Jump to content

Philips DSR 7005 SAT tuner met 160 gb HD

rli
 Share

Recommended Posts

Goedenmiddag,

Ik heb afgelopen woensdag een Philips DSR 7005 SAT tuner met 160 gb HD aangeschaft voor het homecinema gebeuren. Zie onderstaande link voor een foto.

https://www.satshop.nl/catalog/product_info...products_id=265

Ik had al een Philips SAT tuner en was daar tevreden mee, maar een SAT tuner met een harddisk erin waarmee je dus echt digitaal opneemt (mpeg stream wordt 1 op 1 op de hd gezet), een dvd recorder neemt gewoon analoog op, daar zat ik al een tijdje aan te denken. En het moest er een zijn met 2 tuners waarmee je dus een zender kunt opnemen en tegelijkertijd naar een andere zender kunt kijken. Voor dat laatste is dan wel een LNB kop nodig met 2 uitgangen met een ingebouwde switch.

De Philips is als volgt aangesloten:

Beeld:

via een QED scart RGB kabel naar een Philips 28pw9551 hd prepared 70 cm 100 hz crt ktv

Geluid:

via een VDH digitale coaxiale videolink kabel naar een Denon AVR2105 surround receiver (de Philips ondersteunt ook Dolby Digital)

Het zoeken van de zenders duurde even maar hij pakte wel 1800 kanalen via de Astra 1. De nederlandse kanalen worden bekeken via een standaard pakket van Canaal Digitaal. Verder is installatie van de overige aspecten via de menu besturing een fluitje van een cent.

Beeldkwaliteit:

Zoals ik gewend was van de "oude" Philips SAT tuner over het algemeen zeer goed, al naar gelang de uitzendkwaliteit. Zeer stabiel, ruisvrij, scherp, diepe kleuren, diep zwart, ja daar word ik blij van Een opname ziet er exact hetzelfde uit als een rechtstreekse uitzending. Er wordt altijd in de hoogste kwaliteit opgenomen. Daar schuilt het manco bij een dvd recorder vind ik. Bij bijvoorbeeld de stand lp (3 uur) zijn er soms toch al wat rare schaduwen te zien en neemt de scherpte af.

Geluidkwaliteit:

Erg goed, kan niet anders zeggen. Vol, helder en ruimtelijk.

Gebruiksgemak:

Het opnemen is zeer simpel, door op rec te drukken, via de timer of via de electronische programma gids (EPG). De EPG werkt echter niet naar behoren. Vooral bij de Nederlandse zenders kun je niet bijvoorbeeld 5 uur vooruit programmeren omdat er bij een bepaald tijdstip geen programma staat vermeld. Ik bedoel hiermee te zeggen dat als ik bijvoorbeeld om 14.00 uur de EPG open er alleen maar programma's geselecteerd kunnen worden tot hooguit 15.30 uur. Via de timer en met de Veronica gids erbij kun je wel uit de voeten. Jammer, maar dat ligt niet aan de Philips zoals ik via het internet heb vernomen.

Wat mij wel stoort is dat er maar 1 scart aansluiting aanwezig is die een RGB signaal ondersteunt. Dus als ik een film toch een keer naar de DVD recorder wil over zetten moet ik eerst weer met scart kabels gaan klootzakken. Is het nu zo moelijk om 2 scart

aansluitingen te maken die allebei RGB ondersteunen?? Trouwens vrijwel alle SAT tuners hebben dit euvel.

Conclusie

Voordelen:

Zeer goede beeld- en geluidkwaliteit

Simpele bediening

Strak uiterlijk

Nadelen:

EPG werkt niet optimaal

Slechts 1 scart aansluiting met RGB ondersteuning

Robin