Jump to content

B&W Dm14


Wouwtert
 Share

Recommended Posts

Ik heb vandaag twee B&W luidsprekers, type DM14 gekocht. De beste man wist het typenummer niet meer, omdat de twee boxen compleet (wit :o ) overgespoten waren. Na wat schuren (ze moeten weer zwart natuurlijk) kwam ik erachter dat het typenummer DM14 was. De speakers (ook foamranden etc.) zijn in erg goede staat. Voor 50 euro een goede koop? Heeft iemand meer info over deze speakers?

 

Wouwtert

Link to comment
Share on other sites

Ik heb vandaag twee B&W luidsprekers, type DM14 gekocht. De beste man wist het typenummer niet meer, omdat de twee boxen compleet (wit :o ) overgespoten waren. Na wat schuren (ze moeten weer zwart natuurlijk) kwam ik erachter dat het typenummer DM14 was. De speakers (ook foamranden etc.) zijn in erg goede staat. Voor 50 euro een goede koop? Heeft iemand meer info over deze speakers?

 

Wouwtert

 

 

Het moeten rubberen randen zijn als het foam is zijn ze niet origineel

Link to comment
Share on other sites

Het moeten rubberen randen zijn als het foam is zijn ze niet origineel

 

Het zijn inderdaad rubberen randen. Ik denk zeg ook eens iets waar ik verstand van denk te hebben...

 

Weet jij of het goede speakers zijn?

 

@ Duck-Twacy: Thanks!

 

Wouwtert

Link to comment
Share on other sites

Ik ga je niet zeggen hoe ze nu klinken, want dat kan ik niet.

 

Alleen wat geschiedenis. Ze dateren van (ver?) voor 1983, en waren het grote broertje

van de DM12. Nu is die DM12 zowat de eerste serieus-dure kleine luidspreker in de hifi geschiedenis.

 

Een familielid heeft DM12en, en die heb ik (na lange tijd van stilte) eens aangesloten op mijn eigen

installatie, zo rond 1988 of zo. Toen klonken ze nogal hard en schel. Veroudering van

ophangingen? In alle geval niet typisch voor B&W.

 

Enfin, veel geluk met je aanwinsten, en laat hier eens iets weten als je ze aan het spelen hebt.

Link to comment
Share on other sites

Of het goede speakers zijn kun je gewoon met je eigen oren beoordelen.

 

Klopt ook wel, maar ik wil gewoon graag meningen van anderen horen.

Weet er iemand overigens waar ik speakerdoek kan krijgen?

Beste Wouwtert,

 

Inderdaad gewoon luisteren met je eigen mening, zonder bevooroordeeld te zijn door ervaringen van anderen. Voor dat geld zul je je er geen buil aan kunnen vallen.

 

Voor speakerdoek: Een willekeurige winkel met electronica onderdelen heeft dat. In Utrecht zit bijv. Radio Centrum waar ik erg veel goede ervaringen mee heb. In Amersfoort heb je een soortgelijke winkel; Ten Hove.

Misschien dat Conrad.nl je ook wel kan helpen.

 

Veel plezier gewenst!

 

Lestat

Link to comment
Share on other sites

Het moeten rubberen randen zijn als het foam is zijn ze niet origineel

 

Het zijn inderdaad rubberen randen. Ik denk zeg ook eens iets waar ik verstand van denk te hebben...

 

Weet jij of het goede speakers zijn?

 

@ Duck-Twacy: Thanks!

 

Wouwtert

 

 

Ik vind hem goed ik heb alleen zijn kleine broertje gehad DM 12 en die was in 1981 al 1600 gulden per paar die van jouw waren toen al 2000 gulden voor die tijd zeer veel geld als je hem ooit openmaakt zie wat voor een reuze filter erin zit helemaal op de bodem.

Ik zou er zelf wel een paar mooie aansluitingen opzetten (banaan)

 

 

Voor dat geld vind je niks anders

 

 

veel luisterplezier

Link to comment
Share on other sites

De prijzen waren volgens mij in eerste instantie voor de DM12 500 en voor de DM14 700 gulden. Later is voor alle twee 100 gulden bijgekomen. De DM14 was een DM12 met een extra midden/laag speaker en werkte als een 2

Link to comment
Share on other sites

De prijzen waren volgens mij in eerste instantie voor de DM12 500 en voor de DM14 700 gulden. Later is voor alle twee 100 gulden bijgekomen. De DM14 was een DM12 met een extra midden/laag speaker en werkte als een 2
Link to comment
Share on other sites

Beide modellen (DM12 en DM14) kregen begin jaren "80 nogal enthousiaste recencies in de vakpers (heb deze hier nog ergens liggen, maar zal wel serieus moeten zoeken). Van alle B&W modellen leek de DM14 nog het meest (uiterlijk dan) op de prestigieuze John Bowers Active One (actieve luidspreker) die tijdens dezelfde periode op de markt kwam, en een veelvoud van de DM14 kostte. Later hebben de 2 modellen nog een tweede jeugd beleefd als DM1200 en DM1400.

Link to comment
Share on other sites

Iedereen alvast bedankt voor de reacties...

 

De speakers zijn aangesloten op mijn B&O set en het is een wereld van verschil vergeleken met mijn oude Jamo-boxjes. En terecht overigens. Vooral het verschil in de lage tonen is enorm.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...