Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Tube,

 

 

zoals het op zijn piek klonk dat is niet te vergeten. wat ik nu hoor kan je niet verdringen.

 

als het weer goed is kom je maar eens luisteren. mag jij ook nog kiezen welke beter klinkt: cd of tuner.

 

 

 

groet

Hoi rob

je kan een cd speler toch niet met een tuner vergelijken :confused:

Als je vind dit hetzelfde klinkt of kan klinken

dan weet ik genoeg.

Smeer ze nog :D

Link to comment
Share on other sites

kom maar, kan je je mening vormen op basis van eigen waarneming.

ze zijn namelijk in hun huidige staat volkomen vergelijkbaar.

 

 

@marc: ik denk nu dat je eerder een zwalk dan opwarmen hebt waargenomen.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Mooi man.

 

Zeker mooi Goodtube, de 6550 buizen staan in super triode, dus 2x 29watt "triode power"

 

Ik heb ze rustig ingesteld op 65ma, mag volgens Menno zelfs naar 85ma , maar dat doe ik voorlopig even niet.

Zo gaan de buizen lekker lang mee. :)

 

Het geluid is t.o.v. de Array ietsje minder precies, voor de rest zeer muziekaal, niet te lief

of te warm zoals met triode of single ended. Van tijd tot ook lekker brutaal.

Het laag vind ik strak genoeg. Stemmen, de structuur van de muziek en het hoog zijn gewoon mooier.

 

Als het zacht staat klinkt het compleet, maar het kan ook loeihard zonder dat het gauw vervelend wordt.

En dat was nog maar CD-weergave.:rolleyes:

 

Ga zo LP' s draaien,

 

Groet,

 

Jack :)

Link to comment
Share on other sites

Mooi man.

 

Zeker mooi Goodtube, de 6550 buizen staan in super triode, dus 2x 29watt "triode power"

 

Ik heb ze rustig ingesteld op 65ma, mag volgens Menno zelfs naar 85ma , maar dat doe ik voorlopig even niet.

Zo gaan de buizen lekker lang mee. :)

 

Het geluid is t.o.v. de Array ietsje minder precies, voor de rest zeer muziekaal, niet te lief

of te warm zoals met triode of single ended. Van tijd tot ook lekker brutaal.

Het laag vind ik strak genoeg. Stemmen, de structuur van de muziek en het hoog zijn gewoon mooier.

 

Als het zacht staat klinkt het compleet, maar het kan ook loeihard zonder dat het gauw vervelend wordt.

En dat was nog maar CD-weergave.:rolleyes:

 

Ga zo LP' s draaien,

 

Groet,

 

Jack :)

Daar gaat het toch om? ;)

Link to comment
Share on other sites

65 mA meer dan genoeg! hoe hoger die bias, hoe doffer de muziek klinkt is bij mijn versterker de situatie dus ik houd de boel maar aan de koude kant.

 

Ben benieuwd of jij dat ook ervaart mocht je nog eens de 80 mA proberen....

 

Mijn audiofiele dag: n.a.v. een ander topic over het wel of niet aansluiten van een bepaald type luidsprekerkabel heb ik maar eens mijn Monster M1 kabel van zolder gehaald en die speelt inmiddels 20 uur na een paar jaar werkloos te zijn geweest.

Toch eens testen of een dure kabel wat bijdraagt aan de weergave.

Link to comment
Share on other sites

Toch eens testen of een dure kabel wat bijdraagt aan de weergave.

 

Duur zegt niks.

Bij de Stemvork draaiden ze afgelopen vrijdag met een goedkoop setje vlakke koperfoliekabels. Dit kost maar een paar tientjes en klinkt prima. Sommige dure zilverkabels maken in een bepaalde set meer kapot dat je lief is, terwijl andere juist de puntjes op de i zetten (en andersom).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Toch eens testen of een dure kabel wat bijdraagt aan de weergave.

 

Duur zegt niks.

Bij de Stemvork draaiden ze afgelopen vrijdag met een goedkoop setje vlakke koperfoliekabels. Dit kost maar een paar tientjes en klinkt prima. Sommige dure zilverkabels maken in een bepaalde set meer kapot dat je lief is, terwijl andere juist de puntjes op de i zetten (en andersom).

 

:)

Klopt. Lees voor duur dan maar 'gerenommeerd'.

Die kabel die jij gehoord hebt is dat een Nordost namaak ofzo?

Link to comment
Share on other sites

Toch eens testen of een dure kabel wat bijdraagt aan de weergave.

 

Duur zegt niks.

Bij de Stemvork draaiden ze afgelopen vrijdag met een goedkoop setje vlakke koperfoliekabels. Dit kost maar een paar tientjes en klinkt prima. Sommige dure zilverkabels maken in een bepaalde set meer kapot dat je lief is, terwijl andere juist de puntjes op de i zetten (en andersom).

 

:)

Klopt. Lees voor duur dan maar 'gerenommeerd'.

Die kabel die jij gehoord hebt is dat een Nordost namaak ofzo?

 

Ik heb geen idee waar die vandaan komt, maar is heel anders opgebouwd dan een Nord Ost. Het zijn n.l. twee stroken koperfolie naast elkaar in een isolatie. De NordOst zijn aparte draadjes naast elkaar.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Speel sinds zondag weer met mijn buizenset i.p.v. de Array er zijn toch wel overeenkomsten met elkaar.

Door de "supertriode mode" doven volgens mij met name de even harmonischen tegen elkaar uit.

Resultaat zeer hoge resolutie, transparant en het heeft weinig meer met buizen sound te maken.

Door de extra tegen koppeling neemt de openlus versterking af en ik kan hem nu mooi aansturen met

mijn buizen pr

Link to comment
Share on other sites

(...) deze set kan zich makkelijk meten met een high-end combi. (...)

 

Beste tubejack,

 

O, zelfs De Werkelijkheid (Onversterkt / Onvervormd "Live") moet het ongetwijfeld afleggen tegen deze set!

Dat zilverachtig klankgemiddelde! Die warmte, die gloed!

 

Buizenklank is bedrieglijk. En de wereld wíl nu eenmaal bedrogen worden...

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Beste Spido,

 

Even voor de duidelijkheid, het klinkt juist niet! buizenachtig, maar waarschijnlijk doel je hier ook op.

 

Langzamerhand wordt het ook duidelijk waarom in de jaren 40....60 die Leak versterkers zoveel

tegenkoppeling nodig hadden. Ten minste ik heb een theorie.

 

Vraagje hoe waren de luidsprekers van toen Spido? zeg jaren 50... 60 in een doorsnee woning?

Waren ze net zo kleuringsvrij als sommige hedendaagse ontwerpen?

Link to comment
Share on other sites

Beste Tubejack,

 

"De luidsprekers van toen"... die verschilden nogal van elkaar.

Net zoals "de luidsprekers van nu" nogal van elkaar verschillen.

 

Ik denk dat in het algemeen luidsprekers van nu zwaarder belastbaar zijn dan luidsprekers van toen.

En dat er, door de geautomatiseerde productie, minder spreiding van kwaliteit binnen een product (type) is.

Anderzijds ben ik van mening dat er vroeger in het algemeen mooier, zwaarder en steviger werd gebouwd.

 

Mijn luidsprekers uit de jaren '70 (grote TL-systemen met Leak "Sandwich" woofers, Jordan Watts modules en Decca "London" ribbons), of de thuisluidsprekers van Jan Endenburg (Janis woofers, Harbeth monitors met Decca ribbon supertweeter) zouden het met gemak kunnen opnemen tegen elke commerciële luidspreker van nu, bijvoorbeeld. En een Cabasse "Brigantin", een Leak 2075 of 3090, een Wharfedale "Rosedale", een Tannoy "Autograph", een Goodmans "Magnum-K" - mits voorzien van frisse condensatortjes - ook wel, denk ik.

Overigens vindt menige bezitter van Tannoy dual concentrics of Quad ESL uit die jaren zijn "vintage" speakers stukken beter dan de huidige producten.

 

2075sandwich1.jpgdsc00469.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Beste Spido,

 

Wat vervorming betreft ben ik het met je eens, ik heb vandaag een kleine modificatie gedaan waardoor de toch al lage

vervorming van mijn buizen voorversterker van 0,23 THD (totale harmonische vervorming) Naar 0,062% gaat.

Bijna 4x zo goed.! Dat is met deze voorversterker h

Link to comment
Share on other sites

Mijn oude DM2a's waren voorzien van MKP's best wel bijzonder voor die tijd. Ook de spoelen waren mooi gemaakt. De kast was vooral stevig door het ingelijmde labyrint. De basspeakers zijn ook van een oerdegelijke kwaliteit. De tweeters zijn echter al lang voorbij gestreefd door de moderne type's.

 

In de jaren 60 werden veel luidsprekers met de befaamde 9710 dubbelconus breedbander van Philips, gebouwd. Simpel en toch een behoorlijk geluid. In de personeelswinkel waren die dingen niet aan te slepen. Begin jaren 70 kwamen de eerste dome's pas grootschalig op de markt. Ik heb og eens een setje luidsprekers gebouwd met papieren tweeters van Philips. Diamter ca. 4 cm. Maar de mooiste speakers die ik toen had waren een paar zuiltjes van ca 60 cm hoog met daarin een 20 cm princeps bassspeaker met geimpregneerde papieren rand met voor het midden en hoog een Isophon ovale paierconus met een gesloten behuizing.

 

Voordat ik de B&W's kocht, had ik een paar 60 l baskasten met satelieten. Twee tweeters en middentoners van 13 cm links én rechts. In een soort van melkpakken opstelling. Wij waren de tijd dus al 30 jaar voor. Een vriend vond dat zo mooi dat hij die persé wilde hebben. Ik had toen geen tijd om nieuwe te bouwen en heb voor dat geld toen de B&W's gekocht. Op zich ook nooit geen spijt van gehad. Ik heb hier nog wat luidsprekerbouwboekjes uit die tijd liggen. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen die weg te gooien, ook al doe ik er al jaren niks meer mee.

 

Wat denk je trouwens van de KEF Cadenza's die toen nieuw op de markt kwamen.

 

Mijn schoonvader had een setje met de Klein en Hummel buizenversterker (die nu hier staat) en breedband luidsprekers in een kast met een dubbel front. het front waar de speaker op zat was wat korter dan het andere front. Hierdoor ontstond een soort van labyrint voor de speaker. Mijn kon het niet echt bekoren, maar voor klassieke muziek ging het best goed. Overigens met een Garrard draaitafel (SP 25 o.z.i.).

 

Mooie tijden....

 

:)

Link to comment
Share on other sites

(...) Langzamerhand wordt het ook duidelijk waarom in de jaren 40....60 die Leak versterkers zoveel tegenkoppeling nodig hadden. (...)

 

Beste Tubejack,

 

Nog niet zo lang geleden linkte ik naar youtube: Anne Murray zong "Ev'rything Old is New Again!" met de Muppets.

Ik zou dat nu haast wéér doen!

 

Het lijkt er op, dat jij tegenkoppeling eigenlijk een gebrek vindt of zo.

En dat tegenkoppeling een soort attribuut bij de versterker zèlf is. (De versterker zèlf is substantieel, en de tegenkoppeling kan er naar wens en willekeur aan worden toegevoegd.)

Dit zou een heel verkeerd idee zijn!

De tegenkoppeling was een substantieel en dus onlosmakelijk, intrinsiek deel van de Leak, Radford, Rogers, Williamson e.d. versterkers uit die tijd, waarbij hoge vermogens (tot wel 2 x 50 W / 16Ω), lage vervorming (< 0,1% THD bij nom. vermogen) èn een behoorlijke demping (DF > 25 / 16Ω) werden gerealiseerd.

Ik vermoed dat zulke prestaties door moderne buizenversterkers zònder zulke "massive negative feedback" niet kunnen worden bereikt.

 

Helaas heeft Spido niet genoeg centjes om zo'n Leak Stereo 50 o.i.d. te kopen. Er worden waanzinnige bedragen voor betaald, tegenwoordig.

Maar dàt is pas ècht vintage! Zo'n buizenversterker uit de jaren 50 of 60 - mits goed gereviseerd, natuurlijk - zou ik wel eens willen vergelijken met de modernste apparaten... of met de apparaten uit latere decennia, die jij nu al "vintage" noemt. (Ach, wat ben je toch nog jong...)

 

"Don't throw the past away:

you might need it some rainy day!"

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Het lijkt er op, dat jij tegenkoppeling eigenlijk een gebrek vindt of zo.

 

Beste Spido,

 

Laat ik het eens anders zeggen....

Ik ben het met je eens, dat het jammer is, dat vaak alleen de positieve of negatieve kanten van iets belicht worden

Tegen koppeling zie ik als een instrument dat je kunt inzetten. Mits slim gebruikt vind ik het een krachtig iets.

 

Maar het is maar één stukje van het totale ontwerp, èlk ander deel van het ontwerp en èlk gebruikt onderdeel

dus soort weerstanden, condensatoren, transformatoren, buizen etc. heeft ook zo zijn invloed.

En laten nu véél onderdelen t.o.v. de jaren 50 kwalitatief beter geworden zijn.

 

Snap je hem? betere onderdelen, betekend minder tegenkoppeling nodig...

 

Zo moet ik ook af en toe mijn mening herzien, vind ik niet erg anders leer je niets.

Neem nu mijn buizen voorversterker daar is de totale harmonische vervorming drastisch teruggebracht van ongeveer 1% naar +/- 0,05% dat is een factor 20!

 

Nog niet zo heel lang geleden -een dag of 3 terug- dacht ik altijd wat maakt die % vervorming van de versterker nu uit? Als de beste luidsprekers iets van 1% vervormen? En er iets als een maskering effect bestaat want je oren bedonderen je ook.... dacht ik en las ik ook elders...

 

Welnu mijn ervaring en beeld heb ik herzien! Ik meen nu details van mijn CD's te horen die mij nog nimmer zijn opgevallen.Het geluid is veel zachter, vloeiender, echter geworden, je hoort meer de ruimte, de lucht uit kelen etc...

 

Vervorming is dus slecht, het maakt geluid to een brei waar details in verdwijnen.

Dus vroeger waren ze zeker niet achterlijk. Alleen vandaag de dag heb je veel méér kwalitatieve componenten en

mogelijkheden om die vervorming zo gering mogelijk te maken. Maar ook hier overdaad schaad! Met teveel tegenkoppeling kan ik het geluid net zo plat als een dubbeltje laten klinken... bij alles is denk ik een optimum.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Zo'n buizenversterker uit de jaren 50 of 60 - mits goed gereviseerd, natuurlijk - zou ik wel eens willen vergelijken met de modernste apparaten... [......]

 

Beste Spido,

 

Als een Quad II eindversterker met GEC KT66 buizen ook goed is, dan raad ik aan eens te gaan luisteren bij Menno van der Veen. De versterker is op een paar minieme noodzakelijke ingrepen i.v..m. moderne veiligheid eisen etc. en nieuwe buizen, origineel

 

"Don't throw the past away:

you might need it some rainy day!"

 

Inderdaad sommige ontwerpers waren hun tijd ver vooruit.

Maar ik vind ook, dat je niet in het verleden moet blijven hangen.

Ik heb het wel eens vaker gezegd de mooiste combinaties krijg je m.i. als je oud en nieuw combineert.

Waar dan ook.

 

Jack

 

P.s. moet ik nu boxen gaan bouwen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Beste Moderator2,

 

Het topic "audiofiele dag" is m.i. ongeveer de "babbelbox" van het Hear forum :rolleyes:

Dat er wel eens iets niet on-topic is..... ja klopt :)

Om daar nu weer een heel topic voor te openen, is het m.i. van te weinig belang.

 

Gelukkig is audiofiel een ruim begrip en soms lijk ik net een mens.

Ik ben vandaag tal van opzwepende installaties tegengekomen.

Met een geluidsdruk en een beats, geweldig B)

 

Ga nu weer audiofiel luisteren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

Zelfs "Spido 's Dansmariekes waren er :o

Link to comment
Share on other sites

Kennelijk is het goed afgelopen, gefeliciteerd...

 

We hebben nu een hardlooptopic, maar dat gaat alweer over fietsen... :blink:

 

Ik heb er ook weer een paar audiofiele dagen opzitten.

 

Vrijdag heb ik bezoek gehad van een man uit Den Haag die de Thorens draaitafel m

Link to comment
Share on other sites

Mijn belangrijkste audio gerelateerde onderwerp is dat er plinten in mijn kamer zijn gezet en dat ik direkt de boel weer aansluit na bijna een week zonder muziek.Ik verheug me eigenlijk al op de XI FI en Krefeld.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...