Jump to content

Bekend met/ervaringen Elipson 1704?


jepe!
 Share

Recommended Posts

Ben je niet in de war met de 1804?

Ik heb hieronder een link staan waarin alle elipson modellen staan. Hij komt daar niet in voor. De 1804 wel. Dat is een beest van een speaker, maar heeft een volstrekt ander principe dan de 1303 of Futura: geen Helmholzresonator maar een vrijwel compleet gesloten kast. Daar hoeft niets mis mee te zijn.

In het algemeen staat Elipson bekend om zijn zeer neutrale weergave. De 1303 en de Futura worden in diverse reviews gezien als conusspeakers die heel dicht het electrostaat-effect benaderen.

 

Klik hier

Link to comment
Share on other sites

Er staat dus echt 1704 op. Ik heb ze gekocht van iemkand die zei dat ze goed waren, helaas bleken de tweeters defect. Echter zonder tweeters hoor je al dat het een mooie speaker is.

De tweeters zijn Slare, made in France. Zijn deze bekend bij iemand.

Link to comment
Share on other sites

Digitale fototoestel is moemnteel buiten werking. De tweeter is naar achter geplaatst met eigen stuk doek. Dan de woofer er onder, een stuk naar voren gelijk de rest van de kast.

Mooie hoge speaker, meer dan een meter. Per speaker dus een woofer en daaronder een opening. (basreflexpoort?)

Iig dank voor je hulp. Ik heb Elipson nl pr e-mail gevraagd naar de tweeter. (geen tel nr voorhanden)

Denk jij dat deze speakers enige investering waard zijn. Heb er 150 voor betaald maar met die tweeters valt het wel tegen.

Link to comment
Share on other sites

Hai Sultankat,

 

Ik heb die 1303 eens een keer open gezien. Het meest goedkopen spaanplaat wat er te krijgen was. Dat zullen ze nu wel beter onder controle hebben hoop ik.

 

Wie is nu eigenlijk de ontwerper van al dat moois. Die oudere man die ik jaren geleden op de VAD gezien heb zal het wel niet zijn.

 

Na het weekend ga ik eens de site goed bekijken.

 

Groet,

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Het zijn Siare tweeters. Dit bericht kreeg ik van Dik Vaas van Elipson Nederland:

Siare tweeters zijn al heel lang niet leverbaar. In de meeste gevallen wordt

aanbevolen deze te vervangen door een tweeter van Vifa.

misschien kunt u mij een foto of afbeelding met maten van de tweeter sturen

.

 

met vriendelijke groeten,

 

Dik.

Wel klasse dat z meteen antwoorden.

 

Verder nog een vraagje, Als er een 4 ohm tweeter in zat en je ze er een andere 4 ohm tweeter in, kan dat of verkacht je het evenwicht. Of zijn er veel meer eigenschappen nvan een tweeter waar men rekening mee moet houden?

Link to comment
Share on other sites

Ga er maar van uit dat als Dik aangeeft welke tweeter je als alternatief kunt gebruiken, dat hij dat ook klankmatig heeft beoordeeld. In mijn vorige 1303 waren de tweeters op een gegeven moment echt kapot. Hij heeft toen alternatieve geadviseerd (de oude waren niet meer leverbaar) en die klonken subliem in evenwicht met de overige componenten. Probeer er dus achter te komen om welk type het precies gaat als je de Vifa moet nemen.

Zoals gezegd: Dik levert topservice.

Link to comment
Share on other sites

Hai Sultankat,

 

Ik heb die 1303 eens een keer open gezien. Het meest goedkopen spaanplaat wat er te krijgen was. Dat zullen ze nu wel beter onder controle hebben hoop ik.

 

Wie is nu eigenlijk de ontwerper van al dat moois. Die oudere man die ik jaren geleden op de VAD gezien heb zal het wel niet zijn.

 

Na het weekend ga ik eens de site goed bekijken.

 

Groet,

 

Carl

Hallo Carl,

 

om die verhalen over hoe de speakers er van binnen uitzien heb ik altijd smakelijk moeten lachen. Het gaat uiteindelijk om hoe het klinkt en ook mijn eerste serie 1303 (van '79) gaf qua kastconstructie na ruim 20 jaar nog geen krimp. Maar toegegeven: de serie die ik nu heb is mooier afgewerkt, ook van binnen.

De geestelijke vader van de 1303 is Joseph L

Link to comment
Share on other sites

Ga er maar van uit dat als Dik aangeeft welke tweeter je als alternatief kunt gebruiken, dat hij dat ook klankmatig heeft beoordeeld. In mijn vorige 1303 waren de tweeters op een gegeven moment echt kapot. Hij heeft toen alternatieve geadviseerd (de oude waren niet meer leverbaar) en die klonken subliem in evenwicht met de overige componenten. Probeer er dus achter te komen om welk type het precies gaat als je de Vifa moet nemen.

Zoals gezegd: Dik levert topservice.

Ik wil in principe natuurlijk zijn advies volgen. Maar ik heb nog een par sets tweeters liggen. Ook een set van Vifa. Dus als het verschil niet super groot is bespaar ik snel 50 euro. Of vind je dat goedkoop, duurkoop?

Link to comment
Share on other sites

Let op: Dik vraagt niet voor niets naar een foto van de tweeters en de maten. Niet iedere ViFa is hetzelfde.

Of een besparing van 50 euro verstandig is hangt van een hele hoop af. (mijn inschatting is trouwens dat het wel eens ca 75 euro zou kunnen zijn).

Als je de 1704's voor een prikkie hebt gekocht is 50 euro investering al veel, maar je kunt net zo goed redeneren: juist omdat ik ze voor een prikkie heb gekocht wil ik er best nog 50 euro tegenaan gooien.

Als je nu al merkt dat dit erg goede speakers zijn en als ik zie welke moeite je nu al neemt om de speaker in orde te krijgen dan zou ik beslist zo min mogelijk willen afwijken van de door elipson bedoelde karakteristiek.

Mijn tip: ben er gewoon open over naar Dik dat je nog een set vifa's hebt en noem het type. Dik zal heus wel eerlijk vertellen of dat wat is of juist niet.

Ik ben trouwen steeds nieuwsgieriger naar een foto!

Link to comment
Share on other sites

Ik kan het niet beoordelen. Heb nog steeds niet het beeld hoe een 1704 er uitziet. Dacht het te weten maar wat ik in gedachten had blijkt een 1402 te zijn zoals die nu op marktplaats staat. Het maakt me nog nieuwgieriger, want ik dacht alle elipsons te kennen.

 

Inderdaad! Laten repareren is natuurlijk de mooiste optie. Kijk hier eens:

 

KLIK

 

of anders hier:

 

KLIKKLIK

Link to comment
Share on other sites

:) De 1702,1703 en 1704 lijken qua vorm op de 1402,1403 en 1404.

Als ik me niet vergis zitten er twee woofertjes onder in de kast v/d 1704.

De Siare tweeter vervangen met jou 4 ohm Vifa zal enige filteraanpassing vergen.Maar als ie net zo goed zal klinken ?

Audax tweeters en woofers werd later ook in de elipsons toegepast(1403),een HD12X9 25mm dome zou eventueel ook kunnen,de Siare is 20 mm.

Link to comment
Share on other sites

De 1704 was midden jaren 80 de geliefde luidsprekers van Jan de kruif, toendertijd rececent van het blad"Luister",waar hij er erg lovend over was.

Een vroegere kennis van mij heeft deze luidspreker aangeschaft en draaid hier nog steeds mee ondanks het uitvallen van de hogetonenluidspreker die er de geest gaf.

deze zijn toendertijd vervangen door fostecs tweeters op aanraden van de inporteur.

 

Vr.gr. Joesoef

Link to comment
Share on other sites

De zogenaamde foster (niet "fostec") tweeters zijn ook een periode als optie in de 1303 toegepast. Het is een bandtweeter. Smaken verschillen, sommigen vonden het een verbetering, anderen niet. Inmiddels niet meer in het programma.

Of de 1704 nog een woofer onderin heeft zitten zou ik zo niet weten. Zoals gezegd zou een foto van het front zonder doek een hoop info kunnen geven, net als een foto of plaatsing hier van de letterlijke tekst op het bekende zwarte plaatje op de achterzijde.

Bij de 1303 en Futura zit er nog een woofer bijna onderin de zuil. Ik zal proberen een dwarsdoorsnede van dit principe in dit topic te plaatsen.

Link to comment
Share on other sites

Onderstaand een dwarsdoorsnede van de 1303.

Ik zal er een toelichting bij geven, mede ontleend aan een test in Homestudio door Ir. Menno van der Veen.

Zoals je ziet is de tweeter iets naar achteren geplaatst om de juiste fase tussen midden en hoog te bereiken. Tegenwoordig is faselineariteit een alom erkend principe, maar Elipson was een van de eerste die hier grondig aandacht aan besteedde.

De basluidspreker zit halverwege in de kolom. Aan de ene kant straalt de basspeaker een reflexpoort aan die uitkomt aan de voorkant van de 1303 direct onder de middentoner. De achterkant van de basluidspreker straalt in een afgesloten ruimte. De positie is zo gekozen dat de luchtdemping aan de voorzijde en aan de achterkant van de conus even groot is. Dat is de zgn "symmetrische belasting" die als resultaat heeft dat de tweede harmonische vervorming drastisch minder wordt. Bij een in de kast afgesloten basluidspreker is vervorming nagenoeg onvermijdelijk omdat de afgesloten lucht zich bij indrukken (conus naar binnen) anders gedraagt dan bij uitrekken (conus naar buiten).

Bovenaan de achterkant van de 1303 is de opening van een klein pijpje te zien met een diameter van ca 3 cm. Hier geldt een ander toegepast principe. Achter de middentoner zijn nl resonantieruimtes gemaakt, waarvan het pijpje een deel vormt. Deze ruimtes slokken de energie van de middentoner op waardoor deze critisch gedempt wordt. Bij pulswergave komt deze middentoner daardoor heel snel tot rust.

De basspeaker pakt alleen het gebied tot 80 Hz. Direct daarboven (tot 4500 Hz) neemt de middentoner het al over.De tweeter gaat aan de slag van 4500 Hz tot 25000 Hz. Voordeel van het grote inzetbereik van de middentoner: een rustiger geluidsbeeld, juist omdat zich in dit gebied van 80 - 4500 Hz muzikaal heel wat afspeelt.

 

1303doorsnede3ck.jpg

Link to comment
Share on other sites

Onderstaand een dwarsdoorsnede van de 1303.

Ik zal er een toelichting bij geven, mede ontleend aan een test in Homestudio door Ir. Menno van der Veen.

Zoals je ziet is de tweeter iets naar achteren geplaatst om de juiste fase tussen midden en hoog te bereiken. Tegenwoordig is faselineariteit een alom erkend principe, maar Elipson was een van de eerste die hier grondig aandacht aan besteedde.

De basluidspreker zit halverwege in de kolom. Aan de ene kant straalt de basspeaker een reflexpoort aan die uitkomt aan de voorkant van de 1303 direct onder de middentoner. De achterkant van de basluidspreker straal in een afgesloten ruimte. De positie is zo gekozen dat de luchtdemping aan de voorzijde en aan de achterkant van de conus even groot is. Dat is de zgn "symmetrische belasting" die als resultaat heeft dat de tweede harmonische vervorming drastisch minder wordt. Bij een in de kast afgesloten basluidspreker is vervorming nagenoeg onvermijdelijk omdat de afgesloten lucht zich bij indrukken (conus naar binnen) anders gedraagt dan bij uitrekken (conus naar buiten).

Bovenaan de achterkant van de 1303 is de opening van een klein pijpje te zien met een diameter van ca 3 cm. Hier geldt een ander toegepast principe. Achter de middentoner zijn nl resonantieruimtes gemaakt, waarvan het pijpje een deel vormt. Deze ruimtes slokken de energie van de middentoner op waardoor deze critisch gedempt wordt. Bij pulswergave komt deze middentoner daardoor heel snel tot rust.

De basspeaker pakt alleen het gebied tot 80 Hz. Direct daarboven (tot 4500 Hz) neemt de middentoner het al over.De tweeter gaat aan de slag van 4500 Hz tot 25000 Hz. Voordeel van het grote inzetbereik van de middentoner: een rustiger geluidsbeeld

 

1303doorsnede3ck.jpg

:o:o Mooi zeg!!!

 

Zelf heb ik deze:

 

elegance_x_small.jpg

 

en iedereen die me vraagt wat ik heb en Elipson hoort begint over de 1303 (best logisch, maar toch :angry: ) en hebben nevernooit van de El

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb er wel van gehoord en hem ook letterlijk gehoord: zeer fraai, zeker ook in die champagne aluminium uitvoering zoals hier op de foto!

De 1303 is gewoon zo bekend omdat het daar eigenlijk allemaal mee begonnen is in Nederland en gezien ook de bijzondere principes. Maar de karakteristieke klank van Elipson vind je in een heleboel modellen terug en zeker ook in de jouwe.

Zuinig op zijn: is niet meer in productie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...