Jump to content

Met de Audioclub Oost Brabant. naar Sonore, Pluijmgraaf.


Recommended Posts

Toen we om 9:00 uur op de parkeerplaats in Oirschot kwamen was de rest er al. We konden dus gelijk afreizen naar Rotterdam. Dit voor een excursie van Audioclub Oost Brabant www.aob.hifi.nl

 

Hier hadden we n.l. een afspraak in de grote demoruimte van Sonore.

We werden door de heren van Sonore ontvangen met koffie. Hierna kwamen we in de demoruimte waar de giganten op een laag niveau muziek stonden te produceren. De Sonore Line Array's waren aangesloten op speciaal aangepaste van de Medevoort apparatuur (later was hr. v.d. Medevoort ook aanwezig).

 

Eerst werd er uitvoerig uitgelegd wat de geschiedenis en ontwikkeling van deze luidsprekers had ingehouden. Dat was nogal wat. Bijzonder aan deze speakers is het extreem hoge rendement (102 dB/W) en de laag midunits, met doorgesneden rubberrand en aangepaste spider. Alles om de weerstand van de units zo laag mogelijk te maken. Hierdoor kunnen ze het snelst reageren en zo een geweldige dynamiek weergeven.

 

Dan muziek... nou ja... ook Herman van Veen met een stukje cabaret en een intro van een concert waarin de diverse instrumenten werden benoemd en appart klonken.

 

Wat is hier van te zeggen... Eigenlijk niks. Alles klinkt gewoon alsof de personen life in de ruimte spreken of muziek maken. Dynamisch, "schoon" en "transparant" zoals ik niet eerder hoorde.

 

Na afloop werden we nog getrakteerd op Chineese hapjes en 'n drankje. Eigenlijk was de gereserveerde demotijd te kort om ook nog wat meegebrachte muziek te draaien. Gelukkig was het nog mogelijk twee stukjes te draaien, waaronder mijn Otmar Liebert die ook op de Hear testCD staat. Mijn mening daarover... Waw... wat een realisme.

 

Dan in de Auto naar Engels voor de Pluimgraaf show....

 

En dan komt de tegenvaller... de Sonore demo lijkt alles plotseling uit z'n verhouding te trekken. Het duurde echt minimaal een uur voordat ik weer van de andere sets kon genieten. je bent snel verwent zeg maar...

 

Maar toch:

Rick Paap had zoals altijd de boel weer keurig onder controle. Hier klonk het dan ook bijzonder goed met de Master C. Toch meende ik me te herinneren, dat het met de oude inrichting van de ruimte beter klonk.

 

Analoque Audio:

Hier werd gedraaid met de Nottingham draaitafel. Een prachtig geluid, eigenlijk niks op aan te merken. Maar toch... dat life gevoel kreeg ik niet. Het klonk te lief zeg maar.

 

Xanadu met Aspera:

Prachtige luidspreker die werkelijk alles laat horen. Helaas ook het wat rauwe geluid van de electronica.

 

MC systems:

Eigenlijk hetzelfde als bij Xanadu... behalve dat door de opstelling en akoestiek nog veel meer van het orgineel vernield werd. Jammer.

 

Hihat:

De Avalon achtige speakers speelden hier op het moment dat wij hier luisterden. Ik vond het allemaal wel mooi, maar ook minder sprekend dan het maximaal haalbare.

 

Audipuls met Magnepan 1.6:

Dit stond erg zacht te spelen, waardoor ik er geen erg goede mening over kan geven.

 

Audipuls met de Magnepan 3.6:

Hier deed het me goed hr. Tan weer aan het werk te zien. Of het de muziekkeuze van hr. Tan is, of de installatie... ik weet het niet, maar dit was voor mij de absolute topper van de show. Snel dynamisch en open. Het begon zelfs op Sonore te lijken.

 

Clofis met Chario:

Dit vond ik absoluut tegenvallen. Ik ken de Chario's van Kraus, maar dit deed in niks daaraan denken. Saai en niet boeiend.

 

Audiocube met 47 labs:

jammer dat het zo donker in die ruimte was. Van de andere kant hoorde ik daar een ruim boven gemiddelde

set spelen. Wat het meest op viel was de transparantie.

 

Audioot (geen spelfout) UK:

ondanks dat dit het beste geluid van Audionote was wat ik ooit hoorde, was het nog steeds niks. Geen laag, een schreeuwerig midden en veeeeeel te hard. Van Stevie Ray Vaughan b.v. bleef niks over.

 

Nog een CD-tje in de hal gekocht en vooral veel bijpraten. Je komt op zo'n dag immers altijd veel bekenden tegen. En dan is het plotseling 17:00 uur. Tijd om nog even bij Sonore langs te gaan om wat spullen op te halen. Sonore had die middag n.l. een parallelshow. Toen we daar kwamen zat de demoruimte nog vol. Kennelijk hebben toch veel mensen de weg naar die demo gevonden.

 

Dan rijden we naar Hulten om daar wat nog te eten, waarna de dag voorbij is. En dan blijkt dat zo'n audioclub toch ook wel heel gezellig is. Ik had ingeschat om uiterlijk 20:00 uur weer buiten te staan... Nou dat werd bijna 22:00 uur. En nog waren de leden niet uitgepraat. Op de stoep van het restaurant ging het tenminste nog steeds door.

 

Aan alle leden van de audioclub die niet meegingen... jullie hebben een prachtige dag gemist.

 

De andere leden, de mensen van Sonore en de "Pluijmgraaf mensen", hartelijk bedankt, ik heb een prachtige dag gehad.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Zaterdagmiddag geweest.

De show was erg druk bezocht.

Zo te lezen hebben we het hoogtepunt gemist, de Sonore. Dat wil ik tzt ook nog wel eens meemaken.

Ik was het meest gecharmeerd van de opstelling van Rick Paap: DPS draaitafel, Graham arm en Lyra Skala.

Een ruimtelijkheid die ik hog niet eerder gehoord heb, buitengewoon mooi.

Verder maakten de Opera luidsprekers (monitors) een zeer goede indruk.

Bij Clofis sprak het wat minder tot de verbeelding, andere muziek, een ander opstelling vooral en misschien ook andere electronica had misschien voor meer vuurwerk kunnen zorgen. Ik heb niet het idee dat de speakers helemaal tot hun recht kwamen.

Verder wat rondgekeken en nogal wat muziek gekocht. Behalve Hans van Liempd kon ik verder geen Hearder bekennen.

Opvallend was wel dat er gelukkig meestal niet erg hard gedraaid werd. men begint het toch te leren.

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

het is Pluimgraaf.

 

Maar goed,

 

Audiocube, :) rijk van klank wel wat weining dynamiek

Clofis, :) zijde zacht mist wat kracht en controle

Hihat, :D speelde lekker

Xanadu, :D erg fraai hoog staat wel los van het midden/laag

MC systems, :( zeer matig ook hier het hoog los van de rest niet echt muzikaal jammer

ik heb MC altijd erg goed gevonden.

Analoque Audio, :) Wim had het weer goed voor elkaar, ruimtelijk muzikaal iets wat wel op viel

was software die Wim draaide zeer goede keuze.

Audipuls, :) Ik vond het best wel goed spelen al vond ik de ruimte 2006 soms beter

ik denk dat ze wat problemen hadden met versterker(nieuw).

Master, :lol: top absoluut top eindelijk mensen die weten waar het om gaat muziek

geen audiofieeeel behang. Jammer dat ze moesten stoppen met demonstreren

 

Later nog het spectakel van Pink Floyd bij gewoond, na lang wachten werden wij echt beloond

fantastisch, 4 Masters voor de zang en acoustische gitaren.

 

Ja, mensen van Master bedankt... (eigenlijk Pluimgraaf :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: bedankt je hebt het weer mooi voor elkaar)

 

Music Man

Link to comment
Share on other sites

Zaterdag de show bezocht, dit was voor mij de eerste keer in Cafe Engels.

Een gezellige show in een kleine opzet waar het goed toeven was.

 

Mijn favoriete luisterruimten waren:

Zaal 2002 Xanadu Aspera audio *****

Irene zaal 1 & 2 Dynamic solutions ****

Zaal 2006 Audipulse / Audionord Europe ****

Zaal 2003 MC Systems ***

Zaal 2008 Audio cube ***

Zaal 2009 Audio note UK **

 

(In de overige zalen heb ik niet lang genoeg kunnen luisteren vandaar niet vermeld)

 

Linkje met wat foto's Verslag Jake

 

Jake

Link to comment
Share on other sites

Zaterdag ook geweest. Altijd leuk.

 

Maar waarom is Ed de Jong de enige die Audio Note mooi aan het spelen krijgt. ;)

En dan bedoel ik ook heeeeeeeel errug mooi.

Twee weken geleden bij de Audiofabriek was het ook zo zo. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ik ben alleen zondag geweest.

 

Ik ben in alle ruimtes wezen luisteren, en eigenlijk vond ik het niveau van dit jaar beter als voorgaande jaren. Met uitzondering van Audionote deze man kan niet demonstreren. :confused:

 

De echte uitschieter was weer Master :D net als voorgaande jaren. Als je daar de de ruimte binnenkomt

staat letterlijk iedereen te swingen op de muziek. Het was hun wederom weer gelukt.

De MUZIEKALITEIT was enorm STAGE was groots maar waar ik nieuwsgierig naar was is de vergelijking

van live t.o.v. de demonstraties. Jammer :mad2::mad2: dat wij er niet bij mochten zijn tijdens de opbouw wel heb

ik meerdere malen door de glazen deuren gekeken wat ze daar hebben gedaan.

 

Snel naar binnen, het was een ervaring rijker...

 

Ongelovelijk de mensen van dynamic solutions hebben een echte passie, dat is en blijft hun kracht

Ik heb nog even staan praten met Age van Xanadu die stond te genieten evenals Wim van Kranen en de mensen van Clofis.

 

Een ware happening.

 

Jempie

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Afgelopen vrijdag ben ik bij Rob Telefunken aan geweest om zijn nieuwe zelfbouw project te beluisteren.

Het gaat om dipool line array's a la Sonore. Ze zijn wat kleiner, maar zijn met zo'm 1,8 m hoogte toch redelijk aan de maat.

Omdat ze nog niet helemaal klaar zijn (front moet nog met zand worden gevuld en er moeten nog stenen voeten onder), wil ik nog geen recentie schrijven. Wel kan ik alvast verklappen dat deze speakers ondanks dat ze op een oud geintegreerd versterkertje stonden aangesloten al beter presteerde dan 80% van wat ik op de VAD hoorde.

 

Rob vertelde me dat hij nog een verrassing had. Hij had Cock n.l. gesproken en we waren welkom in de nieuwe showroom van Sonore om de laatste ontwikkelingen te beluisteren. Dat liet ik me geen twee keer zeggen.....

 

De nieuwe ruimte van Sonore is gelegen in een nieuwbouwpand net achter het metrostation van Hoogvliet. Beneden een ruime showroom, keuken e.d., boven kantoorruimte. Wanneer je binnenkomt staan daar twee sets van die enorme "planken"

Link to comment
Share on other sites

hoi Hans.

 

Dat oude versterkertje is de Pioneer A-400 deze heb ik pas gemod en klinkt niet verkeerd,de cd-speler die je hoorde was de Denon 1290 ook een klein beetje gemod met behulp van KT88 (de set staat alleen aangesloten ivm inspelen van de luidsprekers) normaal staat deze set op zolder zijn werk te doen als de vrouw des huizes daar heerlijk staat te strijken :D

 

Hans ik verwacht dat de luidsprekers + een andere versterker over een maand klaar zijn.(een mail kun je dan verwachten)

 

Ook wel leuk om te lezen dat je mijn luidsprekers met de VAD vergelijkt en dan nog wel met 80%,laat staan wat je van SONORE vond.

Dit is ook de reden waarom ik dit jaar niet naar de VAD bent gegaan omdat ik niet verwacht dat er op dit moment een systeem beter of net zo goed klinkt als het SONORE systeem.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...