Jump to content

Low Inductance Capacitor

spido
 Share

Recommended Posts

(...) alleen heb ik nog eens uitgebreid naar Cees zitten luisteren en kan niet anders zeggen dat hij heel duidelijk en verstaanbaar articuleert (...)

Beste Jitze,

Als je niet kunt horen dat Cees binnensmonds praat en Cristina buitensmonds zingt, is er iets mis met je installatie.

(Als het goed is, kun je zelfs het moment vaststellen waarop zijn bovengebit los raakt...)

Overigens ben ik emotioneel nog steeds niet los van de dierbare (zwarte, grote) Mundorf "Supreme" MKP's met anti-inductief tegenwikkelfolie!

Mijn digitale LCR-metertje geeft me daar ook geen ongelijk in...

(...) alleen heb ik nog eens uitgebreid naar Cees zitten luisteren en kan niet anders zeggen dat hij heel duidelijk en verstaanbaar articuleert (...)

Beste Jitze,

Als je niet kunt horen dat Cees binnensmonds praat en Cristina buitensmonds zingt, is er iets mis met je installatie.

(Als het goed is, kun je zelfs het moment vaststellen waarop zijn bovengebit los raakt...)

Overigens ben ik emotioneel nog steeds niet los van de dierbare (zwarte, grote) Mundorf "Supreme" MKP's met anti-inductief tegenwikkelfolie!

Alleen zegt dat dus niet zo heel veel over de verstaanbaarheid, overigens is ook heel erg goed hoorbaar dat de navolging - Nynke Laverman - een zware bevalling opleverde.................. :rolleyes:

Beste Spido,

Kun je ons eens uitleggen hoe dat werkt of wat dat is zo'n MKP met anti-inductief tegenwikkelfolie.

Vertel eens wat meer daarover

;)

Beste Pjotr,

Dat kan Mundorf beter zelf uitleggen (zie m.n. punt 1.):

The MCap-Supreme has been internationally acclaimed as the ultimate high-end capacitor. Its outstanding sound performance is achieved with a unique combination of advanced technologies:

1. Special induction-free winding technology: Two capacitor windings are interleaved so that their inductances effectively cancel each other out. These two windings are connected in series. This means that it takes two 2

1. Special induction-free winding technology: Two capacitor windings are interleaved so that their inductances effectively cancel each other out. These two windings are connected in series. This means that it takes two 2

technisch zal het me worst zijn, gehoorsmatig zijn de mundorfs iig opmerkelijk. dicht bij geen condensator.

groet

Tja Robx, de meeste autoreclames zijn ook niet bedoeld om auto's te verkopen maar om de bezitter ervan een goed gevoel te geven en hem/haar het gevoel te geven dat hij/zij de juiste keuze heeft gemaakt. Klantenbinding dus..... Die Mundorf reclame is niet veel anders.

Maar als ik een condensator zoek uit vele wil ik wel harde feiten waarop ik mijn aanvankelijk oordeel kan baseren. Hoe dat later in werkelijkheid uitpakt zien we dan wel weer. Zo maar roepen "Ik ben de beste" en dat motiveren met leuterkoek kan iedereen wel.

;)

Jah, dat is een algemeen principe om inductie te verminderen maar dat zegt nog steeds niet over de werkelijke constructie.
Ooit wel eens zo'n opengewerkt plaatje van zo'n ding gezien:

Stel het je voor als twee halve-breedte banen folie (metaal of gemetalliseerd) die op enige afstand naast elkaar liggen. Op deze banen leg je een hele baan folie (met di

dank voor het onderrricht Pjotr. ik heb een heleboel vergeleken als koppelcondensator (De Groef SSP, Jupiter, diversen van Mundorf, Blackgate N, Chateauroux en nog wat geleende spullen). allemaal mooie verhalen.

ik vertelde enkel wat ik waarneem. Je verhaal heeft geen relevantie voor mijn waarneming.

groet

ik vertelde enkel wat ik waarneem. Je verhaal heeft geen relevantie voor mijn waarneming.

groet

Jouw waarneming staat ook helemaal niet ter discussie.

Alleen is jouw waarneming relevant voor je zelf en eventueel mede fans. Ieder ander kan er niet veel mee.

Als ik een product uitzoek voor een bepaalde toepassing wat ik niet ken, ga ik in eerste instantie af op de omschrijving. Is dat duidelijk leuterkoek en doorzichtig onbetrouwbaar dan geeft mij dat het gevoel belazerd te worden. Misschien uiteindelijk niet eens kwalitatief in de praktijk maar meestal wel met de kostprijs.

;)

Guest tubejack
Loss angle tan d = 0.0002 to 1kHz

Loss angle tan d = 0.0001 to 10kH

Ah, dat is al een nulletje minder dan ze hier beweren: http://www.mundorf.com/english/bauteile/ko...Silver-Gold.pdf Lekker betrouwbaar die info :rolleyes:

Metallized Polyprophylene lm

Non inductive construction

Metallisation: 99% Silver, 1% Gold

Capacitance: 0,01μF-10μF

Dielectric strengh: 1200 VDC

Tolerance: +/-2%, typ. +/-1%

Loss factor 0.00002 @ 1kHz, 0.00001 @ 10kHz

Blijft een factor 3 tot 5 lager dan het best bekende propyleen. Als ze dit werkelijk halen dan zijn ze gek dat dat ze in de audio branche blijven hangen. De omzet in de vermogenselektronica zou vele honderden malen meer zijn.

Eh Peter.... wat hersenkronkels van mij.... volgens mij haal je nu 2 typen condensatoren door elkaar, de een is de "gewone" Supreme en de andere de zilvere/beetje goud.

En twee, ik weet niet exact hoe die condensatoren gemaakt zijn, maar ik kan me voorstellen dat voor vermogens electronica andere eisen gelden

dan voor audio.... daar hoeft

Pjotr wringt zich weer in allerlei rare bochten om zijn gelijk te halen...

Maar die Mundorf "Supreme" condensatoren gebruik ik als seriecondensator (high-pass filter) voor ribbontweeters, die zelf geen inductieve component in hun impedantie hebben.

Deze seriecondensator blijkt geen enkele invloed te hebben op de hoge frequenties (vanaf c/o tot ca. 50 kHz): noch in lineairiteit (verzwakking van de hoogste frequenties), noch in blokgolfweergave (fasevervorming).

Ergo: als er dan al sprake is van inductie, dan speelt die - althans bij audiofrequenties - geen rol.

Het is dus niet zo verwonderlijk dat Pjotr zich er druk om maakt.

Dat doet hij meestal om dingen die geen enkele betekenis hebben. <_<

Pjotr wringt zich weer in allerlei rare bochten om zijn gelijk te halen...

Maar die Mundorf "Supreme" condensatoren gebruik ik als seriecondensator (high-pass filter) voor ribbontweeters, die zelf geen inductieve component in hun impedantie hebben.

Deze seriecondensator blijkt geen enkele invloed te hebben op de hoge frequenties (vanaf c/o tot ca. 50 kHz): noch in lineairiteit (verzwakking van de hoogste frequenties), noch in blokgolfweergave (fasevervorming).

Ergo: als er dan al sprake is van inductie, dan speelt die - althans bij audiofrequenties - geen rol.

Het is dus niet zo verwonderlijk dat Pjotr zich er druk om maakt.

Dat doet hij meestal om dingen die geen enkele betekenis hebben. <_<

En Spido wringt zich weer in allerlei bochten om zichzelf te verheerlijken door op de persoon te gaan spelen en op een ander te gaan zitten katten.

Hij zou er beter aan doen om te snappen wat verliesfactor bij condensatoren betekent, dan heeft hij dat gevit niet nodig om Spidoos eigen gelijk te halen.

Ik heb nergens gezegd dat die Mundorf condensatoren zelf niet goed zouden zijn. Het is dan ook niet nodig om ze te gaan verdedigen. Ze zijn hooguit wat overpriced en worden aan de man gebracht met audiofoole leuterkoek.

;)

Guest kikkervisje
En Spido wringt zich weer in allerlei bochten om zichzelf te verheerlijken door op de persoon te gaan spelen en op een ander te gaan zitten katten.

Hij zou er beter aan doen om te snappen wat verliesfactor bij condensatoren betekent, dan heeft hij dat gevit niet nodig om Spidoos eigen gelijk te halen.

Ik heb nergens gezegd dat die Mundorf condensatoren zelf niet goed zouden zijn. Het is dan ook niet nodig om ze te gaan verdedigen. Ze zijn hooguit wat overpriced en worden aan de man gebracht met audiofoole leuterkoek.

;)

Ja dat krijg je wanneer Spido buiten Klaas om gaat posten.

Hij kan het ook beter eerst aan Klaas vragen.

En Klaas zou iets strenger voor het moeten zijn. ;)

Guest tubejack

Beetje jammer want beide hebben jullie goede punten.

@Spido weet jij waarom Klaas de "gewone" Supreme gebruikt en niet de versie met zilver en/of zilver goud.

@Peter wellicht is mogelijk om polypropyleen te fabriceren met n