Jump to content

spacedeck --> hyperspace


Raymond a
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

ik draai nu 2 jaar met een nottingham spacedeck en zoals met zoveel audio apparatuur ben je benieuwd wat er nog bijkomt als je een stapje hoger zou gaan.

Nu ben ik eens gaan kijken om mijn spacedeck in te ruilen en een hyperspace aan te schaffen.

Uiteraard ga ik zelf de spelers nog naast elkaar zetten maar dat komt er waarschijnlijk de komende week nog niet van.

 

Ik vroeg me af of iemand de beide tafels wel eens had vergeleken.

 

ben erg benieuwd

 

groeten

 

Raymond

Link to comment
Share on other sites

Nu ben ik eens gaan kijken om mijn spacedeck in te ruilen en een hyperspace aan te schaffen.

Uiteraard ga ik zelf de spelers nog naast elkaar zetten maar dat komt er waarschijnlijk de komende week nog niet van.

 

Ik kan je een indirekt vergelijk bieden. Ik heb een oud model hyperspace, dus met een dunner plateau dan van de huidige uitvoering en geen koolstof mat. In de loop der jaren is de spacedeck steeds zwaarder uitgevoerd, het plateau is dikker geworden. Afgezien van de "pods" lijkt'ie al aardig op mijn hyper.

 

Ik heb mijn hyperspace vergeleken met de huidige spacedeck en met de huidige hyperspace. In beide gevallen zijn er kleine verschillen in het voordeel van het grotere systeem, maar ik zou er geen enkel probleem mee hebben om mijn oude hyper tegen een nieuwe spacedeck in te moeten ruilen. Bij de recente hyperspace is er nog meer "gemak" "souvereiniteit".

 

Het loopwerk spacedeck is gewoon heel erg goed, de hyperspace is in alles een beetje meer van het zelfde. Afhankelijk van welke arm en element je gebruikt zou de te behalen winst daar wel eens groter kunnen zijn.

 

Ik heb nog niet echt de tijd genomen om heel erg goed naar de opstelling van de hyperspace te kijken, maar gezien de constructie denk ik dat met een goede trillings gedempte opstelling (eventueel op lucht) ook nog aardig wat winst te behalen is.

 

De theoretische "makke" die ik met Nothingham Analogue heb is de construktie van het lager. Die is inherent instabiel. Inverted lagers zijn in dat opzicht echter ook niet veel beter, ook instabiel.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de Hyperspace en Spacedeck een jaar of 6 geleden met elkaar vergeleken bij de importeur. Dit betrof in ieder geval een oud model Spacedeck (het plateau van de nieuwere Spacedeck is dikker), vwb de Hyperspace ben ik niet op de hoogte van eventuele nieuwe modellen sindsdien.

 

Grootste verschil vond ik de mate van rust die bij de Hyperspace toch nog wel een stuk groter was. De spacedeck klonk op het eerste gehoor wat "lekkerder", met name veroorzaakt door een wat benadrukt (mid) laag, echter tov de Hyperspace wat onrustig (relatief gesproken dan). Beide spelers hadden dat typische Nottingham geluid, dat zich kenmerkt als gemakkelijk, soepel en met veel rust (met name dit laatste bij de Hyperspace).

 

Qua budget was de Hyperspace destijds helaas buiten mijn bereik, zodat ik voor de Spacedeck koos.

 

Bij de importeur (Analogue Audio) kun je ongetwijfeld de spelers met elkaar vergelijken.

 

groet,

Link to comment
Share on other sites

evt mag je hem hier ook vergelijken,maar das zo moeilijk vind ik om er een goed oordeel over te geven..

exact hetzelfde element,exact dezelfde arm/afstelling,en dan switchen...

 

mijnziens erg moeilijk!

 

maar goed ik heb een jonge hyperspace,met wavemechanic voeding :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rev. Fatman
Het loopwerk spacedeck is gewoon heel erg goed, de hyperspace is in alles een beetje meer van het zelfde.

 

 

De theoretische "makke" die ik met Nothingham Analogue heb is de construktie van het lager. Die is inherent instabiel. Inverted lagers zijn in dat opzicht echter ook niet veel beter, ook instabiel.

 

Kan jij de door jou geconstateerde instabiliteit iets verduidelijken en is geld dit alleen voor N A of ook voor andere fabrikanten?

Link to comment
Share on other sites

Kan jij de door jou geconstateerde instabiliteit iets verduidelijken en is geld dit alleen voor N A of ook voor andere fabrikanten?

 

Ja hoor, het is simpele mechanica.

 

Als je een plateau absoluut stabiel op een lagerpunt wilt leggen moet je zorgen dat dit punt exact in het zwaartepunt van het plateau ligt. Of dat gelukt is is eenvoudig te controleren, plaats het plateau onder een hoek op de punt, het zal onder deze hoek blijven staan en niet naar de horizontale positie willen terugkeren. Absolute stabiliteit dus.

 

Bij NA ligt het lagerpunt vele cm's onder het zwaartepunt. Zet hem op de punt en het geheel dondert om. Je hebt een stevige lagerbus nodig om het geheel overeind te houden. Die bus en de as moeten dan ook nog eens perfect uitgevoerd zijn anders hebben we nog meer problemen.

 

Het alternatief lijkt het geinverteerde lager, waarbij het oplegpunt boven het zwaartepunt ligt. Het geheel zal niet omvallen, maar het plateau zal als een klepel op het lagerpunt heen en weer gaan zwabberen. Weer geen stabiel systeem dus. En weer een stevig uitgevoerde as en bus om alle krachten in toom te houden.

 

Bij mijn weten heeft alleen audiomeca (Pierre Lurn

Link to comment
Share on other sites

Guest Rev. Fatman

 

Kan jij de door jou geconstateerde instabiliteit iets verduidelijken en is geld dit alleen voor N A of ook voor andere fabrikanten?

 

Ja hoor, het is simpele mechanica.

 

Als je een plateau absoluut stabiel op een lagerpunt wilt leggen moet je zorgen dat dit punt exact in het zwaartepunt van het plateau ligt. Of dat gelukt is is eenvoudig te controleren, plaats het plateau onder een hoek op de punt, het zal onder deze hoek blijven staan en niet naar de horizontale positie willen terugkeren. Absolute stabiliteit dus.

 

Bij NA ligt het lagerpunt vele cm's onder het zwaartepunt. Zet hem op de punt en het geheel dondert om. Je hebt een stevige lagerbus nodig om het geheel overeind te houden. Die bus en de as moeten dan ook nog eens perfect uitgevoerd zijn anders hebben we nog meer problemen.

 

Het alternatief lijkt het geinverteerde lager, waarbij het oplegpunt boven het zwaartepunt ligt. Het geheel zal niet omvallen, maar het plateau zal als een klepel op het lagerpunt heen en weer gaan zwabberen. Weer geen stabiel systeem dus. En weer een stevig uitgevoerde as en bus om alle krachten in toom te houden.

 

Bij mijn weten heeft alleen audiomeca (Pierre Lurn

Link to comment
Share on other sites

Wel vreemd dan dat er bijna niemand met Audiomeca draait...

 

Net zo vreemd als het feit dat er bijna niemand met een NA Deco draait ...

 

Deze theorie begrijp ik maar klinkt die Audiomeca daarom nu ook beter? Of zijn er andere zaken welke meer invloed hebben?

 

... er zijn voor een draaitafel te veel dingen te noemen die van invloed zijn, maar hoe beter het ontwerp in de basis is hoe makkelijker het wordt om er een goed geheel van te maken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rev. Fatman

Wel vreemd dan dat er bijna niemand met Audiomeca draait...

 

Net zo vreemd als het feit dat er bijna niemand met een NA Deco draait ...

 

Deze theorie begrijp ik maar klinkt die Audiomeca daarom nu ook beter? Of zijn er andere zaken welke meer invloed hebben?

 

... er zijn voor een draaitafel te veel dingen te noemen die van invloed zijn, maar hoe beter het ontwerp in de basis is hoe makkelijker het wordt om er een goed geheel van te maken.

 

Beste Seed7 dat begrijp ik, maar het is geen antwoord op mijn vraag. :(

 

 

Voor de NA Deco moet behoorlijk in de knip getast worden, Seed7.

 

Ik weet even niet wat die Pierre Lurn

Link to comment
Share on other sites

Beste Seed7 dat begrijp ik, maar het is geen antwoord op mijn vraag. :(

 

misschien is jou vraag niet te beantwoorden op de wijze die je zou willen, maar goed, hier mijn persoonlijke poging: Ja, het klinkt beter. De elegantie en intrinsieke schoonheid van de oplossing hebben een positieve invloed op mijn gemoedstoestand waardoor ik ontvankelijker wordt door de schoonheid van het gebodene in de muziek.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rev. Fatman

Beste Seed7 dat begrijp ik, maar het is geen antwoord op mijn vraag. :(

 

misschien is jou vraag niet te beantwoorden op de wijze die je zou willen, maar goed, hier mijn persoonlijke poging: Ja, het klinkt beter. De elegantie en intrinsieke schoonheid van de oplossing hebben een positieve invloed op mijn gemoedstoestand waardoor ik ontvankelijker wordt door de schoonheid van het gebodene in de muziek.

 

Seed7 met mijn vraag bedoelde ik de ligging van het plateau op het zwaartepunt en het "zwabberen" .

 

Maar blij te weten dat schoonheid je stemming beinvloed. ;):)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Allemaal,

 

even weinig tijd gehad om hier het een en ander te doen.

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de input en zelfs een aanbod om te komen luisteren naar een hyperspace. Ik denk dat dat inderdaad moeilijk vergelijken wordt

 

Ondertussen heb ik contact gehad met Wim van audio analoque en hebben we afgesproken om na de feestdagen een afspraak te maken om begin januari de tafels naast elkaar te zetten.

Hij wist te vertellen dat er een groot verschil waarneembar zal zijn tussen de 2.

En dat een nieuwe hyperspace eigenlijk niet meer van een dais de onderscheiden is. Dat klinkt erg veelbelovend zeker als ik de reactie van hderkx zie.

 

Het jaar begint alvast goed dus, met een luistersessie naar 2 mooie draaitafels.

 

groeten en allemaal een fijne kerst toegewenst.

 

Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...