Jump to content

Voorversterker overbodig?


K
 Share

Recommended Posts

Mijn redenatie is als volgt: alles uit het bronsignaal halen wat onhoorbaar is. Dat kost wat onderdelen in de signaalweg, maar meestal valt het wel mee. Ook moet de bron goed geisoleerd zijn van de eindversterker. Meestal is dat geen probleem.

 

Het voordeel van een goede voorversterker is die isolatie en wellicht wat filtering. Snelle transienten die onhoorbaar zijn, maar als storing nog wel uit een cd speler kunnen komen wil je het liefst niet in de eindversterker hebben. Die is meestal fors tegengekoppeld en die rotsignalen wil je niet in de lus: eruit halen middels filtering.

 

Maar als je zeker weet dat er geen troep uit de bron komt, dan zou je met jouw methode heel ver kunnen komen. Ik weet alleen niet goed hoe de volumeregeling in je bron is geregeld. Daar kan veel van afhangen.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring met volumeregeling op Cd-spelers is dat deze erg verschillend zijn.

 

Een digitale volumeregeling b.v. kun je beter maar niet gebruiken. Je verliest n.l. gewoon resolutie.

 

De analoge uitganen varieren nogal. De Sony regelbare uitgangen op de ES apparaten zijn nogal wat slechter dan de vaste uitgangen.

 

Maar.... b.v. met een Mark Levinson 390 gaat het weer wel goed.

 

De aanpassing van de Cd-speler op de eindversterker moet ook nog min of meer kloppen.

 

Kortom... gewoon proberen.

 

Nog weer van een andere kant...

Er zijn ook heel beroerde voorversterkers. Soms is de slechte CD-speler uitgang dan toch nog de beste.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring met volumeregeling op Cd-spelers is dat deze erg verschillend zijn.

 

Een digitale volumeregeling b.v. kun je beter maar niet gebruiken. Je verliest n.l. gewoon resolutie.

 

De analoge uitganen varieren nogal. De Sony regelbare uitgangen op de ES apparaten zijn nogal wat slechter dan de vaste uitgangen.

 

Maar.... b.v. met een Mark Levinson 390 gaat het weer wel goed.

 

De aanpassing van de Cd-speler op de eindversterker moet ook nog min of meer kloppen.

 

Kortom... gewoon proberen.

 

Nog weer van een andere kant...

Er zijn ook heel beroerde voorversterkers. Soms is de slechte CD-speler uitgang dan toch nog de beste.

 

:)

 

 

Met digitale volumeregeling bedoel je middels de variabele uitgang denk ik? Het rechtstreeks aansturen op een eindbak doe ik ook, met een Wadia 860x. Zou er geen voortrap meer tussen willen....

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring met volumeregeling op Cd-spelers is dat deze erg verschillend zijn.

 

Een digitale volumeregeling b.v. kun je beter maar niet gebruiken. Je verliest n.l. gewoon resolutie.

 

De analoge uitganen varieren nogal. De Sony regelbare uitgangen op de ES apparaten zijn nogal wat slechter dan de vaste uitgangen.

 

Maar.... b.v. met een Mark Levinson 390 gaat het weer wel goed.

 

De aanpassing van de Cd-speler op de eindversterker moet ook nog min of meer kloppen.

 

Kortom... gewoon proberen.

 

Nog weer van een andere kant...

Er zijn ook heel beroerde voorversterkers. Soms is de slechte CD-speler uitgang dan toch nog de beste.

 

:)

 

 

Met digitale volumeregeling bedoel je middels de variabele uitgang denk ik? Het rechtstreeks aansturen op een eindbak doe ik ook, met een Wadia 860x. Zou er geen voortrap meer tussen willen....

 

Nee, ik denk dat hij bedoelt dat het signaal in het digitale domein verkleind wordt en niet in het analoge domein.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Grappig de ts heeft het over regelen van de gain in de eindversterker en iedereen heeft het verder over het regelen van het volume van de uitgang van de bron...

 

Ik weet overigens niet zo snel een hedendaagse eindversterker met gain regelaar (behalve in de pro wereld)

 

Je komt dan toch weer snel op een passieve pre (voorverzwakker) uit, denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Grappig de ts heeft het over regelen van de gain in de eindversterker en iedereen heeft het verder over het regelen van het volume van de uitgang van de bron...

 

Ik weet overigens niet zo snel een hedendaagse eindversterker met gain regelaar (behalve in de pro wereld)

 

Je komt dan toch weer snel op een passieve pre (voorverzwakker) uit, denk ik.

 

Bij wat nader speurwerk ontdekte ik een eindversterker die aan de achterzijde een gain regeling heeft die (volgens de fabrikant) bedoeld is om b.v. rechtstreeks een CD-speler aan te sluiten. Hiermee heb ik dus tevens antwoord gevonden op de vraag waar deze thread mee gestart ben. In de praktijk denk ik idd dat het er op neer komt dat er een passieve verzwakker tussen moet om de volumeregeling van de digitale bron binnen acceptabele grenzen zijn werk te laten doen.

Link to comment
Share on other sites

Een voorversterker is nodig om het uitgangssignaal van jouw output te corrigeren naar het input niveau van je versterker. Als alles flat is, kan een CD player, etc. aangesloten worden, standaard AUX level. Maar geen platenspeler, want die heeft een ander niveau en RIAA correctie en microfoon idem.

Link to comment
Share on other sites

Ook ik heb het met diverse passieve regelaars geprobeerd maar heb toch het idee dat een vv beter is voor de dynamiek.

In mijn geval ging het om een alps en nog een extra weerstand om kortsluiting te voorkomen. Wellicht dat een wat betere schakeling de dynamiek wel in stand kan houden?

 

Groeten Paul

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring met passieve "voorversterkers" is geweldig.

 

Soms geweldig waardeloos, soms geweldig perfect.

 

Je kunt dat alleen door uitproberen ondervinden.

 

De electrische aanpassing blijft n.l. een probleem wanneer er geen buffers tussen de CD-speler en eindversterker zitten.

 

Wanneer de volumeregeling bij een passieve trap veranderd, dan veranderd de aanpassing n.l. ook.

 

Laatst hebben we nog de passieve trap vergeleken met een actieve (in Roermond) De passieve kwam daar ook minder uit de verf.

 

Maar het k

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

Ik heb goede ervaringen met verschillende cd-spelers direct aangesloten op mijn Denon POA4400 monoversterkers. Het gaf nooit problemen.

Mvg,

Leitmotiv

 

Problemen zijn er ook niet echt. Eerder dat je klankverlies of -winst kunt halen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Heb m'n ML No.39(0S) rechtstreeks aangesloten op 'n ML eindversterker; klinkt erg mooi, draai er al 10 jaar mee.

 

(zie ook Mark Levinson op hun site:

 

"....When using its volume control capability, the No.390S can drive a power amplifier directly, providing volume, balance, and digital source selection itself.

 

Balanced Analog Volume Control

 

Rather than use the digital attenuator on-board the DAC, the No.390S incorporates a fully balanced analog volume control similar to that found in Mark Levinson separate preamplifiers. When activated (by turning on the variable output function under setup: sound), the output of the No.390S may be attenuated in precise 0.1dB steps through most of the range. Significantly, the No.390S maintains the full performance of its remarkable DACs at all volume levels

Link to comment
Share on other sites

ik zit een beetje met hetzefde dilemma , heb nu voor de wadia 581 gekozen (vol reg dig . domein ) , geen voortrap nodig , goedkoper , maar ik wil ook nog graag een keer de ML 390 s proberen , en dan daarna misschien een voortrap ML 32 ARC ref 3 , LAMM , BAT, de mogelijkheden zijn eindeloos , en zeer kostbaar !!! :confused::unsure::rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Heb m'n ML No.39(0S) rechtstreeks aangesloten op 'n ML eindversterker; klinkt erg mooi, draai er al 10 jaar mee.

 

(zie ook Mark Levinson op hun site:

 

"....When using its volume control capability, the No.390S can drive a power amplifier directly, providing volume, balance, and digital source selection itself.

 

Balanced Analog Volume Control

 

Rather than use the digital attenuator on-board the DAC, the No.390S incorporates a fully balanced analog volume control similar to that found in Mark Levinson separate preamplifiers. When activated (by turning on the variable output function under setup: sound), the output of the No.390S may be attenuated in precise 0.1dB steps through most of the range. Significantly, the No.390S maintains the full performance of its remarkable DACs at all volume levels

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...