Jump to content

Wat is de beste high-end tuner?


Stefan
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Wat mooi! heb je er zelf een?

Met vriendelijke groet,

Jack

 

Ok hier een kleine greep uit mijn prive collectie tuners, waar ik, samen met mijn "in-house" 3 koppig luisterpanel iets van kan vinden. :rolleyes:

 

Digitaal zonder modificaties:

Akai AT-93L reference Master = absolute top kwailteit ..... veel te goedkoop.

Rotel RT-990BX = 99% Mitchi RTH-10 ..... moet ik meer vertellen? :)

Beide staan in het rek, echt high-end.

 

Technics ST-G90..... hmmmm

Sansui TU-X711..... TU-X701 hiermee is radio luisteren een feest, helaas storingsgevoelig

 

Analoog met modificaties cq compleet gereviseerd

Rotel RT-2100 moet je hier Arrow FM eens over horen....

Rotel RT-1025 super ontvangst, zeer weinig ruis, maakt muziek.

Philips 22AH673 = Beste dat Philips ooit gemaakt heeft. ... kwetsbare tiptoetsen, voor de rest hmmmm

 

Digitaal:

Akai AT-V04 = miskent talent, met een paar ingrepen geweldig apparaat en zo mooi display :wub:

 

Beste in zijn prijsklasse en ver..... ver daarboven

The Akai AT-2600 beats the pants off a Magnum Dynalab..... zijn jullie al wakker? suk..... :ph34r:

Zelfde geldt voor de AT-2400 (hebben een goede FM meer elements of J-stick antenne nodig

anders = het niks)

 

Wat "exen"

Analoog Leuk voor weinig: met modificaties

Sansui TU-217 = "simply the best!" in zijn klasse na upgrade :rolleyes: een snoepje! goede ontvangst

Pioneer TX-7500 = zeer muziekaal, heeft goede antenne nodig.

Sansui TU-517/717 = lastig op te waarderen, goede ontvangst

Kenwood KT-7500 = Heet niks voor niks TRIO/Kenwood!, zeer goede ontvangst.

Digitaal:

Technics ST-G70 = topper, super ontvangst en super geluid na upgrade

Philips FT-980 = hmmmmm zeer muziekaal ..... kabel = verboden, blaas je hem mee op.

zet een 3elements op je dak, verander 4 condensatoren, en je hoort het hout.

Marantz ST-6000 = idem = moderne variant.... veel meer onderdelen nodig..... voelt

kwetsbaar aan... verder een super tuner.

 

Tuners met potentie moet ik nog opknappen:

Akai AT-2650 = serieuze machine

Marantz 2120 = buitenkant super mooi, binnen een rommeltje.....

Kenwood KT-8300 = dream machine

E.v.a...........

 

Keuze zat dus, in elke prijsklasse!

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

P.s. zonde van die Tandberg! ach er zijn meer mooie tuners.....

Link to comment
Share on other sites

Of ik heb slecht gelezen, maar heb de T-109 (V) en de huidige T-1000 van accuphase niet gezien. Ze zijn mooi maar, DUUUUURRRRR!!!!!

 

Leuk oudje is de T530 van Luxman.

 

Groet,

 

Andre

 

Ik zou ook graag de Accuphase T-100 (de eerste) willen toevoegen. Wel eens ergens gezien, maar nog nooit beluisterd. Maar wie weet...

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Of ik heb slecht gelezen, maar heb de T-109 (V) en de huidige T-1000 van accuphase niet gezien. Ze zijn mooi maar, DUUUUURRRRR!!!!!

[/qoute]

 

Prima gelezen, maar ik zou beide tuners niet eens willen bezitten, stel je voor dat een omgebouwde

Akai AT-2400 van hooguit 200 euri een mooier geluid geeft... zou zo maar kunnen :rolleyes:

Helemaal als je het spul op de kabel of centrale antenne aansluit :(

 

Rekenmaar dat je dan de pest in je lijf heb met je dikke Accuphase, hoe mooi ook gemaakt!

want het ziet er natuurlijk wel fantastisch mooi uit :)

 

Wat ik geleerd heb de afgelopen 48 jaar dat geld of duur niet altijd wat zegt over de uiteindelijke

geluidskwailteit. Tuurlijk het zegt vaak wel iets over hoe e.e.a. gemaakt is maar het is m.i.

toch vaak dikdoenerij ;)

 

Ik ben gestopt met die onzin, natuurlijk gun ik een ander alles en kan alleen maar blij voor hem of haar zijn

Jaloezie of afgunst om materialistische dingen is me vreemd ....... kijk was het nu een mooie vrouw....tja

en dan nog.....doe maar niet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

FM sucks... Tuners zijn legacy en alleen nog van nut voor in de auto. Gewoon digitale streams luisteren. Of het signaal nu van Moscow of Markelo komt, de ontvangstkwaliteit is altijd hetzelfde. Geen problemen meer met selectiviteit i.r.t. de te volle FM band, geen interferentie, betere kanaalscheiding, etc. Okay, 196 KBit/Sec is niet ideaal, maar de kwaliteit overtreft ruimschoots FM ontvangs met al haar storingen, ruis en beperkingen in bandbreedte.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
FM sucks...

Ik dacht dat dit draadtje over high-end tuners ging :)

 

Tuners zijn legacy.

Praktisch alle audio bestaat 25 jaar of langer.

 

alleen nog van nut voor in de auto.

Voor jou.

 

Gewoon digitale streams luisteren.

 

DAB heb ik gehad en weer verkocht, muziek via de PC staat m.i. nog in de kinderschoenen en vind

ik net als SAT ontvangst niet erg praktisch..

 

Of het signaal nu van Moscow of Markelo komt, de ontvangstkwaliteit is altijd hetzelfde.

 

Als je een fatsoenlijke internet aansluiting of schotel hebt.

 

Geen problemen meer met selectiviteit i.r.t. de te volle FM band, geen interferentie, betere kanaalscheiding, etc.

 

De FM-band zit inderdaad na de zenderindeling van een paar jaar terug bomvol

Echter nu komen we terug bij het draadtje: high-end tuners....

Een beetje tuner heeft een omschakelbare bandbreedte, als je net als bij internet en of een schotel of

wat dan ook ....investeerd in een knappe vertikale FM antenne is dat net zo min een probleem en

vele malen goedkoper.

 

Okay, 196 KBit/Sec is niet ideaal, maar de kwaliteit overtreft ruimschoots FM ontvangs

DAB gaat tot 192 KBit/Sec, een tijd lang heb ik een Cambridge Azur 640T gehad, in het begin was het

best leuk omdat naast de "Hilversumse" DAB stream ook in de hoge band 192 Kbit/sec proef uitzendingen waren

van ik dacht de universiteit van Twente en dat klonk behoorlijk goed, echter een net zo dure ongemodificeerde AT93L klinkt gewoon beter. In Engeland waar DAB wel van de grond komt klagen ze steen en been...

Digitale radio

met al haar storingen, ruis en beperkingen in bandbreedte.

Daar ben je zelf in hoge mate debet aan, plaats voor een paar tientjes een 3 elements FM-antenne op je dak

of maak voor een paar euro zelf een J-antenne

 

Dus of FM sucks, vind van niet, tuurlijk het heeft natuurkundige beperkingen, maar wat ik jammer vind dat

je niets over de nadelen van digitaal hoort..... Na 20 jaar heb ik eindelijk een CD-speler die kan tippen aan

een fatsoenlijke analoge draaitafel... UPC-digital geprobeert.... :angry: het vervelende van digitaal is op

het moment dat je bitjes mist je een keiharde "pok" hoort .... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Voor mij "sucks" voorlopig digitaal :D en ja, het kan heus goed, maar ook dan zit je aan

natuurkundige wetten, meer kwaliteit vereist een hogere frequentie en/of meer bandbreedte en dat heeft ook weer nadelen qua ontvangst.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
wat vinden jullie van de sony es. 770 of 730.

 

Op www.fmtunerinfo.com zijn ze er lyrisch van :o

Mijn STS-730ES was een drama apparaat .... echt "zoniet" kostte nog veel geld ook :(

Misschien een maandagochtendapparaat, maar zelfs met een uitgebreide servicemanual

was er niks mee te beginnen... ;)

 

Zowel technisch als muziekaal is b.v. een Akai AT-93L (ebay.de) veel beter.

Als je perse Sony wilt, dan zou ik de nieuwere st-sa3 of st-sa5 kiezen.

 

Maar hoe mooi ook, met 2e hands moet je een beetje mazzel mee hebben.... helaas koop ik

ook wel eens een zepert :(

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

:angry: het vervelende van digitaal is op

het moment dat je bitjes mist je een keiharde "pok" hoort ....

 

Dit soort "drop-outs" vind ik veel irritanter dan een beetje extra ruis.

 

Het nadeel van alle "internetradio" vind ik dat ik slechts zelden echte programma's tegenkom. Wel enorm veel thema zenders die alleen maar een enkele soort muziek draaien.

Link to comment
Share on other sites

Is "Studio 6" van de NPS al genoemd ? Ik kan hier zeer graag naar luisteren; zeer gevarieerde muziekstijlen en verre van mainstream. Ook interessante interviews, alhoewel soms wat te lang.

 

Arrow jazz, soms hele lekkere uptempo muziek maar overdag voornamelijk muzak met teveel BASS !

 

En dan nog een Belgische zender, ik geloof voornamelijk jazz , met een presentator die met een zacht omfloerste stem de uitzending aan elkaar praat.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ha Leuk,

 

Zenders met een goede tot zeer goede kwaliteit oplopend. (naast Arrow Jazz FM zonder teveel bas)

Radio 2, Radio Noord Holland en Radio M Utrecht, alledrie gevarieerde muziek.

Ook Sky klinkt zeer behoorlijk ..... jammer van het irritante echotje

 

Alles ontvangen op een zelfgemaakt FM open T dipooltje op 4 meter hoog vertikaal voor het raam

gespannen .... met "vrij" uitzicht op het zuiden... kost hooguit 3...4 euro inclusief stekker.

Je zou toch maar 10 hoog op een flat wonen! bofkonten!

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Alles ontvangen op een zelfgemaakt FM open T dipooltje op 4 meter hoog vertikaal voor het raam

gespannen .... met "vrij" uitzicht op het zuiden... kost hooguit 3...4 euro inclusief stekker.

Je zou toch maar 10 hoog op een flat wonen! bofkonten!

Ja, tenzij je daar geen antennes en schotels e.d. mag plaatsen. Gelukkig is er internet- en kabelradio. Kan je tenminste Kink FM ook ontvangen, want dat valt niet mee in de ether (bij gebrek aan een etherfrequentie vooral)...

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Je zou toch maar 10 hoog op een flat wonen! bofkonten!

 

Ja, tenzij je daar geen antennes en schotels e.d. mag plaatsen. Gelukkig is er internet- en kabelradio. Kan je tenminste Kink FM ook ontvangen, want dat valt niet mee in de ether (bij gebrek aan een etherfrequentie vooral)...

 

Zeker, daarom heb ik ook minimaal 2 tuners in het rek staan :)

1 op de kabel 1 op een raamantenne.

 

Mijn ega is fan van Radio 10, die zender is alleen via de kabel (en AM) te ontvangen.

Zij heeft als co-sponsor van mijn hobby de mooiste en beste tuner die ik in huis heb.

uiteraard geoptimaliseerd voor de kabel....Audio-investeringen zijn daardoor veel

makkelijker bespreekbaar :rolleyes: Zij gebruikt de installatie, immers het meest! :lol:

 

Maar zelfs als je op een flat of woning geen buitenantennes mag plaatsen, kun je als je

een beetje creatief bent zelf een antenne maken. Een dipooltje kun je van heel dun draad

maken, en als je dezelfde kleur draad neemt als de stenen, beton, regenpijp, bluswaterpijp

of hekwerk moet het wel heel gek lopen als het niet lukt . ;)

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest tubejack

Zo maar weer eens leven in dit draadje blazen.

 

Voor mij momenteel een gereviseerde Philips 22AH673 :)

Ik heb er een klein jaartje over gedaan om alle deels NOS onderdelen bij elkaar

te sprokkelen. Maar dan heb je ook wat B)

 

Voor de liefhebber/eigenaar van zo' n tuner, die hem zelf wil upgraden.

Ik heb eventueel een 2e set met de belangrijkste onderdelen liggen.

 

Stuur maar een PM

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Yamaha CT-7000.

Gaat volgende week naar zijn baasje terug.....<snif>

 

Er stond er vorige week een op MP richtprijs 1300 euro.... :o

Ik kan me niet voorstellen dat zo' n oldtimer zoveel geld waard is.

 

Heb toevallig een boekje van Hifi Choice over tuners gekregen uit 1978

en ja hij is h

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Marantz ST 6000 gehad, ook geen verkeerde, RDS, 2 antenne-ingangen. Hij is weggegaan omdat ik de tuner ook via de a.b. wilde bedienen.

Een Marantz-versterker erbij en je kunt de tuner ook met de afstandsbediening bedienen. Nou heb ik wel een Marantz-versterker, maar weer geen tuner. Mocht iemand een ST6000 weten te staan (in champagne) voor een leuke prijs, dan ben ik misschien wel geinteresseerd. Mag Stefan m'n Rotel wel overnemen ;)

 

Grappig. Ik heb net mijn nieuwe versterker in gebruik genomen (test), en merk nu pas dat de afstandsbediening voor de tuner alleen werkt met de Marantz versterker (minstens stand by). Zonder dat is het een gruwel om hem te bedienen.

Als je hem wilt overnemen, stuur dan een PM.

Maar bedenk, het is een ST 7001 (+ DAB) en ZWART.

 

groetjes

Marc :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Marantz ST 6000 gehad, ook geen verkeerde, RDS, 2 antenne-ingangen. Hij is weggegaan omdat ik de tuner ook via de a.b. wilde bedienen.

Een Marantz-versterker erbij en je kunt de tuner ook met de afstandsbediening bedienen. Nou heb ik wel een Marantz-versterker, maar weer geen tuner. Mocht iemand een ST6000 weten te staan (in champagne) voor een leuke prijs, dan ben ik misschien wel geinteresseerd. Mag Stefan m'n Rotel wel overnemen ;)

 

Grappig. Ik heb net mijn nieuwe versterker in gebruik genomen (test), en merk nu pas dat de afstandsbediening voor de tuner alleen werkt met de Marantz versterker (minstens stand by). Zonder dat is het een gruwel om hem te bedienen.

Als je hem wilt overnemen, stuur dan een PM.

Maar bedenk, het is een ST 7001 (+ DAB) en ZWART.

 

groetjes

Marc :ph34r:

Nee, dank je ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rein!

Ik hoor vanochtend toch wel weer dat mijn tuner, een frisse Mitsubishi DA-F20, pijnlijk beter is dan mijn CD speler en zelfs mijn LP - setup. Wat kan radio4 live waanzinnig klinken zeg!

 

Wat de beste tuner is, geen idee, heb er zelf vijf gehad, een Sansui TU-719 en twee Kenwoods, een Akai en een NAD. De Mitsubishi is daarvan absoluut de beste.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...