Jump to content

Nieuwe accu (batterij) Holfi Ellipse


Leon S.
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben de trotse eigenaar van een Holfi Ellipse. Dit is, zoals de meesten hier wel weten, een batterijgevoede phono-pre. Alhoewel hij constant aan de vaste voeding dient te blijven, zou hij toch enkele minuten op de accu moeten kunnen spelen wanneer de spanning wordt uitgeschakeld. Dit is bij mij niet meer het geval; meteen nadat de spanning wegvalt, valt ook het signaal weg...einde muziek!

 

Ik heb de phono-pre opengemaakt en de spanning aan de accu gemeten, deze is keurig 6,38 Volt. Echter hij houdt kennelijk geen lading meer vast en is derhalve kapot. (of zie ik dit verkeerd?)

 

Tijd dus voor een andere accu, ik heb al een mail uitgezet naar Jesper Hansted, de importeur van Holfi. Deze was wel bereid om een andere accu te plaatsten, maar op het verzoek een accu op te sturen krijg ik geen gehoor. Het is mij iets te ver reizen voor alleen een andere accu naar de andere kant van het land.

 

Is het mogelijk een andere accu dan de originele Holfi te plaatsen? Waar kan ik deze het beste aanschaffen?

Die 2 draadjes solderen kan ik zelf wel, dat is het werk niet. De kast is ongeveer 5 cm diep en de ruimte voor de accu is ongeveer 12 x 10 cm.

 

Groeten Leon

Link to comment
Share on other sites

Hallo Leon,

 

Holfi produceert zelf geen accu's en haalt deze dus uit de lijn van bijvoorbeeld Varta ofzo, je zou eens door hun programma kunnen scrollen om te zien of je een accu vindt met dezelfde afmetingen en spanning.......

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Hoi Jitze,

 

Bedankt voor je reactie, ik weet dat het misschien dom klinkt deze vraag, maar ik ben altijd een beetje huiverig om op eigen houtje dingen te veranderen in apparaten. Ik heb de kast inmiddels open gemaakt en er zit een lead-acid rechargeable battery in van het merk Rontgen (6V 1.2 Ah) De accu is 9,5 x 5 cm. Ikzelf heb nog nooit van dit merk gehoord, maar is dit een goed merk of is een ander merk aanbevelenswaardig?

 

Groeten Leon

Link to comment
Share on other sites

In principe voldoet elke gelijksoortige accu van een goed merk..........

 

Conrad levert bijvoorbeeld de Sonnenschein 6v 1.2 Ah voor

Link to comment
Share on other sites

Denk dat je hier wel mee moet oppassen, het voedings - laad - circuit moet de accu wel aan kunnen..........

 

Gezien de adapter die standaard meegeleverd wordt, zou ik er niet vanuitgaan dat veel meer capaciteit tot de mogelijkheden behoort.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Leuk gedacht Hans, maar de gel-accu in de Elipse is makkelijker te laden dan de NiMH accu's die jij bedoeld. Om de penlights vol te krijgen zou er een fatsoenlijke lader in de phonotrap moeten zitten, maar dat is niet het geval. Een gel-accu kun je met een simpele voeding (=constante spanning) laden. Voor de penlights zou er een constante stroombron in moeten zitten, liefst met druppellaadsysteem.

Link to comment
Share on other sites

Kijk van dit soort reacties wordt een mens tenminste wijzer!

 

Sodejuu zit er volgens jou nog wezenlijk verschil tussen de verschillende gel accu's?

 

Ik zie na wat zoeken op internet accu's van Panasonic, Sonnenschein, Varta etc. etc.

 

De criteria zijn: 6V/1.2 Ah, degelijk, betrouwbaar, lange levensduur.

 

Groeten Leon

Link to comment
Share on other sites

Hoi Leon,

 

Ik geloof niet echt in het verschil in gel-accu's. Je zou zeggen dat een Varta beter zou zijn dan een Sonnenschein. Laat ik het volgende daar even bijhalen. Het gaat dan wel niet om gel-accus, maar wel om loodaccu's voor de auto. In principe dus dezelfde accu. Ik heb ooit eens een Kadett City gehad. Toen ik die tweede hands kocht, kwam die met een Varta accu aan boord. Na 3 jaar gaf ie de geest. Op zich niet slecht, maar het kan beter. Ik naar de plaatselijke automaterialenzaak en zij verkochten me een Sonnenschein voor die auto. Die heeft er zonder al te veel onderhoud tot aan het einde ingezeten. Zelfs nadat ie een keer compleet droog had gestaan, deed deze accu het weer nadat ik 1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...