m44 Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 Net als bijvoorbeeld bij versterkers en luidsprekersystemen, is het bij electronische componenten interessant te bekijken hoe zij zich herstellen van een zware belasting in de vorm van een pulsvormig signaal met grote amplitude.Bij componenten die daarna betrekkelijk lang van slag zijn, spreekt men wel van een "memory effect". Ik denk dat die naam niet juist is. Men zou het beter - net als bij wrakke speakers - over na-ijling kunnen hebben, lijkt me. Overigens ben ik van mening dat ook op het forum duidelijk opbrekingen, resonanties, na-ijlingen, kortsluitingen, pieken, dalen, vervormingen, etc., etc. aanwijsbaar zijn. En ook impedanties. Maar: m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 (...) (meet maar eens hoe iets gaat proeven, lijkt me een nog grotere uitdaging dan met geluid). Beste Robx, Proeven an sich zou je met je neus dicht moeten doen. Want "smaak" is in hoge mate een kwestie van snuffelen! Als algemene regel is de smaak een perceptie van de interactie van de fundamentele smaken van zoet, zuur, bitter, zout, en umami*. De plaats van de stimulus op de tong is niet belangrijk, dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Die bewering was gestaafd op verkeerde interpretatie van oud onderzoek.De vijf basissmaken vormen slechts een deel van het waarnemen van smaak. Het proeven van de mens is voor een ander belangrijk deel een functie van de reukzin. De primaire smaken zijn de smaken die je met je tong kunt waarnemen. Om iets helemaal te proeven moet je ook de secundaire smaken waarnemen, dit kan echter niet alleen met je tong, want ook, en vooral, je neus speelt hier een belangrijke rol bij. http://nl.wikipedia.org/wiki/Smaak_(zintuig) * Umami (旨味) is een Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent; het is een van de 5 smaken, naast zout, zoet, zuur en bitter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 Wellicht verwar je Speedo met Tweka? Nee, met rondvaarten in Appelscha... Beste Thingman, Als je Speedo zwemkleding verwart men rondvaarten in Appelscha, zou het wel eens zo kunnen zijn dat het Tweka zwembroekje de testes tot in de frontale cerebrale kwab omhoog heeft geperst! Laat je maar gauw eens scannen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 zekeringen?zijn daar ervaringen mee dan. dat heb ik nooit kunnen checken. altijd maar een soort zekering gebruikt. en bedoel je dan die in de meterkast of in de versterker? Jazeker voor mij is de KEMP favoriet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 zekeringen? zijn daar ervaringen mee dan. dat heb ik nooit kunnen checken. altijd maar een soort zekering gebruikt. en bedoel je dan die in de meterkast of in de versterker? Jazeker voor mij is de KEMP favoriet. oke. bedankt kemp is dat niet een gewone zekering? ik bedoel van een bedrijf dat niet audio gerelateerd is? ik zal eens googelen @ thingman spido is een rondvaart boot idd maar dan in rotterdam. en een spin in een cartoon reeks. met recepten voor de soep van klaas Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 zekeringen? zijn daar ervaringen mee dan. dat heb ik nooit kunnen checken. altijd maar een soort zekering gebruikt. en bedoel je dan die in de meterkast of in de versterker? Jazeker voor mij is de KEMP favoriet. oke. bedankt kemp is dat niet een gewone zekering? ik bedoel van een bedrijf dat niet audio gerelateerd is? ik zal eens googelen @ thingman spido is een rondvaart boot idd maar dan in rotterdam. en een spin in een cartoon reeks. met recepten voor de soep van klaas http://www.kempelektroniks.nl/ Kijk even bij accessoires dan audio grade fuses. Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 zekeringen? zijn daar ervaringen mee dan. dat heb ik nooit kunnen checken. altijd maar een soort zekering gebruikt. en bedoel je dan die in de meterkast of in de versterker? Jazeker voor mij is de KEMP favoriet. oke. bedankt kemp is dat niet een gewone zekering? ik bedoel van een bedrijf dat niet audio gerelateerd is? ik zal eens googelen @ thingman spido is een rondvaart boot idd maar dan in rotterdam. en een spin in een cartoon reeks. met recepten voor de soep van klaas http://www.kempelektroniks.nl/ Kijk even bij accessoires dan audio grade fuses. Groeten Die site is al eens ontleed geloof ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 juni 2008 Report Share Posted 26 juni 2008 Ik wist het natuurlijk al klik hier.... Jack, wat denk je, is dat autobias dingetje ook in een OTL te gebruiken? Zou het wel in m'n Graaf GM20 willen hebben, maakt hem gevoelsmatig wat minder onderhoudsgevoelig en minder kritisch tav het matchen van de buizen. Schema Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 Jack, wat denk je, is dat autobias dingetje ook in een OTL te gebruiken? Zou het wel in m'n Graaf GM20 willen hebben, maakt hem gevoelsmatig wat minder onderhoudsgevoelig en minder kritisch tav het matchen van de buizen. Sorry voor de late reactie. Zo 1-2-3 te zien, met dit printje niet, ik heb geen ervaring met OTL maar zo te zien is hier de + en - uitgang "zwevend" t.o.v. de massa v/d versterker. Bij versterkers met een uitgangstrafo is bijna altijd de nul c.q. min uitgang verbonden met de massa. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 juni 2008 Report Share Posted 29 juni 2008 Jack, wat denk je, is dat autobias dingetje ook in een OTL te gebruiken? Zou het wel in m'n Graaf GM20 willen hebben, maakt hem gevoelsmatig wat minder onderhoudsgevoelig en minder kritisch tav het matchen van de buizen. Sorry voor de late reactie. Zo 1-2-3 te zien, met dit printje niet, ik heb geen ervaring met OTL maar zo te zien is hier de + en - uitgang "zwevend" t.o.v. de massa v/d versterker. Bij versterkers met een uitgangstrafo is bijna altijd de nul c.q. min uitgang verbonden met de massa. Vriendelijke groet, Jack P.s. overgens heb ik keihard gelachen om de bijdrage van Spido een audiofiele lach @M44 stripje van je vrouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 Sorry voor de late reactie. No hurries, Zo 1-2-3 te zien, met dit printje niet, ik heb geen ervaring met OTL maar zo te zien is hier de + en - uitgang "zwevend" t.o.v. de massa v/d versterker. Bij versterkers met een uitgangstrafo is bijna altijd de nul c.q. min uitgang verbonden met de massa. Was er al bang voor, dank je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 Mijn nieuwste bouwsel Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 mooi hoor is dat de tuner waar KT nog een tip voor gaf qua opknappen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 mooi hoor is dat de tuner waar KT nog een tip voor gaf qua opknappen? Hoi M44, Mmmm tip? ben het even kwijt Affijn ik ben zeer tevreden over het resultaat, er zijn zo'n 60 onderdelen vervangen en ik heb voor het eerst geexperimenteerd met hi-power witte leds, omdat die nooit meer stuk gaan. Ik heb ze ook achter die VU-meters gehad maar dat was te klinisch Je heb op de reclame na niet meer het idee dat je naar radio luisterd FM zoals het m.i. hoort Hij gaat waarschjnlijk terug naar de vorige eigenaar, die had geen idee wat hij wegdeed... Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 iets met de led's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 iets met de led's O dat ja, die zitten er op een bijzondere manier in en ik laat er expres maar de helft aan stroom doorgaan. Extralonglife Jack P.s. Jammer dat KT88 weg is, ik ben niet het figuur om 4 fora's af te struinen, kost gewoon te veel tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 als ik iets moet door geven hoor ik het graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 (edited) als ik iets moet door geven hoor ik het graag. Ik heb ik alles al in dit draadtje gezegd Of misschien nog dit, het valt me op dat juist mensen met kennis zich wel heel erg gauw uit het veld laten slaan Nergens voor nodig, het zijn maar woorden, ook ik zeg wel eens wat stoms... Jack P.s. handig.... http://www.loopbaan.nl/site/Trainingen%20e...ertiviteit.aspx Edited 30 juni 2008 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 juni 2008 Report Share Posted 30 juni 2008 als ik iets moet door geven hoor ik het graag. Ik heb ik alles al in dit draadtje gezegd Of misschien nog dit, het valt me op dat juist mensen met kennis zich wel heel erg gauw uit het veld laten slaan Nergens voor nodig, het zijn maar woorden, ook ik zeg wel eens wat stoms... Jack P.s. handig.... http://www.loopbaan.nl/site/Trainingen%20e...ertiviteit.aspx Ach Jack soms moet je gewoon de wijste zijn je schouders op halen en weg lopen. En het is nu eenmaal zo mensen met kennis zijn vaak de wijste Maar ik ben het met je eens, zijn kennis zal hear wel gemist worden. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 juli 2008 Report Share Posted 1 juli 2008 En het is nu eenmaal zo mensen met kennis zijn vaak de wijste Wat heb je nu aan kennis als je het niet kunt delen? m.i. niets. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 1 juli 2008 Report Share Posted 1 juli 2008 Wat heb je nu aan kennis als je het niet kunt delen? Jack Alleen op de wereld, Jack? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 juli 2008 Report Share Posted 1 juli 2008 Wat heb je nu aan kennis als je het niet kunt delen? Jack Alleen op de wereld, Jack? Nee hoor gelukkig niet, ik heet g Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 juli 2008 Report Share Posted 1 juli 2008 ik heb dit weekeinde rustig beoordeeld wat het wisselen van 4 weerstanden in de SA11s1 heeft gedaan. dat waren 4 Shinkoh weerstanden van iets van 2 UK pond per stuk (uit mijn hoofd). dus dat moet geweldig zijn het resultaat was geen verbetering. een stuk transparantie weg, stemmen naar neuzelig, minder volume in stemmen en instrumenten (geen luidheid, maar er ontstond een naar mijn gehoor minder juiste balans tussen hoog midden en laag). dus de originele weerstanden er weer in gezet. en ja: op slag een v Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 juli 2008 Report Share Posted 1 juli 2008 jammer. maar wel duidelijk voor je dat een weerstandje van het een of het andere merk de moeite waard is om te proberen. maar dat was mischien al zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 juli 2008 Report Share Posted 1 juli 2008 de clou is inderdaad dat er flinke verschillen zijn. niet gerelateerd aan prijs. Audio Note heeft deze dingetjes in de duurdere versterkers zitten las ik ergens. aan de dingetjes ligt het dan wellicht niet er zijn wat caddock's onderweg, ik schrijf mijn bevindingen hier tzt wel weer op. eerst ff rust in de tent (set) groet wie wil er wat Shinkoh's om te proberen (2x27 ohm en 2x 47 ohm) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts