Jump to content

Wat is de beste high-end tuner?


Stefan
 Share

Recommended Posts

Ik begrijp de noodzaak van 'high end' tuners niet zo. Er echt voor gaan zitten doe je toch 99% van de tijd met een CDtje of Vinyltje? Bij radio wordt e.e.a. aan elkaar geluld en is het maar de vraag of je het volgende nummer wel leuk vindt..

 

Plus dat ik erg twijfel hoe radio als 'bron' zich verhoudt tot b.v. CD audio.. Volgens mij komt het er niet best uit..

 

Radio heeft zeker z'n charme, maar ik zie geen reden om iets anders dan de 'broadband' streams van de sites van de respectievelijke zenders te luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Ik begrijp de noodzaak van 'high end' tuners niet zo.

Ha Niels,

 

"Noodzaak" is een groot woord, maar hier staat 90% van de

tijd de radio te spelen. Dan wil je dat het zo fatsoenlijk

mogelijk klinkt.

 

Wij vinden het juist leuk, om wat anders te horen dan

uit eigen collectie, er zijn genoeg zenders waar niet te veel

wordt geohd.

Natuurlijk draaien we ook regelmatig eigen werk.

 

Radio heeft zeker zijn beperkingen, maar FM kan best goed

klinken. Soms ga ik er ook echt voor zitten, met name in de late uurtjes

denk ik wel eens, dat sommige FM-stations expres muziek draaien

die ik mooi vind.... Het wordt wel eens laat....

 

Voor mijn vrouw, heb ik een extra mooie tuner gemaakt, daardoor maakt

ze ook het meest gebruik van onze installatie, bijkomend voordeel is dat

"diepte" inversteringen als een nieuw setje buizen, nooit geen probleem

zijn.

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

P.s. de meeste mensen die hier op visite komen, denken regelmatig dat ik

een CD op heb :)

Link to comment
Share on other sites

beluister maar eens een goede opname uitgezonden door een zender die zich serieus neemt uit een goede tuner. prachtig. ik moet mijn (marantz SA11-S1) CD speler weer laten opvoeren om dit te evenaren ....

 

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

[

Digitaal is voor mij nog een hele uitdaging, ik heb juweeltjes hier staan

zoals de JVC FX-1100BK een Kenwood KT-1100D een Rotel RT-850.

Probleem is dit soort tuners opnieuw afstellen kun je m.i. van niemand

leren. Elke digitale tuner werkt net weer even anders ..... Ik heb top digitale

tuners van pure ellende goedkoop verkocht omdat ik ze ondanks een(dure) servicemanual niet 100% goed kreeg.

Hai Jack,

 

digitaal is inderdaad moelijker omdat elke tuner weer anders is, maar de techniek die ik hierboven heb beschreven is er een die ik bij alle tuners toepas en die gewoon goed werkt.

Zonder service manual kom je niet ver maar als je die hebt kun je in het ontvangst gedeelte met wat kleine verstellingen vaak veel bereiken. Wat wel een probleem met digitale tuners is, is dat het allemaal wat nauwkeuriger moet. Ik heb zelf een AM/FM signaalgenerator maar die is voor digitale tuners niet nauwkeurig genoeg,

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp de noodzaak van 'high end' tuners niet zo. Er echt voor gaan zitten doe je toch 99% van de tijd met een CDtje of Vinyltje? Bij radio wordt e.e.a. aan elkaar geluld en is het maar de vraag of je het volgende nummer wel leuk vindt..

 

Plus dat ik erg twijfel hoe radio als 'bron' zich verhoudt tot b.v. CD audio.. Volgens mij komt het er niet best uit..

 

Radio heeft zeker z'n charme, maar ik zie geen reden om iets anders dan de 'broadband' streams van de sites van de respectievelijke zenders te luisteren.

Ach, noodzaak is een groot woord ;)

 

Zonder radio had ik als tiener nooit zoveel muziek soorten leren kennen, tot ik volledig zelf met muziek aan de slag ging... dan...

 

heb ik meer dan 20 jaar zonder radio kunnen leven (behalve BBC world op AM in de werkplaats :P ). Daarna heb ik een radio gebouwd van zo een draagbaar geval... dat had ontvangst en het was stereo B) , gewoon omdat ik dat had liggen.

 

Maar de echte radio beleving kwam met een onooglijk schatje van een lampentunertje: een TRIO (voorloper van Kenwood). Het was een klein kastje met een schuin front, deed vaag ergens denken aan een Ford Anglia, en stamde waarschijnlijk ook uit die tijd. Het was een mono bakkie m

Link to comment
Share on other sites

beluister maar eens een goede opname uitgezonden door een zender die zich serieus neemt uit een goede tuner. prachtig. ik moet mijn (marantz SA11-S1) CD speler weer laten opvoeren om dit te evenaren ....

 

 

 

groet

En wat versta je daar dan onder? Die muziek staat op een harde schijf, wordt door een digitale studio gejast en wordt bij de modulator gecomprimeerd om niet boven de wettelijk max zwaai uit te komen.

 

Wie neemt wie nu in de maling?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

beluister maar eens een goede opname uitgezonden door een zender die zich serieus neemt uit een goede tuner. prachtig. ik moet mijn (marantz SA11-S1) CD speler weer laten opvoeren om dit te evenaren ....

 

 

 

groet

En wat versta je daar dan onder? Die muziek staat op een harde schijf, wordt door een digitale studio gejast en wordt bij de modulator gecomprimeerd om niet boven de wettelijk max zwaai uit te komen.

 

Wie neemt wie nu in de maling?

 

Groet,

Jacco

Ik moet bekennen dat ik vind dat mijn radio vaak even leuk klinkt als mijn CD spelers :) (met goeie opnames en een goede ontvangst, uiteraard), zoals al aangehaald, in vergelijk lijkt er bij radio minder bas te zijn, maar die bas is dan wel aangenaam en leuk strak, natuurlijk zeg maar. Stoort me in het geheel niet! Ik weet ook wel dat het geluid dat uit je tuner komt geprocessed is en zo, en ik denk dat, moest ik een origineel (op CD bvb) rechtstreeks kunnen vergelijken met de uitzending van hetzelfde stuk, ik wel degelijk verschillen zou horen, en het origineel waarschijnlijk beter zal vinden. Maar het blijft natuurlijk een reproductie en een tweekanaals interpretatie van ooit gespeelde en opgenomen muziek. Het kan nooit perfect zijn. Dus is het de bedoeling om zo veel mogelijk te kunnen genieten van die reproductie. Voor mij houdt dat in: micro-informatie, tempo, ruimtelijkheid, klank-kleur en "emotionaliteit" vd instrumenten en de stemmen... vul maar aan. Zolang ik deze informatie terugvindt in de weergave, ben ik heel tevreden... :D

 

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Ha ER EE,

 

Ik heb er ook een :(  en vind het tot nu toe een "rampentuner"

kan hem niet fatsoenlijk afregelen, hij staat continu 0,1 mhz

naast de frequentie.

 

Weet jij misschien hoe dat moet? want potentie heeft deze

tuner zeer zeker, de ontvangst is erg goed en de stereo-decoder

is zeer fraai gemaakt en meet zeer goed.

 

Als ik het probleem kan oplossen kan het niet alleen een DX maar

ook een zeer muziekale tuner worden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Jack,

 

Ik vrees dat jij er technisch meer kaas van hebt gegeten dan ik. Ik heb zelf de Kenwood KT1100. Daar heb ik waarschijnlijk ook nog wel een schema van. Dat is volgens mij trouwens (i.t.t. wat ik eerder berichtte) de laatste Kenwood tuner met een analoge afstemcondensator (dus niet de KT1100-D). Ideaal om die zwakke (vaak interessante) zender net aan de zijkant van een sterke zender er tussenuit te kunnen vissen. Je bent dan niet overgeleverd aan de meestal grotere frequentiestappen van een digitale afstemming. Maar ik denk dat je met de KT1100D inderdaad ook een mooie tuner te pakken hebt.

 

De lol van FM ontvangst ? Net als wat Rasta Phil zegt het ontdekken van nieuwe muziek. Zo hoor je in Nederland vrijwel geen goede franstalige muziek. Dus de franstalige Belgische zenders boden wat dat betreft soelaas. Als ik in de gemiddelde CD-zaak naar het magere rijtje Franse CD's kijk is het nog steeds Edith Piaf, Maurice Chevalier, Julien Clerc, etc. wat de klok slaat. Het lijkt wel of ze hier nooit een stap verder komen. Maar dankzij de Franse FM-zenders ben ik franstalige popmuziek echt gaan waarderen en weet ik nu dat er ook nog zoiets bestaat als: Daniel Belanger, Marie Carmen, Gerald de Palmas, Louise Attaque, Jeanne-Louis Murat, Alain Bashung, etc. Of Engels gezongen maar ook uit Belgie: An Pierle, bijv. De keuze in klassieke of wereldmuziek valt op de Belgische zenders ook vaak heel anders uit.

 

ER EE

Link to comment
Share on other sites

Of Engels gezongen maar ook uit Belgie: An Pierle, bijv.

Die heb ik een keer een heel leuk optreden zien geven, op Pinkpop. 'Moest' ik van m'n broer gaan zien. En het was erg leuk. De muziek staat me niet meer zo bij, maar het optreden nog wel. Zit ze daar op een skippybal (doet ze altijd) achter haar piano (vleugel) in een meisjesachtige jurk. Ondertussen een beetje de drummer (die geen Nederlands kon) voor de gek houden door anecdotes te vertellen aan het publiek (in het Nederlands dus) en grappen maken. Gek kind... ;)

Link to comment
Share on other sites

Probeer een Kenwood KT1100 te krijgen, een referentie tuner. Ziet er goed uit, heeft ook een opvolger, de KT1100D ( digitaal).

Kijk iemand die echt weet waar hij het over heeft. :D

 

Als het je om gevoeligheid van ontvangst gaat, dan is dat inderdaad je tuner: de KT1100D is volgens mij de laatste Kenwood tuner met een afstemcondensator in combinatie met een digitale frequentie-aanduiding. Favoriet bij FM-DX'ers.

 

Destijds was ik bij een rechtstreekse vergelijking met een 3x zo dure dikke Revox. Conclusie: Revox wat mooier geluid, maar stukken ongevoeliger dan de Kenwood. DX'ers slopen vaak het muting circuit er meteen uit.

 

ER EE

Ik zit onder de antenne van Lopik dus met die gevoeligheid komt het niet zo nauw. Kenwood maakt inderdaad super tuners.........

Link to comment
Share on other sites

Door nieuwe en audiofiel verantwoorde types (heb nog een hele voorraad Elna cerafine, silmic en Black Gate in verschillende types liggen), modificeren wat nodig is om de klank te optimaliseren (opamps, feedbackweerstanden e.d.)

 

Jammer Stefan,

 

Als ik het zo lees, denk ik, dat jij het niet helemaal heb begrepen :o

Die onderdelen horen m.i. juist NIET in de signaalweg. :(

 

Geluk,

 

Jack

 

 

Hallo Jack,

 

Ik geloof dat jij degene bent die het niet helemaal heeft begrepen: ik heb nooit gezegd dat die onderdelen IN de signaalweg zitten. :blink:

 

Ik vermoed dat een tuner van deze leeftijd (15-17 jaar) toch wat versleten elco's in de voeding heeft, deze worden dan vervangen. Tevens ga ik kijken wat er te verbeteren is in de versterkertrap, als het een opamp betreft, is die eventueel te vervangen door een kwalitatief betere. Heeft de opamp een tegenkoppelweerstand (dat hebben ze allemaal want de gain van die dingen is veel te hoog om open loop te gebruiken) dan kies ik daar ook voor een audiofiel type.

De kwaliteit van deze weerstand heeft erg grote invloed op de klank, ga maar na; een deel van het signaal wordt steeds via deze weerstand teruggestuurd naar de ingang van de opamp en vermengt zich continu met het ingaand signaal, hierdoor kan je duidelijk het klankkarakter van een weerstand te horen.

 

Het kan ook best mogelijk zijn dat er koppelcondensatoren in zitten: Zitten ze op de uitgang van de tuner dan haal ik ze eruit (beter geen C dan een hele goede C) misschien moet de versterkertrapvoeding dan een offset regeling krijgen voor DC.

 

Moet er per-se een koppel C in dan kies ik voor door mijzelf gemodificeerde Jensen papier in olie; beter bestaat er niet............

 

 

Groeten,

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Ik geloof dat jij degene bent die het niet helemaal heeft begrepen: ik heb nooit gezegd dat die onderdelen IN de signaalweg zitten.
Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

De Meridian 504 is een tuner die je beslist mee moet nemen in je afweging. Qua bediening niet echt fijn maar qua geluidskwaliteit echt top. Had eerder een NAD 414 tuner maar deze klinkt echt beter.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Jack,

 

Ik ben nu de bezitter van een Revox B260S tuner. Mooi apparaat, meer knopjes dan al mijn audio apparatuur bij elkaar geteld :P

 

De klank vindt ik nog niet geweldig maar de print is mooi opgebouwd, het biedt wel perspectieven!

 

Transistor trappen kunnen ook tegenkoppeling hebben, ik weet nog niet precies hoe het schema eruit ziet, op de print bekeken lijkt het een opamp die een bi-polair transistortrapje aanstuurt. Nog even de schema's afwachten van een welwillend forumlid.......

 

De tunerbehuizing wordt best warm en is geheel gesloten, voordeel: geen stof op de print, nadeel: de elco's verouderen snel.

 

 

Arrow Jazz is inderdaad goed op dit moment, vooral de avond en weekend uitzendingen (Gilles Peterson) door de week heeft het helaas een te groot sky radio gehalte met te veel standards en pop muziek.

 

Je hebt een leuke site, ben je al lid van de NVHR? Dit is de nederlandse vereniging voor historische radio, als je van radio en buizen houdt is dit het walhalla. Vier keer per jaar is er een radio beurs waar honderden radio's en duizenden onderdelen te koop worden aangeboden, via de vereniging kan je ook aan duizenden schema's en boeken over radio komen.

 

 

 

Groeten,

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen weekend de Revox B260S tuner gemodificeerd.

 

Het volgende aangepast:

 

-voedingselco's achter de brugcellen (zat Frako en Philips in) vervangen door elna cerafine en black gate.

-voedingselco's achter de sbalilisatoren vervangen door black gate non polars in super E-cap.

-2x koppelelco's!!!!! (gadverdamme!) en 2x coppelcondensatoren vervangen door multicap (deze had ik nog liggen, ik heb ze nooit eerder gebruikt)

-2x dual opamps TL072 vervangen door dil voetjes, nu zit er Burr Brown opa2604 in. Ik heb ook nog opa2107 liggen. Heeft iemand hier ervaring mee?

-netsnoer vervangen door eigen baksel.

-te klein gedimensioneerde bleeder weerstand vervangen door een grotere; fabrieksfoutje waardoor de print en weerstand bruin worden van de hitte.

 

na vervangen van het netsnoer en de elco's klonk het meteen al een stuk beter. Nu laat ik het een weekje inspelen voordat ik verder ga tunen.

 

Groeten,

Link to comment
Share on other sites

met een weekje ben je er niet vrees ik.

 

mijn ervaring, nu vijf keer, met mijn KT1100sd van kenwood is dat met ca 4 weken de tuner naar zijn top gaat. en niet uitzetten tussendoor, dan wordt het nooit wat. voor die 4 weken is het matig als je weet hoe mooi het kan zijn.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

met een weekje ben je er niet vrees ik.

 

mijn ervaring, nu vijf keer, met mijn KT1100sd van kenwood is dat met ca 4 weken de tuner naar zijn top gaat. en niet uitzetten tussendoor, dan wordt het nooit wat. voor die 4 weken is het matig als je weet hoe mooi het kan zijn.

 

 

groet

Inderdaad! Maar na een week kan ik aardig inschatten of het wat wordt of niet.

 

Apparaten zonder buizen heb ik altijd continu aanstaan; de Revox heeft niet eens een uit knop. Ook in standby blijft de voeding onder spanning, alleen de in- en uitgangsrelais schakelen uit.

Link to comment
Share on other sites

door mijzelf gemodificeerde Jensen papier in olie; beter bestaat er niet............

 

 

Groeten,

Wat modificeer je er dan aan als ik vragen mag? Kleed je hem uit?

onder andere............

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gisteravond ben ik bij Stefan langs geweest om mijn eigen Revox B260-s (nog in originele staat) te vergelijken met het gemodde exemplaar van Stefan.

Nou, ik kan zeggen dat Stefan niet voor niets veel tijd met de soldeerbout en zijn Revox heeft doorgebracht. Zijn exemplaar klonk gewoon beter: een diepere soundstage en betere articulatie van individuele stemmen (we luisterden o.a. naar een opname van het Nederlands Kamerkoort op Radio 4).

 

Stefan heeft me ook een kijkje onder de kap gegund zodat ik kon zien hoe hij een en ander heeft aangepakt. Als ik komende maanden tijd kan vinden en de temperaturen buiten weer dalen zal ik dan ook zeker de soldeerbout gaan opstoken om mijn tuner naar een vergelijkbaar niveau te brengen. Erg leuk om te horen (en zien) dat het allemaal toch nog een stapje beter kan. Stefan bedankt!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Of het een high-end tuner is weet ik niet, maar ik weet wel dat de tuner die ik nu in mijn rack heb staan, de best klinkende tuner is die ik tot op heden heb beluisterd. De tuner die tot voor kort in het rack stond, was een tuner van het merk Magnum Dynalab. Ook erg fraai qua geluid, ontvangst en vooral qua looks. En ja MD is natuurlijk het tunermerk bij uitstek. Maar eerlijk is eerlijk. De tuner die nu in het rack staat klinkt beter. Oja, voor de MD had ik een Kenwood KT 3300 D en daarvoor een KT 1100. Mijn eerste serieuze tuner was een Denon TU 710. Die heb ik in 1983 gekocht. Laat nou de tuner die ik nu heb staan, nog ouder zijn dan deze Denon. Het kan toch raar lopen.

 

En ja, luisteren naar de tuner (wel via een eigen antenne) is eigenlijk een grote hobby van mij. Mijn favoriete radiostation is radio 4. Vooral de live-concerten die worden uitgezonden zijn zeer fraai.

 

Ik mocht het oudje eerst op proef beluisteren. Toen ik de doos opende en zag wat voor een "bakbeest" er te voorschijn kwam uit de doos, dacht ik nog "oei wat een lelijk ding". Maar ja, een tuner uit het jaar 1976 ziet er anders uit dan de tuners van de huidige generatie. Vonden we dat in de tijd echt mooi?. En het lullige dunne netsnoertje met dito stekker stemde mij ook al niet gelukkig. Dit kan niet veel wezen en gelukkig dat ie nog terug kan.

 

Na enige schroom de tuner toch maar aangesloten. Na 1 uur wist ik het eigenlijk al. Deze tuner klinkt beter dan mijn high-tech MD. Hoe kan dat nou. Ja, daarvoor moet u bij (tube)jack wezen. Het schijnt dat het met de opbouw van de tuner te maken heeft. En de ingrijpende modificatie die de tuner heeft ondergaan zal ook wel een grote rol spelen.

 

Mijn nieuwe oude tuner staat al weer enkele weken te pronken in mijn rack. Een blijvertje dus. Nooit geweten dat tuners uit de zeventiger jaren er zo mooi uitzagen. Ja, luisteren maakt blind.

 

Voor de liefhebber. De tuner is van het merk Rotel, type RT-2500

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...