Jump to content

Elipson 1303 toestanden


Buiz
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb onlangs via internet een set Elipson 1303 aangeschaft waarvan ik wist dat de rolranden vergaan waren en 1 tweeter defect.

 

De woofers en tweeter opgestuurd naar total speaker repair en vandaag terug gehad.

De tweeter had hij omgeruild voor een naar zijn zeggen zelfde type.

 

Bij het openen van deze kasten viel mij op dat het scheidingsfilter wel zelfbouw leek !

De print leek wel een hobbyproject...met allerlei aantekeningen erbij in de kast :confused:

 

Is hier iemand die weet hoe het originele filter eruit ziet ?

 

 

Woofers en tweeter gemonteerd en de nieuwe tweeter blijkt veel harder te zijn dan de oude. :(

 

Als ik op een redelijk volume een cd met aardig wat laag afspeel vervormd de boel ernstig in het laag maar dat lijkt meer uit de middentoners te komen.

 

Had mij erg verheugd op een goede luister-ervaring maar nu zo'n 3 uur en wat gesleutel later weet ik het niet meer met deze Elipsons. :unsure:

 

Heeft er iemand ervaring met deze luidsprekers ?

Link to comment
Share on other sites

Tweeter defect? Dan zit je in de shit met een 1303, de orginele zijn al jaren niet meer te krijgen. Ja, ze kunnen wel vervangen worden door anderen, maar het eindresultaat heeft dan weinig meer te maken met een 1303. Kenners weten dat als er problemen bestaan met de tweeters van een 1303 (gewilde speaker, mits in goede staat) je er met een grote boog omheen moet lopen, dan is de speaker eigenlijk afgeschreven. Wellicht dat de vorige eigenaar nog heeft zitten te klooien aan het filter om het nog enigszins klinkend te krijgen met andere tweeters, maar het heeft opgegeven en ze te koop heeft gezet. Kan je foto's plaatsen van de nog goede tweeter?

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je reactie, :)

 

Het waren beide de nog originele tweeters (Audax ?), waarvan er dus 1 defekt was.

Deze is door total speaker repair vervangen maar hij had wel het originele frontje er weer op gezet.

 

Het begon er al mee dat deze niet paste in het originele gat, originele tweeter had aan iedere zijkant 1 aansluiting, de nieuwe 2 aan 1 kant ! :(

 

Degene met de oude tweeter klinkt best wel goed, maar door al het geknoei kon ik het ook even niet meer zuiver beoordelen.

 

Alleen dat filter ziet er niet uit, er staat een losse Audax trafo op het hout en een grote print die wel zelfgemaakt lijkt, of hoort dit soms zo.

 

Zal zo spoedig mogelijk foto's maken, hoop ze toch enigzins origineel en goed te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Je moet eens even zoeken. Een van onze forumleden was helemaal gek van 1303 en die kan je misschien wel helpen. Ook de importeur is een aardige en behulpzame knaap begreep ik uit discussies. Ik heb ze nooit gehoord de 1303 maar de mooiste LS om te zien denk ik. Stond ook in de museum of modern design.

Link to comment
Share on other sites

En hier is die 1303 fanaat :D

Zomaar een tweeter vervangen door een andere geeft natuurlijk ellende.

Dik Vaas, de importeur heeft perfecte vervangers voor de Audax, heb ik ook gebruikt. Passen goed en zijn afgestemd op het geluidsbeeld van de 1303, wellicht een fractie frisser maar dat vond ik juist ok.

Wel precies zeggen welke audax je er nu in hebt.

 

Een alternatief is het franse ebay bijhouden. Daar komen regelmatig audaxen langs, ook wellicht dit type, maar dat stelt natuurlijk wel je geduld op de proef.

 

Dat het filter allerlei aantekeningen heeft zegt niet alles: de makers van elipson deden dat ook vaak. Ik zou een foto van beide filters maken en die mailen naar Dik Vaas. (zijn email wil ik je wel geven als je me een PM stuurt)

 

Om je niet verder ongerust te maken: ik denk dat je voor wat betreft de basspeaker onderin nog een speaker met een papieren ophanging hebt, ik weet het niet zeker maar het zou kunnen. Ik hoop maar dat nu je deze hebt laten renoveren de karakteristiek niet veranderd is. Als je ipv papieren ophanging rubber ophanging gaat gebruiken kan dat nl het geval zijn.

 

Al met al: nog niet getreurd! Ze zijn het waard om te herstellen. Dik heeft ook veel ruilonderdelen. Ook nieuwe frontjes op maat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rev. Fatman
En hier is die 1303 fanaat :D

 

ik denk dat je voor wat betreft de basspeaker onderin nog een speaker met een papieren ophanging hebt, ik weet het niet zeker maar het zou kunnen. Ik hoop maar dat nu je deze hebt laten renoveren de karakteristiek niet veranderd is.

 

Als je ipv papieren ophanging rubber ophanging gaat gebruiken kan dat nl het geval zijn.

 

Al met al: nog niet getreurd!

 

Sedert wanneer zijn er papieren ophangingen gebruikt? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Papieren conusrand was er in de tweede serie met de Audax 21 cm basspeaker, onderin dus. Wellicht ook nog andere eerdere series, maar dat weet Dik Vaas exact.

NB: Elipson heeft nogal wat gewisseld met onderdelen door de verschillende series van de 1303 heen.

Link to comment
Share on other sites

Me altijd afgevraagd waarom ze nooit met een eigentijdse versie van de 1303 zijn gekomen.

 

Da's de Elipson Futura! Qua design moderner, zwaardere kastconstructie, hoger vermogen technisch zelfde principe.

 

Zie:

elipson.com

 

Overigens is er in 2000 een Jubileum versie van de 1303 uitgekomen met extra luxe kastafwerking. Al vele jaren alleen nog maar speakers met rubber conus.

 

Hier het plaatje van de Jubil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik zie dat je ze allebei hebt Sultankat. Ik heb ze helaas nog nooit gehoord, wat uiterlijk betreft is de 1303 onverslaanbaar. Toch is het een raar merk dat Elipson. Wie ontwerpt bijvoorbeeld dat zeer uitgebreide gamma van LS. Waarom lees je nooit een test en zie je ze nergens.

Link to comment
Share on other sites

Ik zie dat je ze allebei hebt Sultankat. Ik heb ze helaas nog nooit gehoord, wat uiterlijk betreft is de 1303 onverslaanbaar. Toch is het een raar merk dat Elipson. Wie ontwerpt bijvoorbeeld dat zeer uitgebreide gamma van LS. Waarom lees je nooit een test en zie je ze nergens.

 

 

Je hebt helemaal gelijk, alleen vind ik de Futura nog mooier, maar de 1303 eigenzinniger.

 

Tja, waarom lees je er nooit over?! In Frankrijk is dat helemaal anders. De mini monitor Biblioth

Link to comment
Share on other sites

Quote

 

Woofers en tweeter gemonteerd en de nieuwe tweeter blijkt veel harder te zijn dan de oude.

 

/ Quote

 

Dit heb ik bij dezelfde firma destijds ook meegemaakt. Mijn tweetertjes T33 van mijn Kef 104.2 luidsprekers waren stuk ( enfin, eentje toch ). Met Total Speaker repair in contact gekomen en die verkochten me vervangtweeters. Het zouden de echte vervangers zijn voor de T33, maar dan heel wat beter geprijsd dan bij Kef zelf.

 

Die speakertjes bleken echter rotzooi te zijn. Totaal niet geschikt voor de Kefs.

 

Via dit forum in contact gekomen met iemand uit Antwerpen die nog een paar N65 tweeters liggen had ( de originele vervangers van Kef )

 

Rommel van Total Speaker Repair eruit gegooid, en nu luister ik terug naar een paar ongelooflijk leuke luidsprekers.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de tip

 

Inderdaad deze tweeter komt bij total speaker repair vandaan , hij heeft een vervanger van Audax in de behuizing van mijn oude tweeter gemonteerd.

Dit probleem is inmiddels opgelost d.m.v aanpassing van het filter.

 

Nu alleen het andere probleem oplossen...( laag)

 

 

 

 

Quote

 

Woofers en tweeter gemonteerd en de nieuwe tweeter blijkt veel harder te zijn dan de oude.

 

/ Quote

 

Dit heb ik bij dezelfde firma destijds ook meegemaakt. Mijn tweetertjes T33 van mijn Kef 104.2 luidsprekers waren stuk ( enfin, eentje toch ). Met Total Speaker repair in contact gekomen en die verkochten me vervangtweeters. Het zouden de echte vervangers zijn voor de T33, maar dan heel wat beter geprijsd dan bij Kef zelf.

 

Die speakertjes bleken echter rotzooi te zijn. Totaal niet geschikt voor de Kefs.

 

Via dit forum in contact gekomen met iemand uit Antwerpen die nog een paar N65 tweeters liggen had ( de originele vervangers van Kef )

 

Rommel van Total Speaker Repair eruit gegooid, en nu luister ik terug naar een paar ongelooflijk leuke luidsprekers.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Au(dax) gesneuveld : :angry:

Dom dom: ik heb een pracht Densen eindversterker, zonder een aan/uit schakelaar in het front, een leuke MF buizenbuffer ervoor die ook niet uitgeschakeld kan worden, daarvoor een passieve voorsversterker, Cambridge Audio cd speler en Mikro Seiki draattafel Creek phono preamp en aan het einde van deze apparatuur een set Elipson 1303FT. Ik ben hardstikke trots, juweel van een set. Maar omdat de eidversterker en de buizentrap niet eenvoudig uitschakelbaar zijn, dus zo`n 600 watt/uur trekken, wel of niet in gebruik, eigenlijk schandalig zijn in deze tijd. Passief staat de set het millieu en mijn zakgeld te verbruiken.

Ik dacht laat ik een op afstand bedienbaar schakelaartje maken, kan ik de hele set uitzetten en ook weer aandoen. NOOIT DOEN!!!!, de schakelstroom wordt netjes versterkt door mijn twee maal honderd watt eindtrappen, weg midwoofers uit mijn 1303FT, de hele box stonk gelijk naar uitgedrukte sigaren, mijn Audax HIF13H2CD mids gewoon verbrand, op de spoel was geen wikkeling meer terug te vinden en het papieren hulsje totaal verbrand. Ik heb geluk gehad dat mijn Foster tweeters en Audax woofers onbeschadigd zijn gebleven. De frequentie van de schakelklik zal wel in het middentoongebied gezeten hebben.

 

Goed het werd toch tijd om de Audax woofers te refoamen, waar ik nu me bezich ben, maar het reconen van de Audax midwoofers is niet mogelijk, de coontjes zijn gewoonweg niet voor hande, total speaker repair wil zel maken, hulsje en wikkeling, maar ja dat is minimaal 150 euro per speakertje, da`s dus te gek.

Nu dus op zoek naar een vervangbare unit, originelen schuiven wel eens voorbij op ebay france, maar tot nu toe nog geen succes gehad, een andere wat verweerde 1303 kopen voor reserve onderdelen, nauwelijks haalbaar, er zijn zoveel varianten gebopuwd in de 1303 serie, dat je wel heel veel geluk moet hebben om het juiste model te treffen.

 

Een vervangend ander model speaker, da`s link, als je ziet hoe complex de 1303 in elkaar zit red je het waarschijnlijk niet met alleen een rendements aanpassing in het filter, SHIT!

Ik ben en echt deprie. van. IK moet Dik Vaas maar weer eens lastig vallen.

 

Ik heb gelukkig nog een set 1313, wat rattig overgeschilderd door de vorige eigenaar, al klinken deze boxen ook erg goed moet ik eerlijk zeggen dat de 1303FT gewoon ruimtelijker, transparanter en eigenzinniger zijn.

 

Jullie misschien nog een opbeurende suggestie )~:

Link to comment
Share on other sites

Au(dax) gesneuveld : :angry:

Dom dom: ik heb een pracht Densen eindversterker, zonder een aan/uit schakelaar in het front, een leuke MF buizenbuffer ervoor die ook niet uitgeschakeld kan worden, daarvoor een passieve voorsversterker, Cambridge Audio cd speler en Mikro Seiki draattafel Creek phono preamp en aan het einde van deze apparatuur een set Elipson 1303FT. Ik ben hardstikke trots, juweel van een set. Maar omdat de eidversterker en de buizentrap niet eenvoudig uitschakelbaar zijn, dus zo`n 600 watt/uur trekken, wel of niet in gebruik, eigenlijk schandalig zijn in deze tijd. Passief staat de set het millieu en mijn zakgeld te verbruiken.

Ik dacht laat ik een op afstand bedienbaar schakelaartje maken, kan ik de hele set uitzetten en ook weer aandoen. NOOIT DOEN!!!!, de schakelstroom wordt netjes versterkt door mijn twee maal honderd watt eindtrappen, weg midwoofers uit mijn 1303FT, de hele box stonk gelijk naar uitgedrukte sigaren, mijn Audax HIF13H2CD mids gewoon verbrand, op de spoel was geen wikkeling meer terug te vinden en het papieren hulsje totaal verbrand. Ik heb geluk gehad dat mijn Foster tweeters en Audax woofers onbeschadigd zijn gebleven. De frequentie van de schakelklik zal wel in het middentoongebied gezeten hebben.

 

Goed het werd toch tijd om de Audax woofers te refoamen, waar ik nu me bezich ben, maar het reconen van de Audax midwoofers is niet mogelijk, de coontjes zijn gewoonweg niet voor hande, total speaker repair wil zel maken, hulsje en wikkeling, maar ja dat is minimaal 150 euro per speakertje, da`s dus te gek.

Nu dus op zoek naar een vervangbare unit, originelen schuiven wel eens voorbij op ebay france, maar tot nu toe nog geen succes gehad, een andere wat verweerde 1303 kopen voor reserve onderdelen, nauwelijks haalbaar, er zijn zoveel varianten gebopuwd in de 1303 serie, dat je wel heel veel geluk moet hebben om het juiste model te treffen.

 

Een vervangend ander model speaker, da`s link, als je ziet hoe complex de 1303 in elkaar zit red je het waarschijnlijk niet met alleen een rendements aanpassing in het filter, SHIT!

Ik ben en echt deprie. van. IK moet Dik Vaas maar weer eens lastig vallen.

 

Ik heb gelukkig nog een set 1313, wat rattig overgeschilderd door de vorige eigenaar, al klinken deze boxen ook erg goed moet ik eerlijk zeggen dat de 1303FT gewoon ruimtelijker, transparanter en eigenzinniger zijn.

 

Jullie misschien nog een opbeurende suggestie )~:

 

Je zou een bij speakerland in Oss aan kunnen gaan.

Daar hebben ze waarschijnlijk wel vervangende luidsprekers.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het probleem is Spido dat een of meerdere leden op dit forum een familielid heeft die zoiets is overkomen. Dan is jouw opmerking geen opsteker.

Link to comment
Share on other sites

Me altijd afgevraagd waarom ze nooit met een eigentijdse versie van de 1303 zijn gekomen.

 

Da's de Elipson Futura! Qua design moderner, zwaardere kastconstructie, hoger vermogen technisch zelfde principe.

 

Oh sorry ik bedoelde eigenlijk puur het uiterlijk van de LS wat ik verschrikkelijk mooi vind. Volgende week zit ik in het Museum of modern art en daar zit/zat de 1303 terecht in de collectie.

Link to comment
Share on other sites

Au(dax) gesneuveld : :angry:

Dom dom: ik heb een pracht Densen eindversterker, zonder een aan/uit schakelaar in het front, een leuke MF buizenbuffer ervoor die ook niet uitgeschakeld kan worden, daarvoor een passieve voorsversterker, Cambridge Audio cd speler en Mikro Seiki draattafel Creek phono preamp en aan het einde van deze apparatuur een set Elipson 1303FT. Ik ben hardstikke trots, juweel van een set. Maar omdat de eidversterker en de buizentrap niet eenvoudig uitschakelbaar zijn, dus zo`n 600 watt/uur trekken, wel of niet in gebruik, eigenlijk schandalig zijn in deze tijd. Passief staat de set het millieu en mijn zakgeld te verbruiken.

Ik dacht laat ik een op afstand bedienbaar schakelaartje maken, kan ik de hele set uitzetten en ook weer aandoen. NOOIT DOEN!!!!, de schakelstroom wordt netjes versterkt door mijn twee maal honderd watt eindtrappen, weg midwoofers uit mijn 1303FT, de hele box stonk gelijk naar uitgedrukte sigaren, mijn Audax HIF13H2CD mids gewoon verbrand, op de spoel was geen wikkeling meer terug te vinden en het papieren hulsje totaal verbrand. Ik heb geluk gehad dat mijn Foster tweeters en Audax woofers onbeschadigd zijn gebleven. De frequentie van de schakelklik zal wel in het middentoongebied gezeten hebben.

 

Goed het werd toch tijd om de Audax woofers te refoamen, waar ik nu me bezich ben, maar het reconen van de Audax midwoofers is niet mogelijk, de coontjes zijn gewoonweg niet voor hande, total speaker repair wil zel maken, hulsje en wikkeling, maar ja dat is minimaal 150 euro per speakertje, da`s dus te gek.

Nu dus op zoek naar een vervangbare unit, originelen schuiven wel eens voorbij op ebay france, maar tot nu toe nog geen succes gehad, een andere wat verweerde 1303 kopen voor reserve onderdelen, nauwelijks haalbaar, er zijn zoveel varianten gebopuwd in de 1303 serie, dat je wel heel veel geluk moet hebben om het juiste model te treffen.

 

Een vervangend ander model speaker, da`s link, als je ziet hoe complex de 1303 in elkaar zit red je het waarschijnlijk niet met alleen een rendements aanpassing in het filter, SHIT!

Ik ben en echt deprie. van. IK moet Dik Vaas maar weer eens lastig vallen.

 

Ik heb gelukkig nog een set 1313, wat rattig overgeschilderd door de vorige eigenaar, al klinken deze boxen ook erg goed moet ik eerlijk zeggen dat de 1303FT gewoon ruimtelijker, transparanter en eigenzinniger zijn.

 

Jullie misschien nog een opbeurende suggestie )~:

 

Tja Mike, ik weet hoe dat voelt. Het is of geduldig de Franse ebay afstruinen of meteen contact leggen met onze man in Domburg. Andere oplossingen worden een drama, dat ben ik met spido eens.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...