Jump to content

granietplaat onder luidsprekers

farbak
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat zo'n composiet steen met die hars

best goed is, in elk geval beter dan een harde natuursteen .

Belgisch hardsteen is natuursteen en klankdooier vind je niet! :rolleyes:;)

Travertin is eigenlijk een "slechte" kwaliteit marmer...

Marmer en travertin delen dezefde chemische formule (calciumcarbonaat), maar marmer is een metamorf gesteente en travertin niet. Er zijn overigens hele fraaie kwalteiten travertin en hele slechte kwaliteiten marmer...

Belgisch hardsteen is (anders dan de naam doet vermoeden)niet hard :)

Wat is 't dan? Een kalksteen-soort?

Ff googelen:

B._Hardsteen_II.jpg

Ah, dat is 'petit granit', of 'stinkkalk' in de volksmond. Heeft, anders dan de naam doet vermoeden, niets met graniet te maken, maar is een dolomiet-soort. Ongeveer net zo hard als marmer of travertin....

Edited by BellaVista

Wat is 't dan? Een kalksteen-soort?

Ff googelen:

B._Hardsteen_II.jpg

Ah, dat is 'petit granit', of 'stinkkalk' in de volksmond. Heeft, anders dan de naam doet vermoeden, niets met graniet te maken, maar is een dolomiet-soort. Ongeveer net zo hard als marmer of travertin....

Dit is exact wat ik onder mijn versterkers en rear-speakers heb staan. Moet wel minimaal 3 cm dik zijn trouwens.

hoi CJ

Nou, ik vond het anders knap hard toen ik het gat in het midden nog moest verzinken. ;)

Verder is de plaat van 5cm dik perfect stabiel. :)

• 5 weeks later...

Ik heb een poos geleden zware stoeptegels (de straat werd opnieuw gelegd) onder mn speakers gelegd (ondersteboven spikes, tegel, knutselschuim(goedkoop en effectief geloof ik), weer tegel, weer schuim en dan mn speakers). Dit gaf veel verbetering in de ruimtelijkheid en het leek alsof de muziek beter geankerd was, ook de middentonen kwamen veel beter naar voren. Ik heb ook geexperimenteerd met spikes tussen tegels en speakers maar leidde tot een verlies in het midden. Ook zonder spikes vind ik het aan aanzienlijke verbetering ten opzichte van goedkope standaards. Mij lijkt het dus een echte aanrader. Of echt graniet beter is weet ik niet. Mijn tegels zijn dikker dan de normale stoeptegels moet ik wel zeggen, en erg zwaar. Spikes tussen de twee tegels in moet ik nog proberen (er rust nu erg veel gewicht op mn spikes). Probeer het in ieder geval uit want aan tegels is makkelijk te komen en schuim ook (bij de knutselwinkel)

;)

Ik heb een poos geleden zware stoeptegels (de straat werd opnieuw gelegd) onder mn speakers gelegd (ondersteboven spikes, tegel, knutselschuim(goedkoop en effectief geloof ik), weer tegel, weer schuim en dan mn speakers). Dit gaf veel verbetering in de ruimtelijkheid en het leek alsof de muziek beter geankerd was, ook de middentonen kwamen veel beter naar voren. Ik heb ook geexperimenteerd met spikes tussen tegels en speakers maar leidde tot een verlies in het midden. Ook zonder spikes vind ik het aan aanzienlijke verbetering ten opzichte van goedkope standaards. Mij lijkt het dus een echte aanrader. Of echt graniet beter is weet ik niet. Mijn tegels zijn dikker dan de normale stoeptegels moet ik wel zeggen, en erg zwaar. Spikes tussen de twee tegels in moet ik nog proberen (er rust nu erg veel gewicht op mn spikes). Probeer het in ieder geval uit want aan tegels is makkelijk te komen en schuim ook (bij de knutselwinkel)

;)

Betontegels hebben het nadeel dat ze niet klankdood zijn. Als je er een paar centen aan wilt uitgeven, ga dan eens bij een steenhouwerij kijken naar een paar sokkels van hardsteen, die in de voor jou benodigde afmetingen, wel een dikte van niet minder dan 5cm moeten hebben. In het midden laat je dan gelijk het gat of de benodigde gaten boren en je hebt het beste wat je er voor kunt krijgen. En, geen spikes meer gebruiken! ;) Onder de vier hoeken zijn meubel parketglijders perfect om te ontkoppelen. ;)

Maar die spikes staan zo mooi, en ik denk dat het weinig uit zal maken. Ik kan helaas zowieso niet het ideale doen want vriendin maakt dienst uit over het interieur, ze staan te laag eigenlijk, en zonder spikes staan ze weer 2 cm lager. Ik had de tegels een keer hoogkant gezet en daar de speakers op gezet, wat een verbetering. Mocht helaas niet van mn vriendin. Die wil het liefst zo een klein kut bose setje. Ik wil echte mannenspeakers. Dat is niet waar trouwens, ik wil eigenlijk mooie monitor speakers op een standaard. En dan later misschien nog een subwoofer voor de bass. Ik heb nu 8 inch woofers in mn kasten, en denk dat 5 inch woofertjes toch minder leuke bass zullen geven. Maar ja, heb toch geen geld, dus ik blijf lekker dromen. Moet zowieso eerst een nieuwe cd speler om het beste uit mn geluid te halen. Heb een bijna antiek jvctje, al schijnt die wel de beste 1bit da converter (PEM DD) te hebben van de 1 bit dac

Beste CerwinVega,

Vergeet 1 ding niet , veel gewicht daar creeer je al snel massakoppeling mee, vooral als je er kegels of spikes onderzet dan wordt het snel erger.

Dus als je je weergevers op zwaar graniet zet en dan ook je eventuele Cd of Platenspeler dan heb je al heel snel last van acoustische terugkoppeling , je koppeld als het ware je bron aan de weergevers.

Dit lijkt mij niet de manier om van je (muziek) set te genieten.

MvG,

Haudio

wat is nu het beste.heb laminaat vloer.graniete tegels.3 sentimeter dik.

tegel koud op de vloer.stand met spikes op tegel.of is er een andere optie.

bevoorbeeld stand koud op de tegel.( het zijn de sonus faber auditor stands.

zwaar metalen onderplaat.)

Beste CerwinVega,

Vergeet 1 ding niet , veel gewicht daar creeer je al snel massakoppeling mee, vooral als je er kegels of spikes onderzet dan wordt het snel erger.

Dus als je je weergevers op zwaar graniet zet en dan ook je eventuele Cd of Platenspeler dan heb je al heel snel last van acoustische terugkoppeling , je koppeld als het ware je bron aan de weergevers.

MvG,

Haudio

Maar mn apparatuur zou ik er niet bij opzetten. Maar stenen sokkels zouden geen goede speakerstandaards zijn dus? Dus jij zegt niet goed dat mn speakers op tegels staan op spikes? dank voor advies

Beste CerwinVega,

MvG,

Haudio

Maar mn apparatuur zou ik er niet bij opzetten. Maar stenen sokkels zouden geen goede speakerstandaards zijn dus? Dus jij zegt niet goed dat mn speakers op tegels staan op spikes? dank voor advies

Denk dat jij e.e.a. niet begrijpt. Je zou de onderplaat van je stands moeten vervangen voor een plaat van dezelfde afmeting in het vierkant of rechthoek, maar dan van minstens 50mm dik. Deze onder de vier hoeken voorzien van vilt parketglijders. Dit geeft een geweldig resultaat. :rolleyes:;) En nogmaals, spikes in de kliko! ;)

Beste CerwinVega,

MvG,

Haudio

Denk dat jij e.e.a. niet begrijpt. Je zou de onderplaat van je stands moeten vervangen voor een plaat van dezelfde afmeting in het vierkant of rechthoek, maar dan van minstens 50mm dik. Deze onder de vier hoeken voorzien van vilt parketglijders. Dit geeft een geweldig resultaat. :rolleyes:;) En nogmaals, spikes in de kliko! ;)

Maar ik heb geen stands, mijn stands zijn in totaal vier zware betonnen stoeptegels met intussen spikes tussen de tegels in, en dat doet ook heel goed zn werk. (heb geen vloerstaanders en ook geen monitors, iets ertussen in zeg maar, ouderwets grote boekenkast model)

Ik heb parket met vochtscherm direct op beton, viltnopjes, graniet 5 cm dik en dan Masterbase onder mijn Avalon Avatar's. De viltnopjes hebben behalve demping ook nog het voordeel dat de speakers te verschuiven zijn.

De verschillen die ik gemerkt heb, zijn een iets gecontroleerder bas en meer ruimtelijkheid. Dat laatste misschien wel omdat de tweeter meer op luisterhoogte zitten.