Jump to content

draaitafel arm


telefunken
 Share

Recommended Posts

hoi forumers de vraag is niet zo moeilijk.

 

veronderstel nou dat ik de kolder in mijn kop krijg om een draaitafel te kopen zonder arm of te bouwen .

 

wat is nou het verschil buiten de lengte tussen deze 2 ( 9" / 12") type armen.

 

erik en henk ik reken een beetje op jullie,er moet toch een reden zijn dat vb een 12"beter is dan een 9"of andersom.

 

ik ben benieuwd,en dank voor jullie reacties.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Als een plaat gesneden wordt staat de beitel altijd in recht in de groef.

 

Als je een arm monteert dan draait de naald van buiten naar de binnenzijde van de plaat en draait de arm om het montagepunt. Er zijn op de plaat slechts 2 punten waar de naald precies hetzelfde in de groef staat als de snijbeitel bij het maken van de plaat. Dit zijn de nulpunten. Op alle andere punten staat de naald dus iets scheef, dit is de fouthoek. Die is bij langere armen over de hele plaat altijd kleiner dan bij kortere armen. Zo'n lange arm tast de groef dus foutlozer (of met een kleinere fout) af dan een korte arm. Dat is beter, uiteraard.

 

Er bestaan ook lineair aftastende armen, die hebben geen fouthoek (maar wel allerlei andere problemen)

 

Die armen zitten nog wel eens in extreem goedkope (volautomatische) draaitafels of je moet ze los kopen en dan zijn ze heel, heel duur.

 

Ook zijn de 12 inch armen meestal duurder dan de 9 inch (er is ook 10 inch en ik meen zelfs ook nog 13-14 inch, maar dat laatste is wel heel bijzonder)

Er is met veel zoeken nog wel aan een SME 3012R te komen; dat zijn beroemde armen die zeer goed klinken maar 2e hands toch al gauw

Link to comment
Share on other sites

Rob,

 

Er is idd verschil tussen de 9" en de 12" armen. Zoals reeds gezegd is er bij de 12" een kleiner fouthoek. En ja, een langere arm zou theoretisch een betere arm zijn, juist vanwege die kleinere fouthoek.

Helaas kleven er ook nadelen aan zo'n lange arm. De effectieve massa is een stuk groter. Je zit dan vast aan laag compliante elementen en die zijn er wel, maar de keuze is beperkt (net als bij hoog compliante elementen).

Daarbij is afstellen wat tijdrovender door de grotere hevelwerking die zo'n 12" arm heeft tov een 9". Elke verstelling heeft een groter effect dan eenzelfde verstelling bij een 9".

 

Ik heb vorig jaar een EMT vdHul van Ruud in een zelfbouw Sheu kloon met Scheu 12" arm mogen bouwen. Dat lukte dus echt niet. Er is echt niks mis met het element, maar het pastte helemaal niet in die arm. Er bleven van allerlei nare bijgeluiden van het element komen. Met een Denon DL103 lukte het wel, maar dat element is een stuk minder dan de EMT van Ruud. Die EMT heb ik bij Ruud op zijn Sirius met TR2.5 arm (rega RB250 mod) gehoord en dat maakte geen nare bijgeluiden en klonk echt prima.

 

BTW, Op ebay ben ik onlangs nog een 16" arm tegengekomen (verkoper in Hongkong). Ik vraag me af hoe stug dat element moet zijn voor die arm. Naar mijn mening kun je alleen een goeie 12" arm hebben als de 9" equivalent een light of misschien wel een ultralight arm is.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Trouwens Rob, jij hebt toch al lang een draaitafel. Ik meen een Thorens met zelfgebouwde phonodude pre?

 

Voor iemand met een beetje gouden handjes is een zelfbouw draaitafel wel een mooi project trouwens. Daar zijn voorbeelden zat van te vinden. Het ligt sterk aan het materiaal waar je mee kunt werken hoe goed je het kunt maken.

Link to comment
Share on other sites

Trouwens Rob, jij hebt toch al lang een draaitafel. Ik meen een Thorens met zelfgebouwde phonodude pre?

 

Voor iemand met een beetje gouden handjes is een zelfbouw draaitafel wel een mooi project trouwens. Daar zijn voorbeelden zat van te vinden. Het ligt sterk aan het materiaal waar je mee kunt werken hoe goed je het kunt maken.

 

heren bedankt voor de info.

 

eh ja erik deze thorens heb ik nog steeds,ik ben er ook nog steeds tevreden over.

 

vandaar dat ik aan het zoeken ben naar wat info,dit is iets waar ik overna zit te denken van hoe wat en waarom.

 

het jammere van dit verhaal is dat ik nog nooit een vergelijk heb gehoord tussen de thorens en een dt zonder verende subchassis.

 

ik heb nog niet uitvoerig gezocht naar links waar wel een test mee is gedaan tussen deze 2 type dt's.

 

ik ga deze zomer hier eens over buigen ,want zoiets is toch weer een mooie project voor de winter.

heb ik gelijk nog tijd om wat te sparen, want mijn cd-loopwerk slurp me leeg hij staat nu bij p.willenswaard voor een revisie met klok etc etc.

 

mocht er in dit bericht faaltouten zitten dan spijt het mij. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

we zitten vlak bij elkaar in de buurt, als ik dinsdagavond naar jou kom kun je donderdag al weer bij mij terecht :D (massaloopwerk)

dat zit al zo lang in de pen maar sneeuwt elke keer weer onder

Link to comment
Share on other sites

we zitten vlak bij elkaar in de buurt, als ik dinsdagavond naar jou kom kun je donderdag al weer bij mij terecht :D (massaloopwerk)

dat zit al zo lang in de pen maar sneeuwt elke keer weer onder

 

erik hier wil ik zeker op ingaan,wij zijn bij elkaar altijd welkom.

het is trouwens erg van mijn zijde dat dit nog niet is gebeurt, omdat je nog geen 12 min rijden woond (? t)

maar ik heb het zo druk,dat als ik een keer vrij ben ik even tijd moet hebben met de vrouw des huize (sommige dingen horen er nou eenmaal bij :D )

het waardeloze is ook nog eens dat ik 5 ploegen rooster loop.(moeilijk afspreken vaak)

maar ik beloof dat ik tijd hiervoor ga maken.

 

ik geef je nog een belletje.

Link to comment
Share on other sites

Ha die Rob

 

Je bent druk begrijp Ik?

Ik zou ook nog een keer langs komen met de Audio Note Soro.

Als je wil zou Ik de Garrard 401 ook een keer mee kunnen nemen. Eventueel met de Blue Amp Surzur.

Ook ben je van harte hier uitgenodigd. Scheelt wel sjouwen.

(ik loop ook 5 ploegen dus overdag ook geen probleem)

 

mvg symfo

Link to comment
Share on other sites

Ha die Rob,

 

 

Mijn ervaring met 12 inch armen, is dat je het juiste element moet hebben die ervoor geschikt is , de meeste elementen zijn gemaakt om dienst te doen in een 9 inch arm.

 

Verder is het zo dat elementen gemonteerd in een 12 inch arm lomp klinken, ik weet even geen ander woord.

 

Dus tot nu toe is het voordeel van minder fouthoek in het nadeel ten opzichte van 9 inch armen.

 

Ook is het mijn ervaring dat er vaak meer vervorming optreed , tewijl het minder zou moeten zijn.

 

Is de Denon DL 103 bij jou al een beetje ingespeeld ?

 

 

MvG,

 

 

Haudio

Link to comment
Share on other sites

Ha die Rob,

 

Mijn ervaring met 12 inch armen, is dat je het juiste element moet hebben die ervoor geschikt is , de meeste elementen zijn gemaakt om dienst te doen in een 9 inch arm.

Verder is het zo dat elementen gemonteerd in een 12 inch arm lomp klinken, ik weet even geen ander woord.

 

Dus tot nu toe is het voordeel van minder fouthoek in het nadeel ten opzichte van 9 inch armen.

Ook is het mijn ervaring dat er vaak meer vervorming optreed , tewijl het minder zou moeten zijn.

 

Is de Denon DL 103 bij jou al een beetje ingespeeld ?

 

MvG,

Haudio

Kijk, tot deze conclusie ben ik dus ook gekomen. Ik wist niet waar het aan lag. Ik wist ook niet dat er zoveel verschillen zijn tussen een 9" en een 12" arm. Ik kwam er alleen achter dat die EMT dus niet in een 12" arm past. Blijkbaar is dit een bekend gegeven (tot voor kort nog niet bioj mij). Ik heb het dus zelf mogen ondervinden :unsure::rolleyes:;)

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring met 12 inch armen, is dat je het juiste element moet hebben die ervoor geschikt is , de meeste elementen zijn gemaakt om dienst te doen in een 9 inch arm ................

 

MvG,

 

 

Haudio

Dan zouden er ook speciale elementen voor tangentiale armen moeten zijn .... :rolleyes:

 

Wat wel zo is is dat de massatraagheid groter is van 12" armen en daarmee de effectieve massa. De fouthoek wordt daarentegen niet veel kleiner en zijn armresonanties moeilijker in de hand te houden. Heb er eigenlijk ook nooit het voordeel van gezien.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ha die Rob,

 

Is de Denon DL 103 bij jou al een beetje ingespeeld ?

 

 

MvG,

 

 

Haudio

 

hoi henk.

 

denon henk je gaat toch geen last krijgen van altzheimer :D ,het was de grado green voor de zolder.

en ja dit is zonder meer een leuk element,zeker voor deze prijs.

oh en het plateau draait ook beter nu.

Link to comment
Share on other sites

Bij 12" toonarmen denk je aan historische types als de SME 3012 R, EMT 997/309, Neumann Z 25 en Ortofon 297/309.

Die waren oorspronkelijk bedoeld om grote "transcription" grammofoonplaten af te spelen in studio's.

De draaitafels daarvoor waren ook al zo ruim bemeten. (Garrard 301 / 401, of profi's van Neumann, Telefunken, EMT, bijvoorbeeld.)

 

Alleen zulke toonarmen kunnen loodzware professionele elementen als de Ortofon SPU types goed balanceren en laten sporen: zelfs de uitvoeringen met ingebouwde trafo (T-types). Het toegelaten elementgewicht gaat bij de SME 3012 R zelfs tot 32,5 gram!

 

Zie bijvoorbeeld http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html

 

(...) Since a lot of users found the Improved arms inferior to their predecessors and due to their lightweight construction it turned out to be unsuitable for low-compliant cartridges like Ortofon SPU or Denon DL 103, SME decided to produce a new series of heavier tonearms again (from 1981).

 

SME 3009 R, SME 3010 R, SME 3012 R

 

Stainless steel arm tube (thickness 0,25mm), Nylon knife-edge bearings (steel bearings as upgrade available).

Effective mass 12,7g (3009-R), 12,8g (3010-R) or 14g (3012-R).

Barrel-shaped main counterweight. Main counterweight position can be adjusted by turning small knurled dial at rear of arm. Main counterweight can be split into two pieces to change the range of acceptable cartridge mass (two different removeable pieces are available : 64g, 77g).

Can be used with very heavy cartridges (up to 32.5g). VTF set using outrigger, one weight. VTF range: up to 5g.

Lateral balance is adjusted by turning an allen key which moves the entire counterweight / outrigger assembly relative to the main arm tube.

Mounting distance (bedplate centre to turntable centre) : 215,4mm (3009 R), 222mm (3010 R),

295,6mm (3012 R). (...)

 

En ook:

http://www.auditorium23.de/EMT/Arm.html

 

(...) Ein Tonarm-Klassiker ist wieder verf
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...