WanFie Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Wanneer ik 100% vervorming heb op 1/100 deel van het frequentiebereik en over de rest 0,01% vervorming. Heb ik dan over het geheel maar iets minder dan 0,02% vervorming...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Wanneer ik 100% vervorming heb op 1/100 deel van het frequentiebereik en over de rest 0,01% vervorming. Heb ik dan over het geheel maar iets minder dan 0,02% vervorming...?? Nee, dan heb je nog meer vervorming. Het middelt niet uit, het telt alleen op (het wordt dus meer). 100 % vervorming betekent dat je een signaal hebt dat uit frequentiecomponenten bestaat waarvan de harmonischen een bepaald "vermogen" hebben tov de fundamental. Als je die fundamentele frequentie (stel 1 kHz) met een amplitude 1 aanneemt, dan is het dus zo dat je net zo'n signaal qua amplitude hebt aan harmonischen. Dat kan de tweede alleen zijn, dan is de amplitude van die ene frequentiecomponent ook 1. Heb je twee harmonischen dan is het kwadratisch opgeteld bij elkaar weer die 1. Heb je twee frequentiecomponenten die harmonischen vormen van de fundamental en die bovendien ook gelijk in amplitude zijn: elke amplitude is dan sqrt(2)/2 = 0.707...Kwadratisch is dat bij elkaar die 100 % vervorming. In jouw voorbeeld is de totale vervorming dus groter dan de fundamental. Vervorming groter dan 100 % dus. Niet veel hoger dan 100 % omdat deze amplitude veel groter is dan de 0,01 %. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 februari 2007 Author Report Share Posted 20 februari 2007 Dus wanneer b.v. een tweeter kapot is en alleen maar staat te rammelen, maar de rest van de luidspreker perfect is heb ik toch 100% vervorming..?? Meer dan 100% vervorming kan dat trouwens...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Dus wanneer b.v. een tweeter kapot is en alleen maar staat te rammelen, maar de rest van de luidspreker perfect is heb ik toch 100% vervorming..??Voor frequenties (lees: fundamentals) die door de tweeter weergegeven moeten worden wel. Daaronder niet. Dat vervormingsgetal zegt dus iets over het aandeel aan harmonischen tov een gekozen fundamental. Als je je fundamental goed kiest, krijg je mooie vervormingscijfers. Daarom altijd van een spectrum uitgaan. En dan de worst case getallen kiezen. Overigens denk ik dat de vervorming niet 100 % is, maar lager. Een blokgolf vervormt iets van 45 % (Henrie weet dat uit zijn hoofd, de slimmerik) en dat is toch wel heel fors. Meer dan 100% vervorming kan dat trouwens...?? In theorie wel, maar dan heb je denk ik te maken met actieve elementen. Ik kan het bewijs zo 1-2-3 niet leveren dat het onmogelijk is bij passieve schakelingen zoals een tweeter (misschien Henrie wel...). Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Dus wanneer b.v. een tweeter kapot is en alleen maar staat te rammelen, maar de rest van de luidspreker perfect is heb ik toch 100% vervorming..??Voor frequenties (lees: fundamentals) die door de tweeter weergegeven moeten worden wel. Daaronder niet. Dat vervormingsgetal zegt dus iets over het aandeel aan harmonischen tov een gekozen fundamental. Als je je fundamental goed kiest, krijg je mooie vervormingscijfers. Daarom altijd van een spectrum uitgaan. En dan de worst case getallen kiezen. Overigens denk ik dat de vervorming niet 100 % is, maar lager. Een blokgolf vervormt iets van 45 % (Henrie weet dat uit zijn hoofd, de slimmerik) en dat is toch wel heel fors. Meer dan 100% vervorming kan dat trouwens...?? In theorie wel, maar dan heb je denk ik te maken met actieve elementen. Ik kan het bewijs zo 1-2-3 niet leveren dat het onmogelijk is bij passieve schakelingen zoals een tweeter (misschien Henrie wel...). Groet, Jacco Que? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 [...]Que? Si! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 [...] Que? Si! Groet, Jacco Juist ja... Maar eeh... leg eens uit? Ik snap bovenstaande opmerkingen niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Als sterkstroomman moet je de procentuele vervorming van een blokgolf toch kunnen dromen (gelijkstroom aan de DC-kant van een ideale bruggelijkrichter zorgt voor een blokgolfstroom aan de AC-kant)? Ik zat je maar wat te stangen, hoor. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2007 Report Share Posted 21 februari 2007 Als sterkstroomman moet je de procentuele vervorming van een blokgolf toch kunnen dromen (gelijkstroom aan de DC-kant van een ideale bruggelijkrichter zorgt voor een blokgolfstroom aan de AC-kant)? Ik zat je maar wat te stangen, hoor. Groet, Jacco Ik heb ooit 1x op school THD moeten berekenen. Maar ik ben het in de praktijk tot nu toe nog niet tegen gekomen. Maar ik werk ook nog maar kort natuurlijk... Uiteraard zijn dergelijke fenomenen wel interessant, en ik weet ook wel dat er wel eens wat mee gedaan wordt. Zo worden er wel holle geleiders gebruikt bij installaties die hogere harmonische stromen trekken (blokgolven bijvoorbeeld). Dit in verband met het skin effect. Wel eens iets over gehoord. Men schijnt het bij de HSL tussen Antwerpen en de Nederlandse grens gebruikt te hebben (daar hebben collega's van mij aan gewerkt; ik werkte er toen nog niet)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnrtd Posted 11 maart 2007 Report Share Posted 11 maart 2007 Dus wanneer b.v. een tweeter kapot is en alleen maar staat te rammelen, maar de rest van de luidspreker perfect is heb ik toch 100% vervorming..?? Meer dan 100% vervorming kan dat trouwens...?? Meer dan 100% kan wel, maar dan mechanisch/akoestisch. Er zijn luidsprekers waarbij de resonanties luider zijn dan wat er uit de eigenlijke unit komt. En eigenlijk gaat dit uitsluitend over harmonischen en ach ... een beetje meer harmonischen .... 100%. Er zijn mensen die dat heel prettig en muzikaal vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts