Jump to content

Weer een grote naar de eeuwige jam


The Koosjer connection
 Share

Recommended Posts

Vandaag pas onder ogen gekregen.....Pete Seeger 1919 - 2014

 

Niet zo verwonderlijk: gisteren pas overleden!

 

 

Amerikaanse folklegende Pete Seeger (94) overleden

De Amerikaanse troubadour, folkzanger en activist Pete Seeger is gisteren op 94-jarige leeftijd overleden. Seeger werd onder andere beroemd als lid van de band The Weavers. Met The Weavers had hij hits als 

 en ‘Goodnight Irene’.

 

seeger-568x390.jpg

 

Pete Seeger tijdens de viering van zijn 90ste verjaardag in New York in 2009.

 

MENTOR VOOR ONDER ANDEREN DYLAN

 

Seeger werd gezien als mentor voor jongere folkzangers in de jaren ’50 en ’60, onder wie Bob Dylan en Don McLean. Bruce Springsteen bracht in 2006 het album ‘We Shall Overcome: The Seeger Sessions’ uit, zijn interpretatie van folksongs van Seeger. Springsteen noemde Seeger op diens 90ste verjaardag nog “een levend archief van de Amerikaanse muziek en het Amerikaanse geweten, bewijs van de macht die liedjes en cultuur hebben om geschiedenis een zetje te geven”.

 

ACTIVISTISCHE CARRIÈRE

 

Seeger zong in de jaren ’40 en ’50 voor de arbeidersbeweging en tijdens Vietnamoorlogprotesten in de jaren ’60, schrijft The New York Times. Ook jaren daarna was hij nog activistisch betrokken. Het nummer ‘We Shall Overcome’, door hem populair gemaakt, werd een bekend protestlied in de strijd voor gelijke rechten voor de zwarte bevolking in de VS.

Seegers associatie met de communistische partij, waarvan hij lid was geweest, achtervolgde hem jarenlang. Hij werd meer dan tien jaar van televisie geweerd. Door de regering werd er druk op hem gelegd om duidelijk te maken of hij had gezongen voor communisten. Seeger werd schuldig bevonden aan minachting van het Congres, maar dat werd in hoger beroep teruggedraaid. (...)

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/28/amerikaanse-folklegende-pete-seeger-94-overleden/

 

Pete Seeger werd door velen - en niet in de laatste plaats door hem zelf! - vanaf de latere jaren '40 beschouwd als het hart, de ziel en het geweten van de Amerikaanse folk music.

Hij zette in politieke (activistische) zin het werk voort van Woody Guthrie, en had een hard oordeel over collega's die niet sociale strijd maar artistiek of commercieel succes voorop stelden. Samen met Alan Lomax stelde hij voor de Library of Congress een "Archive of American Folk Song" op. Daarbij wees hij veel populair materiaal af als "commercial rubbish", tot vertwijfeling van Lomax.

Later bleek hij zelf met The Weavers toch ook niet altijd vies te zijn van commerciële compromisjes. (Bijv. de orkestratie van de hitversie van "Tzena, tzena, tzena!")

In 2011 werd Pete Seeger opgenomen in de Rock 'n Roll Hall of Fame. Harry Belafonte en Arlo Guthrie (zoon van Woody) hielden een toespraak. Spido sluit zich graag bij die mooie woorden aan.

http://www.youtube.com/watch?v=wTeTx1TRAfo

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Pete_Seeger

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Soms is "op het nieuws zitten" niet genoeg.

Er zijn groten van tóen, van wie het overlijden niet door de nieuwsmedia wordt vermeld.

Dan kom je er bij toeval achter. Bij voorbeeld doordat je een Real Gone Music of Real Gone Jazz doosje met "original classic albums, digitally remastered and enhanced for optimum quality" hebt gekocht van een bepaalde artiest. En je googelt om te zien hoe het met die ster gaat, tegenwoordig.

Ze blijken bijna allemaal overleden te zijn, de groten van de jaren '40 - '70. Met een paar gelukkige uitzonderingen, zoals Doris Day, en Harry Belafonte.

Het is haast ondoenlijk al de grote overleden sterren hier nog eens te presenteren. Maar deze week kwamer er toch een paar onder mijn aandacht, die ik zou willen noemen.

Onder de vele "Real Gone" artiesten van wie ik CD-boxjes bestelde, was de destijds in de VS zeer populaire zangeres Eydie Gormé.

Samen met haar man Steve Lawrence had ze jarenlang een TV-show waarin andere populaire artiesten optraden.

Eydie had een heel specifieke, intense manier van zingen die men wel "torch singing" noemt. (Afgeleid van de uitdrukking "to hold a torch for someone". 

Eydie Gormé overleed op 16 augustus 2013. 

 

130810-eydie-gorme-vert-1376250447.jpg

http://www.rollingstone.com/music/news/eydie-gorme-blame-it-on-the-bassa-nova-singer-dead-at-84-20130811

 

En vorige week noemde een Nederlands zangeresje van Antilliaanse afkomst in het programma "De Wereld Draait Dóórrrr!" het overlijden, precies een jaar geleden, van de Antilliaanse Nederlander Julian Baines Coco

Coco was een heel vriendelijke, beminnelijke man. En een zeer begaafd musicus.

Hij speelde jarenlang contrabas in het Utrechts SymfonieOrkest. Maar echt plezier had hij vooral wanneer hij samen met zijn vrienden Caraïbische muziek speelde op zijn gitaar.

"Klassieke muziek is prachtig" zei hij eens, "maar het wordt altijd in een constante sfeer van paniek gespeeld. Iedereen is doodsbang om een fout nootje te spelen!" Maar bij die Caraïbische muziek kon hij lekker ontspannen spelen.

Julian Coco hàd wereldberoemd moeten worden, denkt Spido. Maar de wereld is niet rechtvaardig.

 

Link to comment
Share on other sites

Spido, ik spreek mijn waardering uit voor de mooie necrologiën die jij schrijft.

Dat gaat al zover dat ik, toen ik hoorde van het overlijden van Claudio Abbado, ik niet eens meer de moeite nam om zelf iets over hem op te zoeken.

Ik dacht: "Spido komt straks wel met iets moois".

Respect, TL.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik las het net op nu.nl. Veel te jong, een echte gitaarvirtuoos.

Wie kent niet de LP Fridaynight in San Fransisco, met Al diMeola en John McLaughlin?

Hoop dat de Guardian Angel over hem blijft waken.

Hij speelde overigens al geruime tijd niet meer van die hele brave salonflamenco die door de rest van de wereld voor flamenco wordt aangezien. Had zich al teruggetrokken om de gitaar aan de wilgen te hangen. Nu is die andere Paco nog de enige in dat genre...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik lees net dat Wubbo Ockels is gestorven, heeft niets met muziek te maken maar het was wel een mooi mens.

Iemand die velen wist te interesseren voor wetenschap en techniek. Nu voor eeuwig tussen de sterren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...
13 juli 2014:  Dirigent Lorin Maazel (84) overleden
REF18412-484x322.jpg

Maazel in Duisburg, West-Duitsland, tijdens de generale repetitie van een uitvoering van de achtste symfonie van Gustav Mahler, "de symfonie der duizend". AFP / Patrik Stollarz

De Frans-Amerikaanse dirigent Lorin Maazel is vandaag in zijn huis in het Amerikaanse Castleton overleden. Hij werd 84 jaar. De muzikant overleed aan complicaties van een longontsteking. Dat heeft het Castleton Festival bekendgemaakt. Maazel was artistiek directeur van het festival.

Maazel werd in 1930 in Parijs geboren uit Amerikaanse ouders. Hij was een wonderkind: hij begon al op zijn vijfde met vioollessen en op zijn achtste dirigeerde hij voor het eerst een orkest. Op zijn dertiende stond hij voor het eerst voor het New York Philharmonic Orchestra, het orkest dat hij later, vanaf zijn zeventigste jaar, zou leiden als chef dirigent en muzikaal directeur.

Maazel heeft met het dirigeren van meer dan honderdvijftig orkesten en meer dan vijfduizend opera’s en concerten een indrukwekkende staat van dienst. (...)

 

MAAZEL WAS OOK COMPONIST

Naast dirigent was Maazel ook componist. Hij maakte in 1984 zijn eerste opera op basis van werken van George Orwell. De gedreven muzikant was verbonden aan onder meer de Deutsche Oper Berlin en de Weense Staatsopera. Hij bracht in 2008 als muziekdirecteur van het New York Philharmonic een bezoek aan Noord-Korea waar hij een concert gaf op de staatstelevisie.

Maazel kreeg tal van hoge onderscheidingen en is altijd blijven werken. Hij gaf vorig jaar nog 111 concerten, van Oman tot München. Voor zijn dood was hij druk met de voorbereidingen van het festival, dat hij samen met zijn vrouw in 2009 oprichtte. (Novum)

 

Een reactie van een lezer (t.w. Henk de Graaf, voormalig soloklarinettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest), die "onder" Maazel heeft gewerkt, is veelzeggend:

 

 

 Lorin Maazel was voor mij een zeer brilliant dirigent die een aangename, ontspannen, ongecompliceerde en natuurlijke slag van dirigeren had met alle onderverdelingen in muzikaliteit, techniek, nuance etc en absoluut behoorde tot de wereldtop.

Ik heb zelf een aantal malen in o.a. Concertgebouw De Doelen te Rotterdam onder hem mogen werken in o.a 9e Dvorak, 5e en 6e Tchaikovsky, pianoconcert van Ravel etc. Het was één groot feest. Een byzonder natuurtalent is heengegaan.

Henk de Graaf

Voormalig soloklarinettist Rotterdams Philharmonisch Orkest

Soloklarinettist op BravaNL KLassiek

Dirigent Symfonisch Blazers Collectief Nederland

http://www.henkdegraaf.com

h.degraaf@xmsweb.nl

http://www.nrc.nl/muziek/2014/07/13/dirigent-lorin-maazel-84-overleden/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gelukkig verschillen de smaken: zo kan de mijne altijd de beste zijn!  :P

 

 


Operazangeres Cristina Deutekom (82) overleden
deutekom-484x354.jpg

Foto ANP

Cristina Deutekom, één van de grootste Nederlandse sopranen, is gisteren op 82-jarige leeftijd overleden. Volgens de NOS maakte ze zaterdag een ongelukkige val en raakte ze daarna in het VU-ziekenhuis in Amsterdam in coma.

Stientje Engel, geboren in de Amsterdamse Spaarndammerbuurt, had een leven dat verfilmd had kunnen worden als een variant op Assepoester, schreef muziekrecensent Kasper Jansen. Het meisje dat op de Nieuwedijk de kousen van de meisjes op de Wallen stopte, veranderde in de wereldberoemde dramatische coloratuursopraan Cristina Deutekom die in 1968 zong in de Metropolitan Opera in New York als de Koningin van de Nacht in Mozarts Die Zauberflöte.

De spectaculaire rol van de Koningin van de Nacht beheerste de vroege carrière van Deutekom als fenomeen in de internationale operawereld. Ze debuteerde ermee in 1962 bij de Nederlandse Opera, ze zong de rol onder andere in München, Frankfurt, Barcelona, Milaan in Londen. Toen Georg Solti in 1969 Die Zauberflöte met de Wiener op de plaat zette, was Deutekom de Koningin van Nacht, naast topzangers als Pilar Lorengar, Hermann Prey, Dietrich Fischer-Dieskau en René Kollo. 
The New York Times
 noemde haar “de grootste Koningin van de Nacht van onze tijd.”

(....)

http://www.nrc.nl/muziek/2014/08/08/operazangeres-cristina-deutekom-82-overleden/ 

 

De LP van Mozart's "Die Zauberflöte" o.l.v. Georg Solti, met Cristina Deutekom als Königin der Nacht, zou ik destijds grijs hebben gedraaid - als ik niet reeds toen over een prima lichtgewicht pick-up had beschikt en bovendien altijd nat afspeelde.

Allereerst omdat La Deutekom inderdaad een vreselijke furie, een fiool des toorns neerzette.

En verder, omdat vooral haar aria "Die hölle Rache kocht in meinem Herzen" bijzonder geschikt was om de goede prestaties c.q. eventuele tekortkomingen in aftasting en luidsprekerprestaties te onthullen...

 

Er was echter één manco: het zal ongetwijfeld een automatische elektronische limiter zijn geweest... maar ik stelde mij liever een geschrokken opname-assistent voor, die bij Cristina's luidste uithalen wit om de neus wegtrok en de schuifknop maar weer wat naar min verschoof. Een dynamiek-beperking op de plaat, die het live-gevoel flink verminderde.

Verder was de opname - en de uitvoering - overigens prachtig!

 

Toen later de CD-box uitkwam, bleek tot mijn teleurstelling ook daar de dynamiekbeperking aanwezig te zijn.

Stond dus al zo op de mastertape... jammer.

 

Cristina Deutekom was de beste Königin der Nacht en zal dat wellicht altijd blijven.

Ze heeft veel meer grote, dramatische rollen gezongen: met name van Iltaliaanse meesters (Verdi, Rossini,Bellini, Donizetti).

Aan haar palmares ontbrak helaas Wagner.

Ik had haar graag eens in de Ring des Nibelungen gehoord: ze had ongetwijfeld een formidabele Freya neergezet.

Maar ach, je kan niet alles krijgen wat je wil, in dit leven...

Spido is heel dankbaar voor wat Cristina Deutekom hem wèl heeft gebracht.

Link to comment
Share on other sites

... en ik noemde niet per ongeluk de stugge, gefrustreerde Freya, in plaats van de psychologisch veel meer "gelaagde" Brünnhilde.

 

Maar ik betreur Pjotr's kennelijk compulsieve neiging tot afbraak van de reputaties onzer geliefde (en internationaal hoog gewaardeerde) artiesten.

(Ooit psychotherapie overwogen, Pjotr?)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...