Jump to content

Heeft het echt zin?


afelium
 Share

Recommended Posts

gaat het ook niet over emotie??? kippevel enzo?

 

ja toch zeker. en ik ervaar de emotie toch meer met een goede installatie. ook vakmanschap is beter te horen op een goede installatie. samenspel enzo.

 

Naar mate mijn installatie beter werd ben ik meer naar akoestische en klassieke muziek gaan luisteren.

maar ook goed opgenomen 'herrie' komt beter tot zijn recht, zet robert fripp maar eens op op een slechte installatie! Niet te pruimen. Pas op een goede installatie die de bijdragen en geluidjes ontrafelt valt er wat te genieten.

nadeel is dat slechte opnamen door de mand vallen,

maar die kopen wij toch niet :P

 

Mart

Link to comment
Share on other sites

De discussie over high-end heeft wel degelijk iets opgeleverd indertijd, namelijk

-1 dat high-end niet anders is dan een holle reclamekreet om veel te dure produkten aan de man te brengen,

 

-2 dat high fidelity geen 100% natuurgetrouwe weergave kan bieden maar wel een voldoende/bevredigende benadering van de raliteit (anders zou men thuis niet van muziek kunnen "genieten")

 

-3 heeft Erik het begrip "MyFi" ge

Link to comment
Share on other sites

Als nieuweling wou ik even opvallend binnenkomen. Dat is aardig gelukt!

Erg verhelderende reacties!

 

Ik besef dat ik mezelf tegensprak, omdat ik eerst beweer dat pas met klassiek high-end zinvol is en vervolgens concludeer dat 'live' toch niet te evenaren is.

Wat ik eigenlijk bedoel is: wat is het doel van High-End? Dat een goede set veel beter klinkt dan een computersetje, dat spreekt voor zich, zeker ook met popmuziek, maar op een gegeven moment komt er een plafond dat het niet veel meer toevoegt, en ik durf te stellen dat dat plafond bij klassieke muziek hoger ligt (of zelfs ontbreekt?). Een goede Steinway kost gauw een paar ton en dat hoor je direct tov eentje van nog geen ton. Maar een electrische gitaar is voor het grootste deel signaalverwerking, vol met potentiele zwakke schakels dus. Dan geldt 'wat is werkelijkheid?' zeker, maar aan de andere kant, als je in het Concertgebouw op de eerste rij zit dan klinkt het totaal anders dan wanneer je op de 12e rij zit.

 

"Het is gewoon de 'sport' om zoveel mogelijk informatie aan een opname te onttrekken, onafhankelijk van hoe of waarmee die opname tot stand is gekomen., dat is high-end. .... en dan zijn er ook nog 'audifielluh' die er vervolgens nog wat 'extra's' aan toe willen voegen ... "

 

Ik vind deze definitie van Seed7 trouwens wel een hele mooie!

 

Ik ben trouwens nog niet zo lang met High End bezig, maar heb al in de gaten dat het een verslaving kan worden en heel veel geld gaat kosten. Mij gaat het vooral om de emotie, en dat zou thuis op een zuivere installatie wel eens de live-ervaring kunnen overtreffen, wie weet, zonder al die kuchende en onrustig heen en weer schuivende 80-plussers om je heen...

(ik ben een frequent bezoeker van het Concertgebouw)

Link to comment
Share on other sites

???? waarom staat het er twee keer en doet die quote het niet???

Waarom het er 2x staat, weet ik niet, maar waarom de quote niet werkt zoals het hoort, weet ik wel. Je hebt namelijk de 'CODE'-knop gebruikt, en niet de 'QUOTE'-knop...

Link to comment
Share on other sites

Afelium,

 

Ik begrijp wat je bedoelt,

 

Zie mijn stelling op het form; Stelling Stereoset > 10.000 niet zinvol ?, Hifi-fanatisme versus nuchterheid

.

Heb je hierop al een reactie gegeven ?.

 

Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel, de zwakke schakel kan je gehoor zijn maar ook

een CD die niet uitblinkt in helderheid, transparantie, stereobeeld, diepte.

Wat voor zin heeft een installatie dan van 50.000 Euro ?

Echter er zijn ook zeer veel opnames (CD) die zeer goed van kwaliteit zijn en waarbij een enige investering in je set, wel tot recht komt.

Uiteraard kan je ook veel geld stoppen in het live bezoeken van klassieke concerten.

Link to comment
Share on other sites

Wat hier nog niet genoemd is dat een opname mooier kan klinken dan de werkelijkheid. Ik heb gisteren weer eens met een microfoon gespeeld waarbij ik live meeluisterde met de koptelefoon. Wat ik uitprobeer zijn allerlei materialen en methoden om een grensvlak microfoon te bouwen met behulp van 2 MCE4000 capsules. Gisteren vond ik het even via mijn koptelefoon fraaier klinken dan wat ik zonder koptelefoon in de ruimte kon horen. Vooral het laag was vol en warm en was toch niet bombastisch. Ook over buizenversterkers heb ik wel eens gelezen dat deze een vertekening van de werkelijkheid geven die wij als prettig aan onze oren ervaren. Kortom ... de natuurlijkheid van het origineel is ook maar

Link to comment
Share on other sites

Wanneer je wel klassieke muziek wil beleven in je woonkamer.......

Blijft ongeveer op de 10k euro, financieel zwaartepunt ligt op de luidsprekers. Meer uitgeven zal minimaal verbeteren. Met minder budget wordt het lastig om deze beleving in huis te halen. Beargumentering staat hieronder in het citaat. Versterker kan vanalles zijn, cd idem.

Hetzelfde als de eerder aangehaalde auto, op een bepaald financi

Link to comment
Share on other sites

Wat is het nut van duizenden euros kostende apparatuur als je niet naar klassieke muziek luistert?

Ik bedoel: een live popconcert klinkt door de PA versterking zo ongelooflijk belabbert dat je daar geen high-end set voor nodig hebt

Een live concert met een goed afgestelde PA in een niet verkeerd-galmende open ruimte klinkt beter dan wat jij ooit in jouw huiskamer met wat voor apparatuur dan ook voor elkaar kunt krijgen.

 

Alleen in het pop-concert geval vindt een bepaalde muzikaal gouden combinatie plaats: PA afgestemd op omgeving, omgeving afgestemd op concert (plaatsing van luidsprekers is vrij te kiezen), musici stemmen hun klank af op de PA

Link to comment
Share on other sites

Wat me eraan doet denken, ik luister al meer dan 20 jaar stereo met drie luidsprekers. Zijn er nog meer op dit forum?

 

Vertel hier eens wat meer over.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Een live concert met een goed afgestelde PA in een niet verkeerd-galmende open ruimte klinkt beter dan wat jij ooit in jouw huiskamer met wat voor apparatuur dan ook voor elkaar kunt krijgen.

 

Bij openlucht events sta ik altijd versteld van de enorme rust die ondanks de gigantische geluidsdruk bewaard blijft.

Heerlijk gewoon, heb pink floyd gehoord en ben van mijn sokken geblazen.

De locatie was wat moeilijk en moest een goed plekje zoeken, voor de mengtafel is meestal perfect!

Maar zelfs op massa festijnen als lowlands word ik jaloers op het geluid.

Maar met een enorme overkill aan power en speakers kan de set kan het op z'n sloffen aan.

 

Heb ooit The Orb gehoord op Pinkpop en ben zo verdwaald geraakt, dat krijg ik thuis niet voor elkaar.

 

 

PA kan echt super klinken. Maar in galmbakken als de arena of een disco wordt 't wat moeilijk.

De tenten van bv lowlands hebben 't vooral moeilijk met het hoog. Dat wordt via het plastik doek zo hard gereflecteerd dat je wel in de buurt van de speakers moet blijven om niet gek te worden van de schelle echo.

Link to comment
Share on other sites

Bij openlucht events sta ik altijd versteld van de enorme rust die ondanks de gigantische geluidsdruk bewaard blijft.

Er zijn allerlei zaken bij popconcerten mogelijk die thuis niet kunnen. Om maar eens op de bas in te zoomen:

 

1. Stereo in de bas. Alle ruimte informatie gaat onder de grofweg 120 Hz verloren in een woonkamer (niet vanwege het fabeltje dat onze oren dan geen bron meer kunnen aanwijzen, maar omdat door staande golven in de kamer er niet meer 1 plek is aan te wijzen waar de hoogste geluidsdruk vandaan komt) vanwege het feit dat de golflengtes vergelijkbaar zijn met de kamerafmetingen. Bij een popconcert is de afmeting van de ruimte v

Link to comment
Share on other sites

Waarom spendeert iemand veel geld aan een dure boekenkast om er vervolgens ramsjpockets in op te bergen? Nou, gewoon omdat hij het geld ervoor heeft en in de illusie leeft dat het zijn leesbeleving ten goede komt. En natuurlijk staat het interessant als er bezoek komt, vlak dat aspect ook niet uit ;)

 

Ik heb geen hoog-eindinstallatie, verre van dat, luister uitsluitend klassieke muziek, en dat met veel genoegen. Op dit moment zit ik in mijn werkkamer waar een midisetje staat. Vind ik ook best, een beetje Vivaldi-muzikaal-behang. Voor het serieuzere werk, een pianoconcert of kamermuziek ga ik dan wel naar beneden, naar mijn genoemde niet-hoogeindinstallatie.

En ach, ik ben bij een liveconcert ook wel eens weggelopen omdat ik het niet mooi vond klinken (uit beleefdheid in de pauze, dat wel) :(

 

De vraag is van hetzelfde kaliber als: waarom koopt iemand een Ferrari GTST turboinjectieinspuiting met driedubbele uitlaat, tomtom en kokosmatten, waar een simpele Jap ook voldoet om van A naar B te komen, droog, warm en ook met maximaal 120 kilometer per uur.

 

Het is per saldo denk ik een retorische vraag.

 

Met opgewekte groet,

Link to comment
Share on other sites

De vraag is van hetzelfde kaliber als: waarom koopt iemand een Ferrari GTST turboinjectieinspuiting met driedubbele uitlaat, tomtom en kokosmatten, waar een simpele Jap ook voldoet om van A naar B te komen, droog, warm en ook met maximaal 120 kilometer per uur.

Kocht vorig jaar voor

Link to comment
Share on other sites

De vraag is van hetzelfde kaliber als: waarom koopt iemand een Ferrari GTST turboinjectieinspuiting met driedubbele uitlaat, tomtom en kokosmatten, waar een simpele Jap ook voldoet om van A naar B te komen, droog, warm en ook met maximaal 120 kilometer per uur.

Kocht vorig jaar voor

Link to comment
Share on other sites

De vraag is van hetzelfde kaliber als: waarom koopt iemand een Ferrari GTST turboinjectieinspuiting met driedubbele uitlaat, tomtom en kokosmatten, waar een simpele Jap ook voldoet om van A naar B te komen, droog, warm en ook met maximaal 120 kilometer per uur.

Kocht vorig jaar voor €2.000 een racefiets. Je moet je niet sportende vrienden dan wel even uitleggen waarom dat 'zoveel' geld moet zijn. En dat is (niet) gelukt. Er hoeft inderdaad minder snel uitgelegd te worden waarom er 30 - ipv 20.000 aan een auto wordt uitgegeven. Een auto is blijkbaar een algemeen erkend en begeerd statussymbool.

€2000 voor een beetje racefiets valt me nog mee. Ik ben wat aan het rondneuzen voor een 'gewone' fiets en daarbij zit je ook al snel aan (of over) de €1000. Voor hetzelfde geld koop je een instapmodel racefiets. Topmodellen kosten door hun bouw (met extreem lichte, exotische materialen) gewoon veel meer...

 

@Dick:

Waarom koopt iemand een Ferrari (...) waar een simpele Jap ook voldoet om van A naar B te komen (...)? Simpel: omdat een Ferrari niet wordt gebruikt om simpel van A naar B te gaan. Een Ferrari (of welke sportwagen dan ook) wordt (als het goed is) gebruikt om lekker mee te scheuren. Dat kan overigens met sommige Jappen ook prima. Een Mitsubishi Lancer Evo, Subaru Impreza WRX, Honda NSX... Heb je dus niet per se een Ferrari voor nodig, al spreekt dat velen dan weer meer tot de verbeelding...

Link to comment
Share on other sites

Los van het status verhaal wat iemand doet kiezen een jap of een audi is bij een auto een veel duidelijker verschil te merken als je er meer geld in pompt.

Die maximum snelheid is een lokkertje net als vermogen bij audio.

Maar als je al die extra toeters en bellen gaat meerekenen heb je gewoon meer auto voor meer geld.

Ik wil wel een automaat, 150pk, cruisecontrol etc.

Dat je met een panda even snel van A naar U kan als met een porsche dan lijkt het wel een onzin aanschaf. Maar dat is het niet.

Wie veel op de weg zit zal een comfortabele kar kunnen gebruiken. Maar een gewild Duits exemplaar is altijd enkele tientallen procenten te duur in vergelijking met een ander merk dat ongeveer hetzelfde kan en doet. En gezien de huidige snelheidslimiten in ons land zijn veel auto's in termen van prestaties overdadig gespecificeerd. Ik kies voor een goedkopere auto om mooiere audio te kunnen hebben want dat heeft gevoelsmatig meer toegevoegde waarde. En kan en wil niet dansen. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

En dat is het hem nu juist!

Ik was 10 jaar geleden uitermate gelukig met mijn Sony Discman met oordopjes waarop ik naar mijn favoriete pianist luisterde en met tranen in de ogen door mijn vriendin naar de slaapkamer werd geroepen.

 

En nu ik met Van Medevoort en PiedPiper (geen reacties aub, ik weet al dat het veel beter kan) ben begonnen zie ik al dat dit een eindeloze weg is...

Link to comment
Share on other sites

En dat is het hem nu juist!

Ik was 10 jaar geleden uitermate gelukig met mijn Sony Discman met oordopjes waarop ik naar mijn favoriete pianist luisterde en met tranen in de ogen door mijn vriendin naar de slaapkamer werd geroepen.

 

En nu ik met Van Medevoort en PiedPiper (geen reacties aub, ik weet al dat het veel beter kan) ben begonnen zie ik al dat dit een eindeloze weg is...

Never try to beat a Sony. :) Als

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...