@ Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Een aantal weken geleden ben ik overgestapt van VA haydn's naar VA beethoven's. Een ongelooflijk plezier viel mij ten dele. Maar daar waar het goed gaat, daar gaat het vanzelf een keer fout. Ik had reeds enige tijd wat problemen met mn versterker. Het linkerkanaal liet bij een koude start niets tot weinig door (hier heb ik ook al eens een topic aan gewijd). Enfin, het volume opendraaien of een tikje op de versterker zorgde ervoor dat het volle stereobeeld weer aanwezig was. En omdat de versterker al spelend of in en uit standby geen problemen gaf heb ik de tekortkoming eerst maar laten rusten. Voor de reparatie moest ik het beestje naar Eindhoven brengen en daar had ik vooralsnog geen trek in. De rekening van deze luiheid is mij inmiddels gepresenteerd. De linkerspeaker heeft een defecte tweater. Resultaat is nu dus dat de versterker en de speaker ter reparatie afwezig zijn (en dat zijn zware tijden zo zonder muziek). Of er een direkte relatie is tussen het falen van de versterker en de defecte tweater zal onderzoek nog moeten uitwijzen maar toevallig vind ik het zelf in ieder geval wel. De les is in ieder geval geleerd. Mocht ik een defect hebben aan een apparaat in mijn keten dan laat ik het spoedig repareren. In ieder geval om zeker te zijn dat er niks anders naar de bliksem gaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Zonde inderdaad waarschijnlijk is er niet meer aan de hand in je versterker dan een los zittend contact of een denderend relais of een relais welke gewoon vuil is. De tweater zal door de extreme vervorming die ongetwijfeld is opgetreden de geest hebben gegeven of hij is door het vol open zetten door tonen defect geraakt die jij niet hoort maar die er dus wel zijn bijvoorbeeld door oscilatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Lijkt mij meer dat meneer de versterker vrolijk stond te oscilleren tijdens zijn warming up. Daar kunnen tweeters erg slecht tegen. Afijn nader onderzoek zal het uitwijzen ... Heb dat ook eens met mijn versterker gehad. De ribbons van mijn tweeters waren compleet gesmolten. Gelukkig zijn dat van die tweeters waarbij je zelf makkelijk het bandje kan vervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door Don van der Deijl:Zonde inderdaad waarschijnlijk is er niet meer aan de hand in je versterker dan een los zittend contact of een denderend relais of een relais welke gewoon vuil is. De tweater zal door de extreme vervorming die ongetwijfeld is opgetreden de geest hebben gegeven of hij is door het vol open zetten door tonen defect geraakt die jij niet hoort maar die er dus wel zijn bijvoorbeeld door oscilatie don heeft altijd een goede onderbouwde mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts