Jump to content

Frut microfoontjes...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Tegenwoordig mag je geen microfoon meer zien... :(

Dus "men" voorziet alle "live" concerten met die vrijwel onzichtbare dingen.

'N keelmicrofoon (hoe verzin je het)... of zo'n ijzerdraadje...

Ik heb wel een aan een theatertechnicus gevraagd of dit niet anders kan... Ik vindt het n.l. helemaal niet erg wanneer ik een microfoon zie.

Theater is uiterlijk vertoon was het antwoord. het gaat dus NIET meer om de muzikale beleving. Het in kennelijk belangrijk, dat de oerlelijke veel te dikke zanger met een prachtige stem, ook dat laatste om zeep geholpen krijgt.

Een bas klinkt dus als een tenor (in het gunstigste geval) en een sopraan klinkt als een piepende deur.

Ik heb in voorbereiding tot onze (helaas mislukte) live versus ingeblikt sessie de saxofonist 'ns in beide een opname laten maken...

De saxofoon klonk plotseling een stuk "minder". Minder body, minder klank minder echtheid.

Voor mij...

Weg er mee...

:(

..............

Een bas klinkt dus als een tenor (in het gunstigste geval) en een sopraan klinkt als een piepende deur.

Ik heb in voorbereiding tot onze (helaas mislukte) live versus ingeblikt sessie de saxofonist 'ns in beide een opname laten maken...

De saxofoon klonk plotseling een stuk "minder". Minder body, minder klank minder echtheid.

Voor mij...

Weg er mee...

Beste Hans,

Zou een brief aan de theaterproducenten schrijven en tot op de dag dat ze weer naar jouw pijpen gaan dansen g

Wanneer die mini mcrofoons zo goed werken begrijp ik niet dat voor serieuze opnamen wel fatsoenlijke gebruikt worden... :confused:

Tijdens serieuze opnamen wordt er meer in de ruimte opgenomen met meerdere microfoons. Een headband microfoon zal voor een te direct geluid, eventueel fase problemen en een onnatuurlijk geluidsbeeld zorgen. Door een losse microfoon op afstand te plaatsen gaat dit een stuk beter klinken.

Ik kwam er eigenlijk op bij een uitzending van Andr

Voor mij...

Weg er mee...

Behalve wat ik schreef over AR, heb je hier waarschijnlijk overheen gelezen.

AR was meer een Deja Vu, zeg maar.

:)

Voor mij...

Weg er mee...

Tja Hans,

Als je de saxofonist zo'n headmicrofoon om doet kan ik mij voorstellen dat je meer het geluid van het riet en ademgeluid opneemt dan het geluid wat uit de kelk van de sax komt. Dat kun je zo ook wel bedenken zeg....

Maar om daar nou de microfoontjes de schukd van te gaan geven gaat wel ver. Heb dat wel gelezen hoor Hans maar vond dat eigenlijk te onnozel om op in te gaan.

;)

Voor mij...

Weg er mee...

Ik heb enkele keren een saxofoon live uitgemixt met een AKG clip-on microfoon die op de kelk komt van de saxofoon. Erg praktisch en uitversterkt klinkt het best goed (je gebruikt vrijwel over al close-miking). Maar je begrijpt nu wel dat er tijdens

Hoi PD,

Ja die AKG's zijn erg goed, ze zijn iig erg ruisarm tov andere. Maar goed, ik spreek van een jaar of 10 geleden.

Zelf heb ik veel gewoon met losse kapseltjes van Panasonic en Sennheiser gewerkt van een paar euro op de kelk van een sax en klarinet (o.a. bij een Klezmar band). Die dingen kunnen een SPL van 140 dB aan voordat ze gaan vervormen en zijn spatrecht van onder de 20Hz tot ver over de 20 kHz. Enige is dat ze wat meer eigen ruis hebben maar dat maakt bij de SPL's aan de kelk van een sax niet zo veel uit.

Het verbaast mij zeer dat Hans zo'n metamorfose van de muzikanten hoort bij gebruik van die dingen. Misschien moet ie eens de orgelopnamen gaan beluisteren van Erik Kleinsmit. Die gebruikt helemaal kapseltjes van een paar dubbeltjes. Of zou ie dan dan in plaats van een orgel een mondharmonica horen ... :rolleyes:

;)