Jump to content

Tweaks


marjellak
 Share

Recommended Posts

Welke van de zovele tweaks doen wel werkelijk iets positiefs aan het geluid, en wat dan. En welke tweaks zijn het geld dat je ervoor moet betalen in werkelijkheid wel (bijna) waard?

 

B.v. van Boston Audio Design, ontkoppelers, 3 stuks voor 145,50, maar wat is het resultaat dan als je ze onder je versterker of zo hebt staan?

 

boston_audio_tuneblocks.jpg

 

 

Of van Eichmann de Toppers!? (zie http://www.tweaks4u.com/product_info.php?c...products_id=600 )

 

eichmann_toppers.jpg

 

En zo staan op oa Tweaks 4 U nog veel meer dingen waar ik nieuwschierig naar ben maar ze veel te duur vind, dus welk van die dingen werken wel en wat doen ze dan geluidtechnisch?

 

Marjellak

Link to comment
Share on other sites

Welke van de zovele tweaks doen wel werkelijk iets positiefs aan het geluid, en wat dan. En welke tweaks zijn het geld dat je ervoor moet betalen in werkelijkheid wel (bijna) waard?

 

Met de volgende tweaks heb ik zelf goede resultaten bereikt:

 

Masterbase is redelijk aan de prijs, maar kan voor cd-spelers, (buizen)versterkers en luidsprekers soms juist datgene doen wat je graag wil horen (alhoewel het ook 'over the top' kan zijn ermee).

Enkele parallelfilters kunnen je een 'schoner' (lees: tijdcoherenter) geluid geven.

Een waterpas en een meetlint zijn gouden tweaks om je beide luidsprekers precies hetzelfde neer te zetten.

Een paar redelijk simpele akoestische aanpassingen kunnen veel rust in het geluidsbeeld brengen.

Een dedicated stroomgroep voor audio, getrokken vanuit de meterkast is niet verkeerd (vergeet aarde niet!).

 

Loes.

Link to comment
Share on other sites

Welke van de zovele tweaks doen wel werkelijk iets positiefs aan het geluid, en wat dan. En welke tweaks zijn het geld dat je ervoor moet betalen in werkelijkheid wel (bijna) waard?

 

Met de volgende tweaks heb ik zelf goede resultaten bereikt:

 

Masterbase is redelijk aan de prijs, maar kan voor cd-spelers, (buizen)versterkers en luidsprekers soms juist datgene doen wat je graag wil horen (alhoewel het ook 'over the top' kan zijn ermee).

Enkele parallelfilters kunnen je een 'schoner' (lees: tijdcoherenter) geluid geven.

Een waterpas en een meetlint zijn gouden tweaks om je beide luidsprekers precies hetzelfde neer te zetten.

Een paar redelijk simpele akoestische aanpassingen kunnen veel rust in het geluidsbeeld brengen.

Een dedicated stroomgroep voor audio, getrokken vanuit de meterkast is niet verkeerd (vergeet aarde niet!).

 

Loes.

 

beste Loes,

 

kun jij mij vertellen wat het nut is van Masterbase?

 

kun jij mij vertellen wat het nut is van een aparte groep voor je set?

 

groeten erik

Link to comment
Share on other sites

beste Loes,

kun jij mij vertellen wat het nut is van Masterbase?

kun jij mij vertellen wat het nut is van een aparte groep voor je set?

groeten erik

Verbetering van de weergave is het nut (en doel) ervan.

Wil jij mij op jouw beurt vertellen waarom je naar de bekende weg vraagt?

Link to comment
Share on other sites

Ik zal het je dan maar uitleggen, want zelf ben je al blind geworden voor je eigen horkigheid. Je trekt nl weer alles gelijk in het belachelijke. [...]

Dan weet je nu pas hoe ik mij iedere keer voel als de zoveelste "tweak" nog tot ver voorbij het belachelijke is getrokken mbt de fysieke mogelijkheid er van. Mijn vraag of de masterbase onder de cd-speler van de buurman of niet moest, moet je zien als een directe manier om er achter te komen of het "imaginair" of "reeel" is. Dat scheelt mij een hoop gezeur.

 

Groet,

Jacco

 

 

Ik controleer altijd eerst de plek waar mijn versterker moet komen te staan , met een wichelroede , zet hem nooit en ik herhaal nooit boven een aardstraal, dit gaat ten koste van het stereobeeld.

 

gr :( hj :D

Pas jij ook maar op: Sodejuu is in slechte stemming.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Wat maakt het uit als het imaginair is? Als de persoon in kwestie er baad bij heeft, wie zijn wij dan om het te veroordelen? In ergo is het misschien verstandig om niet in elk topic te willen posten.

Link to comment
Share on other sites

En wat is het?

 

Groet,

Jacco

 

Hertzsprung-Russell diagram :P

 

Geintje

 

een leuk kleedje van minstens 5 m^2 en 10 mm dik

Oh, ik zag al wel dat het van de Ikea was. Maar die kleedjes kunnen toch wel zinvol zijn? Als akoestische demper of zo.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Nog ff een goedkope tweak, als ik s'avonds echt goed wil luisteren, doe ik (bijna) alle lichten uit. Heerlijk relaxt luisteren is dat. gelukig staat mn set vrijwel uit het zicht (met al die ledjes)

 

En wat is het?

 

Groet,

Jacco

 

Hertzsprung-Russell diagram :P

 

Geintje

 

een leuk kleedje van minstens 5 m^2 en 10 mm dik

Oh, ik zag al wel dat het van de Ikea was. Maar die kleedjes kunnen toch wel zinvol zijn? Als akoestische demper of zo.

 

Groet,

Jacco

Noem t maar absoprtie, resulteert meestal in beter geluidsbeeld (minder 1e reflexies).

Link to comment
Share on other sites

Wat maakt het uit als het imaginair is?

Dan weet ik dat ik er niet op hoef te reageren.

 

Als de persoon in kwestie er baad bij heeft, wie zijn wij dan om het te veroordelen?

Dat zouden wij ook niet moeten doen. Als het gesteld wordt alsof het een realiteit is, krijg je commentaar van mij. Of je moet er een aparte afdeling voor reserveren. Dat alles wat imaginair is, daar terecht komt. Dat schept duidelijkheid.

 

PS hoe is het met je knie?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

ja dat is een goeie, een tweak met meerdere functies , ik denk dat ik mij ook maar eens op de tweakmarkt ga storten , oa, zakjes lucht verkopen a 2 euro per stuk , zware lucht gehaald in death valley honderden meters onder zeeniveau(grotere luchtdichtheid) , zware lucht in uw huiskamer betekent meer luchtverplaatsing , meer basweergave .

 

gr :( hj :D

Link to comment
Share on other sites

Als het gesteld wordt alsof het een realiteit is, krijg je commentaar van mij.

Kwoot van mijzelf:

Masterbase is redelijk aan de prijs, maar kan voor cd-spelers, (buizen)versterkers en luidsprekers soms juist datgene doen wat je graag wil horen (alhoewel het ook 'over the top' kan zijn ermee).

 

Waar zag jij dat het gesteld werd alsof het een realiteit is?

Link to comment
Share on other sites

M'n knie? Ik wordt er moedeloos van. Begin van de week was het nagenoeg over, maar donderdag schoot het er weer in. Knie weer op slot.. Als je dan op je werk bezig bent en je moet verder, ga je anders (onnatuurlijk) lopen waardoor je ander gewrichten vreemd gaat belasten met de bijbehorende gevolgen.

Lijkt me inderdaad vervelend, je denkt dat het weer kan en hoppa. Gaat ie weer. Eigenlijk zou je moeten rusten, maar ja dat is ook zoiets. Dat zouden ze tegen mij ook niet moeten zeggen...

 

Je hoeft echt niet overal kommentaar op te geven. Je wil niet weten hoe vaak ik niet reageer, terwijl het wel uitnodigt.

Daar zeg je een waar woord. Ik krijg om eerlijk te zijn ook steeds minder zin om steeds weer hetzelfde te vertellen. De meeste vragen zijn immers al gesteld en de antwoorden vaak al lang en breed gegeven. Zoek het maar op in de geschiedenis van dit forum, zou ik zo zeggen. Maar daar is men dan weer of te lui voor of men wil het kennelijk nog een keer uitvechten. Kansloos.

 

Voor mezelf maak ik tegenwoordig een snelle selectie. Imaginair of reeel. Een grote bek is voor mij ook imaginair, en verdwijnt in het laat-maar-waaien hoekje. Daarnaast zie ik ook een aantal forumleden op ramkoers liggen en grijpen ieder moment aan om een persoonlijke aanval te openen. Het is dat ik veel voor dit forum gedaan heb en ook veel mooie momenten heb beleefd met de bewoners van "toen", anders was ik al lang weg. Het wordt tijd voor een duidelijke lijn.

 

Groet,

Jacco

 

Als het gesteld wordt alsof het een realiteit is, krijg je commentaar van mij.

Kwoot van mijzelf:

Masterbase is redelijk aan de prijs, maar kan voor cd-spelers, (buizen)versterkers en luidsprekers soms juist datgene doen wat je graag wil horen (alhoewel het ook 'over the top' kan zijn ermee).

 

Waar zag jij dat het gesteld werd alsof het een realiteit is, lulhannes?

Zie bericht 5. Je hebt het over nut (en doel). En soms een nut is ook een nut.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Geloof dat we behoorlijk afdwalen. Wellicht dat er een nieuw soort topic kan worden geopend met als titel 'ergenissen' ;) Ik geloof ook niet heilig in alle tweaks die op de markt zijn. Als er voor mij geen verbetering optreedt, gaat de 'tweak' weer de deur uit. Maar waarom van te voren al stellen dat iets flauwekul is?

Link to comment
Share on other sites

Wat maakt het uit als het imaginair is?

Dan weet ik dat ik er niet op hoef te reageren.

 

 

 

Denk je dat het kan werken dan.....? Of zit je nu een spelletje te spelen ? Kan me niet voorstellen dat er maar 1 haar op je hoofd is die eventueel twijfelt of et zou kunnen werken of niet...dus je reageert ergens anders om..

 

Groeten Hans

 

Ach ik geloof dat dit zon brul maar raak forum is [...]

Ik ben bang dat je gelijk aan het krijgen bent.

 

"brul maar raak voor een knaak"

 

Groet,

Jacco

 

Jij heb toch een hangplek waar de wijze waarop jij wil discusieren gemeengoed is, snap werkelijk niet waarom je je dan hier komt ergeren aan mensen die maar dom lopen te lullen voor een knaak.

 

Je hoeft het niet uit te leggen hoor.

 

De tweak van Ruud op pagina is er 1 die ik iedereen kan aanraden, werken als een trein. Zijn alleen erg duur...da's dan weer jammer. In blokjes onder je cd speler heb ik nooit zo geloofd, al heb ik er wel wasmachine dempers onder staan (baat het niet dan schaad het niet). Vorig jaar is er een tweakdag geweest met een aantal forumleden, buiten dat het erg gezellig was, was het ook bijzonder. Verschillende tweaks gedaan en met verschillend resultaat. Verslag hiervan staat te lezen op het hififorum....

 

Groeten Hans

Link to comment
Share on other sites

ik denk dat dit forum aardig naar de klote is

alles wat meer dan 100 euro kost word als belachelijk ervaren

en iedereen die iets gebruikt wat niet te verklaren of te meten is word als dom versleten.

 

dit is volgens mij een hifi forum juist voor het bespreken en het delen van ervaringen

met hifi op welke manier dan ook.

ik vind het juist leuk om te lezen wat andere mensen doen en als daar vreemde dingen

bij zijn is dat juist interessant.

 

vergeet niet dit is niet de consumenten bond

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Welke van de zovele tweaks doen wel werkelijk iets positiefs aan het geluid, en wat dan.

Er is nog een ander fenomeen te constateren ivm tweaks in zijn algemeenheid en dat is dat tweaks die op zichzelf best okee kunnen zijn, elkaar soms kunnen tegenwerken als ze in combinatie worden toegepast. Dat maakt het allemaal complexer dan verwacht en kan de reden zijn voor onenigheid in de ervaringen omtrent de uitwerking die hier worden beschreven.

 

Aarde is bijvoorbeeld een goede zaak, maar je kunt ook verkeerd aarden (alle apparaten afzonderlijk)waardoor het in mijn geval niet meer zo'n goede zaak was. Masterbase onder mijn luidsprekers werkt bijvoorbeeld best goed, maar in combinatie met spikes werkte het plotseling een beetje averechts. Een bepaald type diffuser (3D-diffusie) kan heel erg 'fout' uitwerken als ie bij m'n dipolen in de buurt komt, maar 2D-diffusie werkt weer heel positief uit. Een netfilter op m'n cd-speler pakt verkeerd uit en hetzelfde filter op de voorversterker doet beslist wat ten goede, maar heeft tegelijk ook een keerzijde.

Het punt is dat het meestal eventjes duurt voordat een eventuele keerzijde doordringt. We hebben terecht de neiging om eerst de mooie dingen te horen. Zelf noem ik dat "de euforie van het nieuwe"... :)

 

Als het allemaal heel logisch en voorspelbaar zou zijn was dat mooi, maar ik heb gemerkt dat het dat helaas niet altijd is.

 

Toine.

Link to comment
Share on other sites

Maar waarom van te voren al stellen dat iets flauwekul is?

 

Omdat er verschil is tussen 'open staan voor' en zaken die zo dubieus zijn dat zelfs de meest audiofiele mensen alarmsignalen en zwaailichten moeten gaan zien!

 

cruciale denkfout en als je dit los weet te laten ben je een aardig eind op weg.

 

Groeten Hans

Link to comment
Share on other sites

Maar waarom van te voren al stellen dat iets flauwekul is?

 

Omdat er verschil is tussen 'open staan voor' en zaken die zo dubieus zijn dat zelfs de meest audiofiele mensen alarmsignalen en zwaailichten moeten gaan zien!

 

 

Omdat je wellicht op zoek bent naar een verklaring. Ik wil hier niet beweren dat alle tweaks nuttig zijn of iets toevoegen. Maar zonder het eerst geprobeerd te hebben, zal ik geen uitlatingen doen.

Link to comment
Share on other sites

Maar waarom van te voren al stellen dat iets flauwekul is?

 

Omdat er verschil is tussen 'open staan voor' en zaken die zo dubieus zijn dat zelfs de meest audiofiele mensen alarmsignalen en zwaailichten moeten gaan zien!

"Wat een boer niet kent, vreet ie niet" - stelling <_<

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...