Jump to content

Ik mis goede basweergave...hulp nodig !!!


Ghostbuster
 Share

Recommended Posts

probeer een mooie zwarte granieten tegels onder je speakers, speakers op spikes, inderdaad biwiren en een vloerkleed, dus alle 3 deze aanpassingen, zou toch al een behoorlijke verbetering moeten geven

op audiofreaks is iemand die ook met Xanadu speakers speelt, allen in stereo

hij had een uitbouw neergezet en mistte een strak laag

een actieve subwoofer was toen een goede oplossing, de BK Electronics monolith

stukje groter dan de rel stadium III en ook iets groter, perfecte subwoofer

gebruik deze zelf icm met een paar scanspeak ultimos

Link to comment
Share on other sites

Ik ben van mening dat, wanneer je weinig aan de matige kamer akoestiek kan doen, het heel vreemd is om te investeren in zaken die veel minder effect hebben. En die matige kamer akoestiek gaat op voor 80% van de luisterruimtes, daar is de topic starter echt niet alleen in. Als je met ''ding 1'' (akoestiek) zeg 75% verbetering kan halen en met ''ding 2'' (versterker en cd speler bv) zeg 7.5%, dan zal ik nooit begrijpen waarom er dan aanzienlijke bedragen richting de 7.5% gaan.

 

Simpel toch... moeders is n.l. de "baas" van de akoestiek... ;)

 

Inderdaad, bij ding 1 komt wel wat meer kijken dan enkel beschikbaar budget.

Link to comment
Share on other sites

Ik ken de betreffende Xanadu's trouwens wel en ben erg bang dat welke akoestische aanpassing je ook doet, het laag toch niet gaat worden wat je uiteindelijk zoekt, de kwaliteiten liggen nu eenmaal op een ander vlak met deze speaker.

Link to comment
Share on other sites

Als dat zo is Arjen, dan moet Ghostbuster dus juist niets aan de inrichting van de ruimte en de set veranderen voordat hij in exact dezelfde opstelling een paar andere speakers heeft beluisterd. De door hem genoemde B&W's lijken me dan een goede keus om mee te beginnen. Zoals gezegd, ik ken deze Xanadu's niet.

Link to comment
Share on other sites

Als dat zo is Arjen, dan moet Ghostbuster dus juist niets aan de inrichting van de ruimte en de set veranderen voordat hij in exact dezelfde opstelling een paar andere speakers heeft beluisterd. De door hem genoemde B&W's lijken me dan een goede keus om mee te beginnen. Zoals gezegd, ik ken deze Xanadu's niet.

 

Dat is volgens mij ook wel het beste voorstel uit dit topic.

Voordat je ook maar iets aan akoestiek zou willen gaan doen zou je dat moeten proberen, omdat het probleem niet zozeer een surplus aan akoestische (laag)energie is.

Dezelfde luidspreker in een andere opstelling of, als dat niet kan, een andere luidsdpreker in dezelfde opstelling en beluisteren hoe het laag dan gaat worden.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor het meedenken iedereen.

 

Ik vind het een moeilijk probleem, ik denk zeker dat mijn ruimte te hard is, als ik hard in mijn handen klap galmt het behoorlijk na. Dit zal wel komen door de rechte muren precies tegenover elkaar en ik bijna niets aan de muur heb hangen (maar dit vind ik juist mooi) en aan het eind van de kamer een keuken die gedeeltelijk betegelt is wat ook niet zal meehelpen.

 

Misschien dat het laag van mijn xanadu's nooit zo laag gaan als bv. de B&W 801, maar het moet zeker beter kunnen dan wat ik nu ervaar. Dat merkt ik al als ik dekbedden neer leg in de kamer. Ik vind de xanadu's eigenlijk best heel mooi en ik heb ook een center en rears uit dezelfde serie, zonde om dit weer weg te doen als het komt door de akoestiek. Zo heel kritisch ben ik nu ook weer niet maar nu mis ik gewoon teveel bas.

 

Misschien moet ik eerst maar eens wat meer aan de muur gaan hangen en eventueel een boekenkast kopen ofzo (Ik lees nooit een boek :( ) Ik denk er ook over om soundscapes te benaderen, heeft er iemand ervaring met deze firma ? http://www.soundscapes.nu/home.html

 

groetjes,

Arjan

Link to comment
Share on other sites

Laten we niet weer met die flauwekul beginnen

:D

 

Ghostbuster, Soundscapes is het bedrijf van thingman hierboven. Ik zou hem maar eens een pm sturen.

 

Maar wel eerst andere luidsprekers proberen!

 

Oh oke, het wordt me wat duidelijker hahaha.

 

Ik wil zeker de B&W 801 of de 802 proberen, maar dit is wel makkelijker gezegd dan gedaan want ze wegen nogal wat. Ik heb ook zitten denken om ze 2e hands te kopen. Ik ben best tot veel bereid en ook mag het wel wat kosten als ik dan wel van me muziek kan gaan genieten, wat ik momenteel eigenlijk niet doe ?

 

Thingman, is het misschien een idee als ik je een paar foto's stuur van mijn woonkamer om te zien of je er iets mee kan akoesties gezien ? Een paar aanpassingen vind ik prima maar zit niet op een hele verbouwing te wachten eerlijk gezegd.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een keer mijn spullen bij de onderbuurman neergezet. De ruimte is daar veel 'harder' ook al is het ook niet dat extreme moderne kale gebeuren. De ruimte is ook groter. Mijn (studenten) kamer is klein en vol.

 

Dat was echt een ear-opener! Met name het laag was totaal anders. Ik heb sowieso liever te weinig dan te veel maar in mijn hokje is het soms karig. Bij de onderbuurman was het alsof er 2 subwoofers bij stonden, een enorm verschil. Het was ook gezellig uiteraard, drankje erbij..

 

Dat zou een leerzame en leuke middag kunnen zijn; je spullen eens in een andermans ruimte zetten die b.v. veel meer gestoffeerd is en/of andere afmetingen heeft. Dan hoor je waarschijnlijk meteen hoeveel verschil de akoestiek en omvang van de ruimte maken!

 

Succes met de eventuele aanpassingen in ieder geval :)

Link to comment
Share on other sites

Thingman, is het misschien een idee als ik je een paar foto's stuur van mijn woonkamer om te zien of je er iets mee kan akoesties gezien ? Een paar aanpassingen vind ik prima maar zit niet op een hele verbouwing te wachten eerlijk gezegd.

 

Als dekbedden in de kamer je het idee kunnen geven dat bas beter wordt, dan lijkt dat nog het meest op een simpel nagalmprobleem dat op 65 manieren is op te lossen -- elke manier even goed, maar verschillend in vorm, uitvoering, materiaal en prijs. Door de galm in het middengebied te temmen ontstaat een andere klankbalans waarin de bas meer vertegenwoordigt lijkt te zijn. In dat geval is het probleem relatief simpel op te lossen dus.

Van mij mag je foto's sturen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een keer mijn spullen bij de onderbuurman neergezet. De ruimte is daar veel 'harder' ook al is het ook niet dat extreme moderne kale gebeuren. De ruimte is ook groter. Mijn (studenten) kamer is klein en vol.

 

Dat was echt een ear-opener! Met name het laag was totaal anders. Ik heb sowieso liever te weinig dan te veel maar in mijn hokje is het soms karig. Bij de onderbuurman was het alsof er 2 subwoofers bij stonden, een enorm verschil. Het was ook gezellig uiteraard, drankje erbij..

 

Dat zou een leerzame en leuke middag kunnen zijn; je spullen eens in een andermans ruimte zetten die b.v. veel meer gestoffeerd is en/of andere afmetingen heeft. Dan hoor je waarschijnlijk meteen hoeveel verschil de akoestiek en omvang van de ruimte maken!

 

Succes met de eventuele aanpassingen in ieder geval :)

 

Dat is juist ook het probleem, mijn speakers klonken in de winkel ook prima, maar thuis valt het me gewoon tegen en dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de speaker, want die is gewoon goed daar twijfel ik niet aan. Maar op een of andere manier matched het niet zo lekker met mijn woonkamer. En een wat zwaardere bas zoek ik juist, het moet wel strak blijven natuurlijk en niet te erg overheersen, maar zoals gezegd luister ik veel rock/hardrock dus een beetje ballen mag/moet het wel hebben.

Link to comment
Share on other sites

Dat is juist ook het probleem, mijn speakers klonken in de winkel ook prima, maar thuis valt het me gewoon tegen en dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de speaker, want die is gewoon goed daar twijfel ik niet aan. Maar op een of andere manier matched het niet zo lekker met mijn woonkamer. En een wat zwaardere bas zoek ik juist, het moet wel strak blijven natuurlijk en niet te erg overheersen, maar zoals gezegd luister ik veel rock/hardrock dus een beetje ballen mag/moet het wel hebben.

 

Heb je een zwevende houten vloer (draagbalken boven een kruipruimte) en/of eenzelfde houten plafondconstructie?

Hoeveel vrije ruimte heb je achter je tussen de luisterplaats en de achterwand?

Hoe ver staan de luidsprekers uit de hoeken verwijderd en bevindt er zich achter elke luidspreker een kamerhoek (m.a.w. is de opstelling symmetrisch)?

 

EDIT: foto's ontvangen (vragen van hierboven beantwoord), maar ik zou de links ernaar ook hier plaatsen Ghostb.

 

Op grond van die foto's zie ik geen andere reden voor een zwakke basweergave dan je luisterplaats. Voor veel audiofielen een prachtige plek, zo vrij in de ruimte, maar voor jou misschien de reden dat de bas wat dun is. Je zou waarschijnlijk een vette bas hebben als je de boel een kwartslag draaide en zelf dus tegen de muur aan zit. Het zou zelfs zomaar teveel van het goede kunnen zijn -- het andere uiterste dus.

Voor zover ik het kan inschatten hoef ik niet naar jou toe te komen, behalve om je te helpen met allereerst eens de beste opstelling te zoeken in de kamer. Het zit 'm in de opstelling kan ik concluderen, maar dat betekent niet dat er ook een oplossing voor is natuurlijk. Je moet er ook wonen....

Pas als je enigszins tevreden bent over opstelling en klankbalans zou een bezoekje nut kunnen hebben, maar ook op dat punt denk ik dat het met de galm in die kamer wel meevalt en dat je met experimenten met schuimabsorptie een aardig eindje komt. Noppenschuim in een lijstje dus....

 

Nieuwe vraag: krijg je meer bas naarmate je verder naar achteren loopt richting keuken in de huidige opstelling?

 

 

Toine

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Dat is juist ook het probleem, mijn speakers klonken in de winkel ook prima, maar thuis valt het me gewoon tegen en dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de speaker, want die is gewoon goed daar twijfel ik niet aan. Maar op een of andere manier matched het niet zo lekker met mijn woonkamer. En een wat zwaardere bas zoek ik juist, het moet wel strak blijven natuurlijk en niet te erg overheersen, maar zoals gezegd luister ik veel rock/hardrock dus een beetje ballen mag/moet het wel hebben.

 

Heb je een zwevende houten vloer (draagbalken boven een kruipruimte) en/of eenzelfde houten plafondconstructie?

Hoeveel vrije ruimte heb je achter je tussen de luisterplaats en de achterwand?

Hoe ver staan de luidsprekers uit de hoeken verwijderd en bevindt er zich achter elke luidspreker een kamerhoek (m.a.w. is de opstelling symmetrisch)?

 

EDIT: foto's ontvangen (vragen van hierboven beantwoord), maar ik zou de links ernaar ook hier plaatsen Ghostb.

 

Op grond van die foto's zie ik geen andere reden voor een zwakke basweergave dan je luisterplaats. Voor veel audiofielen een prachtige plek, zo vrij in de ruimte, maar voor jou misschien de reden dat de bas wat dun is. Je zou waarschijnlijk een vette bas hebben als je de boel een kwartslag draaide en zelf dus tegen de muur aan zit. Het zou zelfs zomaar teveel van het goede kunnen zijn -- het andere uiterste dus.

Voor zover ik het kan inschatten hoef ik niet naar jou toe te komen, behalve om je te helpen met allereerst eens de beste opstelling te zoeken in de kamer. Het zit 'm in de opstelling kan ik concluderen, maar dat betekent niet dat er ook een oplossing voor is natuurlijk. Je moet er ook wonen....

Pas als je enigszins tevreden bent over opstelling en klankbalans zou een bezoekje nut kunnen hebben, maar ook op dat punt denk ik dat het met de galm in die kamer wel meevalt en dat je met experimenten met schuimabsorptie een aardig eindje komt. Noppenschuim in een lijstje dus....

 

Nieuwe vraag: krijg je meer bas naarmate je verder naar achteren loopt richting keuken in de huidige opstelling?

 

 

Toine

 

Bedankt Toine,

Ik zal eens nadenken of ik alles een plek kan geven als ik mijn installatie + speakers een kwartslag draai. De basweergave wordt inderdaad veel beter als ik in de keuken ga staan.

Link to comment
Share on other sites

In mijn woonkamer met de Kappa's hetzelfde probleem gehad. Op de luisterplek een behoorlijk dun laag. Zeker wanneer je weet dat in die dingen elk twee 30 cm woofers zitten. Achtein de kamer was het veel beter.

 

Nu staan er Piedpipers over dwars en heb ik beter laag met die twee kleine woofertjes. Wanneer ik die in de lengte zet, moet ik ze heel dicht bij de muur plaatsen om 'n beetje laag te krijgen.

 

Succes.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Toine,

Ik zal eens nadenken of ik alles een plek kan geven als ik mijn installatie + speakers een kwartslag draai. De basweergave wordt inderdaad veel beter als ik in de keuken ga staan.

 

Volgens mij ga je dan ook meer bas krijgen als je het een kwartslag draait, maar voordat je nou rigoreuze veranderingen gaat uitdenken kun je wellicht gewoon eerst een proefopstelling doen om te beluisteren of het echt de moeite waard gaat zijn. Als het echt veel beter klinkt vindt je namelijk altijd wel een manier om het goed neer te zetten ;)

 

Vanwege de korte afstand die bij zo'n breedteplaatsing tussen de luidsprekers en de achterwand ontstaat zou je kunnen overwegen om je absorptie te concentreren op het deel van de achterwand tussen en achter de luidsprekers, misschien nog erbuiten als er meer absorptie nodig blijkt. Van zijreflecties heb je in deze opstelling geen last, als je het goed aanpakt. Beslist een voordeel!

En dan op de wand achter de luisterplaats (daar zit je waarschijnlijk ook vlak voor) heel ondiepe diffusie.

Misschien dat de optimale luisterplaats toch iets verder voor de wand zal liggen dan zittend op de bank; ik denk persoonlijk dat je, zittend op de bank die tegen de achterwand staat, teveel bas gaat krijgen, maar misschien vindt jij dat dan nog mooi genoeg. :)

 

Succes, ben benieuwd naar het experiment trouwens...

Toine.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Toine,

Ik zal eens nadenken of ik alles een plek kan geven als ik mijn installatie + speakers een kwartslag draai. De basweergave wordt inderdaad veel beter als ik in de keuken ga staan.

 

Volgens mij ga je dan ook meer bas krijgen als je het een kwartslag draait, maar voordat je nou rigoreuze veranderingen gaat uitdenken kun je wellicht gewoon eerst een proefopstelling doen om te beluisteren of het echt de moeite waard gaat zijn. Als het echt veel beter klinkt vindt je namelijk altijd wel een manier om het goed neer te zetten ;)

 

Vanwege de korte afstand die bij zo'n breedteplaatsing tussen de luidsprekers en de achterwand ontstaat zou je kunnen overwegen om je absorptie te concentreren op het deel van de achterwand tussen en achter de luidsprekers, misschien nog erbuiten als er meer absorptie nodig blijkt. Van zijreflecties heb je in deze opstelling geen last, als je het goed aanpakt. Beslist een voordeel!

En dan op de wand achter de luisterplaats (daar zit je waarschijnlijk ook vlak voor) heel ondiepe diffusie.

Misschien dat de optimale luisterplaats toch iets verder voor de wand zal liggen dan zittend op de bank; ik denk persoonlijk dat je, zittend op de bank die tegen de achterwand staat, teveel bas gaat krijgen, maar misschien vindt jij dat dan nog mooi genoeg. :)

 

Succes, ben benieuwd naar het experiment trouwens...

Toine.

 

Dit ga ik zeker even proberen de komende dagen. Ik ben ook wat aan het experimenteren met de instellingen van mijn voorversterker. Ik laat nu het signaal met stereo door mijn voorversterker lopen (dus niet via de bypass) en kan dan het geluid iets corrigeren in het laag en middengebied, "contour" noemen ze dat bij Rotel, ik heb het laag op +1 gezet en het lijkt me wel wat beter te bevallen tot nog toe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

aan je xenadu's ligt het echt niet. Die hebben en vol en gloedvol laag waar helemaal niks mis mee is. De akoestiek is belabberd. Echt ga met de vrouw des huizes een mooi en dik vloerkleed kopen en dat scheelt al een stuk. Een te kaal interieur is niet goed maar een te vol interieur ook niet. En aan de rest van je spullen kan het echt niet liggen. Die 1090 is een krachtpatser van jewelste. Het zou echt moeten kunnen knallen met een goede akoestiek.

 

Robin

Link to comment
Share on other sites

aan je xenadu's ligt het echt niet. Die hebben en vol en gloedvol laag waar helemaal niks mis mee is. De akoestiek is belabberd. Echt ga met de vrouw des huizes een mooi en dik vloerkleed kopen en dat scheelt al een stuk. Een te kaal interieur is niet goed maar een te vol interieur ook niet. En aan de rest van je spullen kan het echt niet liggen. Die 1090 is een krachtpatser van jewelste. Het zou echt moeten kunnen knallen met een goede akoestiek.

 

Robin

 

Een kleedje is allemaal leuk en aardig, maar dat heeft veel meer effect voor het hoog dan voor het laag volgens mij. Laag krijg je wel beter door andere plaatsing van de luidsprekers in de woonkamer, maar dat heeft hij vast allemaal al geprobeert. Deze Xanadu's hebben echt geen wonderbaarlijk diep laag hoor, maar andere eigenschappen van de speaker zijn wel dik in orde. Ik vrees dat je naar iets op zoek bent wat je nooit zult vinden.... :(

Link to comment
Share on other sites

aan je xenadu's ligt het echt niet. Die hebben en vol en gloedvol laag waar helemaal niks mis mee is. De akoestiek is belabberd. Echt ga met de vrouw des huizes een mooi en dik vloerkleed kopen en dat scheelt al een stuk. Een te kaal interieur is niet goed maar een te vol interieur ook niet. En aan de rest van je spullen kan het echt niet liggen. Die 1090 is een krachtpatser van jewelste. Het zou echt moeten kunnen knallen met een goede akoestiek.

 

Robin

 

Een kleedje is allemaal leuk en aardig, maar dat heeft veel meer effect voor het hoog dan voor het laag volgens mij. Laag krijg je wel beter door andere plaatsing van de luidsprekers in de woonkamer, maar dat heeft hij vast allemaal al geprobeert. Deze Xanadu's hebben echt geen wonderbaarlijk diep laag hoor, maar andere eigenschappen van de speaker zijn wel dik in orde. Ik vrees dat je naar iets op zoek bent wat je nooit zult vinden.... :(

 

dan worden het een paar bonkenbakken van de Aldi ;)

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...