Jump to content

geluidsgolven (hoe zit het precies)


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zeg,

 

nu we toch lekker op dreef zijn,

even een nieuw topic over geluidsgolven (kan het andere topic over speakers blijven gaan)

 

even resumeren:

 

longipatm.gif

dit is dus een lopende golf?

en heeft dus geen knopen en buiken?

 

 

standingwave.gif

dit zijn dus staande golven?

en er zijn dus knopen en buiken?

en wat zijn dan de knopen en wat de buiken?

 

 

standingstring1.gif

en wie legt mij bovenstaande uit?

 

Link to comment
Share on other sites

Erik,

 

Elke golf loopt. Pak maar eens een touw of een stuk speakerkabel en geef er een slinger aan. Je zult zien dat die beweging zich voortplant.

 

Een staande golf is een speciaal geval van twee lopende golven in tegengestelde richting. De golf weerkaatst aan de vaste kant en loopt terug richting de bron. Als je het eind van het touw vastknoopt zul je zien dat voor bepaalde touwlengten en beweegsnelheden je het voor elkaar krijgt dat de golf ineens stil staat.

 

Als je op het 2e ISVR plaatje rechtsonderaan kijkt, zie je dat bepaalde punten altijd rondom nul hangen en andere punten flink heen en weer gaan. De punten die stilstaan zijn knopen en de andere buiken.

 

Het derde plaatje illustreert welke golflengten kunnen ontstaan. Links en rechts zijn de punten waar het touw vast zit. Elke golf waarvan de helft, of 2 keer de helft, of 3 keer enz exact in die lengte past, kan onstaan. Andere niet. Daarom heeft elke luisterruimte een aantal frequenties waar de bas zo vervelend boemt. De kleinste lengte is gelijk aan de snelheid waarmee de golf zich voortplant (geluid: 343m/s, licht: 3*10^8 m/s) gedeeld door de 2*frequentie waarop de buiken op en neer gaan.

 

Local hero James Clerk Maxwell heeft in 1873 ontdekt dat elektromagnetische golven zich exact net zo gedragen als geluidsgolven of een touw waar je aan slingert. Zo is een laser niets anders dan een holte waarin precies een golf past die dan zichzelf versterkt en naar aanleiding van Einsteins werk hebben we reden om aan te nemen dat zelfs zwaartekracht een golf is. Het begrijpen van de golfvergelijkingen is een van de meest fundamentele aspecten van alle elektromagnetische verschijnselen. Ondanks dat we meestal denken in simpele schema's en spanningen zijn bijvoorbeeld eigenlijk ook spanningen golven. Daar krijg je in de RF mee te maken.

 

Ik hoop dat ik het met deze metafoor ietwat inzichtelijk heb gemaakt... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Erik,

 

Maak eerst eens onderscheid tussen transversale en longitudinale golven.

Geluidsgolven in lucht zijn longitudinale golven. Een trilling in een snaar is een transversale golf.

 

Als je een staande geluidsgolf hebt in een door dichte wanden begrensde ruimte dan bewegen de luchtmoleculen in bulk heen en weer waarbij de wanden een begrenzing vormen.

 

Daardoor vormen de wanden altijd buiken (maxima) als je over de geluidsdruk praat en tegelijkertijd knopen (minima) als je over de trilsnelheid van de luchtmoleculen hebt. De moleculen kunnen immers niet d

Link to comment
Share on other sites

[...]

 

maar waar is de geluidsdruk nou hoog en waar laag?

 

[...]

De druk is het hoogst daar waar de trilsnelheid het hoogst is en dat is weer bij de nuldoorgangen van de uitwijking. Een beetje natuurkunde boek geeft dat.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

[...]

 

maar waar is de geluidsdruk nou hoog en waar laag?

 

[...]

De druk is het hoogst daar waar de trilsnelheid het hoogst is en dat is weer bij de nuldoorgangen van de uitwijking. Een beetje natuurkunde boek geeft dat.

 

Groet,

Jacco

Als je gelijk hebt zou dat betekenen dat ik met mijn drukregistrerende microfoon in de knopen de hoogste druk meet terwijl ik op die plekken niets hoor.

 

Denk na!

 

Waar de snelheid hoog is, is de druk laag. Bernouilli. Stromingsleer.

Verwar geluidsdruk niet met druk tgv Vanderwaals energie.

Link to comment
Share on other sites

[...]

 

maar waar is de geluidsdruk nou hoog en waar laag?

 

[...]

De druk is het hoogst daar waar de trilsnelheid het hoogst is en dat is weer bij de nuldoorgangen van de uitwijking. Een beetje natuurkunde boek geeft dat.

 

Groet,

Jacco

Als je gelijk hebt zou dat betekenen dat ik met mijn drukregistrerende microfoon in de knopen de hoogste druk meet terwijl ik op die plekken niets hoor.

 

Denk na!

 

Waar de snelheid hoog is, is de druk laag. Bernouilli. Stromingsleer.

Verwar geluidsdruk niet met Vanderwaals energie.

Toch is het zo. Maar misschien is er verwarring tussen snelheid van de golf en de snelheid van de trillende moleculen.

 

Wellicht is deze pdf een verduidelijking: deze dus.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Pagina vier bovenaan:

 

"Voor een bewegend deeltje geldt dat de kinetische energie maximaal is bij maximale snelheid en nul is als snelheid nul is. Op dat moment is de potenti

Link to comment
Share on other sites

Kinetische energie = flow

 

Die laatste twee definities staan daar niet. Die heb jij verzonnen.

 

Ik heb het eigenlijk zo overgeneomen uit mijn natuurkunde boek en daar staat zelfs een tekening bij. De uitwijking is sinusvormig en de snelheid van de moleculen is cosinusvormig en de druk is dat ook. Geen speld tussen te krijgen.

 

Groet,

Jacco

 

Die heb ik niet verzonnen.

 

Druk, spanning, hoogte, veerindrukking: allemaal potenti

Link to comment
Share on other sites

Eh Jacco...

 

Antinode = buik

Precies, dat zeg ik al de hele tijd. Wanneer de luchtverplaatsing een knoop heeft, heeft de druk een buik. Ik heb de luchtverplaatsing gelijk gesteld aan de uitwijking.

Als u = A*sin(), dan zal de druk evenredig zijn aan de snelheid v = du/dt. Zo staat het in mijn boek dan toch.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Jij hebt een probleem met het toegeven van je ongelijk.

Heb je het tegen mij? Ik beweer al de hele tijd niets anders hoor en zo staat het in de boeken.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

effe wachten professors, :D

 

je hebt dus drukbuiken, drukknopen, snelheids buiken en snelheidsknopen??

 

nou snap ik waarom iedereen hier gelijk heeft :lol:

 

ps:

 

heb ik dit goed vertaald?

 

1 antinode=buik

2 node=knoop

3 motion=beweging/snelheid

4 pressure=druk

 

 

het begint te dagen. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Erik,

 

Je vertaling is correct. Ik mocht willen dat ik zoveel van auto's wist als jij inmiddels van audio.

 

Jacco,

 

Displacement is het grootst waar velocity het grootst is. Niks sinus cosinus. En ja, je trekt telkens een rookgordijn op als je voelt dat je fout zit. CD recorder bewijs al rond?

Link to comment
Share on other sites

Erik,

 

Je vertaling is correct. Ik mocht willen dat ik zoveel van auto's wist als jij inmiddels van audio.

 

Jacco,

 

Displacement is het grootst waar velocity het grootst is. Niks sinus cosinus. En ja, je trekt telkens een rookgordijn op als je voelt dat je fout zit. CD recorder bewijs al rond?

Je hebt me niet goed gelezen geloof ik (en dat kwalificeer jij als een rookgordijn...).

 

Ik ben me van geen kwaad bewust, ik heb alleen iets overgeschreven uit mijn natuurkunde boek. Ik ben nu mijn posts aan het nakijken of ik iets stoms overgeschreven heb. Ik heb geen moeite met fouten toegeven, jij ook?

 

Wat die cd recorder betreft, die doet zijn werk prima en wat moest ik bewijzen?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Jacco, ik begrijp niet hoe jij erin slaagt uit je uitstekende stukjes aangehaalde tekst telkens de verkeerde conclusie te trekken.

Nee, ik ook niet...Ik begrijp werkelijk niet wat er nu ineens mis is.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...