Jump to content

Vraagje over luidsprekers


losafim
 Share

Recommended Posts

Heb een aanbieding gezien. Twee luidsprekers (Boston) voor de prijs van een. In de winkel zijn er nog vier. Ik was al van plan een paar voor de normale prijs te kopen. Nu denk ik dat ik deze vier koop in plaats van twee. Ben niet duurder uit en hopelijk klinkt het met 4 beter. :D

 

Heeft het zin 4 of eventueel 3 luidsprekers aan te sluiten? Versterker heeft 2 uitgangen voor luidsprekers dus in principe kan het want ik kan de draadjes van 2 speakers samen in een aansluiting klemmen. Ik ben van plan de vier luidsprekers naast elkaar te zetten. (speaker a 2 x links, speaker b 2 x rechts), of ab links en ab rechts. Misschien zet ik ze in vier hoeken van de kamer zodat ik stereo voor en achter me hoor.. het kan ook gekruist. Iemand ervaring hiermee of tips?

Link to comment
Share on other sites

Beetje 'n lastige vraag, omdat ik die speakers niet ken. :confused:

 

Wanneer je ze alle vier wilt aansluiten zou ik ze alleen als frontluidsprekers en stereo gebruiken. De onderste rechtop, en de andere er op z'n kop op.

 

Let op... dit werkt alleen wanneer de tweeters bovenin zitten. Je maakt dan van de speakers een soort 'd-appolito opstelling.

 

Extreem dure speakers zijn ook op die manier gebouwd (Burmester en Dynaudio).

 

Succes...

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Heb een aanbieding gezien. Twee luidsprekers (Boston) voor de prijs van een. In de winkel zijn er nog vier. Ik was al van plan een paar voor de normale prijs te kopen. Nu denk ik dat ik deze vier koop in plaats van twee. Ben niet duurder uit en hopelijk klinkt het met 4 beter. :D

 

Heeft het zin 4 of eventueel 3 luidsprekers aan te sluiten? Versterker heeft 2 uitgangen voor luidsprekers dus in principe kan het want ik kan de draadjes van 2 speakers samen in een aansluiting klemmen. Ik ben van plan de vier luidsprekers naast elkaar te zetten. (speaker a 2 x links, speaker b 2 x rechts), of ab links en ab rechts. Misschien zet ik ze in vier hoeken van de kamer zodat ik stereo voor en achter me hoor.. het kan ook gekruist. Iemand ervaring hiermee of tips?

Beste,

 

 

Is de versterker er echt geschikt voor ?

 

Zitten er 4 eindversterkers in ?

 

van 4 dezelfde luidsprekers is het geluid niet beter je hebt alleen meer van hetzelfde.

 

2 luidsprekers van 4 Ohm paralell aangesloten geven een gehalveerde Impedantie dus 2 Ohm, heel veel versterkers kunnen hier niet tegen en kunnen dan in rook opgaan.

 

Of je moet ze 2 per keer gebruiken .

 

 

MvG,

 

 

Haudio

 

 

:rolleyes:

 

 

PS je kan ook 2 versterkers doorlussen en er dan in totaal 4 luidsprekers op aansluiten.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Ik ben geen expert :unsure: , maar ik denk dat 4 speakers aansluiten de kwaliteit niet ten goede ga komen. Ten eerste zijn stereo opnames gemaakt voor 2 speakers. Ten tweede moet je versterker genoeg vermogen hebben om de speakers goed onder controle te blijven houden.

Link to comment
Share on other sites

Een oude truuk is om een derde speaker aan te sluiten tussen de twee plussen van de links en rechts kanalen. Dit zou een soort center kunnen voorstellen. Volgens mij kan dit straffeloos.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

interessante tips, bedankt. zal het onthouden voor wanneer ik weer zin krijg in experimenten met 3 of 4 weergevers.

zoals het nu is zie ik af van die koop, ik wacht totdat ik twee andere weergevers tegenkom die ik beter vind.

wat mij betreft kan dit onderwerp gesloten worden.

groet

Link to comment
Share on other sites

Guest C J
Een oude truuk is om een derde speaker aan te sluiten tussen de twee plussen van de links en rechts kanalen. Dit zou een soort center kunnen voorstellen. Volgens mij kan dit straffeloos.

 

Groet,

Jacco

Zooo...leg eens uit? Je sluit dan wel de + en - van de l.s. aan op twee plussen. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Een oude truuk is om een derde speaker aan te sluiten tussen de twee plussen van de links en rechts kanalen. Dit zou een soort center kunnen voorstellen. Volgens mij kan dit straffeloos.

 

Groet,

Jacco

Zooo...leg eens uit? Je sluit dan wel de + en - van de l.s. aan op twee plussen. :blink:

Ja. Vroeger deed ik dat wel eens. Het heeft wel een geinig effect. Wat het precies doet, weet ik niet meer. Technisch gezien laat je het verschilsignaal tussen beide kanalen horen.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zoiets ook ooit eens gedaan. Aleen was dat met twee "zeg maar" achter speakers. Ik had die schakeling uit de elektuur en daarbij kwam ook nog een luidspreker volume regelaar om de hoek kijken (een hoog belastbare potmeter) om het volume nog wat aan te passen. Werkte erg leuk, kreeg je echt een ruimtelijk effect door. Alleen de uitgangsimpedantie zakt wel een beetje, zoveel zelfs dat mijn versterker begon te rooken... :(

Link to comment
Share on other sites

Krijg je dan geluid uit die l.s.? Lijkt mij niet goed gaan. :unsure:

Je krijgt een soort surround effect.

Ja, het was best geinig met slechts 3 luidsprekers. Ondertussen met een verrekijker naar de buurvrouw gluren...(om de tijdsgeest aan te geven waar ik mij toen in bevond)

 

Nu gebruik ik het niet meer, de buurvrouw is nu ook niet meer interessant...

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

[...]

Google een rond bij Klipsch deze lieden hadden vroeger een centerkanaal.

 

Ook kom je deze voorziening nog wel tegen op 60/70er jaren versterkers op zekere Pioneer buizen tunerversterkers heb ik het gezien.

En ik dacht het wiel te hebben uitgevonden...

 

:lol:

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Zow,waren ze daar toen ook al mee bezig😁
Ik heb er nu ook 4 naast elkaar staan.
De Cabasse prao op stands en daarnaast ls waarvan alleen de woofer mee doet.
De woofers zijn filterloos en dus heb ik de draden bij de Cabasse aangesloten.
Het klinkt erg fijn en zuiver en krachtig.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...