Jump to content

hoe zit het nu met ouwe dac's

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Beste Game,

De oude dac ic's zijn (op papier i.i.g.) slechter dan de dac's van nu. Daarintegen is de overige bouw (loopwerk, voeding en uitgangstage) van huidige cd spelers en dac's vaak slechter dan de oude exoten (marantz CD11, sony es etc.)

Dus het is nog steeds mogelijk dat oude dac's of cd spelers de nieuwe wegspelen.

Groeten,

Bas

Ik denk dat een verschil met de dacs van nu en vroeger is dat ze tegenwoordig vaak 20 bits zijn. Het signaal blijft natuurlijk 16bits maar het wordt opgekrikt naar 20 bits. Het blijft gevogel maar in mijn oren klint het wel beter.

Ik denk dat dat een verschil is.

De spreiding in kwaliteit was bij de oude dac's groter, zo is er de beroemde TDA1541, welke vrij kostbaar in de productie was. In de standaard versie zorgde hij voor goedklinkende cd-spelers.

De goedkoper te fabriceren bitstream DAC's die daarna als vernieuwing (en verbetering) werden ge

hmmmm... ouwe dac's vaak slechter maar de rest beter.(lopwerken ed.)

een conclusie ligt voor de hand: ritsel een ouwe cdspeler en gooi er een nieuwe dac in....

mijn cdspeler is een cambridge cd3, ik weet niet welke dac erin zit, maar hij is 16 bits.

Ik zal hem eens moeten vergelijken misschien met iets nieuwers.

>> tot slot die ouwe dac die toch erg goed was, hoe kan dat dan? hij heeft minder bits en minder goede software? hoe kan dat, en in welke spelers is ie te vinden?

game

Een simpele 16 bitter kan een upsampler helemaal aan de kant spelen hoor!

Ikzelf ben van mening dat als men bij een cd speler verbeteringen in het tijdsdomein aanbrengt (nieuwe klok?),deze ineens anders voor de dag komt.

Dan zou die oude misschien wel eens heel dicht of er misschien wel voorbij die nieuwe kunnen spelen.

Dus ik heb het idee dat de dac

Geplaatst door [[Game]]:

goh! een nieuwe klok en je bent weer up to date... :D

Iemand daar nog iedeen over?

Game

Da's heel grappig, stel dat een oudere cdspeler met een nieuwe clock bijna zo mooi klinkt als de NS, hoe gaat de NS met een nieuwe (zeer nauwkeurige en stabiele) clock dan klinken?

Jitze heeft het al ontdekt met zijn Jadis, afgemeten aan de NS waren er grote verschillen, na een Tri-chord clock upgrade in de Jadis zou hij klinken als een niet gemodificeerde NS met uiteraard de andere kwaliteiten die een Jadis een Jadis maken.

Dit laat dus meer dan genoeg ruimte om nog veel meer moois uit bijv. de NS te halen, want ook deze is niet compromisloos gebouwd :)

Dan even terug naar de vraag, zoek eens naar de clocks van Guido Tent, hier en daar vind je zelfs printlayouts, dus je kunt het heel goedkoop zelf bouwen, met of zonder extra voedinkje.

De stelling klopt wel, een oudere cdspeler met mooi loopwerk en een mindere dac kan flink opknappen met een goede clock :)

Toch kan ik niet beamen dat hij een ge-upsampelde 24 bitter kan evenaren, simpelweg omdat volgens mij de verkregen hogere resolutie en de 24 bits dac op zich de 16 bitter ver achter zich laten indien het ontwerp goed is uiteraard.

Andr

Geplaatst door [[Game]]:

hmmmm... ouwe dac's vaak slechter maar de rest beter.(lopwerken ed.)

een conclusie ligt voor de hand: ritsel een ouwe cdspeler en gooi er een nieuwe dac in....

mijn cdspeler is een cambridge cd3, ik weet niet welke dac erin zit, maar hij is 16 bits.

Ik zal hem eens moeten vergelijken misschien met iets nieuwers.

>> tot slot die ouwe dac die toch erg goed was, hoe kan dat dan? hij heeft minder bits en minder goede software? hoe kan dat, en in welke spelers is ie te vinden?

game

In die cambridge kan best wel eens de eerdergenoemde TDA 1541A van philips zitten. Cambridge gebruikte die vroeger wel. Wellicht is het dan iets om die te vervangen door een silver crown uitvoering. Dat was destijds de hoogste kwaliteitsgradatie. Deze is te herkennen aan het zilveren kroontje op de DAC chip.

hmmmmm, die cambridge was indertijd vrij prijzig, bijna 4000 gulden.

Wellicht zit die dac erin, ik zal eens kijken. (kan geen kwaad toch, ivm ontlading condensatoren ed.?)

Maar als die dac erin zit, is dat dus een vrij goede. Een klok zou dus een leuke upgrade zijn??

game

Ik bedoelde het iets genuanceerder.

Ik doel op een huidige 16 bitter en niet op een van 10 jaar oud.

Wat betreft de clock upgrade heb je natuurlijk gelijk Andre.

Als je de clock van een oude speler vernieuwd en deze zou dan idd op het niveau van de NS spelen,dan zal de NS ook baat hebben bij zoiets.

Maar zo kun je wel bezig blijven toch?

Het is een leuke upgrade als je tevreden bent met die ene `oude` speler.

IKKE

Ik ben gek,maar de rest is gekker!