Jump to content

Maken kabels echt verschil?


Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Tja. Dat bij microfoons de kabel nogal van invloed is wisten we natuurlijk al lang. Maar als ik dat dit lees:

 

Gitarist Onno die alle takes elke keer apart heeft ingespeeld.

 

Dan vraag ik me af of je deze test wel serieus moet nemen.

 

Imho moet je dan gewoon geluid van CD nemen, dat terugbrengen naar microfoon niveau, en dan door de kabel sturen om op te nemen. Van mijn part zet je een speaker voor de microfoon in een voor de rest geluiddichte ruimte. Dan pas kun je redelijk betrouwbaar een dergelijke test doen. Niet op de voorgestelde manier. De onderlinge levels van de files kloppen niet eens.

 

Niks nieuws onder de zon dus.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen goede kabels en brakke kabels. Maar dat is eigenlijk niets nieuws, goede kabels maken geen verschil.

 

Groet,

Jacco

 

dit is weer zo'n lekker welles nietes topic :)

 

ja ik hoor wel verschil nee ik hoor geen verschil ,welles nietes welles nietes,

het bestaat wel - het bestaat niet, het zit tussen je oren - het zit niet tussen je oren.

 

 

ik hoor in iedergeval een groot verschil tussen een standaard 1 euro kabel en een Nordost blue heaven.

tussen een dure van den hul en de nordost hoor ik idd minder verschil wel vind ik de nordost scherper sneller en strakker.

 

en let op het is een mening, (voordat iedereen weer over me heen walst.)

Link to comment
Share on other sites

Nee, het is geen welles-nietes topic. Tenminste, als je er met verstand mee omgaat. Je moet je niet in de val laten lokken door Bas...

 

Waar het om gaat is dat er een verschil meetbaar zal zijn tussen kabels. Het is zelfs berekenbaar, maar of het hoorbaar is? Ja, dat kan maar dan hebben we het over brakke kabels. De kliko in met die troep.

 

Of je verschil hoort, is een heel andere vraag. Dat moet je los zien van de werkelijkheid.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Jacco,

 

wanneer spreek je over brakke kabels?

 

Het verschil dat we horen, heeft dat dan grotendeels te maken met het verschil in materiaalkeuze?

 

Ik merk een groot verschil tuss Qed 25Th Silver Anniv en bvb Supra Ply 3.4

Iedereen kan volgens mij blind aantonen wanneer welke kabel speelt thuis

 

Ben nieuwsgierig om te weten welke de factoren zijn die verandering teweeg brengen in zowel horen als meten, goed gebouwd en slecht gebouwd ...

 

Stef

Link to comment
Share on other sites

Het is mij opgevallen dat er vele manieren zijn om een kabel te maken. Met of zonder afscherming of met een slechte afscherming. Die zijn er ook. Toch is het een zaak van de stroom zo goed mogelijk transporteren en dan kom je eigenlijk bij een goede geleider uit. Koper bijvoorbeeld of zilver voor de liefhebber. Je kunt prima uitrekenen wat het effect is van beide materialen, maar in de praktijk is dat verwaarloosbaar. Ook isolatiemateriaal is goed door te rekenen en op audiofrequenties is het verschil wel berekenbaar, maar niet hoorbaar. Daar zijn de verschillen domweg te klein voor.

 

Slecht gebouwde kabels zijn ook die met slechte contacten. Of hele dunne draadjes als geleider, die hebben relatief veel weerstand. Bij luidsprekerkabel kan dat een oorzaak zijn van klankverschil. Bij interlinks is het grote verschil tussen verschillende typen de capaciteit tussen geleider en afscherming. Normaliter zou een bron daar tegen moeten kunnen, maar ik kan mij slecht ontworpen uitgangsschakelingen voorstellen die daar problemen mee krijgen.

 

Kortom, een goede interlink heeft:

a) lage tot zeer lage geleiderweerstand

B) lage capaciteit per meter en voor luidsprekerkabel lage inductie per meter

c) goede afscherming

d) goed klemmende contacten die mooi schoon zijn

 

Voor microfoons is het dus aan te raden om de voorversterker vrij dicht bij de microfoon te plaatsen.

 

Groet,

Jacco

 

 

 

Of je verschil hoort, is een heel andere vraag. Dat moet je los zien van de werkelijkheid.

 

Groet,

Jacco

 

Typisch een uitspraak van een wetenschapper met tunnelvisie.

 

Heb je mogelijkheid open gehouden dat er meer te meten is dan je nu kunt meten omdat die manier van meten nog niet bekend is?

Accepteer het nu maar gewoon, ik heb er lang over nagedacht. Het is echt de enige manier om verder te komen.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Accepteer het nu maar gewoon, ik heb er lang over nagedacht. Het is echt de enige manier om verder te komen.

 

Groet,

Jacco

 

Ik accepteer zeker dat ik verschillen hoor tussen kabels. Dat maakt jou tot de zieligerd die de juiste meetmethode niet kan vinden.

En jou tot de Neanderthaler die zich niet bewust is van het feit dat er ijzeren wetmatigheden bestaan die samengevat worden in de lessen "Natuurkunde". Nooit opgelet tijdens die lessen of heb je pretpakketles gehad?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

beste jacco,

 

ik moet je geen gelijk geven,

ooit dacht ik ook dat er geen verschil was tussen kabels,

ik heb toen een blinde test georganiseerd waaraan drie vooraanstaande luisteraars mee deden,

ik had drie kabels :

-een hele dure Siltech

-een dropveter van de Gamma

-een Sharkwire van

Link to comment
Share on other sites

beste jacco,

 

ik moet je geen gelijk geven,

ooit dacht ik ook dat er geen verschil was tussen kabels,

ik heb toen een blinde test georganiseerd waaraan drie vooraanstaande luisteraars mee deden,

ik had drie kabels :

-een hele dure Siltech

-een dropveter van de Gamma

-een Sharkwire van

Link to comment
Share on other sites

Effe off-topic, maar ik zie wel quotes van post van Ruud maar niet de post zelf. Haalt hij die zelf weg of is er iemand anders aan het vegen?

En Ruud als je dat zelf doet is de vraag natuurlijk : Waarom?

Het komt de leesbaarheid van het topic niet ten goede.

 

Groeten...

Link to comment
Share on other sites

Er is kwaliteitsverschil tussen goede en slechte kabels, tussen goede en goede zit niet meer dan klankkleur, hoofdzakelijk veroorzaakt door gebruikt materiaal. Dat laatste kan net genoeg zijn om een set lekker te laten klinken.

 

De stekkers van de kabels blijven niet allemaal lang goed contact maken, en niet te onderschatten punt wat helaas vaak vergeten wordt.

Link to comment
Share on other sites

Er is kwaliteitsverschil tussen goede en slechte kabels, tussen goede en goede zit niet meer dan klankkleur, hoofdzakelijk veroorzaakt door gebruikt materiaal. [...]

En aan wat voor soort materiaalverschillen moet ik dan denken?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Er is kwaliteitsverschil tussen goede en slechte kabels, tussen goede en goede zit niet meer dan klankkleur, hoofdzakelijk veroorzaakt door gebruikt materiaal. [...]

En aan wat voor soort materiaalverschillen moet ik dan denken?

 

Groet,

Jacco

 

Tussen koper en zilver is verschil te horen.

Link to comment
Share on other sites

Er is kwaliteitsverschil tussen goede en slechte kabels, tussen goede en goede zit niet meer dan klankkleur, hoofdzakelijk veroorzaakt door gebruikt materiaal. [...]

En aan wat voor soort materiaalverschillen moet ik dan denken?

 

Groet,

Jacco

 

Tussen koper en zilver is verschil te horen.

Wat voor verschil?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

... ze voegen iets toe ...

 

Groet,

Jacco

Hoe doen ze dat? Is mijn "diffusiteits"theorie dan toch waar? Je zei zelf eerder eens dat deze chemisch opgewekte spanning geen energie heeft, dus geen invloed kan hebben :confused:

 

Er is kwaliteitsverschil tussen goede en slechte kabels, tussen goede en goede zit niet meer dan klankkleur, hoofdzakelijk veroorzaakt door gebruikt materiaal. [...]

En aan wat voor soort materiaalverschillen moet ik dan denken?

 

Groet,

Jacco

 

Tussen koper en zilver is verschil te horen.

Verwar geen zilver kabel met verzilverd koper kabel :o:rolleyes: Het verschil tussen een puur zilveren kabel en een puur koperen kabel is nagenoeg niet aanwezig, mits goed verwerkt/behandelt. Het verschil tussen een koper kabel en een verzilverd koper kabel is m.i behoorlijk. zie reactie hierboven.

Link to comment
Share on other sites

... ze voegen iets toe ...

 

Groet,

Jacco

Hoe doen ze dat? Is mijn "diffusiteits"theorie dan toch waar? Je zei zelf eerder eens dat deze chemisch opgewekte spanning geen energie heeft, dus geen invloed kan hebben :confused:[...]

Het contactpotentiaal kan geen arbeid leveren, dus er kan geen stroom vloeien tgv van het contactpotentiaal. Ze kunnen iets toevoegen als de verhouding tussen inductie en capaciteit verdraaid lullig gekozen is. Ik sluit niet uit dat het kan (spanningsopslingering van een RLC serie kring). Maar er is zeker geen voodoo, dat is uitgesloten.

 

Tussen koper en zilver is verschil te horen.

Verwar geen zilver kabel met verzilverd koper kabel :o:rolleyes: Het verschil tussen een puur zilveren kabel en een puur koperen kabel is nagenoeg niet aanwezig, mits goed verwerkt/behandelt. Het verschil tussen een koper kabel en een verzilverd koper kabel is m.i behoorlijk. zie reactie hierboven.

Daar zullen we een keer aan moeten meten dan.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Nee, het is geen welles-nietes topic. Tenminste, als je er met verstand mee omgaat. Je moet je niet in de val laten lokken door Bas...

 

Waar het om gaat is dat er een verschil meetbaar zal zijn tussen kabels. Het is zelfs berekenbaar, maar of het hoorbaar is? Ja, dat kan maar dan hebben we het over brakke kabels. De kliko in met die troep.

 

Of je verschil hoort, is een heel andere vraag. Dat moet je los zien van de werkelijkheid.

 

Groet,

Jacco

 

Of je verschil hoort moet je los zien van de werkelijkheid???????

Kan je niet goed volgen. Of je verschil hoort: Daar gaat het toch om? Of je verschil meet is voor jou interessant (iedereen heeft recht op zijn eigen hobby) maar interesseert mij geen bal.

Volgens mij gaat het hear om horen!

Link to comment
Share on other sites

Nee, het is geen welles-nietes topic. Tenminste, als je er met verstand mee omgaat. Je moet je niet in de val laten lokken door Bas...

 

Waar het om gaat is dat er een verschil meetbaar zal zijn tussen kabels. Het is zelfs berekenbaar, maar of het hoorbaar is? Ja, dat kan maar dan hebben we het over brakke kabels. De kliko in met die troep.

 

Of je verschil hoort, is een heel andere vraag. Dat moet je los zien van de werkelijkheid.

 

Groet,

Jacco

 

Of je verschil hoort moet je los zien van de werkelijkheid???????

Kan je niet goed volgen. Of je verschil hoort: Daar gaat het toch om? [...]

Voor de een wel, maar de ander die het van een afstandje bekijkt en constateert dat er tussen 2 identieke signalen verschillen gehoord worden, is het een onhoudbare situatie. Het hoorproces is kennelijk tijdvariant.

 

Stel dat er wel verschil is, dan meet ik dat ook netjes terug.

 

Groet,

Jacco

 

 

Het kan wel meetbaar maar niet hoorbaar zijn maar niet wel hoorbaar en niet meetbaar :)

Kijk, dat is iemand die in dit millennium leeft. Ga zo door Kraus.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

wat ik toen vooral heb gehoord is hoe onbetrouwbaar het gehoorgeheugen( :) ) al op korte termijn is als je het op details wilt raadplegen.

Dat ik grote verschillen meende te horen geef ik onmiddelijk toe. Maar niet altijd eenduidig en zeker niet in de zin van beter of slechter. Gemeten is er toen vogens mij ook niet dus of het wel hoorbaar, niet meetbaar was, die uitspraak berust op een aanname.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...