Jump to content

Hoe hoorbaar is 5 % THD.


dekkersj
 Share

Hoe hoorbaar is 5 % THD (alleen 2de harmonische).  

42 members have voted

  1. 1. Welke van de drie files is het meest "clean", dwz heeft geen vervorming.

    • Track 01
      8
    • Track 02
      12
    • Track 03
      8


Recommended Posts

En niet stiekum gaan kijken naar de files in een editor etc.

 

Jacco, na uitgebreid luisteren moet ik concluderen dat als er verschil is tussen de drie tracks, dit voor mij niet hoorbaar is. Naar mijn idee is dus geen van de tracks "cleaner" dan de andere; ze zijn alle drie identiek.

 

Ik heb er verschillende manieren van luisteren op los gelaten, maar de conclusies blijven wat mij betreft hetzelfde. Wat mij betreft had je dit beter op 1 april kunnen doen.... :)

 

Toine.

Link to comment
Share on other sites

Ik beloof plechtig dat er wel degelijk verschil tussen alle drie de tracks.

 

Prima, ik geloof je, maar voor mij is dat verschil niet hoorbaar. In elk geval niet in de vorm van clean / minder clean, laat staan in de vorm van hoorbare vervorming. En gezien de verschillen in de reacties zal er ook geen consistent antwoord komen, denk ik zo.

 

Bij de poll had ook een knop "geen verschil" moeten staan, dan had ik die aangevinkt in ieder geval.

Link to comment
Share on other sites

Nog eens over de stereo geluisterd, gewoon achter elkaar.. De conclusie is nog dezelfde:

 

1) @#$ emotieloze herrie :lol:

2) Geen duidelijk waarneembare verschillen.

 

Vanwege reden nummer 1 ga ik geen koptelefoontest meer doen; als 1 van de tracks dan al 5% vervorming bevat vormt het in ieder geval geen wezenlijk probleem voor de weergave. Maar ik geloofde al niet dat een versterker met 0.001%THD beter zou zijn dan eentje met 0.003%..

Link to comment
Share on other sites

Hoi Jacco,

 

leuke test! Vooralsnog hoor ik geen verschil (sennheiser 210 hoofdtelefoon op computer). Morgen nog eens proberen (zonder alcohol beneveling).

 

Groet,

 

azh

Link to comment
Share on other sites

1.wav klinkt een fractie scherper, het clavecimbel resoneert wat meer in het borstbeen en ik voel het wat meer in m'n tanden. De fysieke sensatie is iets anders dan bij de andere twee, onaangenamer. Versie 2 klinkt wat ronder dan 1 en 3. Bij drie heb ik het idee dat het net wat lustelozer is. Erg lastig kwantificeerbaar allemaal.

 

Of het cleaner is weet ik niet, mijnvoorkeur heeft 2.

Link to comment
Share on other sites

1.wav klinkt een fractie scherper, het clavecimbel resoneert wat meer in het borstbeen en ik voel het wat meer in m'n tanden. De fysieke sensatie is iets anders dan bij de andere twee, onaangenamer. Versie 2 klinkt wat ronder dan 1 en 3. Bij drie heb ik het idee dat het net wat lustelozer is. Erg lastig kwantificeerbaar allemaal.

 

Of het cleaner is weet ik niet, mijnvoorkeur heeft 2.

:blink: Resonerend borstbeen? Rammelende tanden?

 

Speel jij die fragmenten op 120 decibel geluidssterkte af?

Link to comment
Share on other sites

De koptelefoon toch maar van stal gehaald.. Als je 1 seconde 'loopt' dan wordt de muziek ook een stuk beter :D

 

Wat ik denk waar te nemen is dat 1 wat minder luid is dan 3, en 3 weer wat minder luid is dan 2. Dat zou toch haast niet moeten kunnen omdat ik die stukjes genormaliseerd heb op 0db..

 

Dus ik zou zeggen 1 is het meest clean, dan 3, dan 2.

Link to comment
Share on other sites

Wat het resultaat ook mogen zijn, het lijkt me dat er nu eenvoudig afgerekend wordt met het vooroodeel uit het meetkamp dat 'audiofielen' iets alleen mooi vinden als er een bepaalde hoeveelheid vervorming in het geluid zit. Veel negatieve opmerkingen over buizenversterkers uit ditzelfde kamp over dit fenomeen kunnen ook de ijskast in, de verschillen blijken nauwelijks hoorbaar :huh::P

 

Of, als je de stelling per se overeind wilt houden, blijken 'audiofielen' dan toch over een superieur gehoor te beschikken? :confused:

Link to comment
Share on other sites

:blink: Resonerend borstbeen? Rammelende tanden?

 

Speel jij die fragmenten op 120 decibel geluidssterkte af?

 

Ik luister niet alleen maar naar muziek, ik ervaar het ook en niet alleen maar het sublaag dat het bier doet schuimen. Ik kon bijvoorbeeld het geluid van de ultrasoon afstandsbediening waarnemen en na enige oefening ook zeggen op welk knopje er werd gedrukt. Evenzo bij de autofocus van een Polaroid SX70 camera. Ultrasoon geluiden op de koptelefoon heb ik echter nooit kunnen horen.

Link to comment
Share on other sites

Ik luister niet alleen maar naar muziek, ik ervaar het ook en niet alleen maar het sublaag dat het bier doet schuimen. Ik kon bijvoorbeeld het geluid van de ultrasoon afstandsbediening waarnemen en na enige oefening ook zeggen op welk knopje er werd gedrukt. Evenzo bij de autofocus van een Polaroid SX70 camera. Ultrasoon geluiden op de koptelefoon heb ik echter nooit kunnen horen.

 

It's a plane.......... no, it's a bird.......... no, it's...............

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Wat het resultaat ook mogen zijn, het lijkt me dat er nu eenvoudig afgerekend wordt met het vooroodeel uit het meetkamp dat 'audiofielen' iets alleen mooi vinden als er een bepaalde hoeveelheid vervorming in het geluid zit. Veel negatieve opmerkingen over buizenversterkers uit ditzelfde kamp over dit fenomeen kunnen ook de ijskast in, de verschillen blijken nauwelijks hoorbaar :huh::P

 

Of, als je de stelling per se overeind wilt houden, blijken 'audiofielen' dan toch over een superieur gehoor te beschikken? :confused:

 

Zoiets dacht ik ook nadat ik er gisterenavond laat nog naar had geluisterd op mijn eigen set. Nou kun je veel zeggen van zo'n Apogee als ik heb, maar niet dat ie de resolutie niet heeft om die verschillen hoorbaar te maken. :)

In dit geval lijkt elk verschil inderdaad inbeelding te zijn en het is leuk om de een no.3 te horen kiezen met totaal andere argumenten dan waarmee de ander no.1 kiest en weer een ander no.2. Uiteindelijk is het niet te horen, wat het "plechtig beloofde" verschil verder ook moge zijn. Ik denk dat dat de bedoeling is van Jacco's initiatief, maar goed, we zullen het vast nog gaan horen.

 

Als die 5% THD op -90dB erin gemanipuleerd zit kun je het inderdaad wel schudden dat je daar ook maar iets van terughoort.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb niet gestemd want ik hoor geen verschil.

 

Ik hoor verschillende dingen die ik zou aanwijzen als vervorming maar 't zit in al die stukjes.

 

 

 

Ben benieuwd hoe dat klinkt bij electronische muziek.

 

Als je de synths heel zuiver houdt dan hoor je 't misschien wel.

 

 

 

Leuke test!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ok

Edited by azh
Link to comment
Share on other sites

 

It's a plane.......... no, it's a bird.......... no, it's...............

 

:lol:

 

Lees een e.a. over Evelyn Glennie en luister naar haar werk. Het is een fantastische muzikante die stok doof is. Waarnemen doe je niet alleen met je oren (een van de redenen waarom een buizenversterker gewoon mooier klinkt (vuur)).

 

Over haar heb ik afgelopen zomer een documentaire gezien bij de VPRO, "Touch the sound". Was erg mooi opgenomen. Het voelen van geluid en trilling is interessant maar voor een horende moeilijk te bevatten.

 

Ja, ik ook wel. Vooral als er veel laagfrequente signalen in zitten met een stevige amplitude.

 

Groet,

Jacco

 

Ik vermoed dat daar de tip in verscholen zit.

Link to comment
Share on other sites

[...]

 

Ben benieuwd hoe dat klinkt bij electronische muziek.

 

Als je de synths heel zuiver houdt dan hoor je 't misschien wel.

Ja, ik ook wel. Vooral als er veel laagfrequente signalen in zitten met een stevige amplitude.

 

Groet,

Jacco

Oke, ik blijf alsnog bij mijn keuze! Wanneer komt die uitslag nou, Jacco! :D

Link to comment
Share on other sites

Een speaker vervormt zelf al meer dan 5%. In feite luister je altijd al naar die (meer dan) 5% vervorming.

Dan benijd ik jou niet om jouw speakers. De meeste goed ontworpen speakers komen niet boven de 1 % bij volumes tot 95dBSPL op 1 meter. En dat is in de woonkamer een redelijk stevig afspeelniveau.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...