Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

(...) Ik kom ook graag nog eens luisteren, en zal mijn audiofiele bla-bla dan thuislaten. (...)

Beste Mumsoft,

Vergeet ook maar alles wat je ooit aan instrumenten en muziek live hoorde:

bij Hans klinkt het kennelijk stukken èchter dan ècht!

(...)Ik kan de instrumenten en muziek hier beter horen, dan ik dat ooit live deed. (...)

Beste Mumsoft,

Vergeet ook maar alles wat je ooit aan instrumenten en muziek live hoorde:

bij Hans klinkt het kennelijk stukken èchter dan ècht!

Nee, hij was ook van mening dat bij live muziek de weergave meestal niet optimaal is.

Elke versterkte live uitvoering is er zoeen, maar ook muziek weergeven in grote galmende ruimtes horen daarbij.

Een koor in een redelijk gedempte kleine ruimte klinkt beter dan in een kerk b.v. Je hoort de stemmen beter en ook beter wat er mis gaat.

:)

Enkele van z'n opmerkingen:

Ik kan de instrumenten en muziek hier beter horen, dan ik dat ooit live deed.

Ik hoor hier werkelijk alles wat er in de muziek zit.

Daar hecht ik dus meer waarde aan dan mensen die audiofiele kreten gebruiken om het geluid te omschrijven.

Dat van die audiofiele kreten is waar, maar ook waar is dat luisteraars tegenwoordig al te makkelijk onder de indruk raken van details die live gewoon nooit hoorbaar zouden kunnen zijn.

Die opnametechniek heet "close miking" en zoiets zou je live alleen maar kunnen waarnemen als je met je oren op 20cm van een zwaar ademende Rob Wasserman zou gaan zitten, met je neus op de klepjes van een klarinet, of op de lippen van Diana Krall.

Live hoor je echter weer heel andere dingen die de ruimte zelf beroeren, maar waar je zelden iemand over hoort.

Dingen die blijkbaar meestentijds ergens in het traject door de electrische dozen heen aan een of andere strijkstok zijn blijven hangen.

Begin jaren 90 heeft iemand een keer gedacht om daarvoor in de plaats onzinnige analyse en overtrokken detaillering te gaan inmixen, onder het mom van "audiofiele opnames", om aldus nog iets 'boeiends' in te kunnen bouwen in opnames die daarzonder heel weinig om het lijf zouden hebben.

Het ergste is nog wel dat de grote audiomassa daar toen massaal op ingesprongen is, hetgeen nu is ontaard in overwegend steriele, overgedetailleerde branie die als standaard is gaan gelden. Daaruit voortkomend is er zelfs heel veel apparatuur ontwikkeld die feitelijk geen ander doel dient dan het nog eens extra benadrukken van die details, tot op het punt dat het pijn gaat doen en geen ruimte meer laat voor muziek zelf.

Beter lezen... :)

Beste Hans,

Als jouw luisteraar inderdaad vond dat jouw set beter geluid liet horen dan een versterkte (en dus ook sterk vervormde) live muziekuitvoering in een zaal of zo, kan aan zijn oordeel geen waarde worden gehecht.

Want bijna àlles klinkt wel beter (d.i. echter) dan een versterkte (en dus ook sterk vervormde) live muziekuitvoering in een zaal of zo.

Als hij daarentegen een ruime ervaring had met èchte live muziek (naturel, dus zonder microfoons en alles wat daar al dan niet draadloos mee verbonden is), zou zijn compliment hebben getèld.

Nee, hij was ook van mening dat bij live muziek de weergave meestal niet optimaal is.

Elke versterkte live uitvoering is er zoeen, maar ook muziek weergeven in grote galmende ruimtes horen daarbij.

Een koor in een redelijk gedempte kleine ruimte klinkt beter dan in een kerk b.v. Je hoort de stemmen beter en ook beter wat er mis gaat.

Hij bedoelde dit toch echt wel... Niet elektrisch versterkt, maar wel akoestisch.

(...) maar ook muziek weergeven in grote galmende ruimtes horen daarbij.

Beste Hans,

Als het werkelijk hiér om gaat... is zijn (en wellicht ook jóuw) realiteitsconcept dan niet geperverteerd door de moderne close-mike opnamepraktijk, die - zoals (sic!) Thingman reeds aangaf - nauwelijks verband houdt met de èchte (concertante) werkelijkheid?

Een koor in een kleine, gedempte ruimte klinkt niet béter dan in een grote, ongedempte kerk, bijvoorbeeld... maar wel heel ànders.

Klinkt meer als een koor in een te kleine, te gedempte ruimte, dus.

Klinkt dus ook heel ònnatuurlijk.

Koorzang en grote, ongedempte ruimten zijn voor elkaar bedoeld.

Zijn voor elkaar geschapen.

Juist vanwege de vermengingen van direct geluid en nagalm - met name op de vocalen (klinkers).

Overigens: alleen héél goede geluidssystemen kunnen koren die zijn opgenomen in grote, ongedempte ruimten - zoals grote, ongedempte kerken - realistisch / herkenbaar in de woonkamer neerzetten.

Zodat audioneuroten kunnen vaststellen wat er allemaal mìs gaat.

En muziekliefhebbers kunnen genieten van wat er allemaal góed gaat.

Beste Hans,

Als het werkelijk hiér om gaat... is zijn (en wellicht ook jóuw) realiteitsconcept dan niet geperverteerd door de moderne close-mike opnamepraktijk, die - zoals (sic!) Thingman reeds aangaf - nauwelijks verband houdt met de èchte (concertante) werkelijkheid?

Volgens mij is dit de eerste keer dat we het eens zijn. :)

Wat ook weer niet zo raar is, als het om muziek gaat, en niet om geluid...

Alles kan in 2012!

Tja... smaken verschillen. De een houd van Miles Davis, de ander van Strawinski en weer een andere andere van Opeth.

Over werkelijkheidsweergave zal het wel hetzelfde zijn. Ik vind zo'n koor in een kerk, onverstaanbaar en kwa tempo niet te volgen. Het moet vooral maar langzaam gaan. Hetzelfde koor in een matig gedempt dorphuis met een hoop publiek kun je plotseling wél volgen bovendien is het ritme beter te volgen en hoeft het ook niet zo tergend langzaam. Met Kerst vinden ze het hier in het dorp b.v. nodig, om het middelbare schoolkoor te voorzien van drum, keyboard en elektrische gitaar. Niet om aan te horen. Een clubje cellisten met een orgel in een klein kerkje ergens in Italië ging al weer veel beter.

Waar het mij om gaat is, dat je muziek ook niet moet perverteren door het in een enorm galmende ruimte te zetten. Daar blijft gewoon niks van over. Soms hoor je zo'n straatorkestje in de hal van het station spelen. Verschikkelijk. Maar speelt dat bandje gewoon op straat met een wand voor wat reflectie, dan klinkt het plotseling veel beter.

Wanneer je dit begrijpt of wil begrijpen, dan kan ik alleen maar zeggen dat mijn bezoeker dit wel begreep.

Overigens: alleen héél goede geluidssystemen kunnen koren die zijn opgenomen in grote, ongedempte ruimten - zoals grote, ongedempte kerken - realistisch / herkenbaar in de woonkamer neerzetten.

Juist.

Maar die bestaan niet.

So these days, I'm starting to feel that it is something that is never captured by recordings at all that ultimately defines the difference between live and recorded sound. The Yamaha AvantGrand and the Vivid-CAT-Esoteric-Stealth audio system succeeded in every sonic parameter but one: the intensity of the original sound. Intensity, defined as the sound power per unit area of the radiating surface, is the reason why, even if you could equalize a note played on a flute to have the same spectrum as the note played on a piano at the same sound pressure level, it will still sound different.

Ultimately, therefore, it is perhaps best to just accept that live music and recorded music are two different phenomena.

http://www.stereophile.com/content/recording-angel

M :ph34r: rc

Hee, houd jij van Michael Jackson? Op welk album staat trouwens Stranger in Moscow. Ik heb het notabene niet. (Evenmin als een afspraak voor mijn audiofiele dag :huh: )

M :ph34r: rc

ik heb na komende week een luisterbezoekert hier, en zal komende week ff mailen voor onze sessie. Stranger in Moscow staat op de verzamelaar History. mijn kinders vonden die voor me. Earth Song staat er ook op. maar ... op youtube is ie ook fantastisch door het filmpje ... http://www.youtube.com/watch?v=gAvgIIiQE-g&feature=related .... zoooo mooi

en while you're at it ... heel wat anders maar zo mooi .........

groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...