Jump to content

Klare voorversterker


Weerstand
 Share

Recommended Posts

Ja dat klopt voorlaatste plek daarvan was de huur best veel. 

Klaas en Rene ze doen dit werk vooral uit hobby overweging, rijk word je er niet van. 

Ik heb altijd goede info en tips gehad van hun die zinvol zijn. 

Gewoon eerlijk en ze vragen altijd als ik iets wil hebben, wil je goed? Of goedkoop? Hahaha 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de website even bekeken maar je zou daar verwachten dat ze daar hun producten etaleren.

Helaas heb ik daar geen info kunnen vinden van wat ze leveren anders  dan dat ze repareren.

Beetje gemiste kans als je mij vraagt.

Verder zou het ook leuk geweest zijn om info te vinden over de Kits die ze ooit hebben geleverd..

Niet dat ik die zou willen bouwen maar vind het altijd interessant om een mooi bouwproject te zien.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Net wat ik al zei ze zijn niet op winst. Het klopt dat hun website wat eenvoudig is. Zelfbouw pakketten leveren ze niet meer. Wel door hun gebouwde versterkers en speakers. 

Ze gaan bijna niet commercieel om in deze tak. Het is voor hun geen gemiste kans eerder willen ze geen grote orders. Zeker Klaas is al aardig op leeftijd en dan wil je wat gas terug nemen. 

Je wilt wel wat zien wat zei maken of gemaakt hebben. Ik kan je persoonlijk wel foto's sturen. 

Ik heb een voorversterker eindversterker en speakers van hun gebouwd. Nee ze lopen er niet mee te koop. Ze doen het van onderdelen verkoop en reparaties. Dus hun zelfbouw ligt op een lager pitje. 

Mede omdat diy verkoop weg is. 

Ze bouwen wel mooi en degelijk. 

Geloof me veel betere kwaliteit dan die Chinese bagger. Denk zelfs zeer concurrerend met fabriek bouw uit vs of Europa. 

En nog steeds mits er verbeteringen zijn gevonden dmv betere componenten dan brengen ze mij van op de hoogte. 

Ik heb al 25 jaar contact met hun altijd naar tevredenheid. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ook wel geinteresseerd in een fototje.

Kijk maar eens goed op het WWW.

 

Ik ben denk ik 2x bij Klaré geweest halverwege de jaren 80 zo'n beetje op het hoogtepunt van zelfbouw.  Het was daar druk. Ik herinner de magische klanken van een EL34 PP versterker die je als bouwpakket kont lopen. Zo'n mooi geluid had ik nog niet gehoord.  Afijn, ik kwam voor een betere uitgangstransformator voor mijn EL84 die ik had gebouwd zie hier http://www.jogis-roehrenbude.de/Verstaerker/Elektor-PP/Elektor-PP.htm   De standaard trafo's die ik eerst had gekocht waren niet echt duur maar hadden niet eens een schermrooster aftakking.  De anodes (buitenkant) van EL84 's kleurde ook licht rood en de versterker werd bloedheet.  De nieuwe trafo's waren echt heel mooi gewikkeld en gemaakt.  Het werd een totaal andere versterker zonder enige stress.  Muziekaal.  Pas rond het jaar 2000 heb ik het zelf bouwen van buizen versterkers weer opgepakt. Maar ik twijfel er niet aan dat Klare nog steeds mooie trafo's kan maken.  Ik ben er daarna nooit meer geweest, wel in Hoorn maar ik kon het toen niet 1-2-3 meer vinden.  Maar nu ik lees dat ze een aantal keer verhuisd zijn snap ik het. 🙋‍♂️   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ze leveren nog steeds buizen trafo's hij heeft iemand die ze nog maakt half handwerk ouderwets op een wikkelmachine. Mijne zijn het ook. 

Mooie vind ik mijn 6550 heeft geen tegenkoppeling en ik regel de bias in met negatieve roosterspanning. 

Nu tung sol 6550 er in staan 

Dus 5751 entree buis naar een 6sn7 die drijft de 6550 aan op Push-pull U. Liniair eindtrafos van 6k6 ohm

Heerlijk open en erg dynamisch 

Om de buizen lang mee te laten gaan staan ze op 290V en 55mA 

Dat is een 16 watt. 

Ik zit in een kamer van 5,5x5,5 meter

Dus met 3 watt zet ik een aardig geluidsbeeld neer. Versterker bijna open zakt de 290V geen volt in. 

Zoveel voordelen zelfbouwen. 

Fabrikanten hebben mooie bling bling dozen maar met veel compromies. Onbekende merken koppel C's enzovoorts

Heb mundorf supreme caps geven  geweldig mooi beeld. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hier staan een aantal  buizen versterkers. Momenteel een PP  versterker met Svetlana Winged C 6550 in triode.  Goed voor +/- 2x 15watt.  

Ik gebruik afwisselend Audionote en of Jenssen koper folie in olie.  Jammer genoeg is dat laatste merk, er mee gestopt.  Het klinkt fijn. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Koper in folie tjee vind de prijs zo vreselijk hoog. Wil 2x 6,6uF veranderen in mijn speaker. 

Uit kosten overweging nu audyn cap plus er in. Mundorfs zijn ook duur. 

Koper folie is wel heel mooi. 

Zolang het maar geen olie bevat klinken dan erg goed maar na jaren gaan ze erg achteruit. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Dutchamps said:

Koper in folie tjee vind de prijs zo vreselijk hoog. Wil 2x 6,6uF veranderen in mijn speaker. 

Uit kosten overweging nu audyn cap plus er in. Mundorfs zijn ook duur. 

Koper folie is wel heel mooi. 

Zolang het maar geen olie bevat klinken dan erg goed maar na jaren gaan ze erg achteruit. 

Ik vind die mét olie beter. De olie zorgt voor tegendruk waardoor de platen (folie) in de condensatoren minder kunnen verbuigen als er een flinke stroom door gaat. Dat geeft minder IMD vervorming.  Verder moet je er voor zorgen dat ze niet te heet worden. M.a.w. o.a. betere koeling in de versterker regelen.  En dan kan het jaren mee.  Koperfolie zoals Audyn True Copper Max vind ik daarom, wat overhelder klinken. En stel dat die koperfolies in olie zeg 5 of 10 jaar mee gaan...? Dan stop je er gewoon weer nieuwe in 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Nou ik zal nooit electrolieten in mijn speaker zetten nee ik heb daar mkp's staan hé. Dus 6,6uf mkp. Geen compromies. 

😉 Ik heb veel olie C's geprobeerd.. Op het gegeven moment veranderen ze van kleuring. Welke mij persoonlijk niet beviel. Kan zijn dat iemand anders die wel fijn vind. 

 

Edited by Dutchamps
Link to comment
Share on other sites

On 16-10-2021 at 11:16, kappa7 said:

 

Verder zou het ook leuk geweest zijn om info te vinden over de Kits die ze ooit hebben geleverd..

Niet dat ik die zou willen bouwen maar vind het altijd interessant om een mooi bouwproject te zien.

 

Vandaag een schema op papier gevonden van hun EL-34 versterker.  Keurige ultra lineaire versterker, met aandacht voor de voeding.   

Link to comment
Share on other sites

Dat zijn ook wel vergelijkbare buizen die redelijk universeel uitwisselbaar zijn.

Kunnen gewoon in de zelfde versterker zo lang de gloeispanning maar toereikend is en de transformatoren het hogere vermogen aan kunnen.

dan hoef je daar geen andere versterker voor te bouwen.

Link to comment
Share on other sites

Destijds heb ik een PP met 2A3 buizen gebouwd en als UGT ééntje van Klaré. Het was een uiterst muzikale versterker. Een kennis heeft hem overgenomen en speelt er nog mee. Later heb ik nog een SE amp met KR 300BXLS gebouwd en die was verfijnder in weergave, maar miste de muzikaliteit van de PP 2A3.  Wie op zoek is naar High End UGT's kan terecht bij Monolith Magnetics, geweldige trafo's !

 

http://monolithmagnetics.com/

 

 

Edited by Gydo
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, kappa7 said:

Dat zijn ook wel vergelijkbare buizen die redelijk universeel uitwisselbaar zijn.

Kunnen gewoon in de zelfde versterker zo lang de gloeispanning maar toereikend is en de transformatoren het hogere vermogen aan kunnen.

dan hoef je daar geen andere versterker voor te bouwen.

Je vergeet dan dat elke buis anders is qua inductie ohmse weerstand dan moet de ugt ook anders worden

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Dutchamps said:

Je vergeet dan dat elke buis anders is qua inductie ohmse weerstand dan moet de ugt ook anders worden

Klopt, maar dan moet je tevens er vanuit gaan dat een speaker een vlakke impedantie response heeft, want een wisselende secundaire belasting wijzigt ook de primaire impedantie. Ik denk dat, als de primaire impedantie er 15% naast zitten weinig of geen verschil uitmaakt

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Dutchamps said:

Je vergeet dan dat elke buis anders is qua inductie ohmse weerstand dan moet de ugt ook anders worden

Dat hoeft niet altijd.  Ik kan probleemloos EL34, KT66,KT77,KT88,KT120 op mijn versterker gebruiken.

Hoef enkel de bias (stroom door de buis) aan te passen.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Dat hoeft niet altijd.  Ik kan probleemloos EL34, KT66,KT77,KT88,KT120 op mijn versterker gebruiken.

Hoef enkel de bias (stroom door de buis) aan te passen.

Boven de kt88 zal je nooit de stroom er op gaan krijgen de kt90 tot kt120 gebruiken veel meer stroom en boven de kt88 ook nog gloeispanning die anders is en ook de stroom gaat dus niet zomaar dit uitwisselen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...