Jump to content

Vanavond op TV ....


Erikatn
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Vanavond op Nederland 2, 22.55 u.: "La Vie en Rose". "Film over het bewogen leven van chansonnière Edith Piaf".

Met o.m. Marion Cotillard en Gérard Dupardieu (als Louis Leplée... what's in a name?). Regie: Olivier Dahan.

 

 

MV5BMjExMjIzNjM5OV5BMl5BanBnXkFtZTcwMjc0OTg0MQ@@._V1._SY317_CR0,0,214,317_.jpg

 

An un-chronological look at the life of the Little Sparrow, édith Piaf (1915-1963). Her mother is an alcoholic street singer, her father a circus performer, her paternal grandmother a madam. During childhood she lives with each of them. At 20, she's a street singer discovered by a club owner who's soon murdered, coached by a musician who brings her to concert halls, and then quickly famous. Constant companions are alcohol and heartache. The tragedies of her love affair with Marcel Cerdan and the death of her only child belie the words of one of her signature songs, "Non, je ne regrette rien." The back and forth nature of the narrative suggests the patterns of memory and association.

http://www.imdb.com/title/tt0450188/

Link to comment
Share on other sites

Hallo Mumsoft,

 

Voor de jongelui die weinig weten van het leven, het karakter en het oeuvre van Mme Piaf, lijkt de film me nogal chaotisch en fragmentarisch.

Het zijn allerlei flarden, scènes uit haar leven, met weinig chronologische of anderszins logische volgorde.

Maar ik heb er toch met genoegen naar gekeken. Zèlf een chaoot... dat helpt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Het Fluisteren van trompettist Eric Vloeimans, a.s. dindsdag in Het Uur van de Wolf, 23u-0u:

 

w240.858e0.jpg

 

http://programma.ntr...-Eric-Vloeimans

 

M :ph34r: rc

 

Dank voor de tip! Hoewel ik niet van het electronische geluid van Eric hou, vind ik het "gewone" geluid dat hij produceert prachtig. Ik vond drie fragmenten de hoogtepunten: waar hij in een stuk bos bij een zomerhuisje de natuurlijke galm van het bos ging uitproberen, waar hij een toon 5 minuten aanhield en vooral het stuk waar hij liet horen hoe hij een toon over liet gaan in ruis, zoals hij dat noemt. Van een volledige toon met nul procent ruis naar volledige ruis met nul procent toon. Prachtig. Ik ben wel van die ruis, vind ik ook prachtig bij Miles Davis, maar ook Eric beheerst dat geweldig goed....

 

Er zijn nog diverse herhalingen (tvgids.nl), dus nog een kans om het terug te zien......

Link to comment
Share on other sites

Dank voor de tip! Hoewel ik niet van het electronische geluid van Eric hou, vind ik het "gewone" geluid dat hij produceert prachtig. Ik vond drie fragmenten de hoogtepunten: waar hij in een stuk bos bij een zomerhuisje de natuurlijke galm van het bos ging uitproberen, waar hij een toon 5 minuten aanhield en vooral het stuk waar hij liet horen hoe hij een toon over liet gaan in ruis, zoals hij dat noemt. Van een volledige toon met nul procent ruis naar volledige ruis met nul procent toon. Prachtig. Ik ben wel van die ruis, vind ik ook prachtig bij Miles Davis, maar ook Eric beheerst dat geweldig goed....

 

Er zijn nog diverse herhalingen (tvgids.nl), dus nog een kans om het terug te zien......

Ik heb bij hem altijd het idee dat hij zelf ook vindt dat ie mooi speelt. Altijd maar van die kunstjes. Dat werkt op mijn zenuwen. Miles Davis had dat later ook, maar in zijn jonge jaren t/m begin jaren 70 klonk hij veel oorspronkelijker en lekker recht voor zijn raap. Dat spreekt me meer aan.

Link to comment
Share on other sites

Straks om 17u5 is-ie weer op twee. Ik ga nog eens kijken, want de vorige keer ben ik toch een beetje weggedommeld. Het is beslist geen spetterende vertoning, waar je rechtop van in je stoel gaat zitten. Maar Alex vond achteraf dat we hem nodig eens in het echt moesten gaan zien. Ja, notabene, hij was enkele weken daarvoor in de X geweest, en toen kreeg ik hem met geen stok erheen. :(

Bij de verzameling Nederlandse jazz van de volkskrant zit de cd Summersault, en bij Challenge records heb ik de cd Live at the Concertgebouw (Eric Vloeimans & Florian Weber) besteld.

Ben benieuwd.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Ik heb bij hem altijd het idee dat hij zelf ook vindt dat ie mooi speelt. Altijd maar van die kunstjes. Dat werkt op mijn zenuwen. Miles Davis had dat later ook, maar in zijn jonge jaren t/m begin jaren 70 klonk hij veel oorspronkelijker en lekker recht voor zijn raap. Dat spreekt me meer aan.

 

Oké..... Ik hou blijkbaar van die kunstjes B) . Wat ík dan weer niet mooi vind is dat snelle "getetter" met een luid volume..... :wacko: . Nee, dan Rust, Ruis en Regelmaat. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, die senuweherrie di so op je senuwe kan werreken,

Gisteravond dus nogmaals gekeken, en nu wakker. De hoogtepunten die René noemde nu echt beleefd. Maar het gaat natuurlijk om de muziek die hij ermee maakt, bv die eerder genoemde cd Summersault is prima.

We gaan nu proberen kaartjes te bemachtigen voor het concert op de 25e a.s. in Leiden. :wub:

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vanavond op BBC2 "Sounds of the 70s".

Citaatje uit de gids:

Documentaireserie over de muziek in de jaren '70. Afl: Troubadours - Peaceful Easy Feeling. Met o.a. Crosby en Nash, Neil Young, America, Joni Mitchell, James Taylor, Carole King, The Eagles en Seals and Crofts

 

Op die laatste na ken ik ze allemaal.

Kijken dus!

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Straks om 1 uur, tot 2 uur in NTR Podium Op 2: Stephen (spreek uit: Stieven) Fry on Wagner.

 

De Engelse acteur Stephen Fry onderzoekt zijn passie voor een van de controversieelste componisten die er ooit zijn geweest. Kan hij de muziek van Richard Wagner waar hij zo van houdt, los zien van haar associatie met Hitler? Stephen Fry is een begenadigd verteller. Met zijn enthousiasme, maar soms ook kwetsbare opstelling, neemt hij de kijker mee in het leven en werk van dit muzikale genie. Verplichte kost voor iedereen die nog niet bekend was met Wagner, maar juist ook voor diegenen die al vertrouwd waren met zijn muziek. Stephen Fry houdt zielsveel van de (opera)muziek van Richard Wagner maar heeft door zijn Joodse achtergrond ook de nodige scepsis. Mede door het feit dat Wagner destijds een opstel geschreven heeft met de titel 'Jodendom in de muziek' (1850) en er in elk geschrift van Wagner anti-Joodse uitspraken zijn op te merken is Wagner op zijn minst controversieel te noemen. Hij is de componist die nog steeds geassocieerd wordt met het naziregime van Hitler. Stephen Fry gaat op zoek. En dat brengt hem naar het Festspielhaus in Bayreuth. Hij neemt een kijkje achter de schermen in dit theater waar hij de repetities ziet van o.a. Die Walküre. Hij spreekt kort met een nazaat van de componist. Hij bezoekt Wahnfried waar hij samen met pianist Stefan Mickisch de Steinwayvleugel van Wagner bespeelt. Hij spreekt met schrijvers die over Wagner geschreven hebben. Hij gaat naar de villa in Zürich waar de familie Wesendonck heeft gewoond en waar Wagner vaak logeerde. Wagner was een bewonderaar van (en ook misschien verliefd op) de dichteres Mathilde Wesendonck van wie hij een aantal gedichten op muziek heeft gezet. Fry spreekt ook met Valery Gergiev die de Ring in Sint Petersburg aan het voorbereiden was. En hij gaat naar de beladen plek in Neurenberg waar Hitler zijn militaire parades hield. Ook spreekt Fry met celliste Anita Lasker-Wallfisch, een overlevende uit kamp Auschwitz, die hem onomwonden van repliek dient. Stephen Fry is een begenadigd verteller, hij is tegelijkertijd open en enthousiast maar soms ook kwetsbaar en dat laat hij allemaal zien.

 

http://ntrpodium.ntr.nl/

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Straks om 1 uur, tot 2 uur in NTR Podium Op 2: Stephen (spreek uit: Stieven) Fry on Wagner.

 

 

 

http://ntrpodium.ntr.nl/

 

M :ph34r: rc

Toevallig net gezien deze documentaire. Erg goed en prachtige muziek, jammer dat Wagner er verkeerde opvattingen op na hield, maar zijn muziek blijft fascinerend.

Link to comment
Share on other sites

Vanavond op BBC2 "Sounds of the 70s".

Citaatje uit de gids:

Documentaireserie over de muziek in de jaren '70. Afl: Troubadours - Peaceful Easy Feeling. Met o.a. Crosby en Nash, Neil Young, America, Joni Mitchell, James Taylor, Carole King, The Eagles en Seals and Crofts

 

Op die laatste na ken ik ze allemaal.

Kijken dus!

 

M :ph34r: rc

Damn gemist (de laatste komt me ook bekend voor, maar wat ze speelden?? Aha Youtube: diamand girl, summer breeze)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vanavond - ja echt - een docu over

Johnny Cash at Folsom Prison

 

op ARTE (ja, Duits) om 20:15

 

Der Dokumentarfilm "Johnny Cash at Folsom Prison" von Bestor Cram, eine Koproduktion von ZDF/ARTE mit der Schweiz und den USA, schildert anhand von Originalaufnahmen aus dem Folsom Prison, bisher unveröffentlichtem Archivmaterial und Interviews mit Bandmitgliedern sowie Cashs Tochter Rosanne und ehemaligen Insassen diesen wichtigen Tag in Johnny Cashs Musikerkarriere. "Johnny Cash at Folsom Prison" gilt als eines der besten Livekonzerte, das jemals aufgezeichnet wurde. Der Dokumentarfilm erlebte seine Premiere beim Internationalen Dokumentarfilm Festival Amsterdam 2008.

 

M ä rc

Link to comment
Share on other sites

Toevallig net gezien deze documentaire. Erg goed en prachtige muziek, jammer dat Wagner er verkeerde opvattingen op na hield, maar zijn muziek blijft fascinerend.

 

Ter illustratie, overdenking, en aansporing er méér over te lezen (om tot de wellicht schokkende en onthutsende ontdekking te komen dat antisemitisme in Duitsland en omstreken al sinds de vroege middeleeuwen als vanzelfsprekend deel uitmaakt van de cultuur):

(...) Antisemitisme is niet in alle gevallen een bewust gekozen politiek of religieus standpunt, maar kan ook voortkomen uit vooroordelen of denkfouten (denkfout fallacia consequentis). Zo "concludeerde" de 19e-eeuwse Duitse componist Richard Wagner, die een fervent antisemiet was, dat wanneer hij iemand niet mocht, diegene dan "dus" een Jood moest zijn of toch anders mínstens diens móeder een Jodin was.[3] Dit neemt niet weg dat Wagner uitvoeringen van eerste producties van nieuwe operacomposities uitgerekend aan Joodse dirigenten toevertrouwde: een van de vele paradoxen in de levensgeschiedenis van de componist. (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...