Jump to content

Korte Curcus buizentechniek


Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
Ik heb laatst twee condensatoren in de voeding van mijn phonotrap vervangen door MKV's, en tot mijn grote verbazing verbeterde dat ook de laagweergave.. :unsure:B)

 

PS die voeding weegt ook aardig wat kilo's..

 

MKV ken ik alleen van horen zeggen, Ik heb wel Bosch (ik dacht MP) in een riaa gehad, maar die

begonnen jammergenoeg te lekken. :(

 

Soortgelijke ervaringen ken ik ook, met name bij simpele schakelingen met weinig componenten

doet m.i. elk onderdeel iets met het geluid.

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Tja Jack, de PPP's die ik ken zien er toch een beetje anders uit. Ook qua voeding.

 

Een ontwerp uit de Elektuur? Als je alle onderdelen hebt, mooi om te bouwen.

 

Er zijn veel meer ontwerpen/schema's, helaas....sommige met copyright.

Als je het leuk vind, dan ben je van harte welkom om het e.e.a. te, lezen, zien, horen.

en z

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Hap hap,

 

Vond het niet leuk! :( Geef toe, ben wel eens te enthousiast :)

 

De mijne doen 25kg per kanaal :P:P:P

Daar komt pas een zwaar geluid uit! :lol:

Daar ga je niet, voor je lol mee sjouwen :rolleyes:

 

 

Indien er interesse voor is heb ik de gehele collectie Glass Audio en de RCA recieving tube manual in PDF-formaat, daar staan mooie schema's in (ook van de Dynaco).

 

Groeten,

 

Even gezocht idd interessant en daardoor kwam ik hier.

 

http://digilander.libero.it/paeng/projects_frame.htm

 

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Hap hap,

 

Vond het niet leuk! :( Geef toe, ben wel eens te enthousiast :)

 

Daar heb ik ook wel eens last van ;)

 

De mijne doen 25kg per kanaal :P:P:P

Daar komt pas een zwaar geluid uit! :lol:

Daar ga je niet, voor je lol mee sjouwen :rolleyes:

 

Ook daar heb wel eens last van: ik luister in de huiskamer en ik soldeer op zolder. Gelukkig heb ik monoblokken............

Link to comment
Share on other sites

MKV ken ik alleen van horen zeggen, Ik heb wel Bosch (ik dacht MP) in een riaa gehad, maar die

begonnen jammergenoeg te lekken. :(

 

Soortgelijke ervaringen ken ik ook, met name bij simpele schakelingen met weinig componenten

doet m.i. elk onderdeel iets met het geluid.

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

 

:huh: Uhh nou ga ik twijfelen. Bosch zet er idd MP op, ik dacht dat dat MKV heette, maar ik heb het ook allemaal maar van horen zeggen, en al die verschillende condensatortypes :rolleyes: Het zijn iig die blikken, de moderne uitvoering van PIO zal ik maar zeggen.

 

De voeding van mijn phono is nu op

Link to comment
Share on other sites

Even voor de belangstellenden.

Jitze is woensdagavond dus met zijn buizenbakje langs geweest. Mooi ding om te zien en het klonk ook zeker niet verkeerd. Maar mijn Denon (mosfet) was toch beter in het laag en ik vond het hoog ook wat beter doorlopen. Klankverschil was er wel iets, maar voor mij niet echt een groot verschil.

Dus ik ben ff terug uit droomland en schuif m'n plannen maar even in de koelkast. Want ik heb m'n twijfels of ik met de investering de eventuele winst kan goedpraten.

Eerst maar es wat meer uitproberen.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Stefan,

 

Hij had de stereo 80 van Dynaco mee die hij al eerder in dit topic heeft genoemd. Eindbuizen KT66. In triode geschakeld 2x20W.

Hij was het er mee eens dat de Denon het beter deed in het laag. De rest kun je een discussie over hebben, maar ik verkies toch mijn Denon boven die versterker.

Het is echter wel zo, dat de eindtrap zonder voorversterker draaide en dat is iets waar ik slechte ervaringen mee heb. Heel misschien zou het dan iets beter geweest zijn, maar dat bedacht ik wat aan de late kant. Jammer dus.

Wat ook misschien van belang is, is het volgende.

Mijn Denon PMA1500R (mosfet eindtrappen) was al vrij snel bij de reperateur. Ik had toen ook nog al mijn twijfels over de prestaties van het ding bij wat laagohmige belasting en dat heb ik ze ook ff laten weten. Toen de versterker dus weer terug was, was het bepaald een heel ander ding dan voorheen. Zelfs mijn vrouw viel dat op.

Ik ben een liefhebber van mosfet eindtrappen en mijn laatste zelfbouwsels waren dan ook met mosfet eindtrappen. De laatste heb ik weten op te blazen en wegens medische omstandigheden heb ik niet weer kunnen bouwen. Vandaar zins lange tijd weer een fabrieksding.

 

Maar hoe dan ook, er komt nog een luister vergelijk en ik durf de uitdaging wel aan. Alleen vervelend da'k het buizenampje nou in de koelkast heb zitten. 'k zat me er zo lekker mee te vermaken... :(

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Even voor de belangstellenden.

Jitze is woensdagavond dus met zijn buizenbakje langs geweest. Mooi ding om te zien en het klonk ook zeker niet verkeerd. Maar mijn Denon (mosfet) was toch beter in het laag en ik vond het hoog ook wat beter doorlopen. Klankverschil was er wel iets, maar voor mij niet echt een groot verschil.

Dus ik ben ff terug uit droomland en schuif m'n plannen maar even in de koelkast. Want ik heb m'n twijfels of ik met de investering de eventuele winst kan goedpraten.

Eerst maar es wat meer uitproberen.

 

 

Hallo Sietse,

 

Klopt precies, die buizenversterker heeft voor het laag een lage dempingsfactor ik schat minder dan 2

verder heb ik ergens gelezen dat die versterker al bij 18khz begint te verzwakken.

Voor het geld is het een geweldig goed ding, waar je m.i. niet eens zelf voor kunt bouwen...voor jouw weergevers niet.

 

Gezien de lage impendantie van jouw boxen verwacht ik, dat ze vooral v

Link to comment
Share on other sites

Hoi Jack,

ik ga er van uit, dat, als er een andere versterker zou komen, ik die weer zelf zal kunnen bouwen.

Wat dat betreft, denk ik er ook over om mijn opgeblazen eindtrap weer in ere te herstellen. Moet alleen es op zoek naar mosfet eindtrappen. De rest is er nog.. <_<

 

Enneeehh.. verven binnenshuis, enneeeh de tuin, enne..eeuhh enzo.. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Hoi Jack,

ik ga er van uit, dat, als er een andere versterker zou komen, ik die weer zelf zal kunnen bouwen.

Wat dat betreft, denk ik er ook over om mijn opgeblazen eindtrap weer in ere te herstellen. Moet alleen es op zoek naar mosfet eindtrappen. De rest is er nog.. <_<

 

Dus zoiets : http://www.passdiy.com/

 

Of als je niet te veel vermogen nodig hebt http://dddac.de/ ===> Item 6 Tumos Mosfet eindtrap.

 

In de Electuur heeft ook een hybride gestaan met PCC88 als stuurbuis en Mosfets als uitgang,

volgens mij kon je dat gratis downloaden... alleen dat ding heeft

Link to comment
Share on other sites

Guest KT88

Ja, onze Menno weet het mooi te "spelen". :D

 

Nee serieus, een toffe gast die de buizentechniek voor veel mensen levend houdt.

Alleen zou hij best eens toe mogen geven aan het idee dat buizen best (mogen) vervormen, en dat we dat dan ook nog mooi vinden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Alleen zou hij best eens toe mogen geven aan het idee dat buizen best (mogen) vervormen, en dat we dat dan ook nog mooi vinden. ;)

 

Ik weet niet van wann

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest tubejack
Ja, ik ook. Helemaal als het dan over buizen ging :rolleyes:

:D

 

Het plaatje is alweer weg, maar ik zag hem ook op je eigen site staan, klopt het dat jouw tuner -met dat beroemde buizentrapje ;) -daar op de tafel staat? Viel me ineens op B)

 

Ja, met het "beroemde, maar zeker niet perfecte" buizentrapje heb ik al heel wat mensen blij gemaakt en

wie weet huwelijken gered (geen grapje) Tijdens de les hebben we het e.e.a. nog een keer doorgerekend

en hoewel het zeker niet slecht was, nog iets beter gemaakt.

 

Als je handig bent maak je z

Link to comment
Share on other sites

Ja, ik ook. Helemaal als het dan over buizen ging :rolleyes:

:D

 

Het plaatje is alweer weg, maar ik zag hem ook op je eigen site staan, klopt het dat jouw tuner -met dat beroemde buizentrapje ;) -daar op de tafel staat? Viel me ineens op B)

 

Ja, met het "beroemde, maar zeker niet perfecte" buizentrapje heb ik al heel wat mensen blij gemaakt en

wie weet huwelijken gered (geen grapje) Tijdens de les hebben we het e.e.a. nog een keer doorgerekend

en hoewel het zeker niet slecht was, nog iets beter gemaakt.

 

Als je handig bent maak je z

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Tsja, als er nou via de ether iets fatsoenlijks te beluisteren viel.... :rolleyes:

 

Het is maar net wat je smaak is, hier staat hij vaak op Arrow Jazz FM, radio 2 radio M, Veronica

en Sky..... keuze zat dus. Allen kunnen ze kwalitatief z

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...