Jump to content

Verslag Hear meeting 2009


audiofreak
 Share

Recommended Posts

Zo jongens, dat was 'm dan. Mijn eerste Hear.nl meeting.

Heb mijn mening over moderne speakers kunnen bijstellen, mijn mening over het belang van ruimte en het gebruik van de 'juiste' versterker is bevestigd, mijn mening over a/b vergelijkingen is nog steeds dat je de verschillen kunt horen, maar dat het uiteindelijk lastig is een goede 'eindscore' te geven.

Heb een hoop gehoord, ook verhalen van hear-leden en die waren vaak nog veel interessanter dan de speakers op zich.

Het mooiste geluid hoorde ik toch uiteindelijk bij Roger thuis. Een verademing. Als ik ooit de lotto win...

 

Enfin, het is me goed bevallen. Nieuwe inzichten van nieuwe gezichten meegepikt en een algehele indruk gekregen van hoe men hear met audio bezig is.

 

Enfin, Blabla; Foto's!

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

6.jpg

 

7.jpg

 

8.jpg

 

9.jpg

 

10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mooie foto's Stijn. Ik was mij toestel helaas vergeten.

 

Hear mijn beleving van de hear meating 2009, wat laat in de nacht, maar ben nog even naar mijn vaste uitgaanshonk geweest, alwaar ik weer wat nieuwe (punk) LP's gehoord en zelf gedraaid heb.

 

 

Om te beginnen wil ik zeggen dat het weer een dag was die nooit meer uit mijn geheugen gewist kan en zal worden.

Erg gezellig en heel leuk om weer wat bekende en nog onbekende mensen van het forum gezien en gesproken te hebben.

Heel onverwacht, en natuurlijk altijd erg leuk, zelfs KT88 nog even langs zien komen en gesproken.

 

Bij de luistersessies zit ik altijd erg graag vooraan. Zo min mogelijk verstoringen van obstakels tussen de speakers en mijn oren. Met alle luisprekers was me dat dit jaar weer helemaal goed gelukt.

Bij de eerste 2 speakers, de MC en Lentus zat ik zelfs nog nagenoeg in het midden ook. De beste plaats voor mij. :)

 

Het spits werd afgebeten door een speaker waar ik weinig verwachtingen van had. De MC MP4.

Ik heb in mijn leven al heel wat MC's gehoord, en allemaal flapperde de woofertjes er lustig op los wanneer er lagere tonen dan 80Hz weergegeven moesten worden. Dat was hier helaas weer niet anders. :(

De midden en hoge tonen doen die dingen wondergoed voor de gebruikte componenten, maar dat laag klinkt mij veel te veel als in een holle ruimte, en ernstig ongecontroleerd onder de 80 Hz.

Later nog h

Link to comment
Share on other sites

In de eerste plaats wil ik iedereen bedanken die deze dag mogelijk hebben gemaakt, ik heb me weer prima vermaakt.

Over de speaker vergelijking wil ik niet meer kwijt dan dat de plaatsing/akoestiek ontzettend belangrijk is, het aangehaalde voorbeeld van de DSS speakers maakte dat weer duidelijk. Waar die op de eerste opgestelde plek een ontzettende basboost kreeg was er op de teede plek geen sprkae meer van, ik heb dat overigens niet gehoord :(

Over de andere speakers zouden ook weleens andere conclusies getrokken moeten worden bij een betere/andere opstelling, met name de kleine MC's klonken op de Engels show behoorlijk volwassen, hier kwamen de speakers, ook zijn grotere broer, weliswaar niet in hun definitieve uitvoering naar ik vernam, minder goed uit de verf.

Wat uiteindelijk wel als slecht door mij werd ervaren was het eten, dat het karig was was nog daar aan toe, maar dat de kwaliteit ook nog eens te wensen overliet was teleurstellend :(

 

Als laatste wil ik iedereen bedanken en veel plezier met het bij mij aangeschafte vinyl toe wensen ;)

Link to comment
Share on other sites

ook voor mij net als s_k de eerste keer een hear meeting bij gewoond.ik vond het heel gezellig ,en wil ook ieder bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt.alle speakers die ik gehoord heb in bussum zouden bij mij thuis wel

welkom zijn :rolleyes: .het is niet makelijk een winnaar uit te kiezen o.a ook door verschillende prijskaartjes en door wat ruud en mircle zei over de plaatsing ,leverde een ander geluidsbeeld op. de speakers van AndromediaAudioDesign klonken anders met de buizen versterker .ja de stoelen dans was niet erg miracle ,hadden we teminste nog een beetje beweging :D.

verders heb ik nog 5 lp,s gekocht bij ruud, .daar ga ik vandaag mooi naar luisteren.

gr.henkes

Link to comment
Share on other sites

zeker gezellige dag gehad. leuk om de gezichten achter erikatn, s_k ,mumsoft & andro eens te zien.

der rest ook natuurlijk maar de kende ik al of kom ik hier minder vaak tegen.

 

ik vond het een hele beproeving zeg... 4 van die in mijn ogen/oren saaie stukken muziek en dan 4 x achter elkaar luisteren. ik was blij dat ik naar buiten kon.

 

de eerste speaker

MC 4 (of zoiets) had een nare kleuring in het mid-laag. onderkant van stemmen werden tot een soort van zoemmm. ik kende het nummer niet maar door de 3 andere speakers werd mijn vermoeden bevestigd dat er iets niet klopte met de MC4. ook qua ruimtelijkheid en microdetail vond ik het allemaal niet "je van het"

daarbij moet gezegd worden dat het ging om een prototype die nog niet helemaal uitontwikkeld is. de later opgestelde MC3( of zoiets) maakte beduidend meer muziek. meer in balans.

 

de Lentus.

was een verfrissing na de vorige speaker. ineens was er een fris doch (op mijn plek) niet overdreven hoog.

de vloer begon ook op rare plekken te trillen door de basweergave. ruimtelijkheid vind ik een plus punt van deze speaker. en veel attack in het hoog, realistische pianoslagen.

erg prettig.

later met een live cd van ( de afschuwelijke) melissa etheridge ( sorry michel :lol: ) brachten de Lentus echter niet wat ik had gehoopt. te braaf, te sloom. dynamiek die in deze opname zat kwam niet uit de spreekwoordelijke verf.

echter 'overall" positief gevoel bij deze speaker.

 

de androweetikveelnogwat ( geen idee welk model het was)

was ik erg benieuwd naar. altijd leuk om een medeforummer te hebben die zelf luidsprekers

bouwt ( nou ja altijd.... :P )

erg schoon en open geluid. verhaal van miracle kan ik vanuit mijn positie niet onderschrijven. juist heel ruimtelijk, veel detail en neutraal.

best een echte allesvreter denk ik.

jammer dat de cd van (de afschuw-e-l-i-j-k-e) melissa etheridge niet gehoord is op de buizen/andro combi.

dat had best lekker kunne gaan denk ik. mits het genoeg vermogen zou geven, dat kan ik niet inschatten.

mooie speaker, lelijke kleur. piano zwart zou echt gaaf zijn denk ik. past ook meer bij het prijskaartje.

 

De Dss

mooie no nonsense speaker om te zien.

op de 4 test cd nummers was ik niet zo te spreken over de Dss. laag was erg vet aangezet, vloer rommelde ook behoorlijk mee. eerlijk gezegd vind ik dat af en toe wel lekker maar dan zou je het uit moeten kunnen zetten. anders word het vermoeiend.

geen slechte speaker maar maakte niks bij me los.

later een stukje rock opgezet (helmet) en daar kwam de potentie al beter naar voren. bassdrum gaf lekkere kick, gitaar werd al wat scheurend. denk wel dat de speaker in de diepte beter presteerd dan in de breedte.

maar alles is relatief in zo'n zaaltje.

deze speaker werd ook nog aan de andere kant neergezet van de ruimte waarin het snel bleek dat de bas veel mooier was dan in de vorige opstelling. kreeg meer de rol van fundament ipv dat het zoveel aandacht op zichzelf vestigde.

dus volgende keer , alle speakers aan dezelfde kant.

 

zo voor zover mijn audio en appraten luister verslag.

 

qua muziekbeleving was het allemaal niet veel soeps vond ik. zingende schapen, pianoriedeltjes, mannen met rokerige stemmen die mompelend zingen , begeleidt door weinig instrumenten om het voor de audiofoiele test cd overzichtelijk te houden.

 

 

en dan het diepte punt van de dag.

 

sta je daar met zo'n 20 man die allemaal zeggen dat muziek belangrijker is dan de apparaten......

 

maar niemand, niemand op Arden na (complimenten jongen) kent de grote .

 

200502169524d0e9.jpg

 

bndh.jpg

 

TERRY BOZZIO!!!!

 

kijk en ga je schamen

 

allemaal. (behalve arden dan )

 

:PB);)

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het niet vreemd dat ik 'm niet ken. Ik heb nl niks met drums en drummers. De beste drummers zijn die die niet opvallen en muziekstukken zonder drums vind ik vaak beter verteerbaar. Laat ze die drummers maar allemaal naar het oerwoud sturen, waar hun getamtam meer thuis hoort :P:D

 

P.S.: verslag volgt later ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het niet vreemd dat ik 'm niet ken. Ik heb nl niks met drums en drummers. De beste drummers zijn die die niet opvallen en muziekstukken zonder drums vind ik vaak beter verteerbaar. Laat ze die drummers maar allemaal naar het oerwoud sturen, waar hun getamtam meer thuis hoort :P:D

 

P.S.: verslag volgt later ;)

 

jij ....jij....vlegel!! :o

 

@ arden. redelijk oud filmpje al hoor. exacte data weet ik niet. komt van een of andere serie met filpjes (ode's) aan muzikanten.

 

hij's goed he ;)

Link to comment
Share on other sites

Terry Bozzio heeft ook het nodige met Frank Zappa gedaan.

 

 

HPMD

je meent het <_<;)

 

dat deed gister echter geen lichtjes branden hoor. nooit zoveel glazige blikken gezien :D

Link to comment
Share on other sites

;)

 

en nu weer terug naar de meeting. we gaan wel off topic maar ja , niemand heeft input.

Link to comment
Share on other sites

TERRY BOZZIO!!!!

 

kijk en ga je schamen

 

allemaal. (behalve arden dan )

 

:PB);)

 

Namen van drummers zeggen ook mij niets. Kan een mooie drumsolo best waarderen, zoals die in The Mule van Deep Purple (made in Japan), maar ga mij ook niet vragen hoe die drummer heet. Interesseerd me ook niet veel.

 

Frank Zappa heb ik al helemaal niets mee, dus daar had ik Terry Bozzio (volgens mij noemde je hem gister ook anders :rolleyes::unsure: ) ook niet van herkend.

Veel van de andere bands waar hij bij gespeeld heeft heb ik ook niets mee. Alleen Jeff Beck, Steve Vai, en Stevie Ray Vaughan, waar hij bij gedrumt zou hebben volgens wiki (maar niets van terug te vinden is op de LP's en CD's die ik van hun heb) zou ik hem van moeten kennen.

De rest ken ik niet of heb ik geen muziek van of vind ik niet eens muziek.

 

De drumsolo op youtube vind ik ook niet bepaald een heel geweldige.

 

Ik schaam me dus absoluut niet dat ik hem miet kende, en zijn naam vast binnen een paar dagen weer vergeten ben.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Ik kwam eigenlijk voor de mensen, en dat gedeelte was helemaal geslaagd. De koppeling koppen <-> namen <-> nicknames is bij mij na een dag alweer aan het vervagen, maar henkes, kappa7, azh, kt88, erikatn, sodejuu, audiofreak, m44, s_k + eelco, miracle, arden heb ik nog scherp. Ah, en stefk niet te vergeten. En ruud, en dhfreaky.

 

Verder, ook al heb je 'alles' al, blijft het leuk om naar dure spullen te luisteren. De goedkoopste speakers deden 3500 en dat is toch 1000 euro meer dan ik thuis heb staan. Om met die te beginnen, de Lentus Audio: een bijzonder design met een bandtweater en twee kleine lage tonen speakers achter elkaar in de kast gemonteerd met een buis ertussen. (Zie de foto van s_k).

Hier kwam hard, dwz luid hoog uit en teruggehouden, zacht, laag. Er was een mismatch tussen die toonbereiken van heb-ik-jou-daar. Track 8 van de Hear cd liet dat al duidelijk merken en de piano van track 12 knalde er in het hoog ook uit. Kappa7 had een stukje Sjostakovitsj (7e, 3e deel), waarin het orkest zacht speelt, met veel laag. De versterker moest een flinke zwieper krijgen om de melodie niet kwijt te raken, omdat alleen de trompetten van het begin hoorbaar waren. Toen de violen begonnen klonk dat als een groep fluitisten. Voor orkestwerk zijn deze speakers absoluut niet geschikt dus.

Ik had zelf een stukje oerwoudmuziek meegenomen van de Baka people. Mijn verwachting dat het snerpende, trillende, zinderende koor van de cicaden er wel goed uit zou komen, kwam bedrogen uit. Niemand in de zaal die zijn klamboe opzocht.

 

De MC's (MP3?) waren een stuk beter en homogener. Maar die gingen in track 8 juist onderuit met het laag, dat niet in toom werd gehouden. Overigens klonken deze best aanvaardbaar, misschien omdat ze niet zo opvielen? Hierop alleen de test-cd beluisterd trouwens.

 

Toen was het Andromedaaudiodesign (hee, ook vergeten boven) die zijn Andromeda's Illusion introduceerde. Voor een prijs van bijna 9000 euro mag je dan wel op het puntje van de stoel gaan zitten. Dat deed ik. Hier geen uitglijer in het basbereik, nee, duidelijk, goed laag, maar de middelhoge pianoklanken, daar zat een knikje in, hoe moet ik het zeggen? Een soort breukje, waardoor de homogeniteit teloor ging. Dat is wel het enige dat mij opviel. G

Link to comment
Share on other sites

Hier ook een verslagje van mij hoe ik de heardag heb ervaren , allereerst erg leuk om de ontwerpers te zien van de beide andere merken en de manier hoe hun speakers bouwen .

Ook aardig om de andere forumleden eens te zien achter hun pseudoniem.

 

Allereerst was het geen ideale ruimte maar dat wisten we op voorhand en ik respecteer ieders mening, ik wil hierbij nog toevoegen wat het verslag van miracle aangaat ,dat ik voor de demonstratie ook heb verteld dat de speakers zijn ontworpen om 50 a 75 cm van de zijwand af te staan( ivm basboost van de naburige wand die hier ontbrak) met voldoende ruimte erachter ze hebben dan een gemiddelde Spl plus min 1 dB voor het bereik van 400 tot 10 khz ( gemeten op 270 van hart speaker units en 105 cm boven de grond oorhoogte met licht ingedraaide speakers).

Misschien dat je te veel voor de linker speaker zat wat betreft de ruimtelijke weergave betreft die word uiteraard beter naarmate je meer in de hotspotzone zit .

 

 

Voor de rest was het vergelijk inderdaad een beetje vermoeiend met iedere keer dezelfde muziek , en was het leuk om eens de app van astin trew te horen al was geloof ik de combo met het buizenbakkie(vd Veen) van tubejack en mijn speaker een gelukkigere combinatie .

 

gr :angry: hj :D

Link to comment
Share on other sites

....................., ik wil hierbij nog toevoegen wat het verslag van miracle aangaat ,dat ik voor de demonstratie ook heb verteld dat de speakers zijn ontworpen om 50 a 75 cm van de zijwand af te staan( ivm basboost van de naburige wand die hier ontbrak) met voldoende ruimte erachter ze hebben dan een gemiddelde Spl plus min 1 dB voor het bereik van 400 tot 10 khz .

 

gr :angry: hj :D

Hoe zit het, als je de speakers zo'n 50-75Cm van de zijwand af staan, met 20-400Hz, en boven de 10Khz?

Link to comment
Share on other sites

20 tot 400 hz is erg moeilijk te meten , als je dat zou willen , bijv een meting in een acoustisch dode ruimte(ook geen natuurlijke situatie ) of een woofer only meting (meetmicrofoon dichtbij de woofer zodat je alleen de output vd woofer meet) , je hebt de gegevens ook vd fabrikant en daar valt ook een hoop uit te halen, metingen onder de 250 Hz zijn door ruimte invloeden erg onnauwkeurig.

 

De tweeter valt af na 10 khz ongeveer 5 dB bij 18 khz (heeft uiteraard ook sterk te maken met de luisterhoogte en mate van indraaien vd speaker )

gr :angry: hj :D

Link to comment
Share on other sites

20 tot 400 hz s erg moeilijk te meten , als je dat zou willen , bijv een meting in een acoustisch dode ruimte(ook geen natuurlijke situatie ) of een woofer only meting (meetmicrofoon dichtbij de woofer zodat je alleen de output vd woofer meet) , je hebt de gegevens ook vd fabrikant en daar valt ook een hoop uit te halen, metingen onder de 250 Hz zijn door ruimte invloeden erg onnauwkeurig.

 

De tweeter valt af na 10 khz ongeveer 5 dB bij 18 khz (heeft uiteraard ook sterk te maken met de luisterhoogte en mate van indraaien vd speaker )

gr :angry: hj :D

Een woofermeting heb je idd speciale meetapparatuur voor nodig.

De opgave van de fabrikant is slechts wat de woofer in theorie in een oneindige blaffle doet. In een kist, zeker als deze zo klein is als wat jij gebruikt, is dat heel anders.

In het geval van jouw ontwerp is ook de (soort) vloer onder de speaker nog van grote invloed.

Ik was gewoon benieuwd wat ze bij jou doen in het laag, omdat ze op de meating absoluut niet deden wat ik verwachtte.

 

Het afvallen van de tweeter heeft idd veel met de hoek waarin geluisterd word te maken, maar heb je ze ook al zelf gemeten, in de speaker, want ook de kast waar de tweeter in zit, en de speakerunit onder de tweeter zijn van invloed op de weergave.

Link to comment
Share on other sites

Ik meet alleen met de units in een speaker gebouwd met de output van 1 of 2 of allemaal tezamen ,aardig was geweest om bijv een SPL meeting in de ruimte in bussum te doen op de (ideale :D ) luisterplek.

 

Ps liever een paar db te weinig laag in bepaalde ruimtes dan overheersend laag dat vind erg storend , ik probeer een speaker te maken voor een gemiddelde ruimte , jij vind meen ik dat de baspoort zoals ik die monteer aan de onderzijde niet kan, omdat de hoogte vd spikes te laag is 45 mm , ik ben een andere mening toegedaan

 

gr :angry: hj :D

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Vanuit deze hoek ook nog even wat woorden:

 

Als eerste idd nogmaals dank aan de heren van Andromeda Audio Design, Lentus Audio en MC Systems, zonder deze bijdragen was er weinig van een luidsprekervergelijk gekomen. Mijn eigen inspanningen, och, ik heb dit soort dingen altijd al graag gedaan, en leren doe je er altijd weer van (om het verhaal bass-boost maar eens te noemen).

Want waar je ook op voorbereid bent, er gebeurt altijd wel weer iets onverwachts. De opbouwperiode van anderhalf uur van te voren is misschien ook wel aan de krappe kant, maar toch moet het op deze manier gewoon kunnen. Dat bleek uiteindelijk ook wel, de luidsprekers van Andromeda kwamen er met de buizenopzet van Tubejack een stuk beter uit**, de DSS'en ondernamen aan de andere kant van de kamer een ware metamorfose, de Lentus Duo's bleken met vinyl te kunnen zingen en de MC's in vrije opstelling zetten ineens de ruimte wel vol met mooie klanken. In ieder geval leergeld dus weer voor de volgende keer.

 

En dan is daar mijn lief... De meesten van jullie kennen haar nu wel, misschien dat jullie nu een idee hebben over hoe blij ik wel niet met haar ben (zo, dat scheelt weer een bos bloemen). Ze gaat overal mee naar toe, staat dus ook op de beurzen e.d. en brengt idd op hekele momenten de nodige rust. Ga daar maar eens om staan als jonge vrouw van 23 in dit eigenlijk toch wel stoffige mannenwereldje! Misschien dat er op deze manier nu ook eens wat extra vrouwen tot het wereldje gaan toetreden, ik mag het hopen.

 

Rest mij verder weinig meer als de organisator nog maar eens flink te bedanken, en iedereen maar alvast uit te nodigen voor de volgende keer (volgens mij staat er nog iets van streamers op het menu?). Wij hebben er alvast zin an...

 

 

**Laten we allemaal niet vergeten dat dit voor Andromeda Audio Design een eerste echte try-out was, dit soort dingen zijn gewoon nodig om onder andere omstandigheden zijn luidsprekers te testen en opinies te peilen. Dit is de enige manier om uiteindelijk te weten te komen waar je op een bepaald moment staat. W

Link to comment
Share on other sites

En dan is daar mijn lief... De meesten van jullie kennen haar nu wel, misschien dat jullie nu een idee hebben over hoe blij ik wel niet met haar ben (zo, dat scheelt weer een bos bloemen).

??

 

-1 kudo's en een flesje parfum om t recht te zetten.

 

Mijn lief vind audio maar onzin en verfoeit me om de rompslomp die m'n set met zich meebrengt (bv het aanzetten alleen al :) ) Natuurlijk heeft ze gelijk...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...