carl Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Heb alle tijd in mijn vakantie en ben weer wat aan het experimenteren onder meer met de naaldkracht. Het valt mij op dat bij verhoging van de naaldkracht het hoog wat meer body krijgt zonder dat de rest eronder lijdt Nu heb ik de naaldkracht bij mijn Benz Wood L2 altijd op 2 staan (kennelijk optimaal) en betekent bij verhoging van de naaldkracht dat ik op de maximaal geadviseerde waarde van 2,2 zit en zelfs daarboven. Kan dat kwaad voor plaat of naald? Een ander vraagje is dat ik bij mijn metingen een Shure naaldweger gebruik. Moet je nu meten met een plaat erop of zonder ? Dat maakt ook nogal uit. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Op de afbeelding wordt gemeten met de plaat op het plateau, dat kan nooit goed gaan. Je kent toch het topic nuttige.......... etc? Waarom je dan nog met zo'n Shurewegertje aan het tobben bent als je voor €10,- vele malen nauwkeuriger kunt wegen, is mij een raadsel. Te weinig naaldkracht is veel en veel slechter dan wat te veel. Maar je moet het gewoon nauwkeurig doen. Jan Allaerts schrijft bij zijn elementen 0,01 gram nauwkeurigheid voor ( wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2006 Author Report Share Posted 29 december 2006 Dat plaatje was nu precies waarom ik de vraag stelde. Zonder plaat zit het wegertje op plaatniveau. Zo'n precisie instrument geloof ik niet zo in. Volgens moet je globaal afstelen en dan met het oor fijntunen. Zou het feit dat er meer naaldkracht nodig is kunnen wijzen op een vorm van slijtage van het element? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OpaHenk Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Ha die Carl, Gemeten met een digitale meter (gecalibreerd) een verschil op van gemiddeld 0,3 gram wat een Shure te weinig aangeeft, dat vind ik fors. Een te hoge naaldkracht is altijd beter dan een iets te lage. Verder kun je je armtube redelijk gemakkelijk demonteren, dus kom eens langs dan kijk ik deze voor je na. MvG, Opa Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Zo'n precisie instrument geloof ik niet zo in. Volgens moet je globaal afstelen en dan met het oor fijntunen. De naalddruk op het gehoor instellen???? De naaldkracht stel je gewoon nauwleurig in op 0,1 gram; dan de antiskating gelijk aan het afspeelgewicht (als de arm tenminste in orde is) vervolgens mbv testplaat op het gehoor of door meting (gelijke vervorming in beide kanalen evt) en vervolgens de VTA helemaal op het gehoor afstellen. Naalddruk, antiskating en VTA allemaal op het gehoor? Daar is geen beginnen aan en gaat altijd fout. De enige bestaansgrond voor het Shurewegertje was de krankzinnig hoge prijs van de digitale wegertjes indertijd. Het Shurewegertje is inmiddels 3 a 4 keer zo duur als een uiterst betrouwbaar en veel beter bruikbaar digitaal weegschaaltje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Gemeten met een digitale meter (gecalibreerd) een verschil op van gemiddeld 0,3 gram wat een Shure te weinig aangeeft, dat vind ik fors.Opa Henk Mijn Shure heb ik kunnen controleren met de digitale weegschaal van Clearaudio. En 2,0 gram op mijn Shure stond gelijk aan 2,00 gram op die van Clearaudio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2006 Author Report Share Posted 29 december 2006 Even een paar dingen. Ik heb een Graham 2.1 arm en dat is een unipivot. Daar komt dus ook nog eens een keer de azimuth bij. Als je de naaldkracht of VTA verandert moet je ook weer de azimuth instellen. De anti skating is wel weer wat simpeler die stel je standaard in en verandert bij een Graham ook met de stand van de arm op de plaat. Die anti skating is dus niet constant en gelukkig maar. De benodigde anti skating is namelijk op elke plek van de plaat anders. Bij de meeste armen wordt de anti skating als een gemiddelde ingesteld wat in principe minder goed is. Het element plaats je bij een Graham met een malletje. Wel eerst de arm eraf. Dat schijnt precieser te zijn dan welke sjabloon dan ook volgens Bob Graham de ontwikkelaar. Ik heb dat zelf niet gedaan maar de dealer (die hem zelf ook heeft). Naaldkracht stel ik met behulp van de Shure weger in op de aanbevolen waarde en de VTA zet ik gewoon horizontaal. Vervolgens worden de naaldkracht en de VTA met behulp van de volgende methode ingesteld http://www.walkeraudio.com/fine_tuning_your_turntable.htm Vervolgens stel ik de azimuth in met een testplaat. De azimuth is niet goed als de balans niet goed is.Dit instellen doe ik niet elke dag maar met de kerst wil ik wel eens experimenteren. Vaak noodgedwongen eerder met temperatuurschommelingen. Overigens staat er in de Hifi News van januari een artikel over instellen - ga ik vanavond lezen. De kwaliteit van de naald ga ik volgende week eens laten controleren, vlak bij mijn huis. Bedankt voor het aanbod Erjee. Ik wacht op comentaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 december 2006 Author Report Share Posted 30 december 2006 Ik had wel comentaar verwacht op dat artikel. Ik moet weg huis van broer ondergelopen. PS Ik ben terug. Hij had het bad in zijn tweede badkamer aangezet en was toen vervolgens zijn zaak gaan afsluiten. Het water stond tot in de kelder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts