Jump to content

Vervolg van de Hear Testcd ....de luisterervaringen


audiofreak
 Share

Recommended Posts

.Omdat het andere topic "testcd" erg lang is geworden en om toch een zo goed mogelijk overzicht te verkrijgen van de luisterervaringen van de gebruikers van deze Hear testcd heb ik hieronder alvast de luisterervaringen van Hans gequoted. Hierbij ook nog even de link waarin je kan lezen hoe de Testcd tot stand is gekomen. link

 

Quote
Quote
Hans van Liempd'[/b] date='7 Dec 2006, 20:46:52' post='266213']

Hierbij m'n "index".... graag opmerkingen...!!!

 

Index van en bevinding van Hans van Liempd :

 

01. The Beatles / Because en Get Back 04:20

Ruimtelijk begin, natuurlijke achtergrond geluiden, stemmen (acapella), drums

Geschikt om kleuring in laag, mid en hoog waar te nemen. Wordt "brei" op slechte installatie.

 

02. Bleuzeum / Portrait of a Groove 04:42

Wat mechanisch klinkend. Met veel en diep laag.

Geschikt om laagweergave van speakers te vergelijken.

 

02. The Nits / Fire in my Head 02:45

Mooie (kunstmatig) stereo en ruimtelijke plaatsing. Klinkt erg open.

Geschikt om "loskomen" van speakers te testen (CD-speler versterking speakers)

 

04. Paul Simon / Homeless 03:50

Prachtige negerstemmen mooi in breedte opgenomen.

Geschikt om kleuring van speakers te vergelijken.

 

05. Rickie Lee Jones / Easy Money 03:22

Strakke contrabas in het begin. Wat kinderlijke stem. Akoestische instrumenten.

Geschikt om controle in het laag te testen. Ook natuurlijkheid van instrumentweergave (ook hoog).

 

06. Marcus Miller / 3 Dueces 02:47

Zwaar aangezette elektrische bas, vette bassdrum, ruimtelijk geplaatste sax

Geschikt om pulsweergave en doortekening in het laag te vergelijken.

 

07. Ottmar Liebert / Heart still beating 04:10

Pulsrijke gitaar, ruimtelijke opname (kunstmatig).

Geschikt als dynamiektest en ruimtelijkheid van de weergave te testen.

 

08. Michel Jonasz / Le temps passe 03:50

Mooi percussie (ruimtelijk en natuurlijk), veel en zeer diep doortekend laag. Franse "jazz"

Geschikt om controle en doortekening en naijlen in het laag te testen. Ook voor het vergelijken van de overgang van laag naar mid.

 

09. Johnny Green / West Side Story Proloog deel (ca.) 2 40

Zacht opgenomen ruimtelijke intro (breedte

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

01 - Beatles.

 

Verassend, dat gekwetter van de vogels en het gezoem van de insecten. Iemand het gekoer van de duif opgevallen?

Het Get Back gedeelte is een echte links/rechts opname. De basedrums vol links en in het midden en de gitaren vol links en rechts. Cool!

 

02 - Bluezeum.

 

Dit nummer wordt gedragen door electronisch laag. Toch is het bespelen van de basgitaar duidelijk te horen. Dit laag gaat rechtstreeks de baskelder in en wordt begeleid door de maagstootjes ("whoomp") van de bass-drum.

De piano speelt in een eigen ruimte om de rechter speaker. Het geklak van de sticks op de rand van de tomtom valt mooi samen met het gesizzel van de bekkens.

Zacht maar toch duidelijk waarneembaar is het aanblazen van de klarinet. De luchtstroom maakt bijna meer geluid dan het instrument.

De stem van de zanger staat mooi los van het spektakel en leuk is de manier waarop de man de zinnen artikuleert.

Weliswaar vallen mijn speakers beneden, pak um beet 35Hz, snel af maar toch zorgt dit nummer voor veel druk in mijn luisterruimte maar wordt geen moment een brij.

 

09 -10 Johnny Green's West Side Story

 

Mijn favo. :)

De intro met het geroezemoes van het verkeer en het gefluit links en rechts. De zachte percussie. Heerlijk.

En dan ineens zwellen de fingersnaps en het koper aan.

Deel 2 is weer een ouderwetse links/rechts opname.

Percussie links en rechts. Strijkers vol links en koper vol rechts.

W

Link to comment
Share on other sites

Ik vond dat deze er ook bij moest...

 

.

.

.

 

Bij het nummer van Bluezeum is het vooral belangrijk dat de basklarinet nog duidelijk te horen is. Hoe minder die aanwezig is in de basloopjes, hoe ongedefinieerder het laag. In sommige gevallen wordt ie compleet overspoeld door de "Fender Jazz via Minimoog"-basgitaar en is de basklarinet niet of nog maar nauwelijks waarneembaar.

 

BTW, het valt me op dat de kopie het "slechter" doet dan het origineel. Dat heb ik trouwens al bij meerdere kopien waargenomen. Maakt niet uit welke software en welke brander ik ervoor gebruik, de kopie laat telkens steekjes vallen en zo ook de testcd :o

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Mooie beschrijvingen Geerdie en een heel waardevolle aanvulling.

Op deze manier leren we de CD door en door kennen en ook nog door elkanders oren.

 

Hoe meer van dit soort beschrijvingen, hoe nauwkeuriger het wordt. (Zelf heb ik helaas erg veel moeite om kort van stof te zijn maar ik ga mijn best nog eens doen daar wat aan te verbeteren.

 

Het koeren van de duif is goed hoorbaar (ik luister er meestal naar op vinyl; kan de CD even niet vinden na de vakantie).

Erg fraai is ook dat je de klapwiekende duif omhoog hoort vliegen, iets rechts van het midden.

 

Dat wordt wat bij een volgende bijeenkomst met al die tot het uiterste getrainde oren. Kunnen we tenminste eens duidelijk netsnoeren gaan vergelijken. Een peuleschil wordt dat :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

[...]

Dat wordt wat bij een volgende bijeenkomst met al die tot het uiterste getrainde oren. Kunnen we tenminste eens duidelijk netsnoeren gaan vergelijken. Een peuleschil wordt dat :D:D:D

:lol: Nou, ik denk dat dat heel lastig gaat worden. De tweede hoofdwet van de HiFi gaat dan in werking. Die zegt zoiets als "als het re

Link to comment
Share on other sites

Mooie beschrijvingen Geerdie en een heel waardevolle aanvulling.

Op deze manier leren we de CD door en door kennen en ook nog door elkanders oren.

 

Hoe meer van dit soort beschrijvingen, hoe nauwkeuriger het wordt. (Zelf heb ik helaas erg veel moeite om kort van stof te zijn maar ik ga mijn best nog eens doen daar wat aan te verbeteren.

 

Het koeren van de duif is goed hoorbaar (ik luister er meestal naar op vinyl; kan de CD even niet vinden na de vakantie).

Erg fraai is ook dat je de klapwiekende duif omhoog hoort vliegen, iets rechts van het midden.

 

Dat wordt wat bij een volgende bijeenkomst met al die tot het uiterste getrainde oren. Kunnen we tenminste eens duidelijk netsnoeren gaan vergelijken. Een peuleschil wordt dat :D:D:D

We kunnen ook gewoon lp's vergelijken :rolleyes::rolleyes:

Dat geklooi met die snoeren steeds verwisselen hoeft dan ook gelukkig niet

Ben je nog steeds dank verschuldigt voor deze beatle lp die je tijdens je bezoek meenam. erg leuk om te beluisteren en een pracht opname.

 

Kun je trouwens ook horen of het een tortelduif is of een houtduif :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Bij de omschrijving van de intro ontbreekt nog: het geluid van een openstaand raam (wind door de bladeren)

Toen ik de LP voor de eerste keer op zette had ik aanvankelijk het idee dat de geluiden inderdaad van buiten kwamen!

Link to comment
Share on other sites

Ik vond dat deze er ook bij moest...

 

.

.

.

 

Bij het nummer van Bluezeum is het vooral belangrijk dat de basklarinet nog duidelijk te horen is. Hoe minder die aanwezig is in de basloopjes, hoe ongedefinieerder het laag. In sommige gevallen wordt ie compleet overspoeld door de "Fender Jazz via Minimoog"-basgitaar en is de basklarinet niet of nog maar nauwelijks waarneembaar.

 

BTW, het valt me op dat de kopie het "slechter" doet dan het origineel. Dat heb ik trouwens al bij meerdere kopien waargenomen. Maakt niet uit welke software en welke brander ik ervoor gebruik, de kopie laat telkens steekjes vallen en zo ook de testcd :o

 

:)

 

Even op de laatste opmerking van Sodejuu terug komen...

 

Ik merk dat ook met het nummer van Otmar Liebert. Met de kopie ben ik hoog en dynamiek kwijt. Bovendien is de klank meer gesloten. De gitaar die links staat te spelen b.v. is minder herkenbaar als gitaar. het livegevoel is minder zeg maar.

 

Dit in een A-B vergelijk met dezlfde geluidsterkte.

 

Ik weet dat het theoretisch niet kan, maar ik meen dat toch sterk te horen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik vond dat deze er ook bij moest...

 

.

.

.

 

Bij het nummer van Bluezeum is het vooral belangrijk dat de basklarinet nog duidelijk te horen is. Hoe minder die aanwezig is in de basloopjes, hoe ongedefinieerder het laag. In sommige gevallen wordt ie compleet overspoeld door de "Fender Jazz via Minimoog"-basgitaar en is de basklarinet niet of nog maar nauwelijks waarneembaar.

 

BTW, het valt me op dat de kopie het "slechter" doet dan het origineel. Dat heb ik trouwens al bij meerdere kopien waargenomen. Maakt niet uit welke software en welke brander ik ervoor gebruik, de kopie laat telkens steekjes vallen en zo ook de testcd :o

 

:)

 

Even op de laatste opmerking van Sodejuu terug komen...

 

Ik merk dat ook met het nummer van Otmar Liebert. Met de kopie ben ik hoog en dynamiek kwijt. Bovendien is de klank meer gesloten. De gitaar die links staat te spelen b.v. is minder herkenbaar als gitaar. het livegevoel is minder zeg maar.

 

Dit in een A-B vergelijk met dezlfde geluidsterkte.

 

Ik weet dat het theoretisch niet kan, maar ik meen dat toch sterk te horen.

 

:)

 

We hebben gisteravond nog wat orginelen met de testcd vergeleken... Er blijken toch nogal verschillen in tussen te zitten.

 

Is er een oorzaak voor aan te wijzen Jacco..??

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik weet natuurlijk niet hoe jij precies gekopieerd hebt, maar op de kopie van mij staat exact hetzelfde als op de originelen. Laten we mijn kopie maar de "master" noemen en die heb ik op lage snelheid gebrand met een Plextor cd-writer.

 

Dus als je die master juist gekopieerd hebt, is er geen verschil in bitjes & bytes zogezegd. Misschien is je loopwerk niet in orde?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Bij de omschrijving van de intro ontbreekt nog: het geluid van een openstaand raam (wind door de bladeren)

Toen ik de LP voor de eerste keer op zette had ik aanvankelijk het idee dat de geluiden inderdaad van buiten kwamen!

 

Als ik een album draai die ik zowel op CD als op LP heb en ik speel deze af en vergelijk ze op mijn vectorscoop dan zie ik heel duidelijk dat bij de LP de fase tussen linker en rechter kanaal is verschoven. Dat is ook de reden waarom op een LP geluiden nog wel eens breder in het stereobeeld kunnen trekken. Speel maar eens een mono geluid vanaf LP af en kijk eens hoe 'mono' hij daadwerkelijk is op de vectorscoop.. Oja, nu denkt iederen dat dit aan mijn afregeling ligt. Maar die heb ik gedaan m

Link to comment
Share on other sites

Bij de omschrijving van de intro ontbreekt nog: het geluid van een openstaand raam (wind door de bladeren)

Toen ik de LP voor de eerste keer op zette had ik aanvankelijk het idee dat de geluiden inderdaad van buiten kwamen!

 

Als ik een album draai die ik zowel op CD als op LP heb en ik speel deze af en vergelijk ze op mijn vectorscoop dan zie ik heel duidelijk dat bij de LP de fase tussen linker en rechter kanaal is verschoven. Dat is ook de reden waarom op een LP geluiden nog wel eens breder in het stereobeeld kunnen trekken. Speel maar eens een mono geluid vanaf LP af en kijk eens hoe 'mono' hij daadwerkelijk is op de vectorscoop.. Oja, nu denkt iederen dat dit aan mijn afregeling ligt. Maar die heb ik gedaan m

Link to comment
Share on other sites

Ik weet natuurlijk niet hoe jij precies gekopieerd hebt, maar op de kopie van mij staat exact hetzelfde als op de originelen. Laten we mijn kopie maar de "master" noemen en die heb ik op lage snelheid gebrand met een Plextor cd-writer.

 

Dus als je die master juist gekopieerd hebt, is er geen verschil in bitjes & bytes zogezegd. Misschien is je loopwerk niet in orde?

 

Groet,

Jacco

 

Ik heb jouw orgineel samen met Hansko vergeleken met de orginele CD's.

 

Wij waren beiden overtuigd dat er wat dynamiek en openheid verdwenen was...

 

Mijn loopwerk is een Philips VAM 1200 (ozi).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik weet natuurlijk niet hoe jij precies gekopieerd hebt, maar op de kopie van mij staat exact hetzelfde als op de originelen. Laten we mijn kopie maar de "master" noemen en die heb ik op lage snelheid gebrand met een Plextor cd-writer.

 

Dus als je die master juist gekopieerd hebt, is er geen verschil in bitjes & bytes zogezegd. Misschien is je loopwerk niet in orde?

 

Groet,

Jacco

 

Ik heb jouw orgineel samen met Hansko vergeleken met de orginele CD's.

 

Wij waren beiden overtuigd dat er wat dynamiek en openheid verdwenen was...

 

Mijn loopwerk is een Philips VAM 1200 (ozi).

 

:)

In dat geval ben ik bang dat het om een niet reeel probleem gaat. Aangenomen dat het loopwerk zijn werk goed doet tenminste maar dat kun je wel aan "de mannen" van Flips overlaten.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik weet natuurlijk niet hoe jij precies gekopieerd hebt, maar op de kopie van mij staat exact hetzelfde als op de originelen. Laten we mijn kopie maar de "master" noemen en die heb ik op lage snelheid gebrand met een Plextor cd-writer.

 

Dus als je die master juist gekopieerd hebt, is er geen verschil in bitjes & bytes zogezegd. Misschien is je loopwerk niet in orde?

 

Groet,

Jacco

 

Ik heb jouw orgineel samen met Hansko vergeleken met de orginele CD's.

 

Wij waren beiden overtuigd dat er wat dynamiek en openheid verdwenen was...

 

Mijn loopwerk is een Philips VAM 1200 (ozi).

 

:)

In dat geval ben ik bang dat het om een niet reeel probleem gaat. Aangenomen dat het loopwerk zijn werk goed doet tenminste maar dat kun je wel aan "de mannen" van Flips overlaten.

 

Groet,

Jacco

 

Toch.... Jacco denk eens goed na....

 

De eerste versie heb ik ook nog eens gedraaid, daarop hoor ik weinig (of geen) verschil met het orgineel, met versie 2.0 plotseling wel...

 

Per ongeluk niet iets gecomprimeerd of wat bitjes weg laten vallen..??

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Nee, het zijn dezelfde bronbestanden. Compressie of andere bewerkingen zijn uitgeschakeld. Ik heb sommige tracks alleen geknipt en verder niet. 1 drum-track heb ik ge-edit, maar dat is dan alles.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

beatlesvinylupcddown.jpg

 

boven de waveform vanaf vinyl, versterkt tot "0"dB piekwaarde

onder de waveform zoals op de Hear-Test CD

 

(het betreft het tweede gedeelte van track 1, get back)

Dat de CD wat harder klinkt dan het vinyl lijkt mij duidelijk. (de gemiddelde rms waarde ligt hoger)

Verschillen in plaatsing (de vlieg iets meer midden of rechts bijv) zijn gevaarlijk om een uitspraak over te doen ivm met onnauwkeurigheden met vinyl.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

testcdhomelessuporigdown.jpg

 

boven de test-cd

onder de track van de cd die ik hier thuis heb liggen (is al wel een ouwetje; er zullen van deze cd meerdere "persingen"in omloop zijn)

 

op het oog ziet het er wel hetzelfde uit maar om aan een piekwaarde van 0db te komen behoeft de testcd maar 2.69dB omhoog, de originele track 3.03, dat is dus een verschil van 0.34dB dat de test cd harder is.

Dat zou wel hoorbaar zijn.

het betreft de track Homeless van Paul simon nr 4 op de testcd

 

en hier de statistiek van beide tracks

origineel

 

Left Right

Min Sample Value: -18734 -17903

Max Sample Value: 16182 23112

Peak Amplitude: -4.78 dB -3.01 dB

Minimum RMS Power: -50.75 dB -56.2 dB

Maximum RMS Power: -10.94 dB -9.78 dB

Average RMS Power: -24.89 dB -25.4 dB

Total RMS Power: -23.04 dB -23.53 dB

Actual Bit Depth: 16 Bits 16 Bits

 

testcd

 

Left Right

Min Sample Value: -19968 -19022

Max Sample Value: 17040 24051

Peak Amplitude: -4.22 dB -2.67 dB

Minimum RMS Power: -50.16 dB -55.51 dB

Maximum RMS Power: -10.33 dB -9.47 dB

Average RMS Power: -24.45 dB -24.96 dB

Total RMS Power: -22.59 dB -23.08 dB

Actual Bit Depth: 16 Bits 16 Bits

 

Bit-identiek is het in deze vergelijking in ieder geval niet

 

NB -22dB is dus luider dan -23db voor alle duidelijkheid; "o"is het hardstr mogelijke geluid zonder te clippen.

 

van track 16 (de sopraan heb ik hier de CD die gebruikt is voor de test-cd:

daar zijn de overeenkomsten groter dan de verschillen maar ook hier een paar verschilletjes:

 

Kassarova origineel

Left Right

Min Sample Value: -27825 -26331

Max Sample Value: 32079 30880

Peak Amplitude: -.18 dB -.52 dB

Possibly Clipped: 0 0

DC Offset: -.002 -.002

Minimum RMS Power: -83.32 dB -79.13 dB

Maximum RMS Power: -5.79 dB -5.15 dB

Average RMS Power: -26.15 dB -25.35 dB

Total RMS Power: -22.33 dB -21.96 dB

Actual Bit Depth: 16 Bits 16 Bits

 

Kassarova testcd

Left Right

Min Sample Value: -27825 -26331

Max Sample Value: 32079 30880

Peak Amplitude: -.18 dB -.52 dB

Possibly Clipped: 0 0

DC Offset: -.002 -.002

Minimum RMS Power: -92.68 dB -92.6 dB

Maximum RMS Power: -5.79 dB -5.15 dB

Average RMS Power: -26.33 dB -25.53 dB

Total RMS Power: -22.42 dB -22.05 dB

Actual Bit Depth: 16 Bits 16 Bits

 

Ik moet voorzichtig zijn met wat ik hierover zeg ivm met het hebben van de ballen verstand van de materie maar de test-cd lijkt mij "cleaner" dan het origineel (zie de waarden voor minimum RMS power).

Daardoor is het origineel gemiddeld ook een minieme fractie harder dan de test-cd.

Ik ga de luistertest doen met de bejaarde oortjes.

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt er op dat je jouw drive niet gecorrigeerd hebt voor offsets (ik heb het natuurlijk niet over de lp versus cd want dat zijn sowieso andere masters). Je mist iets aan het begin, maar helemaal zeker ben ik niet. Het maximale en het minimale level kloppen, maar er zijn grappige verschillen.

 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die wav-file van jou. Ik heb hem hier ook nog wel en ik zal die ook eens vergelijken.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...