Jump to content

aarding ??????????


kenshi60
 Share

Recommended Posts

beste lezers,

 

Ik heb een vraag over het aarde van je installatie.

Mijn is namelijk verteld dat ik na mijn monster power filter ook verder moet gaan met geaarde kabels.

Nu zit er op mijn rotel apparaten geen aarde (2polige stekker)

Kan iemand mij dan uitleggen wat dan het voordeel daarvan zou moeten zijn ?

Alvast bedankt voor de moeite.

 

mvg R Dekker

Link to comment
Share on other sites

Er zijn twee soorten aarding:

 

1. veiligheidsaarding,

Alle apparaten die voorzien zijn van een geaarde stekker moeten in een geaard stopcontact worden aangesloten indien dat in de huyisinstallatie aanwezig is.

 

2. Afschermingsaarding (of hoe je het ook mag noemen),

Een aarding om storingen af te voeren.

 

De opmerking van Thingman valt onder catagorie 2...!!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Er zijn twee soorten aarding:

 

1. veiligheidsaarding,

Alle apparaten die voorzien zijn van een geaarde stekker moeten in een geaard stopcontact worden aangesloten indien dat in de huyisinstallatie aanwezig is.

 

2. Afschermingsaarding (of hoe je het ook mag noemen),

Een aarding om storingen af te voeren.

 

De opmerking van Thingman valt onder catagorie 2...!!

 

:)

Ik bedoel: als 1 apparaat daadwerkelijk geaard is (veiligheidsaarding), dan is afschermingsaarding (een goed woord wat mij betreft) toch automatisch ook geregeld?

 

Precies, maar anderson niet...!!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

bedankt voor de reactie s .

 

Maar ik denk dat ik het vraag verkeerd beschreven heb.

Ik heb dus een geaarde wcd (eigen groep) daar zit de monsterpower stekkerdoos is.( deze is geaard)

Daarin weer in zitten mijn afnemers allemaal van rotel . (zonder aarde )

Nu hebben ze mijn aanbevolen andere netsnoeren tenemen geaard (afgeschermdt)

Maar heeft dan nog effect.

 

Mijn zijn 3 maal een spx 20 van siltech aangevolen

 

alvast bedankt ruud

Link to comment
Share on other sites

[...]

Mijn zijn 3 maal een spx 20 van siltech aangevolen

Van zijn lang zal zijn leven niet. Dat is je reinste geldklopperij. Niet doen.

 

(ik zou helemaal niets veranderen ;) )

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Als je Rotel apparatuur een vast netsnoer (dus geen netentree) heeft met een 2-polige stekker, dan zou ik het zo laten voor wat het is.

 

Als je wel een netentree (2-polig) hebt op je apparatenzijde en dus een los netsnoer erop kan zettten, dan is dit wellicht iets.

Maar volgens mij heb je vaste netsnoeren op je rotels.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn twee soorten aarding:

 

1. veiligheidsaarding,

Alle apparaten die voorzien zijn van een geaarde stekker moeten in een geaard stopcontact worden aangesloten indien dat in de huyisinstallatie aanwezig is.

 

2. Afschermingsaarding (of hoe je het ook mag noemen),

Een aarding om storingen af te voeren.

 

De opmerking van Thingman valt onder catagorie 2...!!

 

:)

Klopt Hans...

Maar als 1, dan automatisch 2 toch? Dat is wat ik ook zei.

Of mis ik nu iets?

Ik bedoel: als 1 apparaat daadwerkelijk geaard is (veiligheidsaarding), dan is afschermingsaarding (een goed woord wat mij betreft) toch automatisch ook geregeld?

Nou, dat weet ik zo net nog niet. Stel de kast van de cd-speler is zelf niet geaard, maar er loopt wel een interlink naar de versterker, die wel geaard is. Dan heb je welliswaar de behuizing van de cd-speler ook aan aarde liggen (via de interlink; prima om storing mee af te vangen), maar of je dat ook als veiligheidsaarding mag zien, dat weet ik niet hoor...

 

Stel dat IN de cd-speler de fase aan de behuizing komt te liggen. Dan heb je dus een kortsluiting naar aarde (aardfout). Nou is een aardlekschakelaar vrij snel, maar de stroom zal toch behoorlijk hoog zijn. Door een hoge stroom door de interlinkafscherming te sturen, zou deze kunnen smelten. In veel gevallen zijn het immers maar een paar koperdraadjes en die kunnen niet zo gek veel stroom hebben... En als dat smelten sneller gebeurt dan dat de aardlekschakelaar reageert, dan heb je dus nog mooi de fase aan je cd-spelerbehuizing hangen. Het zal misschien wel loslopen, maar toch...

 

Daarnaast moet je bij veiligheidsaarding altijd rekening houden met de aanraakspanning. Dat is de spanning die op aarde komt te staan bij een kortsluiting naar aarde. Hoe dunner de aarde draad, deste hoger de aanraakspanning bij een gegeven kortsluitstroom wordt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

In sommige gevallen is het een verbetering om een beter netsnoer te gebruiken. Een goed netsnoer werkt als filter en is niet perse bedoeld om te aarden.

Bij de Rotels zit de aardpen gewoon niet in de stekkeraansluiting maar kan je wel een beter netsnoer aansluiten.

 

Ik zou persoonlijk zeker niet voor silpech gaan maar een goed merk gebruiken. Silpech is alleen maar duur.

Waar ik hele goede ervaringen mee heb is Harmonic Tech en Powerlab. Niet te idioot duur maar wel goed.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hi,

 

In z'n algemeenheid zou ik willen zeggen, laat aarde lekker los van alles, doe de stekkers zodanig dat de ref.spanningen dicht bij elkaar en zo laag mogelijk zijn.

In bijna alle gevallen zal dit het beste klinken.

Als je overtuigd ben dat het inwendige en de kabels OK zijn heb je ook geen veiligheids aarding nodig, bedenk dat er meestal in de woonkaner niet eens geaarde WCD zijn aangelegd...

 

Mar

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...