Guest KT88 Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 De kogels bevinden zich toch onder het "tafelblad" waar de draaitakel op staat? Wanneer dit "tafelblad" dood gemaakt is met massa blijft een en ander gewoon op zijn plek of toch niet? confused.gif Massa helpt in dit geval niet, je legt daarmee alleen de resonantiefrequentie van het geheel wat naar beneden. Het "tafelblad" zal met basis en al schommelen; ook al is dat een zeer kleine beweging, toch kan dat nadelige effecten hebben. Ga maar na, met een stilstaand plateau en de naald op de plaat kleine rukjes aan het geheel geven. We hebben het, in het geval van de naald/groefbeweging, over microscopisch kleine bewegingen die we zo zuiver mogelijk willen overdragen op de cantilever en omzetten in een electrisch signaaltje. De cantilever kan geen onderscheid maken tussen de gewenste beweging van de naald in de groef en de ongewenste trillingen van buiten. Waarbij dan nog komt dat die trillingen in de tijd vertraagd worden door de schommelingen en er dus een soort van versmering plaats vindt. Nee, ik kan het principe van de schommelende ophanging niet echt begrijpen. Het is al lastig genoeg om een subchassistafel echt goed te krijgen, terwijl die omstandigheden m.i. gecontroleerder zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 De kogels bevinden zich toch onder het "tafelblad" waar de draaitakel op staat? Wanneer dit "tafelblad" dood gemaakt is met massa blijft een en ander gewoon op zijn plek of toch niet? confused.gif Nee, ik kan het principe van de schommelende ophanging niet echt begrijpen. Het is al lastig genoeg om een subchassistafel echt goed te krijgen, terwijl die omstandigheden m.i. gecontroleerder zijn. Bij een subchassisdraaitafel wordt er horizontaal aan de veren getrokken. In onderhavige opstelling wordt er horizontaal niet aan het "tafelblad" getrokken omdat het motortje op en niet naast het blad staat. Het schommelt dus niet ja wanneer er en 25 tonner door de straat komt, maar ja dan beweegt het hele huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 september 2008 Author Report Share Posted 23 september 2008 Het schommelt dus niet ja wanneer er en 25 tonner door de straat komt, maar ja dan beweegt het hele huis. Dan schommelt het juist NIET en dat is ook precies de bedoeling. Trillingen door de vloer en luidsprekers op je tafel kunnen niet doordringen tot je element, omdat de boel ONTKOPPELT is. Bovendien heb ik de frequentie van het schommelen eens gemeten. Deze lag ongeveer op 5 Hz. Ver onder het hoorbare dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 In onderhavige opstelling wordt er horizontaal niet aan het "tafelblad" getrokken omdat het motortje op en niet naast het blad staat. Bedenk nu eens waarom een helicopter een staartrotor nodig heeft......... Trillingen door de vloer en luidsprekers op je tafel kunnen niet doordringen tot je element, omdat de boel ONTKOPPELT is. Bovendien heb ik de frequentie van het schommelen eens gemeten. Deze lag ongeveer op 5 Hz. Ver onder het hoorbare dus. Ontkoppeling waarvan? Horizontaal niet, de staalkogel geeft dat braaf door. In het verticale vlak zwabbert de boel, blijkbaar bij jou met een Fres van 5 Hz. Ietsje naar beneden en je kunt niet meer over de vloer lopen of een hobbelplaat draaien, ietsje naar boven en je zit op je arm-element resonantie. Lucht drukt aan alle kanten tegen de DT, naast het draaimoment van plateau en motor. In mijn optiek is een starre verbinding met een draagmuur middels een stevig rack nog altijd het beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 Heb ook eens tegen mijn P25 getokt toen deze speelde, amaaaiiii de luidspreker wapperde nogal Kan ik dat enigszins beperken met een P25 of blijft dat altijd bestaan waar de P25 ok staat? mss leg ik het ook niet goed uit. gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 Heb ook eens tegen mijn P25 getokt toen deze speelde, amaaaiiii de luidspreker wapperde nogal Kan ik dat enigszins beperken met een P25 of blijft dat altijd bestaan waar de P25 ok staat? mss leg ik het ook niet goed uit. gr Stef Dat heeft nogal met de 'bouwfilosofie' van Rega te maken vrees ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 Heb ook eens tegen mijn P25 getokt toen deze speelde, amaaaiiii de luidspreker wapperde nogal Kan ik dat enigszins beperken met een P25 of blijft dat altijd bestaan waar de P25 ok staat? mss leg ik het ook niet goed uit. gr Stef Als het laagfrequente signalen zijn, dan kun je overwegen een filter te gebruiken. Al is dat natuurlijk heel onaudiofiel, want je zult eens een onhoorbaar weinig beetje verlies hebben, maar het is wellicht beter voor (de levensduur van) je speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 september 2008 Author Report Share Posted 24 september 2008 Heb ook eens tegen mijn P25 getokt toen deze speelde, amaaaiiii de luidspreker wapperde nogal Wanneer je op de kop van de arm tikt zwabbert hij nog meer... Gewoon vanaf blijven dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 Heb ook eens tegen mijn P25 getokt toen deze speelde, amaaaiiii de luidspreker wapperde nogal Kan ik dat enigszins beperken met een P25 of blijft dat altijd bestaan waar de P25 ok staat? mss leg ik het ook niet goed uit. Hoe heb je hem opgesteld? Het beste zou zijn als je tegen de plinth tikt, dat dan geen geluid of slechts een heel zacht donker "plof" geeft in de speakers. Ik ben niet bekend met de P25 en kan dus niets zeggen over de bouwwijze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 Heb ook eens tegen mijn P25 getokt toen deze speelde, amaaaiiii de luidspreker wapperde nogal Kan ik dat enigszins beperken met een P25 of blijft dat altijd bestaan waar de P25 ok staat? mss leg ik het ook niet goed uit. Hoe heb je hem opgesteld? Het beste zou zijn als je tegen de plinth tikt, dat dan geen geluid of slechts een heel zacht donker "plof" geeft in de speakers. Ik ben niet bekend met de P25 en kan dus niets zeggen over de bouwwijze. Sander. De P25 is een statisch loopwerk, zonder massa. Simpel gezegd een quasi sandwich plank met een motor, arm, lager en plateau. Het plateau is van glas, de motor is een Philips en die drijft het geheel aan via een tamelijk korte snaar. Standaard werd de speler geleverd met een Rega PB600 arm. De speler is al enige jaren uit productie. Persoonlijk vond vind ik dit de mooist klinkende, enigszins betaalbare speler die Rega gemaakt heeft (ter ere van het 25 jarig jubileum van Rega). Ik vind 'm stukken beter dan zijn opvolger, de P5, en ook mooier dan de 2x zo dure P7 (de P9 is een verhaal apart) Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Sander en co Als je een foto van de setup wenst te zien ... gewoon eens nr mn fotoalbum HEAR Ik tok gewoon tegen het kader en zeker niet op de arm Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 september 2008 Author Report Share Posted 25 september 2008 Sander en co Als je een foto van de setup wenst te zien ... gewoon eens nr mn fotoalbum HEAR Ik tok gewoon tegen het kader en zeker niet op de arm Gr stef 'N oude Dual kreeg ik zelfs aan het rondzingen... Ontkoppelen heeft dus wel degelijk zin, zeker bij 'n ongeveerde draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Sander en co Als je een foto van de setup wenst te zien ... gewoon eens nr mn fotoalbum HEAR Ik tok gewoon tegen het kader en zeker niet op de arm Gr stef 'N oude Dual kreeg ik zelfs aan het rondzingen... Ontkoppelen heeft dus wel degelijk zin, zeker bij 'n ongeveerde draaitafel. Hans de houten rand zit met 3 vijzen vast aan het zwart plateau ... Ik vraag mij af of ontkoppelen zin heeft en mijn geval ... ik tok tegen die rand en de energie gaat toch rechtstreeks door Eig begrijp ik niet goed waarom het vr een Rega speler wel zin heeft Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Misschien eens sorbothane voetjes proberen (Mission). Ik zou de speler hier in mijn handen moeten hebben om te zien wat ermee kan. De foto's op je album "Hear" kan ik niet vinden, althans als je die in je blog bedoelt. Dat zijn geen links. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Misschien eens sorbothane voetjes proberen (Mission). Ik zou de speler hier in mijn handen moeten hebben om te zien wat ermee kan. De foto's op je album "Hear" kan ik niet vinden, althans als je die in je blog bedoelt. Dat zijn geen links. als ik een bericht open van mij en dan onderaan naar "blog van stefk" ga Dan kan ik fotoalbum aanklikken en 2 foto's bekijken ... Bon het zijn oude foto's, kzal eens proberen de nieuwe opstelling dr te sturen Op de oude foto is de opbouw van de installatie + rack wel hetzelfde bedoeling is dat ik aan de DT zelf geen kosten meer doe ... Upgrade, ooit, een andere DT en arm met mn Ace element Ik vergeet zeker niet hoe jouw combi klinkt hoor ! eerst de verbouwing gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Onno pas je berichtje eens aan en zet Benz Ace low ipv Dorian element Gruiter speelt met een Dorian Yep dit zijn dus de foto's van Onno zn bezoek bij mij Greeetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Ben weer op "rooftocht" geweest, dit keer voor metalen plaatjes. Plaatjes van 2mm staal in het formaat 10x10cm Onder de platenspeler Onder de speaker(stand)s Met zand erin En hoe klinkt het nu?? Hans heeft het in het begin van de posting over een strakkere bas en beter pinpointing. Ik kan dat hier bij mij ook merken dat de bas strakker is, maar te strak word het niet, de muziek blijft rust houden terwijl het wel meer "bite" gekregen heeft. Pinpointing lijkt ook te verbeteren, al zal ik daarvoor wat meer moeten luisteren nog, om daar meer over te kunnen zeggen. Mogelijk dat ik alles ook eens weghaal en dan weer eens te vergelijken met de originele opstelling aan voeten en spikes. het trilt nu wel langer door als je bv. tegen de platenspeler tikt of tegen de mdf platen, maar wanneer het stil staat, staat het ook stil. Gelukkig komen hier in de straat zeer weinig 24 tonners langs , enkel Celsea traktoren <_< Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Sorrij, Stef.Hoe ik toch steeds bij een Dorian element uit kom, is een totale verstands verbijstering mijnerzijds. Het bericht is aangepast. De meesten HEAR weten dat het een Ace is, maar we willen nieuwe mensen niet op het verkeerde been zetten ... Mag ik eens een offtopic vraagje stellen, zo tussendoor? Welk element zou ik zeker ook eens moeten horen (prijs whatever) in funktie van de muziek die ik heb? Gr en slaapwel Onno Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Welk element zou ik zeker ook eens moeten horen (prijs whatever) in funktie van de muziek die ik heb? Gewoon het element wat je nu hebt, maar dan met een Acoustech PH-1 (Ron Sutherland ontwerp) voorversterker. Een betere combinatie voor de muziek die jij luisterd ben ik nog niet tegen gekomen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 25 september 2008 Report Share Posted 25 september 2008 Ben weer op "rooftocht" geweest, dit keer voor metalen plaatjes. En hoe klinkt het nu?? Hans heeft het in het begin van de posting over een strakkere bas en beter pinpointing. Ik kan dat hier bij mij ook merken dat de bas strakker is, maar te strak word het niet, de muziek blijft rust houden terwijl het wel meer "bite" gekregen heeft. Pinpointing lijkt ook te verbeteren, al zal ik daarvoor wat meer moeten luisteren nog, om daar meer over te kunnen zeggen. Mogelijk dat ik alles ook eens weghaal en dan weer eens te vergelijken met de originele opstelling aan voeten en spikes. het trilt nu wel langer door als je bv. tegen de platenspeler tikt of tegen de mdf platen, maar wanneer het stil staat, staat het ook stil. Gelukkig komen hier in de straat zeer weinig 24 tonners langs , enkel Celsea traktoren <_< dhfreakie, Ziet er strak uit. Ik ga binnenkort ook eens experimenteren met de eierdopjes. Maar het wordt al met al toch wel ingewikkeld met de metalen plaatjes, zilverzand, etc.. Leuke hobby. Lourens Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 Welk element zou ik zeker ook eens moeten horen (prijs whatever) in funktie van de muziek die ik heb? Gewoon het element wat je nu hebt, maar dan met een Acoustech PH-1 (Ron Sutherland ontwerp) voorversterker. Een betere combinatie voor de muziek die jij luisterd ben ik nog niet tegen gekomen. Mvg. Miracle. je maakt mij zwaar nieuwsgierig hoor !! Ruud en Onno ook uiteraard vr de duidelijkheid, heb helemaal geen upgrade plannen maar het is wel leuk om weten en eventueel te horen waartoe elementen en combis toe in staat zijn ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Er zijn dure pneumatische anti-resonantie onderstellen voor massa-loopwerk draaitafels (maar desgewenst ook voor apparaten waarbij ze nog minder zinvol zouden kunnen zijn). Zelfs actieve, met zo'n lawaaiige compressor erbij. Maar je zou je handel natuurlijk ook gewoon op tennisballen kunnen zetten. Nietwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Welk element zou ik zeker ook eens moeten horen (prijs whatever) in funktie van de muziek die ik heb? Gewoon het element wat je nu hebt, maar dan met een Acoustech PH-1 (Ron Sutherland ontwerp) voorversterker. Een betere combinatie voor de muziek die jij luisterd ben ik nog niet tegen gekomen. Mvg. Miracle. je maakt mij zwaar nieuwsgierig hoor !! Ruud en Onno ook uiteraard vr de duidelijkheid, heb helemaal geen upgrade plannen maar het is wel leuk om weten en eventueel te horen waartoe elementen en combis toe in staat zijn ... Gr Stef Stap maar eens in je auto en kom lekker eens naar hier. Gaan we ook bij Ruud langs, als hij dat goed zou vinden. Weet je Onno, maak anders eens een lijstje met wie waar woont rondom jou, is vr mij veel gemakkelijker inschatten kwa rijden en plannen Mail maar Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Welk element zou ik zeker ook eens moeten horen (prijs whatever) in funktie van de muziek die ik heb? Stef Een Jan Allaerts element. Of een naar mijn smaak nog betere... Wat is er dan beter aan Ruud. Praten we hier niet alleen maar van smaakverschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 oktober 2008 Author Report Share Posted 2 oktober 2008 Er zijn dure pneumatische anti-resonantie onderstellen voor massa-loopwerk draaitafels (maar desgewenst ook voor apparaten waarbij ze nog minder zinvol zouden kunnen zijn). Zelfs actieve, met zo'n lawaaiige compressor erbij. Maar je zou je handel natuurlijk ook gewoon op tennisballen kunnen zetten. Nietwaar? Nee hoor... ook al geprobeerd. Overigens heeft Kraus zijn draaitafel lange tijd op een luchtbandje gehad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts