Jump to content

Rip it, Store it, Play it (anyway you want it)


Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Nu heb ik even op die asio drivers zitten googelen maar wat mij niet helemaal duidelijk is, die drivers moeten toch voor iedere chipset verschillend zijn of zijn dit standaard drivers die met elke kaart overweg kan?

Is er soms een overzicht van welke hardware ondersteund wordt?

 

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Het kan alleen met geluidskaarten waar ASIO drivers bij meegeleverd zijn.

 

ASIO is destijds ontwikkeld voor professioneel studio gebruik om de hoge latentie (delay) van windows te omzeilen. Een paar tiende seconde delay met wat er uit de computer komt en met wat er live gespeeld wordt is onacceptabel.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Het kan alleen met geluidskaarten waar ASIO drivers bij meegeleverd zijn.

 

ASIO is destijds ontwikkeld voor professioneel studio gebruik om de hoge latentie (delay) van windows te omzeilen. Een paar tiende seconde delay met wat er uit de computer komt en met wat er live gespeeld wordt is onacceptabel.

 

;)

Nou snap ik het niet meer.

Dacht dat het er juist om ging om het resamplen van Windows tegen te gaan?

Die latentie is toch niet zo spannend bij alleen afspelen?

In Linux heb je met resamplen geen last, meen ik. En voor latentie heb je Jack.

 

Marc :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Dacht dat het er juist om ging om het resamplen van Windows tegen te gaan?

Die latentie is toch niet zo spannend bij alleen afspelen?

 

Die latentie is inderdaad niet zo spannend bij alleen afspelen, maar dat was dan ook niet de doelstelling achter de Asio drivers. Dat met deze drivers de windows kernel mixer omzeild wordt is voor ons mooi meegenomen. Jack onder windows, ook dan moet er met andere dan de systeem drivers gewerkt worden (voor zover Jack ooit volledig onder windows gaat functioneren).

Link to comment
Share on other sites

Pjotr,

 

Voor audiogebruik is J-River Media Center wel gratis, maar het heet dan Media Jukebox. Te downloaden op dezelfde site, en met nagenoeg dezelfde specs, maar dan zonder videogedeelte. Rippen, afspelen zijn van heel hoge kwaliteit. Ik speel zelf nu met de beta van versie 13, die ook WASAPI ondersteunt. Grandioos! Heb alleen helaas geen Vista licentie dus experiment met WASAP is van korte tijd. Maar ik heb nu al het idee dat het iets beter is dan ASIO4all, voor mij de enige andere mogelijkheid om via de UD 10 bitperfect naar de DAC te gaan.

 

Mijn setup:

 

- 2e hands IBM Thinkcentre S15 desktop in de woonkamer, P4 3.0 met 1 gigabyte en XP licentie: 95,-

- 2e hands 17" tft-scherm: krijgertje

- Nieuwe Samsung Spinpoint 640 Gb harddisk met 1 partitie voor XP en 1 partitie voor mijn flacs (ongeveer 800 CD's): 65,-

- Trends UD 10.1 lite: 90,-

- J-River Media Jukebox: gratis

- ASIO4all: gratis

 

Totaal: 250,-

 

Dit alles aangesloten op Philips DFR9000 receiver (prima DAC) en ALR/Jordan Take 6 luidsprekers.

 

Voorheen speelde ik met een P4 1.8 laptop en had ik mijn muziek op een andere PC in het netwerk staan. Het verversen van mijn database en het taggen van files ging over het netwerk echter te traag en mijn familie vond het ongezellig als ik dat tijdrovende werk op zolder deed dus heb ik alles nu lokaal staan. De thinkcentre is heel erg stil, vooral met de Spinpoint erin i.p.v. de oude schijf en de CD-drive is prima geschikt voor het rippen van CD's met Media Jukebox.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoi allemaal

 

Ben lang niet meer geweest maar struikel toevallig in dit topic.

Effe een paar reacties.

Ouwe laptop en Maudio USB was bij mij geen succes.

Mijn hele idee van media player in de huis kamer viel in duigen.

Asio of niet de laptop kon 't niet handelen.

Hickups om de haverklap.

Films was al helemaal een ramp.

 

Heb dus maar een tvix 5100H gekocht.

Daar heb ik echt een hoop schik mee.

Flac en x264 500gig en kan 4 servers bereiken via je netwerk.

effe full-hd streamen via het net werk geen probleem.

Soms kan een hoop leed bespaard worden met een beetje geld.

 

Dat rippen laat nog even op zich wachten maar ik heb meer dan genoeg media gevonden via de wat minder galante manier. Glasvezel rules!

 

Asio blijft toch echt de manier.

De windows kernel waar het geluid door heen moet sijpelen is een ramp. En die latency zou gewoon onder 1ms moeten zitten. Dat windows die stelt op 46ms geeft wel aan waar de prioriteiten niet liggen. 1000den mips en dan 46ms latency. :confused:

Misschien heeft HDMI de toekomst voor high-end audio?!?! wellicht dat windows dan wel moet!

 

Nou ik ben weer pleite ;)

groetjes

Link to comment
Share on other sites

De sessie te Makkinga is naar bang vermoeden niet meer weggelegd voor de decembermaand <_<

Zal denk ik wel helemaal niet meer gebeuren ik de laatste post van Brad is van 14-11.

 

DSC01975.jpg (de dradentroep achter de draaitafel werk ik vlug weg)

Je Dt is wel een onder geschoven kindje zo.

Gebruik je die nog wel als hij daar zo staat?

 

die via het draadloze netwerk de elders opgestelde desktop overneemt. Dat moet ik nog eens verder uitproberen want ik krijg daarbij soms foutmeldingen wat betreft het afspelen via de ASIO drivers (of zoiets; ik heb daar weinig sjoege van).

Ik voelde mij in ieder geval al redelijk "digitaal" :rolleyes: totdat ik gister op de verjaardag van mijn 11-jarig neefje werd geconfrontweerd met het fenomeen Wii. Tegnover dat jongetje stond ik in zijn kinderschoentjes. :blink:

Wat voor een remote desktop tool gebruik je daar voor?

Soms wil remote desktop van Windows wel eens problemen geven.

nadeel is ook dat de server dan gelokt is.

Op het werk gebruikte wij veel VNC voor dergelijke toepassingen.

 

En ja neefjes zijn altijd handig met dergelijke dingen helemaal als ze 11 zijn.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

De sessie te Makkinga is naar bang vermoeden niet meer weggelegd voor de decembermaand <_<

 

Wel een paar drukke dagen achter de rug.

Van de computerboer en de NAS-disk weinig wat me kon bekoren. Ik heb daarom gewoon twee relatief goedkope interne harde schijven van 500gb elk in de desktop computer er bij gezet. Met de al aanwezige harde schijf en nog een externe USB schijf heb ik dan 1,5 Terrabyte ter beschikking. Dat moet voor geluid voorlopig genoeg zijn (hoewel een gemiddelde LP al gauw 5 Gb in beslag neemt, dus dat schiet wel op).

Het monteren en vooral het initialiseren/formateren van de harde schijven was een avontuur op zich. Ik was 's avonds om 8u30 begonnen en 's nachts om 2u30 werkte het :cool2: . Nooit eerder iets dergelijks gedaan.

DSC01976.jpg

Rechtsonder de 2 nieuwe harde schijven en linksonder de twee RME kaarten, net boven de doos van de grafische kaart de RME wordclock.

 

Maar.... ik kan nu gewoon mijn RME-schijven en wordclock gebruiken en ga van de PC via 6 meter optische kabel naar de Musical Fidelity DAC in de luisterlkamer. Daarvoor gebruik ik de ASIO-drivers van het inmiddels aangeschafte J River MediaCenter (werkt echt goed en tamelijk gebruiksvriendelijk). De kaarten gebruiken een buffer van 256 samples bij 96/32 en in de playback options van het Mediacenter is een buffer van 0,1 sec ingesteld.

Voor 96/32wav.files werkt dat volgens mij het best. (Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten maar klinkt "crispier" dan via de EMU/USB kabel)

 

Ik heb inmiddels ook e.o.a. USB stickie + software uit China om een IR AB aan te kunnen sluiten maar voorlopig gebruik ik als afstandsbediening de laptop

DSC01975.jpg (de dradentroep achter de draaitafel werk ik vlug weg)

die via het draadloze netwerk de elders opgestelde desktop overneemt. Dat moet ik nog eens verder uitproberen want ik krijg daarbij soms foutmeldingen wat betreft het afspelen via de ASIO drivers (of zoiets; ik heb daar weinig sjoege van).

Ik voelde mij in ieder geval al redelijk "digitaal" :rolleyes: totdat ik gister op de verjaardag van mijn 11-jarig neefje werd geconfrontweerd met het fenomeen Wii. Tegnover dat jongetje stond ik in zijn kinderschoentjes. :blink:

 

Waar zijn de luchtbandjes onder de FB gebleven Eric :blink:

Link to comment
Share on other sites

Staat die Fat Bob nou op de grond!?

Brrrr, ik zou doodsbenauwd worden.

Mooie speler.

Remote Desktop werkt prima als je maar XP Pro hebt op de PC die bereikbaar moet zijn :).

Voor oudere Windowzen (2000 bijv.) is er een client. Ook vanuit Linux werkt het als een trein.

Zelfs vanaf een Mac :blink: werkt het!

 

Heb zelf een Compaq Evo met onboard kaartje aan m'n set hangen.

kastje is kleiner dan een gemiddelde CD speler, loopt superstabiel.

Dingetje is ook m'n downloadbak omdat 't energiezuinig is. Het deelt alle video en foto's over het netwerk.

Zit sinds een paar dagen een 500GB schijfje in, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker dan met 2 externe schijven :).

Audiofiel verantwoord is het niet, maar als ik dat wil zet ik wel een LP op :)

Link to comment
Share on other sites

Beste Kraus,

 

Het ziet er indrukwekkend uit! Knap werk.

Ik geloof ook voor geen meter dat Makkinga nog doorgaat.

 

Wat dit onderwerp betreft, ik geloof ook niet dat ik zelf aan de slag ga met pc, dac, kabels, software zus-of-zo.

Ik geef het nog wel een kans, met de asus eee-pc die ik al heb, en een Cambridge dac-magic, die ik op zicht krijg.

 

Maar in mijn hart zie ik meer in een kant-en-klare oplossing als de Opus

Ik heb heel veel klassiek, en de Opus zou daar een prima indeling voor bieden, met componist, uitvoerenden e.d.

Als een cd tussen de nummers geen pauze heeft, dan ript de Opus ze ook zonder pauze. Ik heb heel wat opera's die door gewoon te rippen in stukjes worden gehakt. Dat moet ik niet.

De proof of the pudding is in the eating, ook de opus zal niet het laatste antwoord zijn op mijn behoeftes, maar het concept staat me zeer aan. Daarbij een losse DAC, vooruit, dat kan extra lol geven. En wie weet kan de Asus nog als afstandsbediening fungeren.

 

Groet,

Marc :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Beste Kraus,

 

Het ziet er indrukwekkend uit! Knap werk.

Ik geloof ook voor geen meter dat Makkinga nog doorgaat.

 

Wat dit onderwerp betreft, ik geloof ook niet dat ik zelf aan de slag ga met pc, dac, kabels, software zus-of-zo.

Ik geef het nog wel een kans, met de asus eee-pc die ik al heb, en een Cambridge dac-magic, die ik op zicht krijg.

 

Maar in mijn hart zie ik meer in een kant-en-klare oplossing als de Opus

Ik heb heel veel klassiek, en de Opus zou daar een prima indeling voor bieden, met componist, uitvoerenden e.d.

Als een cd tussen de nummers geen pauze heeft, dan ript de Opus ze ook zonder pauze. Ik heb heel wat opera's die door gewoon te rippen in stukjes worden gehakt. Dat moet ik niet.

De proof of the pudding is in the eating, ook de opus zal niet het laatste antwoord zijn op mijn behoeftes, maar het concept staat me zeer aan. Daarbij een losse DAC, vooruit, dat kan extra lol geven. En wie weet kan de Asus nog als afstandsbediening fungeren.

 

Groet,

Marc :ph34r:

 

 

geloof ook niet dat Makkinga wat wordt jammer..

 

OPUS ... dat is een mooie oplossing..... kost wel wat maar toch...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

'k ben nog steeds lekker met m'n setup aan het prutsen, in het huidige zeer experimentele stadium ziet het er zo uit. Een EEE 4G linux dient als transportmiddel naar een USB dac. Er staat apart een oud servertje (FreeBSD) met 2x 1T in RAID 1. Hierop draait een zgn FUSE filesysteem PyTagsfs en een simpel streamservertje edna. Het servertje serveert alleen maar m3u playlists naar de webbrowser EEE PC die ze weer naar de player doorstuurt.

 

De grap van deze opzet zit hem het FUSE file systeem (File System in User SpacE), hiermee kan ik op basis van TAGS allerhande sorteringen maken en instellen en die laten zien alsof het een echte directory structuur betreft. Dit kan zeer fijnmazig, b.v. laat zien: alle bands die een 'a' als derde letter in hun naam hebben. De edna server werkt alleen maar op basis van directory structuren, die 'vertel' ik gewoon waar de diverse virtuele directories te vinden zijn en m'n browser ziet alles zoals ik het wil.

 

Ook een leuke eigenschap van PyTagsfs is dat TAGS automatisch gewijzigd kunnen worden als je een bestand van de ene directory (sortering) naar de andere verplaatst.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb altijd het gevoel als ik de postings van Seed7 (alleen in dit topic, hoor) lees, dat ik al veuls te oud ben voor dat computergedoe :confused::unsure:

 

Ach Kraus, hoeveel schelen we nu, een jaar of ... en dan nog,

het is gewoon een kwestie van interesse(s) (waarvan ik er helaas veuls te veel heb :( ) Ik misbruik die 'kassies' al zo'n 30 jaar, just for the fun of it.

 

 

p.s. het leuke van zo'n kassie is dat je het kunt vertellen wat te doen en hoe, ipv anderen dat voor je te laten doen, die het dan toch niet zo doen als je het zou willen en dan doen het nog veuls te veul ook waar jij vervolgens toch weer niets mee doet. "Bloat ware" noemen ze dat. Lean is mean!

Link to comment
Share on other sites

Ach, er zijn zovele wegen. Zelf draai ik J.River Media Center op een Eee Pc'tje met XP-Home er op. De muziek staat elders en dat is gewoon als remote disk gemount onder Windows. Hoe moeilijk kan het zijn?

 

J.River MC is erg uitgebreid qua tags en je kunt je eigen custom tags eenvoudig toevoegen en zoeken zoals je zelf wilt. Nadeel is dan dat de libraries alleen voor J.R. geldig zijn maar so what?

 

Nadeel van alle PC oplossingen is wel dat het onderhoud nodig heeft. Kan mij van Marc wel voorstellen dat ie voor een all-in-stand-alone oplossing kiest zoals de Opus. Maar of dat nu minder onderhoud nodig heeft?

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag Kraus, je bent al verder dan ik :D

 

 

Om ook een beetje minder enthousiast geluid te laten horen: ik heb mij tot nu toe beperkt tot popmuziek. Tegen het zinnig opzetten van een database met klassiek zie ik toch behoorlijk op omdat het veel werk zal blijken om hier een zinnige indeling te realiseren. Ik wil daarvoor een aparte library gaan organiseren maar moet nog uitzoeken of dat met dit programma wel mogelijk is.

I.d.d. nadeel van klassiek is dat er veel niet in on line data bases staat. Dat wordt dus handwerk, maar dat is met elk ander muziekarchiveringsprogramma net zo.

 

Heb je al eens ge

Link to comment
Share on other sites

Tja, je kunt dat zo uitgebreid maken als je wilt. Maar hoever moet je gaan? Persoonlijk vind ik componist, naam van het stuk, dirgent en evt. uitvoerenden wel genoeg als tag.

 

Doel is om te zoeken en niet om een uitgebreide beschrijving op te slaan (kan wel maar voor mij niet als tag). De meeste CD's uit je verzameling ken je zo ook wel.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

(...) Heel die opbouw is vervangen door iets veel stevigers: een 60 cm dikke betonvloer met marmoleum. Daar trilt echt niks.(...)

 

Beste Kraus,

 

Je hebt dus inmiddels electrostaten?

 

Beste Spido,

 

Van jou heb ik gekeerd dat het koesteren van de wens veelal nog meer bevrediging geeft dan het vervullen er van. Dat breng ik dus nu in de praktijk. :rolleyes:

 

 

Mmmmm. Klopt (soms) wel. Niet voor niets het gezegde "het bezit van de zaak is het einde van 't vermaek <_< ). Maar wellicht is dat van toepassing bij sommige wensen, maar ik kan wel van h

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Niet echt "rippen", maar deze PS audio transport viel me wel op. Een soort tussenweg tussen een traditionele CD speler en een muziek sever.

 

Kennelijk leest ie steeds een window van 3 minuten in zijn buffer ("digital lens"...?)

http://www.psaudio.com/ps/products/detail/...wave-transport/

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Niet echt "rippen", maar deze PS audio transport viel me wel op. Een soort tussenweg tussen een traditionele CD speler en een muziek sever.

 

Kennelijk leest ie steeds een window van 3 minuten in zijn buffer ("digital lens"...?)

http://www.psaudio.com/ps/products/detail/...wave-transport/

 

 

En................. klinkt het al beter dan de grammofoonplaat?

Link to comment
Share on other sites

Niet echt "rippen", maar deze PS audio transport viel me wel op. Een soort tussenweg tussen een traditionele CD speler en een muziek sever.

 

Kennelijk leest ie steeds een window van 3 minuten in zijn buffer ("digital lens"...?)

http://www.psaudio.com/ps/products/detail/...wave-transport/

 

 

En................. klinkt het al beter dan de grammofoonplaat?

 

Nee, kikkervisje, dat is vragen naar de bekende weg. Ook over honderd jaar, tweehonderd jaar, duizend jaar zal, nee k

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...