Jump to content

De ideale speaker.

Recommended Posts

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaardig blijven... :)

Ik zeg al, daar ging het helemaal niet over.

Jacco verdraait weer...

Dat is pas onaardig :D

Jacco leest gewoon niet goed.

Erik w

Overigens moet je niet in de regiekamer of masteringroom zijn om de muziek live te ervaren...

Dat gaat n.l. altijd via de niet ideale speakers.

:)

Hehe. Daar zijn we dan. Muziek live ervaren en de reproductie hebben dan ook niets met elkaar te maken. Vraag maar aan elke geluidstechnicus en die zal jou teleurstellen: die piano krijg je nooit goed op de "gevoelige plaat". Het dichtst wat je thuis te horen zult krijgen is datgene wat er in de regiekamer gemaakt wordt (fantoom image). En maar hopen dat je speakers hetzelfde zijn als bij de regie.

Dan krijg je nog een mastering en dan wordt het meestal weer helemaal anders.

Groet,

Jacco

Ja maar wat je wel kunt doen is de vervorming in het weergaafsysteem zo beperkt mogelijk houden , en dat is dan ook meteen je ontwerpdoel

Na 3 jaar Hear forum ben ik daar niet meer zo zeker van...

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj

Zo is dat, Hans.

Ik ben er van overtuigd dat niemand weet hoe een opname hoort te klinken als die niet in de regiekamer aanwezig is geweest. Ook thingman niet.

Groet,

Jacco

Vergeet niet dat hij "ambsthalve" toch regelmatig in die omgevingen komt...

;)

Dat denk ik ook. Dat wil alleen nog niet zeggen dat hij dan ook weet hoe het bedoeld is. Meestal wordt de sound van een track gecreeerd tijdens de mastering.

Groet,

Jacco

Hallo,

Ik kan jullie vertellen dat de opname en eindmix fase toch wel het meest bepalend is voor een goedklinkende commerci

Zoooo, PD. :blink:

Ik wist niet dat jij tegenwoordig een masteringstudio (annex slaapkamer :D ) runt. Ik dacht dat jij iets met zaalversterking deed ofzo.

Draai je ook nog met de Audiolabs? Het wordt wel vol daar. ;)

[...]In de meeste control rooms van opname studios zijn altijd wel een paar 'referentie' monitoren aanwezig die natuurgetrouw klinken. Als je muziek daar uit gaat beluisteren wat op het zelfde moment live door microfoons wordt opgepikt heb je een weergave die je niet weer terug zal horen het gehele productie proces. Dat is zo puur! Ik heb dat enkele keren mee mogen maken en dan is de manier waarop de meesten bezig zijn met 'werkelijkheidsweergave' wel vermakelijk.

[...]

Helder, kraakhelder! Bedankt voor de uitleg overigens.

Groet,

Jacco

Zoooo, PD. :blink:

Ik wist niet dat jij tegenwoordig een masteringstudio (annex slaapkamer :D ) runt. Ik dacht dat jij iets met zaalversterking deed ofzo.

Draai je ook nog met de Audiolabs? Het wordt wel vol daar. ;)

Hallo Geerdie :D ,

Ik ben al weer een geruime tijd bezig met mastering en geluidsnabewerking wat ik erg leuk vind om te doen. Helaas moet ik het voorlopig nog even op mijn slaapkamer doen. Zodra het wat gaat lopen en ik mijn half jaar stage van het volgende schooljaar achter de rug heb, zal ik ruimte gaan zoeken voor mezelf en mijn werkzaamheden. Zaal versterking doe ik ook nog wel eens met mijn broer zijn band, dat is nu even rustig maar in de maand juni staan alweer 5 optredens gepland.. ;)

De Audiolab's staan nog steeds op mijn kamer en die gaan ook niet weg behalve als ik een stel Dunlavy SC-4/5/6 kan krijgen ga ik twijfelen. :) Voor de rest luister ik ook veel naar mijn NOB's en dat zijn net als de Audiolab's geweldige luidsprekers.

mvg, PD

..... al is het moeilijk om nog iets origineels te maken, vandaar ook die pyramidevorm.!!

De pyramidevorm voor luidsprekers is helemaal niet meer origineel! Wel onnodig gecompliceerd om te bouwen en in de ogen van de meeste mensen niet zo elegant. Vorm die niet in dienst van functie staat wordt "kitsch" genoemd.

... met maximale kwaliteit filter onderdelen , en dan bedoel ik echt het beste wat er te koop is

"Het beste dat er te koop is" bestaat niet. Dat is blindepaardenstrategie. Sommige luidsprekers gaan ronduit slecht klinken als je er het beste dat er te koop is aan filtercomponenten in stopt.

Wat versta jij precies onder het beste dat er te koop is op het gebied van filtercomponenten?

Toine.

Ik heb er helemaal geen boodschap aan wat je van mijn ontwerpen vind( en je probeert ook nog voor anderen te praten), toen ik die pyramide bedacht had ik nog nooit een speaker gezien met zon vorm , en er bestaat er ook geeneen lijkt me met die exacte afmetingen , thiel units , type filtering , dus wel degelijk origineel , er zijn ook mensen die het wel mooi vinden , komt nog bij dat je geen parallele wanden hebt daar was het allemaal om te doen.

Aan kooptip voor een auto fiat multipla ,form follows function

de commentaren van jouw kant komen een beetje hatelijk over.

gr hj

plus het feit dat ik geen 20000 websites ga nakijken , omte kijken wat er allemaal al gemaakt is

Het creatief bezig zijn daar gaat het om !

pyramide

Die heb ik zelf nog gebouwd, Ruud! Kostte voor die tijd toch best nogal wat.

Hij klonk niet zo slecht als klinken het enige criterium was... ;)

Ik tel vier hoeken en jij , en als je deze naast die van mij zou zetten , zouden mensen dan verschil kunnen zien, denk je :(

Dit lijkt er toch in de verste verte niet op ,beter voorbeeld graag

gr :( hj :D

Zou je het een kegel willen noemen dan... :lol:

Wat heb je te verdedigen?

Ik heb er helemaal geen boodschap aan wat je van mijn ontwerpen vind

Ik ook niet, maar het mag toch gezegd? Kijk naar naam en doel van het topic!

Het ging trouwens ook niet over JOUW ontwerp, maar over de vorm in het algemeen.

toen ik die pyramide bedacht

Nou, ze hebben een paar millennia geleden die vorm al bedacht hoor ;)

de commentaren van jouw kant komen een beetje hatelijk over.

En daar heb jij bijna 1 week voor nodig om te ontdekken :confused:

Ik denk dat dit als belangrijkste verschil wordt bedoeld.

orion%2001.jpg

;)

Je meent het...

Is het nog een nep-pyramide ook dus, want in Egypte hebben ze allemaal een vierkant als grondvlak (toch??)... :rolleyes:

Guest C J
Nou moet ik ook zeggen dat ik eigenlijk nog nooit een systeem heb beluisterd in een volledig akoustisch aangepaste ruimte, dus die ervaring heb ik niet.

Ik wel. Bij Jerry en bij Toine. Bij beiden was het zeer goed luisteren, zonder een spoor van stres. :rolleyes:

Zo is dat, Hans.

Ik ben er van overtuigd dat niemand weet hoe een opname hoort te klinken als die niet in de regiekamer aanwezig is geweest. Ook thingman niet.

Groet,

Jacco

alleen ik weet het :P

Nee. Ik ook. :rolleyes:;)

hee wat een leuk topic is dit zeg. laat me raden we zijn een eindje verwijderd van de oorspronkelijke vraag danwel onderwerp?

even denken... ja euh PD heeft gelijk. en thingman en andro mogen bij mij op de sportschool een keer 3 ronden de ring in. ik ben scheids (en geen filter maar rechter) :lol:

Pd zou jij de yamaha monitor neutraal noemen? ik vond hem meer voorspelbaar dan neutraal.

nog liever luister ik naar de band IN de oefenruimte zoals PA daar staat te klapperen...heerlijk.

Hifi speakers zijn als je dan thuiskomt echt voor mietjes denk ik dan altijd.

is er bij breedbanders (wat ik nog steeds een alleraardigst concept vind ook behoefte aan filtering?

ik vraag me dat af omdat ik niet begrijp wat je dan moet filteren. en "zo nee"zal dit dan niet als ideaal bestempeld moeten worden. Mijn oren zijn voor zover ik weet ook niet meer dan een zeer ingenieus 1 weg syteem.

is er bij breedbanders (wat ik nog steeds een alleraardigst concept vind ook behoefte aan filtering?

ik vraag me dat af omdat ik niet begrijp wat je dan moet filteren. en "zo nee"zal dit dan niet als ideaal bestempeld moeten worden. Mijn oren zijn voor zover ik weet ook niet meer dan een zeer ingenieus 1 weg syteem.

Je kunt, indien nodig, corrigeren voor de z.g.n. "Baffle Step"

link doet het niet bij mij. heeft dat te maken met afstraal gedrag of het feit dat je de driver in een bepaalde gesloten ruimte plaatst.

link doet het niet bij mij. heeft dat te maken met afstraal gedrag of het feit dat je de driver in een bepaalde gesloten ruimte plaatst.

Afhankelijk van de golflengte van het geluid en de afmeting van de "baffle" wordt het geluid over een halve bol of een hele bol afgestraald. De totale hoeveelheid te verdelen en afgestraalde energie echter blijft gelijk. Bij de overgang van halve naar hele bol krijg je dus een verzwakking van het geluid. Dat wordt gecompenseerd door alles boven deze frequentie een beetje te verzwakken.

Google anders even op Baffle Step om een duidelijkere uitleg te vinden.

Afhankelijk van de golflengte van het geluid en de afmeting van de "baffle" wordt het geluid over een halve bol of een hele bol afgestraald. De totale hoeveelheid te verdelen en afgestraalde energie echter blijft gelijk. Bij de overgang van halve naar hele bol krijg je dus een verzwakking van het geluid. Dat wordt gecompenseerd door alles boven deze frequentie een beetje te verzwakken.

Google anders even op Baffle Step om een duidelijkere uitleg te vinden.

is wel duidelijk thnx