Jump to content

Afstellen Technics SL1210 M5G.


AudioBill
 Share

Recommended Posts

Hoi,

 

Wat moet ik beter afstellen om het naarvoorschuiven van de naald te voorkomen bij mijn Technics platenspeler?

 

Ik moet de naald tergend langzaam laten zakken anders 'kretst' de naald bijzonder irritant het eerste nummer binnen, toch heb ik het idee dat ik volgens de gebruiksaanwijzing het element en naald heb gemonteerd.

 

Tips... ;)

 

Is er iemand die deze platenspeler kan modificeren/professioneel afstellen, of is dat niet nodig?

 

 

Cheers,

AudioBill

Link to comment
Share on other sites

Hi Bill,

 

Bedoel je dat de naald/arm naar binnen schuift tijdens het naar beneden laten van de lift?

Staat de anti skating niet te hoog en/of de naaldkracht te laag? Tafel staat waterpas?

 

Indien dat OK is, moet je het rubber op de lift-armdrager wat opruwen.

De AS zorgt ervoor dat de arm altijd iets naar binnen wordt getrokken, de wrijving met dat rubbertje moet dat voorkomen.

Link to comment
Share on other sites

De arm gaat niet echt naar voren tijdens het dalen, het is meer dat als de naald in het begin van de 'invoergroef' valt, hij iets naar voren krast en dus het nummer in schiet zal maar zeggen. Is dit iets duidelijker? Het gebeurt niet bij elke plaat maar bij meer dan normaal en als voorheen. Is erg vervelend.

Link to comment
Share on other sites

Voorzover ik het begrijp loopt de arm wel netjes verticaal naar beneden, komt wel in de inloopgroef terecht maar schiet dan door naar binnen?

Dan denk ik toch dat de tafel niet waterpas staat of de instellingen van de arm verkeerd staan.

Jouw benaming "naar voren" kan ik niet plaatsen, de headshell zit toch niet los in de arm ofzo?

 

Wellicht is er in de buurt een medeforummer die je kan helpen met het afstellen?

Ik zit zelf een beetje te ver weg voor je..........

Link to comment
Share on other sites

Voorzover ik het begrijp loopt de arm wel netjes verticaal naar beneden, komt wel in de inloopgroef terecht maar schiet dan door naar binnen?

Dan denk ik toch dat de tafel niet waterpas staat of de instellingen van de arm verkeerd staan.

Jouw benaming "naar voren" kan ik niet plaatsen, de headshell zit toch niet los in de arm ofzo?

 

Wellicht is er in de buurt een medeforummer die je kan helpen met het afstellen?

Ik zit zelf een beetje te ver weg voor je..........

 

Naar voren.. als in naar het laatste nummer? Dus: naar binnen. :)

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt erop of de antiscating niet of nauwelijks ingesteld staat.

Zoals KT88 net verkeerd aangeeft, moet de antiscating ervoor zorgen dat de naald niet naar het midden van de plaat getrokken word. Met een antiscating die niet of nauwelijks ingesteld staat komen dit soort dingen nogal eens voor.

 

De antiscating moet met de meeste elementen net zo hoog staan als de naalddruk.

 

Naalddruk op 2 gram, antiscating meestal ook.

 

Uitzonderingen daargelaten. Bijvoorbeeld een Goldring 1000 series ziet graag een hogere antiscating dan de naalddruk, en sommige MC elementen, zoals een Benz ACE, liefst zelfs geen of h

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt erop of de antiscating niet of nauwelijks ingesteld staat.

Zoals KT88 net verkeerd aangeeft, moet de antiscating ervoor zorgen dat de naald niet naar het midden van de plaat getrokken word. Met een antiscating die niet of nauwelijks ingesteld staat komen dit soort dingen nogal eens voor.

 

U R right of course.......waar zat ik met mijn kop? :rolleyes:

Mag ik als excuus aanvoeren dat ik nog steeds koorts heb en brak ben? :D

 

Sorry Bill voor de verwarring.

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me af wat voor element je gebruikt met welke naaldkracht.

Het is een bekend feit dat dit vaak voorkomt bij de sl1200's (ook de oudere typen). Ik heb het heel vaak zien gebeuren, juist op deze tafel. Ik dacht altijd dat dit kwam door de typische combinatie van Stanton element dat scheef gemonteerd is en/of een naald die er half in hangt, samen met de hoge naaldkracht, die ervoor zorgt dat de naald niet de inloopgroef pakt maar over het opstaande randje van de plaat (waarin de inloopgroef begint) vliegt naar een plek waar de plaat wel vlak is, om daar de groef in te duiken.

 

Ik nam altijd aan dat dit euvel wel verholpen zou zijn als alles goed ingesteld staat en geen disco-element wordt gebruikt.

Bij andere disco-tafels zie je soms een rechte arm. Die schiet minder snel uit de groef als de s-arm van de sl1200 (tijdens scratchen of achteruit draaien om te cue-en). Maar dat klinkt natuurlijk voor geen meter.

 

Bij de echte disco's (in NY en de Ministry of Sound in London) hebben ze een SME arm op de sl1200 gemonteerd. Of dat komt door dit specifieke probleem of omdat de arm op de technics in het geheel niet goed genoeg is, weet ik helaas niet.

Link to comment
Share on other sites

Auw auw, arme plaatjes.

Zorg er snel voor dat dit goed komt in elk geval.

1. Zorg ervoor dat je speler waterpas staat

2. Check even of je naald nog enigzins een gezonde vorm heeft en of er geen pluk stof aan zit

3. Stel je anti skating af. Desnoods even met een plaat zonder groeven, zodat hij in elk geval ongeveer stil blijft liggen op een groefloze plaat of, misschien mooier, iets naar buiten trekt.

 

Het is maar een beunmethode, maar als je zo door speelt leef je je groeven in

Link to comment
Share on other sites

Het element is een nieuw Ortofon X5-mc, de druk en anti-s. is 2.

Verder staat hij waterpas, en zit er geen stof onder de naald en heb de naald bevestigt zo als ze bij Technics voorschrijven, gebruikmakend van hun bijgeleverde mal.

 

Jammer dat er weinig audio liefhebbers in de buurt van Maastricht lijken te wonen, wat eens konden komen kijken, jammer. :angry:

 

AudioBill

Link to comment
Share on other sites

Het element is een nieuw Ortofon X5-mc, de druk en anti-s. is 2.

Verder staat hij waterpas, en zit er geen stof onder de naald en heb de naald bevestigt zo als ze bij Technics voorschrijven, gebruikmakend van hun bijgeleverde mal.

 

Jammer dat er weinig audio liefhebbers in de buurt van Maastricht lijken te wonen, wat eens konden komen kijken, jammer. :angry:

 

AudioBill

 

Roermond...???

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Het element is een nieuw Ortofon X5-mc, de druk en anti-s. is 2.

Verder staat hij waterpas, en zit er geen stof onder de naald en heb de naald bevestigt zo als ze bij Technics voorschrijven, gebruikmakend van hun bijgeleverde mal.

 

Jammer dat er weinig audio liefhebbers in de buurt van Maastricht lijken te wonen, wat eens konden komen kijken, jammer. :angry:

 

AudioBill

 

Lijken ja. Ik woon er naast.

Ik zou je best willen helpen maar ik denk dat ik net zo veel verstand er van heb als jou.

De speler kan ook naar Roermond? :unsure:

 

Ik geloof dat we nu iemand werk aan het bezorgen zijn...

 

Mark

Link to comment
Share on other sites

Susteren ;D.

 

Maargoed, ik vind mezelf niet geschikt voor zoiets.

Vraag me wel af of de Ortofon X5 geschikt is voor zo'n zware arm.

Op gevoel hoor, ik ken het element zelf niet goed genoeg. Misschien dat een ander er meer over kan vertellen.

 

Het lijkt erop dat je toch gewoon met je anti skating zit. Draai er eens aan, kijk of je het beter krijgt.

Zo ja, weet je z

Link to comment
Share on other sites

Heren,

 

Met groefloze platen kun je de antiskating wel zo zetten dat de armbeweging redelijk neutraal is, maar dat wil absoluut NIET zeggen dat het dan goed staat. Vaak moet de antiskating zelfs zo hoog, dat de arm "terugvalt" als je 'm op de plaat zet. Ook dan is er iets mis met de afstelling, maar dan zou het meettechnisch (en klankmatig) wel goed kunnen staan.

 

@Peter,

Je kunt altijd bij me langskomen met die speler. Ik kan ook wel naar Maastricht komen, maar de vorige keer is m'n scoop er toevallig in gebleven (voeding defect). Niet dat dat nu ook zal gebeuren, maar thuis heb ik alles bij de hand. De vorige keer bij jouw was ik een bepaald tangetje en een schroevendraaiertje vergeten. Dat gebeurd me thuis zelden :D (je krijgt email ;) )

Link to comment
Share on other sites

Vraag me wel af of de Ortofon X5 geschikt is voor zo'n zware arm.

 

1) De Technics arm is met 12g niet zwaar.

 

2) De X5MC is van nature al erg licht.

 

Overigens heeft dat element een naaldtype dat wel een erg

nauwkeurige afstelling vereist. Het er even in gooien en

met de Technics mal loeren of e.e.a. goed zit is

echt niet voldoende!

Link to comment
Share on other sites

Het verbaast me dat er hier zo weinig kennis aanwezig is over de meest verkochte draaitafel ooit. :confused:.

Gelukkig heeft AudioBill zelf een zinnig antwoord gegeven betreffende het element en de naalddruk, dus kunnen we weer verder.

Mijn hypothese is, dat de arm schuldig is. Versleten, beschadigd, of lagerspeling. Waarom dit dan zo vaak bij de sl1210 voorkomt?

1) de gebruiker is een dj, of vele dj's, die niet bekend staan om hun voorzichtigheid, of de sl1210 reist veel van locatie naar locatie;

2) de arm van de sl1210 heeft de naam niet bepaald de sterkste schakel te zijn, vooral de lagers ervan schijnen niet zo bijzonder te zijn.

 

Dit alles zou echter niet mogen voorkomen bij een nieuwe M5G, op wat lagerspeling na in het geval van toevallige slechte kwaliteitscontrole. Maar bij een 2de-hands uit een kroeg of disco... :mad2:

 

Nogmaals, ik heb heel wat sl1210's meegemaakt en ben het een aantal keer tegengekomen.

Link to comment
Share on other sites

Het verbaast me dat er hier zo weinig kennis aanwezig is over de meest verkochte draaitafel ooit. :confused:.

Denk dat het niet de eerste tafel is waar je aan denkt bij 'audiofilie'.

Hoewel hij goed kan klinken blijft 't natuurlijk in de eerste plaats een degelijke DJ draaitafel.

Link to comment
Share on other sites

Heren,

 

Met groefloze platen kun je de antiskating wel zo zetten dat de armbeweging redelijk neutraal is, maar dat wil absoluut NIET zeggen dat het dan goed staat. Vaak moet de antiskating zelfs zo hoog, dat de arm "terugvalt" als je 'm op de plaat zet. Ook dan is er iets mis met de afstelling, maar dan zou het meettechnisch (en klankmatig) wel goed kunnen staan.

Lijkt mij dat je dan in elk geval je platen enigzins spaart

Link to comment
Share on other sites

Peter is nu net weer op weg naar huis. De X5 stond idd niet goed. Echter nadat ik 'm met behulp van m'n tools wel volgens de papieren goed had staan, was het nog niet goed. Je hoorde het element door de groef schrapen. Al met al geen prettige gewaarwording. Onder de microscoop zag ie er na schoonmaak toch fatsoenlijk uit. Op eoa manier kreeg ik het ding niet aan het sporen. Het ging al falikant mis op de 12dB track. En zodra ik de antiskating bijregelde, veranderde links wel, maar rechts bleef rampzalig en veranderde nergens. Ergo, element is niet jofel.

Iets ander geprobeerd. Ik had nog een nieuwe DL160 liggen en die heb ik erin gebouwd. Die kreeg ik zonder problemen wel op het juiste spoor. Die zit er nou ook in en als die bevalt blijft ie er ook in.

Link to comment
Share on other sites

Peter is nu net weer op weg naar huis. De X5 stond idd niet goed. Echter nadat ik 'm met behulp van m'n tools wel volgens de papieren goed had staan, was het nog niet goed. Je hoorde het element door de groef schrapen. Al met al geen prettige gewaarwording. Onder de microscoop zag ie er na schoonmaak toch fatsoenlijk uit. Op eoa manier kreeg ik het ding niet aan het sporen. Het ging al falikant mis op de 12dB track. En zodra ik de antiskating bijregelde, veranderde links wel, maar rechts bleef rampzalig en veranderde nergens. Ergo, element is niet jofel.

Iets ander geprobeerd. Ik had nog een nieuwe DL160 liggen en die heb ik erin gebouwd. Die kreeg ik zonder problemen wel op het juiste spoor. Die zit er nou ook in en als die bevalt blijft ie er ook in.

 

Voila,

zo zie je maar dat het probleem niet altijd in de hoek zit waar je het verwacht.

Link to comment
Share on other sites

Shit mannen, de X-5 spoort niet, en dan ook nog gekocht bij Technics-Fingers.nl, waarvan ik vandaag te horen kreeg dat ze op hun spullen maar 3 maanden garantie geven, dus, erg jammer, maar wel erg blij met Roger en zijn Denon DL-160 elementje.

 

Ben benieuwd of dit gaat bevallen, zijn er trouwens veel fans van dit elementje op het Forum?

 

AudioBill

Link to comment
Share on other sites

Shit mannen, de X-5 spoort niet, en dan ook nog gekocht bij Technics-Fingers.nl, waarvan ik vandaag te horen kreeg dat ze op hun spullen maar 3 maanden garantie geven

 

Pffft, 'Technics-Vingers', dan moet dat ding toch "nagezien en afgeregeld zijn door beroeps audio technicus volgens fabrieksspecificaties"? <_<

Troost je, hij is iig helemaal nicotine- en bacterievrij :rolleyes:

Maar vind het wel balen voor je :(

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...