Guest tubejack Posted 22 november 2008 Report Share Posted 22 november 2008 als de ULS40-s2 weer draait, zeg even. dan spreken we als het je past weer eens af voor wat luisterwerk? verheug me er al op ! groet Goed idee Rob, Ik had eergister niet zo' n audiofiele dag Modificaties er reaxed in gemaakt en e.e.a. zo goed mogelijk gecontroleerd. Gloei aan en buizen branden.... Hoogspanning aan en een knal Na enig speurwerk bleek dat er een plat strookje soldeer zich voordeed als een printbaan.... waar het vandaan kwam is een raadsel Affijn precies over de massa en plus .... dus vuurwerk, want er zat ook nog een verkeerde te zware zekering in.... Ga even rustig uitzoeken hoe of wat en neem waarschijnlijk de print/versterker volgend weekeinde mee naar cursus, daar gaat het toevallig over het meten in eindversterkers... D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 november 2008 Report Share Posted 22 november 2008 Sterkte met zoeken Jack. Da's flink balen. Hoe zwaar en traag is die zekering geweest? Aluminiumfolie-zwaarentraag? Met een sluiting zou je verwachten dat toch iedere zekering, hoe zwaar en traag ook, gewoon door moet branden. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 november 2008 Report Share Posted 22 november 2008 als de ULS40-s2 weer draait, zeg even. dan spreken we als het je past weer eens af voor wat luisterwerk? verheug me er al op ! groet Goed idee Rob, Ik had eergister niet zo' n audiofiele dag Modificaties er reaxed in gemaakt en e.e.a. zo goed mogelijk gecontroleerd. Gloei aan en buizen branden.... Hoogspanning aan en een knal Na enig speurwerk bleek dat er een plat strookje soldeer zich voordeed als een printbaan.... waar het vandaan kwam is een raadsel Affijn precies over de massa en plus .... dus vuurwerk, want er zat ook nog een verkeerde te zware zekering in.... Ga even rustig uitzoeken hoe of wat en neem waarschijnlijk de print/versterker volgend weekeinde mee naar cursus, daar gaat het toevallig over het meten in eindversterkers... D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 november 2008 Report Share Posted 22 november 2008 Sterkte met zoeken Jack. Da's flink balen. Hoe zwaar en traag is die zekering geweest? Aluminiumfolie-zwaarentraag? Met een sluiting zou je verwachten dat toch iedere zekering, hoe zwaar en traag ook, gewoon door moet branden. Mvg. Miracle. Ach Miracle en M44. Je weet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 november 2008 Report Share Posted 22 november 2008 ja oeps. heb ook wel eens vonkjes gehad, slordigheid he ... maar niks kaduuk gelukkig. de laatste keer dat mijn AW250 dwars ging bleek ook een bolletje soldeer dat bij de restauratie van het ding in 2005 tussen een eindtransistor en de koelplaat zat .... ongeluk zit in een klein bolletje. succes Jack, gelukkig weet jij er veel van en kan je zelf op zoek. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 november 2008 Report Share Posted 22 november 2008 Ik heb vanmiddag dit draadje eens doorgelezen en komt tot de conclusie dat naast dat ik veel geohed heb: trots ben, dat ik ook vooral audiofiel ben Mensen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 november 2008 Report Share Posted 22 november 2008 ja oeps. heb ook wel eens vonkjes gehad, slordigheid he ... maar niks kaduuk gelukkig. de laatste keer dat mijn AW250 dwars ging bleek ook een bolletje soldeer dat bij de restauratie van het ding in 2005 tussen een eindtransistor en de koelplaat zat .... ongeluk zit in een klein bolletje. Bolletjes soldeer.. Vreselijk. Net zolang zoeken tot je het gevonden hebt.. Je moet er idd niet aan denken als dat op de verkeerde plek terecht komt.. Is ook een pleidooi voor zuinig solderen Dikke klodders? Bah!! Ik ben nu zelf bezig met een nieuw buizen phonotrapje, een creatie van KT88 waarover er een topic op audiofreaks is. Audiofiele ellende: ik kan me niet herinneren dat ik ooit onderdelen ben gaan kopen en ik ook alles kreeg wat ik vroeg. Elke keer weer krijg ik verkeerde weerstanden Ook nu weer. Om die ellende te vermijden ben ik maar naar Stuut & Bruin gegaan (onder het mom "ze zijn zo chagrijnig, dus zullen ze wel serieus zijn.."). Zit je 's avonds laat te solderen, het einde is in zicht, je zit je al zwaar te verkneukelen, "nog een 1K weerstand, even zoeken, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 november 2008 Report Share Posted 22 november 2008 Ik ben erg benieuwd, meerdere mensen hebben gezegd hem beter te vinden dan Triode Dick's Phonodude, die ik nu ook gebruik, duss.... Leuk ontwerpje met active riaa, kan dus een hele goede s/n verhouding hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 ja oeps. heb ook wel eens vonkjes gehad, slordigheid he ... maar niks kaduuk gelukkig. de laatste keer dat mijn AW250 dwars ging bleek ook een bolletje soldeer dat bij de restauratie van het ding in 2005 tussen een eindtransistor en de koelplaat zat .... ongeluk zit in een klein bolletje. Bolletjes soldeer.. Vreselijk. Net zolang zoeken tot je het gevonden hebt.. Je moet er idd niet aan denken als dat op de verkeerde plek terecht komt.. Is ook een pleidooi voor zuinig solderen Dikke klodders? Bah!! Ik ben nu zelf bezig met een nieuw buizen phonotrapje, een creatie van KT88 waarover er een topic op audiofreaks is. Audiofiele ellende: ik kan me niet herinneren dat ik ooit onderdelen ben gaan kopen en ik ook alles kreeg wat ik vroeg. Elke keer weer krijg ik verkeerde weerstanden Ook nu weer. Om die ellende te vermijden ben ik maar naar Stuut & Bruin gegaan (onder het mom "ze zijn zo chagrijnig, dus zullen ze wel serieus zijn.."). Zit je 's avonds laat te solderen, het einde is in zicht, je zit je al zwaar te verkneukelen, "nog een 1K weerstand, even zoeken, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 november 2008 Report Share Posted 23 november 2008 Leuk, ik heb het draadje net gelezen. Het lijkt wel op de riaa waar ik mee speel zeer brom en ruisarm, zeer hoge versterking. Medium output MC elementen zoals de Benz Ace M zijn zo aan te sluiten. Hiervoor had ik ook een Phonodude, ook een fijne riaa Ga binnenkort een MCML05 proberen en de beste riaa komt in de kamer Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 Nou, het spul staat te spelen Het is allemaal nog nieuw, dus het moet echt inspelen, toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat ik ergens een fout gemaakt had, het klonk heel erg nasaal en 'met aangetrokken teugels', wat wel meteen opviel was dat ook ik dingen hoorde die ik nog niet kende van mijn platen Ik heb het de hele nacht aan laten staan, en nu begint het verdomd goed te klinken, en eigenlijk kan ik er pas over een week iets zinnigs over zeggen Het karakter is iig heel anders dan de Phonodude. Nogmaals, het gaat om premature indrukken, maar deze trap is heel erg exact. Alles staat op zijn plek en wijkt daar niet vanaf, je kunt alles precies aanwijzen. En heel gedetailleerd, de PD is toch wat wolliger ofzo (kun je ook muzikaler noemen..), een tweede stem die je op de achtergrond hoort is nu veel duidelijker, sterker nog, er blijkt minstens n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 Hier een fotootje van de opbouw van dit trapje in een Kontakt KT7 versterkertje (rechts de phonotrap): @ Bart: wat heb jij daar voor mottige elco's gebruikt? Die 200V kun je mooi afleiden met een R, wat zenertjes en een mooie elco + MKP erover, zo heel nauwkeurig komt die spanning nu ook weer niet. Tussen de 180 en 250V speelt dat dingetje prima. Zie ook mijn onderschrift........ Overigens: de C om het element af te sluiten staat niet getekend, voor veel MM elementen mag er nog wel 100......300 pF bij afhankelijk van de kabelcapaciteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 @ Bart: wat heb jij daar voor mottige elco's gebruikt? W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 En dat is dus jouw phono, Jack Ook weer een leuk schema, ik kan wel eeuwig bezig blijven.. Wedden dat het die van Menno wordt? ;) Nou ik verwacht: juist niet! langzaam maar zeker krijg ik steeds meer vertrouwen in eigen kunnen De riaa waar ik mee speel heeft een actief filter en g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 @ Bart: Ground layout is extreem belangrijk, niet alleen bij zo'n phono dingetje maar bij alles in audio. Zo zie ik in jouw opbouw ook wel wat dingetjes die ik zelf anders zou doen, zoals bijv. alles op 1 grondplaat met de bussen koud daarop. Op mijn foto kun je misschien nog net zien hoe ik van de middenbusjes van de buisvoeten een sterpunt heb gemaakt en vandaar uit distribueer naar resp. voeding en naar ingangsground. In- en evt. uitgangsbusjes geisoleerd van de kast, en zelfs de ground bus voor de aardeaansluiting van de elementbekabeling is van de kast geisoleerd en gaat met een draadje naar de 1e aarde bij de 1e triode. Als je e.e.a. correct opbouwt heb je met kortgesloten ingang een brom van > -80 dB. Gloei gelijkrichten en afvlakken, de plus daarvan komt aan gnd. bij de voedingsnul. Vergeet ook niet dat die MPs een capaciteit van intern naar huis (ground) hebben, dat kan van invloed zijn. Begin nou eens met gewone Wima's ofzo, zoals je op mijn foto ziet heb ik ook HTK-onderdeeltjes gebruikt. En ja, ik moet die MP-dingen inderdaad niet, ze klinken zoals ze eruit zien vind ik. BTW 0.22 en 0.47 is beide een factor 10 te groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 En dat is dus jouw phono, Jack Ook weer een leuk schema, ik kan wel eeuwig bezig blijven.. Wedden dat het die van Menno wordt? ;) Nou ik verwacht: juist niet! langzaam maar zeker krijg ik steeds meer vertrouwen in eigen kunnen Da's h Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 november 2008 Report Share Posted 24 november 2008 in het weekeinde en vandaag heb ik rustig kunnen luisteren naar de tuner. ik vrees dat ik moet concluderen dat de tuner de CD-speler voorbij gegroeid is. Teveel kunstmest gegeven of zo. Natuurlijk heeft het hier en daar zijn (fm-)beperkingen maar overall is het simpelweg beter. ik vermoed dat het verschil uit een paar blauwe kleinigheidjes bestaat (twee paar van die 1837's op een bepaalde plek tilden de tuner naar dit niveau, daarvoor kon ie niet tippen aan de cd speler). ofwel: die is nog niet af. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 november 2008 Report Share Posted 25 november 2008 Ik heb vandaag heerlijk muziek gedraaid en waarschijnlijk een klein probleempje de in mijn hernieuwde CD-speler gevonden Hij klinkt verschrikkelijk mooi en kan zich meten met mijn draaitafel. Hopelijk gaat hij w Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 november 2008 Report Share Posted 26 november 2008 sja slechter ... als je een tijdje alleen CD speler hoort ben ik best happy. maar enig vergelijk leert dat het net niet zo verfijnd is als de tuner. afijn, ik vind de reden nog wel groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 november 2008 Report Share Posted 26 november 2008 Ik heb vandaag heerlijk muziek gedraaid en waarschijnlijk een klein probleempje de in mijn hernieuwde CD-speler gevonden Hi Jack, Mag ik vragen wat het probleem was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 november 2008 Report Share Posted 26 november 2008 Deze post had ik gemist? @ Bart:Op mijn foto kun je misschien nog net zien hoe ik van de middenbusjes van de buisvoeten een sterpunt heb gemaakt en vandaar uit distribueer naar resp. voeding en naar ingangsground. Ehh, dat heb ik toch ook gedaan? Alleen door het formaat van die MP's is het wat omvangrijker geworden, maar dat gaat straks veranderen.. Als je e.e.a. correct opbouwt heb je met kortgesloten ingang een brom van > -80 dB.Gloei gelijkrichten en afvlakken, de plus daarvan komt aan gnd. bij de voedingsnul. Brom is onhoorbaar Vergeet ook niet dat die MPs een capaciteit van intern naar huis (ground) hebben, dat kan van invloed zijn. Oeps, helemaal niet aan gedacht.. Begin nou eens met gewone Wima's ofzo, zoals je op mijn foto ziet heb ik ook HTK-onderdeeltjes gebruikt. En ja, ik moet die MP-dingen inderdaad niet, ze klinken zoals ze eruit zien vind ik. BTW 0.22 en 0.47 is beide een factor 10 te groot. Whoaa! D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 november 2008 Report Share Posted 26 november 2008 Gefeliciteerd Bart! Overigens is er weinig nieuws aan dit schemaatje hoor, het is allemaal jaren '50 techniek. Niet alles wat oud is is per definitie slecht, en andersom ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2008 Report Share Posted 26 november 2008 Mag ik vragen wat het probleem was? Simpel KT88 Onderop het chassis zat een schroef van het loopwerk ongeveer een cm los. Daardoor verschoof het loopwerk iets en kon de laser de TOC niet goed uitlezen. Hij speelt weer als een tierelier Tevens de lens even mooi schoongemaakt met een droog wattenstaafje. Hopelijk blijft hij het nu de komende 10 jaar doen.... hij speelt zo mooi Ben vandaag ook weer wat verder gekomen met de storing in mijn UL40-S2 versterker. Voedings trafo is gelukkig nog heel. Er zijn 2 Beiyslag weerstanden uitgefikt die kan ik hier niet kopen net als zekeringen van 1amp maar dan speciale trage die de piek kunnen opvangen. (Geen enkele electrozaak hier in de buurt snapt dat ....of wil dat snappen...) Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 november 2008 Report Share Posted 26 november 2008 Gefeliciteerd Bart! Overigens is er weinig nieuws aan dit schemaatje hoor, het is allemaal jaren '50 techniek. Niet alles wat oud is is per definitie slecht, en andersom ook niet. Zeker niet! En terugkoppeling ook niet blijkt nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2008 Report Share Posted 26 november 2008 Gefeliciteerd Bart! Overigens is er weinig nieuws aan dit schemaatje hoor, het is allemaal jaren '50 techniek. Niet alles wat oud is is per definitie slecht, en andersom ook niet. Zeker niet! En terugkoppeling ook niet blijkt nu Gefeliciteerd Bart Hoeveel versterkt ie denk je? of hoeveel mv stop je er in en komt er weer uit? Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts