Jump to content

kapotte versterker.


mordante
 Share

Recommended Posts

Ik heb al enkele jaren een kapotte versterker in de kast staan. Een proton AM-452 is er iemand die iets van informatie over deze versterker heeft of weet waar ik info zou kunnen vinden. Ik heb op het internet gezocht maar kon daar niet veel vinden. Heb wel eens gehoord dat proton en NAD uit dezelfde fabriek kwamen weet niet zeker of die ook zo is.

 

Een van de kanalen geet nauwelijks geluid. Waar zou ik kunnen gaan beginnen met zoeken?

Link to comment
Share on other sites

De versterker heeft een pre-out. Daar heb ik mijn eindversterker op aangsloten. Bijde kanalen klinken nu goed. Dus zit het probleem waarschijnlijk in het eindversterker deel. Nu nog uitzoeken of het links of rechts is. ben vergeten welke het was, het is alweer best lang geleden.

 

Is het verstandig als ik ga meten om ipv speakers 8Ohm weerstanden te gebruiken ipv speakers? Of eventueel andere weerstanden?

 

Wat wel makkelijk is aan de versteker is dat op de printplaat vakjes getekend zijn met pre-left, power left, mute etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Als de pre-out wel OK is, dan zit het probleem idd in de eindsectie.

 

Je mag 8Ω weerstanden gebruiken als dummyload, maar hou er rekening mee dat het vermogensweerstanden moeten zijn. 10W of liefst meer is dan zeker aan te raden.

 

Gelijkspanning op de ingang zetten is niet echt verstandig. Ten eerste zit er waarschijnlijk een condensator aan de ingang die je "ingangssignaal" gelijk blokkeert. Verder zijn die versterkers niet echt blij met gelijkspanning. Dat proberen ze allemaal te voorkomen. Als het een DC gekoppelde versterker is, dan fikt alles uit. Niet doen dus.

Gebruik een bron (cd-speler oid) als signaalgever. Die kan gelijk op de power-in. Een scoop zou handig wezen. Dan kun je het signaal volgen. Als een kanaal OK is en het andere niet, dan kun je ze met elkaar vergelijken. Dat is een redelijk simpele methode. Heb je alleen een multimeter bij de hand, kun je hooguit wat spanningen meten en vergelijken. dat kan voldoende zijn in het geval dat er iets mis is met de voeding of met de buffering ervan.

 

Heb je gekeken of er bolle elko's in zitten? Of dat er smurry op de print zit (in de buurt van de elko's?

Link to comment
Share on other sites

Gebruik een bron (cd-speler oid) als signaalgever. Die kan gelijk op de power-in. Een scoop zou handig wezen. Dan kun je het signaal volgen. Als een kanaal OK is en het andere niet, dan kun je ze met elkaar vergelijken.

 

Beste Sodejuu,

 

Nou daar wel een beetje mee opassen. Meeste cd spelers sturen 2 volt RMS uit, en veel eindversterker bereiken hun maximale uitgangsvermogen al bij 1,4 volt RMS. Bij dit soort kalchten wil je eigenlijk toch niet op hoog vermogen gaan onderzoeken, maar liever bij lagere. Mordante zou dus zo in een keer zijn eindtrap op kunnen blazen :D Liever dus toch iets van een volume regelaar of pre-amp ertussen. Maargoed dat kan die straks met zijn Rotel doen die nu nog bij mij staat.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

 

Gebruik een bron (cd-speler oid) als signaalgever. Die kan gelijk op de power-in. Een scoop zou handig wezen. Dan kun je het signaal volgen. Als een kanaal OK is en het andere niet, dan kun je ze met elkaar vergelijken.

 

Beste Sodejuu,

 

Nou daar wel een beetje mee opassen. Meeste cd spelers sturen 2 volt RMS uit, en veel eindversterker bereiken hun maximale uitgangsvermogen al bij 1,4 volt RMS. Bij dit soort kalchten wil je eigenlijk toch niet op hoog vermogen gaan onderzoeken, maar liever bij lagere. Mordante zou dus zo in een keer zijn eindtrap op kunnen blazen :D Liever dus toch iets van een volume regelaar of pre-amp ertussen. Maargoed dat kan die straks met zijn Rotel doen die nu nog bij mij staat.

 

Groeten,

Bas

Da's waar, maar ik gebruik meestal een cd-speler met variabele uitgang als ik geen toonfiets bij de hand heb. Ik heb ff niet gedacht aan de fixed output die meer gebruikelijk is :o:rolleyes:

 

Met 2 diodes maak je een dubbele enkelfasige gelijkrichting. Die is op zich prima, maar een bruggelijkrichter geeft een beter resultaat. In feite kun je al met 1 diode gaan gelijkrichten. De kans op een behoorlijke rimpel is dan wel erg groot.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...