Jump to content

subwoofer

Guest Huub Derkx
 Share

Recommended Posts

Guest Huub Derkx

Bestaat er een mogelijkheid op een subwoofer, van welk merk dan ook, om de luidsprekers aan te sluiten, zo dat de suwoofer regelt om bv alles boven 60 Hz door te sluizen naar de luidsprekers. Zodat alles naadloos, zonder steeds bij te regelen, op elkaar aansluit.

Hubertinus

Volgens mij is dat afhankelijk van de subwoofer die je ervoor zou willen gebruiken. Je moet dan wel een subwoofer met aansluitingen voor speakers hebben. En daarnaast hangt er er nog van af, of de mogelijkheid bestaat om de frequentie van de speaker uitgangen te regelen.

Groet,

Rienk.

Of wat je zoekt bestaat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de meeste subwoofers een instelmogelijkheid voor de crossover-frequency hebben. En daarmee kun je de naadloze aansluiting al regelen. Al wat je hoeft te doen is de crossover-frequency instellen op de startfrequentie van je boxen.

Guest Huub Derkx

Ik heb me misschien niet goed uitgedrukt. Ik heb een subwoofer gehad. Ik had daar een kabel naartoe die van de versterker afkwam en een set ook van de versterker af naar de luidsprekers. Op de een of andere manier werkte dat niet bevredigend. Als ik nu kabels leg naar de subwoofer, vanaf de speakeruitgang van de versterker en vanaf de subwoofer naar de luidsprekers is het dan zo dat de subwoofer zelf zegt: bv alles boven 55 Hz naar de luidsprekers? met 2 paar kabels, nogmaals, werkte dat niet bevredigend.

Hubertinus

Geplaatst door Hubertinus:

Ik heb me misschien niet goed uitgedrukt. Ik heb een subwoofer gehad. Ik had daar een kabel naartoe die van de versterker afkwam en een set ook van de versterker af naar de luidsprekers. Op de een of andere manier werkte dat niet bevredigend. Als ik nu kabels leg naar de subwoofer, vanaf de speakeruitgang van de versterker en vanaf de subwoofer naar de luidsprekers is het dan zo dat de subwoofer zelf zegt: bv alles boven 55 Hz naar de luidsprekers? met 2 paar kabels, nogmaals, werkte dat niet bevredigend.

Hubertinus

Volgens mij kun je alleen je speakers op je subwoofer aansluiten als je subwoofer speakeraansluitingen heeft. Anders niet. En als je dat (op wat voor manier dan ook) toch doet, dan heb je volgens mij mono-geluid, aangezien er maar 1 signaal naar de subwoofer gaat.

Er zijn wel subwoofers waar je van die satellietspeakertjes op aan kunt sluiten, maar of je daar ook 'gewone' speakers op kunt aansluiten weet ik niet... Satellietjes klinken niet echt geweldig vind ik...

Maar volgens mij moet je gewoon een goed geluid kunnen krijgen als je je speakers gewoon op de versterker aansluit en de subwoofer apart. Je kunt dan idd vaak de crossover-frequentie verstellen, zodat je een fullrange systeem krijgt. Wel is het zo, dat je de lage tonen dan nog steeds in mono hoort (met 1 subwoofer). Misschien is dat het, dat je niet bevalt. In dat geval zou je eens 2 subwoofers moeten proberen.

Als het al bestaat dat zal dat op signaal niveau zijn.

Het is onmogelijk een hoogdoorlaat filter te maken die passief werkt en ok nog eens instelbaar is. + de fabriekant heeft geen enkel idee wat voor een speakers er aan komen te hangen.

Doorsnee genomen wordt het ingangssignaal 1:1 door gegeven. Het instellen van de kantel frequentie geld alleen voor de subwoofer zelf.

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Als het al bestaat dat zal dat op signaal niveau zijn.

En dat bestaat. Voor computers o.a. Kijk maar eens op www.logitech.com  bij de luidsprekers. Een huisgenoot van mij heeft Z-560 voor z'n computer gekocht. Daarbij wordt het signaal vanaf de geluidskaart naar de sub gestuurd en daar wordt het versterkt en doorgestuurd naar de satellietjes. Ik denk trouwens niet dat je daar grotere luidsprekers op kunt aansluiten, want die (4-kanaals) versterker stelt niet zoveel voor. Maar voor computerboxjes klinkt het best aardig (Gitaarwerk, weet je zeker dat jij betere hebt  ;)). Maar dit wil je uiteraard niet voor je high-end installatie.

Het is onmogelijk een hoogdoorlaat filter te maken die passief werkt en ok nog eens instelbaar is. + de fabriekant heeft geen enkel idee wat voor een speakers er aan komen te hangen.

Doorsnee genomen wordt het ingangssignaal 1:1 door gegeven. Het instellen van de kantel frequentie geld alleen voor de subwoofer zelf.

Groeten Simon