sony) heeft echter bewust dat pad afgesloten

Link to comment
Share on other sites

Nog een ander artikel (jammer van de kleine plaatjes)

http://www.audioholics.com/education/audio...s-vs-cds-part-4

 

en een ouwe koe

http://www.hear.nl/forums/index.php?s=&amp...st&p=317006

 

Vervorming is iig een sterk punt van de lp

http://www.hometheaterhifi.com/technical-a...le.html?start=1

 

Veel vervorming als ik het goed begrijp, maar dan wel mmoie

 

There is a lot of distortion, but it is virtually all second order (even-ordered), which is euphonic, meaning that it is pleasing to the ears. Now, keep in mind that the distortion seen here for the CD is from a superb CD player. If you look at various lower cost CD player reviews out there, you will see more higher order distortion peaks, with odd-ordered peaks closer in level to the even-ordered peaks. Bottom line is that CD has much less distortion, but more of it is odd-ordered, while vinyl has more distortion, but it is euphonic second order.
Link to comment
Share on other sites

Ten tijde van het definieren van de CD was dat technisch niet haalbaar. Sterker nog, Philips hield in eerste instantie vast aan 14 bits omdat ze toen nog niet in staat waren 16 bits converters te maken op de benodigde snelheid.

 

Da's maar ten dele waar, Philips kon (op labschaal) al veel meer, ze hadden echter hun keus al gemaakt en daar hun productie faciliteiten op afgestemd. Ook toen al was het bij insiders duidelijk dat er snel vraag naar verbetering zou ontstaan, men (ook Sony) heeft echter bewust dat pad afgesloten

Vergeet niet dat eea ook met het bekende kosten/baten-plaatje te maken heeft. Als iets technisch mogelijk is, wil het nog niet zeggen dat het commercieel haalbaar is. Was dat wel zo had Philips vast een hogere bitrate aangehouden en hadden wij allemaal een priv

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Als het zo simpel zou zijn als Guido beweert zou MS niet zo ingewikkeld hoeven doen om een HDCD te bakken en waren die ongebruikte nullen allang ten nutte gemaakt.

 

Ik vond het ook verbazend :o Maar ach HDCD... ik heb er een paar en ook nog op een RCD-991 gedraaid, ik vind en vond

het niet meer dan mooie opnames. Wat een label zoals ECM met 16 bits kan, d

Link to comment
Share on other sites

Ik vind de cd spelers juist overpriced , die en masse geproduceerde chips en andere elektronica kost geen drol inkoop denk ik .

 

En voor 5000 euro is er , op de 2e hands markt zeker, een bijzonder mooi analoog front end te koop .

 

en nieuw al helemaal een zogenaamde top cd speler kost ook al gauw 10 mille , voor dat geld heb je een vpi aries 3 , een nagra bps en mooie koetsu , en dat is mijn oren niet of nauwlijks meer te overtreffen met wat voor front end uitgave dan ook , het meeste is gewoon gehyped in de audiofiele wereld .

 

 

gr :angry: hj :D

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
en nieuw al helemaal een zogenaamde top cd speler kost ook al gauw 10 mille

10 mille? :blink: Ik ken niet eens cd-spelers van 10 mille. Een speler van 1 mille lijkt me toch ook wel een topspeler...

 

Voor rond de 600

Link to comment
Share on other sites

en nieuw al helemaal een zogenaamde top cd speler kost ook al gauw 10 mille

10 mille? :blink: Ik ken niet eens cd-spelers van 10 mille. Een speler van 1 mille lijkt me toch ook wel een topspeler...

Dat komt omdat je niet verder kijkt dan je neus lang is :D

Link to comment
Share on other sites

HJ 2e hands reken ik niet mee. En wat heb je nieuw voor 5K? wellicht een basic Bob en een Ace, maar als er nog

een phonotrap vanaf moet, wordt het moeilijk m.i.

Jack

Een basic Bob S met een Ace zit net over de 3k

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
HJ 2e hands reken ik niet mee. En wat heb je nieuw voor 5K? wellicht een basic Bob en een Ace, maar als er nog

een phonotrap vanaf moet, wordt het moeilijk m.i.

Jack

Een basic Bob S met een Ace zit net over de 3k

Link to comment
Share on other sites

en nieuw al helemaal een zogenaamde top cd speler kost ook al gauw 10 mille

10 mille? :blink: Ik ken niet eens cd-spelers van 10 mille. Een speler van 1 mille lijkt me toch ook wel een topspeler...

Dat komt omdat je niet verder kijkt dan je neus lang is :D

Och met een beetje zoeken zou ik heus wel een speler van 10 mille kunnen vinden, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de uitspraak dat een topspeler 'al gauw 10 mille' kost. Dat lijkt me wat overdreven...

 

En ik kijk wel verder dan m'n neus lang is, maar niet naar cd-spelers, want die zou ik niet zo snel meer kopen. De enige reden voor mij om er nog een te kopen, is dat ik waarschijnlijk ooit wel zal overstappen van een dvd-speler naar een blu ray-speler. En die spelers zijn (op dit moment) enorm traag met uitlezen. Dat gaat irriteren. Maar een andere reden zou ik niet kunnen bedenken...

Link to comment
Share on other sites

(slightly off topic :) )

 

Gewoon wachten dit deze leverbaar wordt in regio 2 land

http://www.hometheaterhifi.com/blu-ray-pla...ray-player.html

Oh ik ga nu nog geen blu-ray speler kopen hoor. Ik vind blu ray discs over het algemeen nog veel te duur. Maar ooit zal het er wel van komen. Ik denk dat het dan een Pioneer wordt. Pioneer maakt mooi spul tegenwoordig... :)

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij zit je bij 5 K 2e hands wat vinyl betreft aan de max van wat er momenteel technisch mogelijk is en bij cd nog veel minder ,meer uitgeven is naar mijn mening niet nodig ,maar ja wie ben ik.

 

Ps alleen die zanden cd speler kan ik hierin niet goed plaatsen , die was veel duurder en klonk erg apart, kan ook door de rest vd set komen , volledig zanden met kharma speakers

 

 

 

 

gr :angry: hj :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...