Jump to content

Probleempje met mijn Electrocompaniet.

Lars
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd last van statische electriciteit van mijn versterker. Als bijvoorbeeld het volume wil veranderen, dan krijg ik een vonk van mijn versterker. Ik dacht eerst dat het van mij kwam, omdat het buiten kouder werd, maar met een spanningszoeker ben ik erachter gekomen dat het van de versterker kwam. De versterker is niet geaard en kan ook niet, maar heb het wel geprobeert via de radiator.

Heb een draadje vanaf de stekker(aangesloten aan de aansluiting voor de aarde) naar de radiator getrokken, dat hielp eerst wel, maar nu opeens niet meer. :(

Wie kan mij hiermee helpen.

Lars,

Een CV-installatie kan een slechte aarde leverancier zijn. Met name de oude installaties. De onderdelen zijn van elkaar geisoleerd door hennep, etc. Slechts de radiator in een badkamer moet geaard zijn, de rest niet.

Als er verder niets met de versterker aan de hand is, kan de netfilter + de netkabel van Maarten (platenspeler.com) uitkomst bieden.

Overigens is het normaal dat metalen delen van audioapparatuur 'prikkelen' bij aanraking. Heb je al eens geprobeerd om de stekker van de versterker andersom in het stopcontact te steken?

Succes

Henk

Geplaatst door Henk&audio:

Een CV-installatie kan een slechte aarde leverancier zijn. Met name de oude installaties. De onderdelen zijn van elkaar geisoleerd door hennep, etc. Slechts de radiator in een badkamer moet geaard zijn, de rest niet.

Dat hebben we dus thuis. :) Alleen weet ik niet of de radiator in de badkamer geaard is, maar zal wel.

Als er verder niets met de versterker aan de hand is, kan de netfilter + de netkabel van Maarten (platenspeler.com) uitkomst bieden.

Overigens is het normaal dat metalen delen van audioapparatuur 'prikkelen' bij aanraking. Heb je al eens geprobeerd om de stekker van de versterker andersom in het stopcontact te steken?

Een betere netkabel wil ik nog een keer hebben voor mijn versterker. Heb ook de versterker niet meer geaard via de radiator en heb de stekker om gedraaid. Dat laatste was ik dus vergeten om uit te proberen, maar volgens mij is het nu opgelost.

Bedankt.

randaarde zit ook vaak bij de cvketel in de buurt dan kan je ook evt afgeschermde

kabel trekken vanaf daar of verdeeldoos ervoor en dan een compleet stopcontact aanleggen b.v als de cv/combiketel op zolder zet en je moet naar een tussenverdieping