Jump to content

Cd speler wil de CD niet "inlezen"


mordante
 Share

Recommended Posts

Af en geeft mijn CD-speler een marantz CD94 mkII problemen. Als ik er een CD instop geeft de speler disk errors aan of doet hij alsof er helemaal geen CD inzit.

 

Als ik een CD wil spelen de doe de lade van de CD speler dicht dan hoor ik wel een aantal tikjes uit de speler komen (dus niet via de speakers) Maar verder gebeurt er niks. De tikjes klinken mechanisch.

 

Wanneer de speler de CD eenmaal herkent heb ik geen problemen met het afspelen. Maar soms duurt het lang of lukt het helemaal niet.

 

Mischien is diet niet de beste uitleg maar veel beter kan ik het niet beschrijven. Wie weet wat er an de hand zou kunnen zijn en wie zou een oplossing weten of wie zou het kunnen oplossen?

Link to comment
Share on other sites

Hai

 

Kan gebeuren. Opties zijn: vieze laserlens - oplossing schoonmaken, gekopieerde/slechte cd's - oplossing opnieuw maar langzamer branden, eventueel op betere CD en losse contactjes op je printplaatje, daar waar de lees gegevens naar de processor gaan - oplossing reparatie/nw cd spelert....

 

Succes!

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Klinkt als een loopwerk dat niet meer goed kan focussen en het nog wel uit alle macht probeert. Dat zijn die tikjes die je hoort zijn waarschijnlijk. Het is toch ook al een ouder model, of niet? Kan best zijn dat de laser 'op is'...

Link to comment
Share on other sites

Ik heb geen (bijna) geen gecopieerde CD's en die speel ik eigenlijk ook nooit af. Het rare is ik had toen ik het berichtje schreef weer het probleem. Speler uigezet ff boos door het huis gelopen berericht gepsot nog 1 of 2 dingen gedaan. Speler weer aangezet CD er in en toen geen probleem, de speler pakt de CD in 1 keer.

 

Schoonmaken zou denk ik geen kwaad kunnen maar hoe pak je dat aan, heb de speler nog nooit opengehaald zelf. Is er iemand in de omgeving Zoetermeer die met dat soort dingen meer ervaring heeft?

 

En ja de speler is al wat ouder maar zelf denk (of hoop tegen beter weten in) dat het niet aan de laser ligt. Ik zou niet weten waar ik voor hetzelfde geld een net zo'n goed loopwerk zou kunnen kopen. Ja ik gebruik een losse DAC.

Link to comment
Share on other sites

Herken dit van mijn Marantz cd recorder wanneer die gebruikt wordt als cd speler. Sommige cds worden pas na meerdere insert pogingen ingelezen en tot die tijd zijn er de verschijnselen die je noemt. Doe er verder niks aan want het is niet de hoofd speler. Er zijn verder problemen met het inlezen en finalizen van cdr-s en wijt het alles, ook gezien de vele reacties van anderen op Marantz spelers van die generatie(s), aan een meer algemeen kwaliteitsprobleem. Bin it zou ik zeggen.

Link to comment
Share on other sites

Een "CD lens cleaner" (tegenwoordig noemt dat "DVD lens cleaner" :lol: is een afspeelbare CD met nylon borsteltjes op gemonteerd. Er is vaak ook een vloeistof bijgeleverd. Maar je kan de CD ook droog afspelen natuurlijk (en wel veiliger voor je lens denk ik). Ik heb steeds goede resultaten gehad met zulk een CD met borsteltjes op. Het poetst de stofdeeltjes van de lazer. Als er zich een neerslag op de lazer bevindt (nicotine, teer,...) is het wel aan te raden de lens voorzichtig te poetsen met een wattenstaafje met alcohol, daar voor moet de speler open natuurlijk.

 

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Je kunt ook een nieuwe laserunit aanschaffen. Is eenvoudig te monteren. Zie voor een overzicht. Het kost nagenoeg geen drol.

 

http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/...rgallerie1.html

 

:o

 

Philips_CDM-1_01.jpg

 

Een CDM-1 voor de Marantz kost 129,90!

Noem dat maar niks... <_<

 

En dan heb ik het over een gebruikt laserblok. :rolleyes:

 

Dat is bijna net zo veel als ik voor de speler heb betaald, maar ik denk dat ik het mischien wel ga kopen. Zeld als deze speler mij 300 gaat kosten in totaal vind ik dat ok, denk niet dat ik voor 300 een betere speler zal vinden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb me net een nieuwe "CD-lens-borstel-CD" aangeschaft, 4.95 bij de goedkoopste softwaremarchand van 't stad! Het was weeral de laatste, die dingen vliegen de deur uit! ;)

 

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

  • 14 years later...

mijn Denon UCD F10  speelt  gekopieerde cds meestal wel naar normale cd's vaak niet. Dan leest het apparaat  tijd  en aantal nummers, maar wil de cd daarna niet starten. Soms wel bij het tweede nummer of soms na een kwartier  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ik heb een Philips CD781. Gekocht aan het begin van mijn studietijd, voor gespaard en rottige uitzendklusjes voor gedaan. Daarna ontzettend veel gebruikt. Ik ben dus wel een beetje aan hem gehecht. Een tijd geleden heb ik hem weer in gebruik genomen, ondanks verzet van mijn vrouw die dit soort apparaten lelijk vindt. Maar in het thuiskantoor was dat dus nog net acceptabel. In het begin sloot het laatje niet altijd goed. Het bleek dat het klapmechanisme van de motor een beetje vast zat. Een paar keer het laatje een duwtje in de rug gegeven en het werd weer soepel. Maar nu, nadat hij een tijdje had uit gestaan, wil hij CD's niet meer goed lezen. Hij draait een tijdje, maakt wat mechanische geluiden en stopt er mee (er komen streepjes in het display ipv tijd en aantal nummers). Ik heb geprobeerd het lensje wat af te vegen met een wattenstaafje, maar dat heeft weinig effect. Hij blijft alleen iets langer draaien voordat hij het opgeeft. En nee, de transportschroeven zitten er niet in. Ik gebruik alleen originele CD's, geen gebrande.

Edited by mr. music
aanvulling
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reacties. Ik vrees dat ik niet technisch genoeg ben om zelf met die service manual aan de slag te gaan, ik heb daar ook de spullen niet voor. Maar toch nuttig: ik kan die wel printen en een keer meenemen naar het repair café (stom dat ik daar niet meteen aan had gedacht). 

 

Ik voel me nu trouwens toch wel een dinosaurus zeg. Even rondgekeken en het lijkt wel alsof cd-spelers nu alleen nog aan audiofanaten worden verkocht. Ze zijn superduur of ze zijn er niet. Middenklasse lijkt totaal niet meer te bestaan. Doet de jeugd tegenwoordig echt alleen nog maar streamen? Dat verklaart in ieder geval veel over de staat van de muziek industrie tegenwoordig. Ik ben nooit superkritisch geweest op audiogebied, maar zelfs ik hoor nog wel dat spotify toch echt niet hetzelfde is als een cd op een enigszins fatsoenlijke speler en versterker.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, mr. music said:

Ik voel me nu trouwens toch wel een dinosaurus zeg. Even rondgekeken en het lijkt wel alsof cd-spelers nu alleen nog aan audiofanaten worden verkocht. Ze zijn superduur of ze zijn er niet. Middenklasse lijkt totaal niet meer te bestaan. Doet de jeugd tegenwoordig echt alleen nog maar streamen? 

Ja, CD's zijn zo 2010.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, mr. music said:

ik hoor nog wel dat spotify toch echt niet hetzelfde is als een cd op een enigszins fatsoenlijke speler en versterker.

Ik gebruik Qobuz en het verschil met CD is marginaal, ik gebruik een CEC CD loopwerk en een NAD M50 netwerkspeler en gebruik die over dezelfde Dac, nml ingebouwde DAC van de Mola Mola Makua. (Die dac is exact dezelfde als de Tambaqui van Mola Mola)

Verder heeft Cambridge nog CD spelers.

Zie:

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/products/hi-fi/cd-player

Edited by Gydo
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, kappa7 said:

Ja, CD's zijn zo 2010.

 

Oh Ja?    In 2010 was ik nog aan het streamen .... o.a. met Audrivana  had ik een abonnementje bij en Volumio met de HiFiBerry en Hans Beekhuizen voedingsadvies. !    Veel HDtracks gedownload, bleken voor de meest geupsampled vanaf CD source materiaal.

Die spullen liggen  al weer een tijdje in de kast.

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

Ieder zijn meug: een belangrijk gegeven. Vandaar dat ik meerdere bronnen binnen mijn sets heb en koester. Puur streamen en digitaal zou voor mij persoonlijk dodelijk saai zijn. Vandaar ook dat ik het hele spectrum (binnen mijn machten) omarm. 

Edited by Vinyl_Fuchs
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...