Jump to content

Sodejuu

Members
  • Posts

    10674
  • Joined

  • Last visited

About Sodejuu

  • Birthday 24-12-1964

Personal Information

  • Gender
    Male
  • Location
    ff boave Remunj
  • Interests
    a lot

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    Set 1:- Sonus Faber Guarneri Homage- Mimetism 45.2- Ayre K-3RP- Ayre CX7eMP- Logitexh Squeezebox Touch- YBA WD202- Transrotor Fein- Transrotor Fatbob S/ SME3500/ Benz Micro L2Bekabeling (v.b.n.b.) SignAudio LS Shotgun, SignAudio, NBS Active 3, Heavens Gate Supreme Phono, Siltech SPO-18M, NBS Omega 3, SignAudio PowerSet 2:- B&W CDM1 (x4)- REL Q100- B&W CC6- Onkyo TX-NR717- Thorens TD1660BMkRP/Linn Basik Plus/Goldring Eroica LX- Oppo BDP-93- Philips VR969- JVC HR-S5000E- Panasonic TX-L37V10 Bekabeling: MIT Terminator2 LS, vdH Clearwater, Oehlbach NF2, Prefer MGK-6, Oehlbach XXL60

Recent Profile Visitors

11477 profile views
  1. Het IS een 5-polige XLR en verzorgt de AC spanning van het voorversterkerdeel. In het kleine kastje zitten 3 trafo's (geen voedingen). Een (XLR-5) voor de preamp en 2 (met PowerCON) voor de eindsecties. Heeft het zin de onderlinge netsnoeren te vervangen? In principe heeft het net zoveel nut dan als je een gewoon netsnoer vervangt.
  2. De plug op de foto is een Neutrik PowerCON. Die is goed te verwerken en geeft een beter contact dan de standaard IEC aansluiting. Die kun je bij Thomann of Bax gewoon kopen
  3. Ik zeg kunnen. In 95% van de gevallen is het echter de condensator. Als je iets langer wacht met het opleggen van een plaat, dan kan de condensator weer net te leeg zijn om die 90º fasedraaing te maken. Dan draait de motor weer de verkeerde kant op. Als je echter direct na het draaien van een plaat de volgende plaat op legt, zou die de goede kant op moeten starten*. Ik heb het zelf pas een keer meegemaakt dat het niet de condensator was. *) als in met zo'n thorens speel, dan laat ik het plateau ook gewoon draaien tijdens het wisselen van de plaat
  4. Dan is het de condensator die op zijn eind komt. Die kan altijd wel een keer vervangen worden. Het heeft geen haast. Die doet het nog jaren zo, maar dan zul je wel dat zetje moeten geven. Ook daar wen je aan.
  5. DE condensator zorgt voor een 90º fasedraaiing. Dat is prima om de motor juist te laten draaien. Als hij af en toe de verkeerde kant op draait, is dat alleen in het begin als je begint te spelen of random? Als het alleen in het begin gebeurd is het meestal de condensator Die begint dan "end of life" te raken. Zo lang die na de eerste keer starten nog iets aan lading heeft, draait ie daarna de juiste kant op. Gebeurt het random, dan kunnen het de spoelen zijn. Om te voorkomen dat hij de verkeerde kant op draait, kun je het plateau een zet in de juiste richting geven en dan gelijk de snelheidsknop omzetten. Dan start ie altijd de juiste kant op. Het is sowieso beter het plateau een zet te geven tijdens het starten. Dan leeft de snaar langer en ook de motor wordt minder belast.
  6. Sodejuu

    Voedingen ?

    Zo'n "voeding" is toch gewoon een regeltrafo? Zo ver ik weet gebruikt Märklin AC voor de aandrijving. Dan heb je aan die trafo's op zich niet veel.
  7. Het CDM9 loopwerk wat het laatste draaiarm loopwerk. Daarna is Flips overgestapt op lineaire loopwerken als de VAM12.x en CDM12.x. De oude draaiarm loopwerken hadden minder last van leesfouten, maar met verbetering van de elektronica mogen tegenwoordig de eisen die eerder aan een loopwerk gesteld werden naar beneden bijgesteld worden. Het meest complexe loopwerk is het CDM1 ding. Die werd ook in gietaluminium gemaakt. De CDM1-MkII was geen verbetering, maar een kostenbesparing. Deze werd opgevolgd door de CDM2, waar nog meer aluminium het pad moest ruimen voor goedkoper plastic. Toppers zijn nog alijd de CDM4-Pro en CDM9-Pro, waarbij de laatste in nagenoeg alle toppers van de late 90's gebruikt is
  8. Klopt. Om laag te tackelen heb je massa nodig. Als die schuimdingen nou van lood waren, dan was het een ander verhaal. Maar als je nou tegn de lange wanden hetzelfde doet als je met de achterwand hebt gedaan, dan werkt het. Dus een kast waar je LP's en boeken in kunt zetten. Dan heb je de muziek en lectuur bij de hand en het fungeert ook nog eens als akoestisch paneel, (want platen en bergen papier, hebben voldoende massa). Het is functioneel en het is goedkoper dan al die akoestische crap
  9. Zoals reeds eerder gezegd zorg dat je op de lange wanden "brekers" (= diffusers) plaatst. De ruimte is te leeg (hard). Alleen ruimte aankleden zal je van de vervelende dreun afhelpen.
  10. Zo, nu ff mijn 2 centen over de TAD, de MA Studio 20 en de ruimte. Ik heb de Quad dus niet in deze ruimte gehoord, maar helaas ook niet de MA 20, maar die ken ik van de zolder. Verder ken ik Carl's set goed en ook hoe hij wil dat het speelt. Zoals gezegd was ik gisteren uitgenodigd mijn defecte Goldmund Mimesis 3 en een platenspelersnaar op te halen en mijn onverbloemde mening te ventileren betreffende de TAD speakers. Ik had de CE1 al eens gehoord bij Highendaudio.nl en dat beviel wel. Deze ME1 kende ik alleen van foto's. Tijdens de koffie had Carl al aangegeven dat dit niet zijn speakers waren. Hij vond het hoog te prominent aanwezig. Dat kan gewenning aan de MA20 zijn, maar ook iets anders. Daarover later meer. Intussen waren een van Carls dochters met de familie ook binnen gekomen. De schoonzoon van Carl zou later ook nog even komen luisteren In de souterain beland ben ik gelijk op de luisterplek gaan zitten. De speakers stonden vrij ver naar voren. Dat heet, best wel vrij in de ruimte. OP de aangegeven plek stonden dus eerder de Monitor Audio speakers. Het eerste wat mij opviel was dat het zoals het nu speelde de coherentie er niet was. Er was wel wat laag, maar dat paste niet. Het midden en hoog waren wel prima, maar de balans was er niet. intussen was de schoonzoon ook beneden gearriveerd. Ook hij miste iets, maar kon er de vinger niet opleggen. Na een aantal nummers verdween de schoonzoon weer. Na weer een paar nummers gehoord te hebben en de nodige woordenwisselingen betreffende de ruimte en het "laagprobleem" vond ik het laagprobleem wel meevallen. Ja, er wordt een bepaalde frequentie aangeslagen die niet bepaald prettig was en volgens mijn primitieve RTA meeting met een app op de telefoon was er idd wel een bult van 10-12dB op ca 60Hz (zo nauwkeuring is die app helaas niet). Vervolgens heb ik Carl gevraagd de speakers eens een halve meter naar achteren te schuiven. Zo gezegd zo gedaan. En wat denk je. Ineens was de zoemtoon veel minder, het gebonk was weg en de speakers gaven nu wel coherentie. Na nog wat geschuif en gedraai stond het eindelijk op zijn plek. En het maakte muziek. Dit vond Carl ook eindelijk goed en homogeen klinken. Ineens was de TAD wel een serieuze kandidaat, want het beeld klopte. NOg ff gecheckt met de app op de phone en ook die gaf een nagenoeg rechte karakteristiek. De bult bij 60Hz was iig niet meer aanwezig (of iig 10dB gezakt) Daarna de CD speler nog geprobeerd, want CD geeft meestal toch meer druk in het laag. Dat was nu ook het geval en ja, die kreeg de ruimte weer aan het zoemen. DAt heeft volgens mij niet met de speakers of de ruimte te maken, maar eerder met de demping van de Conrad Johnson. Qua vermogen kan ijde TAD's prima aan., Qua demping zou die iets strakker mogen. Maar m.i. heeft die ruimte niet veel tweaking meer nodig. Hooguit wat meer vulling in de vorm van een kast en wat tegen de muur (boekenrekje oid) om de paralelliteit wat te breken. De PSI AAVA214 werde ook geprobeerd. Die deden het wel als de druk er was, maar beneden een bepaalde druk, vielen ze weg, terwijl er nog altijd teveel "bonk" in zat. Op de plek waar ze nu staan vind ik ze overbodig. In een lege ruimte met parallele wanden is het onvermijdelijk om ergens een bepaalde frequentie aan te slaan die door blijft zingen. Dat is allemaal wel op te lossen en daar heb je geen dure dingen voor nodig, mits je wel iets in die ruimte wil zetten. Hoe leger je de ruimte laat, hoe meer problemen dat je houdt. Ik vind de ruimte bij Carl nog net iets te leeg. De galmtijd schat ik op 0.45-0.5s. Ik vind een galmtijd tussen 0.3 en 0.4s prettig. Lager wil ik niet gaan, want dat vind ik ten kosten gaan van het luistergenot. Het word mij dan te strak.
  11. Een hoog rendement is idd geen garantie om een lichte versterker te kunnen gebruiken. Zie mijn Thiels. Rendement is bijna 92dB, maar toch vreet ie stroom, omdat het een complexe load vormt voor de versterker. Nominaal zou die 4Ω moeten zijn, maar het gros van het frequentiespectrum zit meer in de buurt van de 3Ω of er soms nog onder. Mijn SF Guarneri, met een rendement van 86dB waren minder lastig (8Ω nominaal), al moest de volumeknop wel wat verder open.
  12. Xoro HSD8470. Kwam bij een test in het blad Hifi & Musik als winnaar uit de bus qua klank met CD. Deed niet onder voor de Oppo BDP95EU op de digitale uitgang. En dat voor €40 bij Amazon
  13. Voor niet exclusieve produkten kun je deze regel aanhouden: Kostprijs productie = retailprijs/10. In dit geval zou die speaker ca €125 per stuk kosten
  14. Ik kom met een kennis, maar we zullen pas later in de middag arriveren Gaat helaas niet lukken.
×
×
  • Create New...