Jump to content

Test CD


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hierbij m'n "index".... graag opmerkingen...!!!

 

01. The Beatles / Because en Get Back 04:20

Ruimtelijk begin, natuurlijke achtergrond geluiden, stemmen (acapella), drums

Geschikt om kleuring in laag, mid en hoog waar te nemen. Wordt

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Waarom niet bijv aan het eind van de 1e week na nieuwjaar? Het kan dus bij jou (Hans) of bij Jacco.

En we zouden kunnen afspreken dat je alleen een track mag voorstellen als je er een verhaal bij hebt

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ik ga er van uit dat je bij het samenstellen van een test-cd niet speciaal je eigen muziek voor het voetlicht wil brengen. Of je nou jazz, klassiek, pop, nederlands of wat dan ook er op zet, heavy metall of easylistening, dat is niet het criterium . Het gaat erom dat je een track hebt die kort is en duidelijk 1 of meerdere aspecten van hifiweergave laat beoordelen. Zit je bij zo'n luisterbijeenkomst dan komt het er bijna altijd op neer dat 80% van de toehoorders naar muziek zit te luisteren die ze zelf nooit zouden draaien.

Het moet emotie overbrengen, je moet er bij betrokken worden, dat zijn belangrijke zaken natuurlijk maar die lukken makkelijker op de bank thuis dan op een ongemakkelijke stoel in zo'n panel. Daar moet het kort en krachtig zijn en duidelijk waar het om gaat.

Een tijdje geleden hadden we trouwens ook een luidsprekertest met een echte sleutelbos en een opgenomen rammelende sleutelbos. Dat was best een aardige eye-opener in sommige opzichten. Maar voor zoiets zou ik toch ook niet willen pleiten.

 

Volgens mij geschikte muziek

1. Vesselina Kasserova/Schubert Der Jungling an der Quelle; 1'35 sec. (!)

zeer heldere sporaan met pianobegeleiding; de piano mag niet te breed worden afgebeeld; geschikt voor plaatsing, klankkleur, helder of donker geluid. Ook kort genoeg voor de sopranenhaters.

 

2. Johan Strauss/Harnoncourt/Tritsch-Tratsch-Polka 2'31 sec.

Orkestraal geweld met een veelheid aan instrumenten. Zeer mooie opname(Teldec); uiterst geschikt voor beoordeling van dynamiek, drive, plaatsing van de verschillende instrumenten, ruimtelijkheid en overbrengen van zaalakoestiek.

 

3. Leonard Bernstein/West Side Story/ Prologue rond drie minuten; fantastisch qua intrumentale bezetting en voor de beoordeling van diepte in de afbeelding, een veelheid aan korte solo-instrumenten en percussie. Zeer geschikt want deze muziek verveelt nooit iemand het is klassiek, jazz en pop door elkaar.

 

Filmmuziek is trouwens vaak bij uitstek geschikt voor een luisterCD, maar dit terzijde.

Wie volgt?

Link to comment
Share on other sites

Ik.

 

Okay, de plaat en z’n verhaal. :D

Ik heb 3 kandidaten voor jullie waarvan 2 hun sporen al lang verdiend hebben.

Hier komen ze:

 

Als 1e Chip Davis & Mannheim Steamroller met het album Fresh Aire III (American Gramaphone, 1979)

Het nummer “Toccata” is een stuk Neo-Klassiek.

Een combinatie van klassieke instrumenten (fluit/oboe) met synths en bassdrum.

Dit nummer was toendertijd berucht om zijn enorme dynamiek. De gortdroge klappen van de bassdrum kunnen een set “leegzuigen”. Duur 4:35.

 

Als 2e stel ik “Easy Money” van Rickie Lee Jones voor. (Warner Bros, 1979)

Deze uitstekende opname bied akoestische instrumenten (contrabas, gitaar) en een glasheldere percussie. Samen met de zwoele maar toch heldere stem van Miss Jones een genot voor het oor maar een zware test voor de set.

Bied de nodige low-level informatie zoals fijndetail en ruimte. Duur 3:20.

 

Als 3e keus een stuk bassfusion van Marcus Miller van het album M2 (3 deuces records, 2001).

Het nummer “3 deuces” wordt de grommende Fender-bass van Miller begeleid door een knorrende sax.

Ook bassdrum en snoeiharde snaredrum teisteren de hele speaker. Duur 5:51.

Akoestiek niet in orde? Mooi, dan gaat hiervan je set over de zeik...

 

Uiteraard kunnen/moeten de nummers worden ingekort.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Leuk, de bijeenkomst is zeker ergens in het zuiden (Breda of omgeving Den Bosch) dus dat gaat dan wel lukken.

 

De aanmeldingen van tracks met een beetje pop (heeft altijd de voorkeur van de meerderheid tijdens de luistersessies) stromen nog niet binnen, trouwens.

Eigenlijk moeten er 2 lijstjes komen

1 met voorgestelde fragmenten en

2 eenlijstje met te beoordelen aspecten.

De bijeenkomst wordt dan een kwestie van beoordelen of de track voldoet en of de CD als geheel alle aspecten vertegenwoordigt.

Als de lijstjes compleet zijn v

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Een test-cd blijft toch altijd een moeilijk iets. Je hebt met zo veel smaken te maken (en dan bedoel ik nog niet eens de muziek). Ik heb hier vandaag eens een beetje over nagedacht, en wel een hoop mooie nummers kunnen bedenken, maar die duren eigenlijk allemaal te lang voor zo'n test-cd.

 

Dingen die mij dan te binnen schieten, zijn bijvoorbeeld :

 

Hugh Masekela - Stimela/The Coal Train (Hope)

 

Michel Jonasz - Le Temps Passe (Le Fabuleuse Histoire De Mister Swing)

 

Eric Clapton - Wonderful Tonight (24 Nights)

 

Rachelle Ferrell - Too Late (Rachelle Ferrell)

 

Francis Cabrel - Les Vidanges Du Diable (Samedi Soir Sur La Terre)

 

Earth And Fire Orchestra - Frames (Frames)

 

Hatfield's End - Ruins Of Time (Stonehenge 4)

 

Stuk voor stuk allemaal nummers die als het niet om de geweldig muzikale uitvoeringen zou zijn, dan wel voor de werkelijk ongelooflijk mooie opnames op een dergelijke cd zouden moeten staan. Misschien voor de ''Hear Demo-Disk'' of zo iets ?

 

Van de korte (vaak instrumentale tracks) die ik zo nog kan bedenken :

 

Tom Rotella Band - ''Little Chubby'' (1.37) en ''Friends'' (3.55) van het album Tom Rotella Band.

de eerste track is een zeer korte maar heftige drumsolo, waarbij je versterker tot het uiterste wordt gedwongen. De tweede is een bas-solo, die in- en uitgeleide wordt gedaan door een synthesizer, waarbij bijna alle vlies-luidsprekers het begeven.

 

Gary Boyle - ''Grumble'' (2.35) afkomstig van het album Electric Glide.

Een zeer heftig samenspel tussen drummer en bassist, hier en daar geflankeerd door de gitarist. Bij deze track gaat bijna alles wat zou kunnen gaan resoneren dat ook doen.

 

James Newton Howard And Friends - ''Slippin' Away II'' (2.50) van (oh wat zijn die freakbandjes toch origineel als het op namen en albumtitels aankomt) het album James Newton Howard And Friends.

Een beetje hetzelfde verhaal, alleen zit nu het venijn vooral in de ''kick'' van de bass-drum, ook hier kun je woofers mee slopen.

 

Dominic Miller - ''Rush Hour'' (3.26) afkomstig van het album New Dawn.

Fantastisch gitaarspel, met een heerlijke ''attack''

 

Miles Davis - ''Nuit Sur Les Champs-Elysees''(2.25) afkomstig van de soundtrack Ascenseur Pour L'

Link to comment
Share on other sites

Ik stel voor dat iedereen zich beperkt tot maximaal 3 nummers...

 

Anders krijgen we direct na 5 luistersessies, 10 test CD's.... :rolleyes:

 

Dus gewoon de beste kiezen.

 

Ik stel voor dat ik die nummers in de openingspost erbij ga zetten.

 

6 januari...?? ligt dat al vast en krijgen we het voor elkaar een keuze te maken tussen de twee aangeboden mogelijkheden...???

 

Ook zal ik zoals inmiddels gebruikelijk is de gegadigden bijhouden.

 

:)

 

(en ik zal zelf mijn 3 "toppers" er eens uit gaan zoeken)..

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ik wil het niet ingewikkeld maken, maar..........

 

de voorbeelden van test-cd's die wel eens geplaatst zijn en voorzien waren van een toelichting kwamen op mij het meest bruikbaar over.

 

Ik zit al 30 jaar in het onderwijs en het aantal nutteloze en langdurige vergaderingen die ik heb bijgewoond grenst aan het zinsbegoochelende. De weinige uitzonderingen daarop vormden de bijeenkomsten met een duidelijk doel, een korte agenda en een zakelijk verloop.

Waarom niet een bijeenkomst van een flinke middag bij Hans of Jacco waarop we een lijstje samenstellen met aspecten en wat tracks beluisteren die passen bij de genoemde criteria.

Jacco kan meen ik foutloos op hoog niveau branden, dus die neemt na afloop de ingebrachte tracks mee en brandt een voorlopige CD. (originele CD bij Jacco inleveren met S&A-enveloppe voor de retournering van origineel en test-CD= pakketje van TPG voor 2 CD's)

Dan doen we een week of 6 later weer een bijeenkomst op de andere locatie met de inmiddels in het hoofd geprente test-CD, beoordelen daar de ter plekke staande set aan de hand van de nieuwe CD en testen zo even de nieuwe CD. Lopen de beoordelingen totaal uiteen dan is de CD mislukt.

Iets waar een beetje aandacht aan is geschonken is altijd beter dan een ff snel in elkaar gefrommled misbaksel.

Te ingewikkeld?

Link to comment
Share on other sites

Zaterdag de 20e is voor mij eigenlijk de beste optie, maar heb ik nog een andere keus?

Ik zit altijd met mijn ploegendiensten te kijken... <_<

Anders kan ik de cd's ook vantevoren opsturen naar Jacco.

Eerst maar eens zien welke datum nu definitief wordt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ik denk het niet want het is erg oppassen geblazen met copyrights.

 

Er zijn meerdere topics al aan dit fenomeen gewijd en er is ergens een link te vinden met commerci

Link to comment
Share on other sites

Ik wil het niet ingewikkeld maken, maar..........

 

de voorbeelden van test-cd's die wel eens geplaatst zijn en voorzien waren van een toelichting kwamen op mij het meest bruikbaar over.

 

Ik zit al 30 jaar in het onderwijs en het aantal nutteloze en langdurige vergaderingen die ik heb bijgewoond grenst aan het zinsbegoochelende. De weinige uitzonderingen daarop vormden de bijeenkomsten met een duidelijk doel, een korte agenda en een zakelijk verloop.

Waarom niet een bijeenkomst van een flinke middag bij Hans of Jacco waarop we een lijstje samenstellen met aspecten en wat tracks beluisteren die passen bij de genoemde criteria.

Jacco kan meen ik foutloos op hoog niveau branden, dus die neemt na afloop de ingebrachte tracks mee en brandt een voorlopige CD. (originele CD bij Jacco inleveren met S&A-enveloppe voor de retournering van origineel en test-CD= pakketje van TPG voor 2 CD's)

Dan doen we een week of 6 later weer een bijeenkomst op de andere locatie met de inmiddels in het hoofd geprente test-CD, beoordelen daar de ter plekke staande set aan de hand van de nieuwe CD en testen zo even de nieuwe CD. Lopen de beoordelingen totaal uiteen dan is de CD mislukt.

Iets waar een beetje aandacht aan is geschonken is altijd beter dan een ff snel in elkaar gefrommled misbaksel.

Te ingewikkeld?

 

 

Hoe verklaar je deze post dan. Blijkbaar gaat er wel degelijk gebrand worden?

 

Groeten...

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Die variatie is zeker de bedoeling; jazz is als test muziek bijzonder geschikt.

Ik reken er op dat de bijdrage van Seed7 zal leiden tot een ook nog voor iedereen interessante, in de ware zin van het woord, luister-CD.

Link to comment
Share on other sites

Na deze 8 tot 12 tracks zou men er nog voor kunnen kiezen om nog enkele (korte) geluidsopnames te plaatsen, zoals die rammelende sleutelbos, een stukje onweer, een kerkorgel, ik noem maar wat.

 

Een serie korte tracks met solo-instrumenten kan erg interessant zijn. En wat rammelende zaken betreft ... heb ik nog wel wat cd's met Orbitone, Spoonharps en ander zelfgebouwd instrumentarium :)

 

5348_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik reken er op dat de bijdrage van Seed7 zal leiden tot een ook nog voor iedereen interessante, in de ware zin van het woord, luister-CD.

 

Uhmpff...

 

Na volgend weekeinde komen de CD's weer uit de opslag, de luisterruimte is weer te betreden en de nieuwe CD kasten zijn dan klaar. Ik zal diverse tracks proberen te rippen naar MP3 en hier te posten, voor zover mijn webspace dit toelaat, zodat eenieder een indruk kan krijgen van de diverse stukken.

 

Voor het beschikbaar maken van het uiteindelijke resultaat is een torrent misschien wel de meest geschikte methode. Geen idee hoe je zoiets online zet ...

 

CD's bij Jacco/Hans achterlaten, liever niet, maar een track is snel geript.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...